Thursday, December 10, 2009

Istikharah Terakhir -Bab 9

Bab 9
Faisal bin Tan Sri Sulaiman.
Sudah hampir lupa Zita pada sebaris nama itu...dan memang dia ingin terus melupakan nama itu. Mahu nama itu lenyap dari kotak memori dirinya...mahu ia terpadam dari ingatan... terhapus terus!
Faisal...ya, lelaki itu suaminya, masih suaminya hingga saat ini...suami kepada Zita Asyikin binti Zainal.
Lelaki itu yang menerima ijabkabul, melafaz janji di hadapan papa Zita disaksikan sanak saudara kedua-dua belah pihak...namun...janji tinggal janji. Lafaz hanya di bibir, bukan di hati. Faisal tidak pernah ikhlas menerimanya. Tidak pernah tahu pengorbanan besar yang terpaksa dilakukan Zita. Demi papa, Zita rela dianggap penipu...demi papa Zita sanggup kehilangan seorang insan yang sangat dikasihinya. Biarlah apa sahaja tanggapan Zakrul padanya...dia tidak akan membalasnya. Doa Zita moga Zakrul memahami keputusannya itu. Dan biarpun airmatanya mengalir saat menerima kiriman kad keemasan dari Zakrul, dia berharap Zakrul bahagia dengan jalan yang dipilih. Tiada sekelumit amarah yang singgah di hati Zita. Sudah tersurat bukan dia jodoh Zakrul. Bukan dia yang akan memegang status isteri pada insan yang sangat dikasihinya itu.
Isteri..ya dia seorang isteri. Isteri yang sepatutnya punya kedudukan yang diiktiraf di sisi seorang suami..tapi...
Jika benar isteri tu anugerah dari-Nya buat insan bernama suami maka Zita tidak pasti dimanakah kedudukan dirinya di mata Faisal. Status itu langsung tiada nilai dan harganya di mata seorang Faisal. Memang Zita tidak pernah dimarahi Faisal apatah lagi dicuit namun penderaan rohani yang ditanggungnya sejak mereka berkahwin lebih menyakitkan!. Bagi Faisal, Zita hanya isteri pada sehelai kertas. Sering berdetik di hati kecilnya betapa jika dahulu tatkala mereka mahu disatukan dia berharap dan berdoa agar Faisal menolak rancangan kedua orang tua mereka lantaran mereka begitu asing antara satu sama lain tetapi Faisal tidak langsung membantah, menerima sahaja rancangan ayah dan uminya. Hipokritnya seorang Faisal!.
Kalau maruah dan harga diri sebagai isteri sudah diletakkan pada tahap terendah oleh seorang suami, apakah lagi yang tinggal buat dirinya sebagai seorang isteri. Untuk apa lagi dia masih menunggu. Dia juga ada harga diri. Dia juga ada maruah sebagai perempuan. Sudah puas dia mendiamkan diri, sudah cukup dia menulikan telinga dan membutakan mata menyaksikan perlakuan mungkar Faisal. Sudah terlalu lama dia menjadi tunggul, menjadi patung tidak bernyawa di dalam rumah itu. Cukup!, Zita sudah tidak mampu lagi bertahan. Tidak mahu papa tahu segala kepincangan rumahtangga membuatkan dia berdiam diri selama ini. Mulutnya dikunci rapat-rapat. Tapi tidak lagi kini. Biarlah papa tahu. Biarlah ayah dan mama tahu. Biarlah semua sanak saudaranya tahu, Zita sudah tidak kisah. Yang penting Zita tidak mahu lagi pulang ke rumah itu..pulang ke pangkuan lelaki itu....kembali kepada Faisal. Tidak sama sekali. Titik.
Titis-titis yang hangat mengalir di tubir mata pantas diseka dengan kura tangan.
* * * * * * *
"Waalaikumsalam.."langkah mak Ton dilajukan ke pintu dapur.
"la, kak aji rupanya..Ton ingat suara siapalah tadi, apasal la pulak ikut dapur ni. Masuk kak...jom Sarah." Kepala si kecil diusap lembut. Langkah mereka bertiga seiring memasuki ruang dapur di banglo itu. Mak Ton membawa mak Zainah dan Sarah ke ruang meja makan di dapur.
"tetiba jer muncul ni kak aji...ada hajat apa?". Mak Ton sudah tersenyum sambil mempelawa mak Zainah dan Sarah untuk duduk.
"alahai Ton, si Sarah ni yang beria-ia benar nak ke sini, jadi terpaksalah kak aji yang kena hantarkan..dah takde orang kat rumah tu yang boleh disuruh...budak bertuah ni bukan Ton tak tahu, kalau dia nak sesuatu tu memang digesanya kita...nasib baik la cucu Ton..." Mak Zainah sudah menarik kerusi didapur lalu melabuhkan duduknya. Kerusi disebelah turut ditarik lalu menyuruh cucunya itu duduk. Mata mak Zainah memandang tangan mak Ton yang sedang mengeluarkan teko kaca dari kabinet.
"issh tak payahlah susah susah nak buat air Ton..kak aji kejap je ni.."
"takpe la kak aji...bukan susah mana pun..kejap je buat air ni...kita duduk duduk la dulu...lama dah tak sembang ngan kak aji ni. Sarah nak air apa sayang?..air coklat ye, nanti nenek Ton ambikkan kat dalam peti sejuk ye...Sarah mesti suka kan.." Mata mak Ton bertembung dengan wajah mak Zainah yang sudah menggeleng-gelengkan kepala. Sarah sudah tersengih sambil menganggukkan kepala. Langkah mak Ton diatur ke peti sejuk. Pintu peti sejuk dibuka lalu dicapai sekotak air susu coklat berjenama Magnolia.
"abang haji mana kak aji?...ayah si Sarah ni kemana pulak kak aji?". Mata mak Ton memandang sekilas pada Sarah yang sedang duduk di sebelah sambil melemparkan senyuman. Kotak susu coklat Magnolia disuakan pada Sarah.
"abang hajinya ke pekan dari pagi tadi. Ada urusan masjid katanya dengan orang jabatan agama. Si zahar pulak balik ke Kuala Lumpur nak uruskan kerja dia kat pejabat baru tu." Mak Ton menganggukkan kepala. Mak Zainah memandang sekeliling rumah.
"Ton, mana Zita?..takda kak aji nampak dia dari masuk tadi. Senyap je rumah ni..."
"ada kat atas dalam bilik dia kak aji...membaca buku la tu kalau dah dia tak turun ke bawah ni.."
Mak Ton meletakkan dua cawan lengkap beralaskan piring di atas meja lalu menuangkan ke dalamnya perlahan-lahan air dari dalam teko yang rancak mengeluarkan asap dari muncungnya. Cawan beralas piring tadi diangkat lalu diletakkan perlahan-lahan dihadapan mak Zainah. Mak Ton meletakkan teko ditengah meja. Langkah diatur ke dapur semula. Kuih talam gula melaka yang dikukus pagi tadi dikeluarkan dari loyang pengukus lalu dipotong dengan teliti dan diletakkan ke dalam piring lalu dibawa ke meja.
"makan kak aji...ni kuih talam gula melaka Ton kukus pagi tadi. Si Zita la yang beria -ia suruh buat dari kelmarin...dia memang suka sangat kuih ni. Meh makan Sarah kuih nenek Ton buat ni, sedap tau..."
"si Sarah ni nanti duduk ngan kak aji la ye bila Azhar dah mula keje di Kuala Lumpur tu?". Kepala si kecil yang sedang asyik menyuap kuih talam diusap-usap perlahan.
"buat sementara ni kak aji jaga lah Ton. Nanti dia dah mula nak sekolah si Zahar ambiklah balik. Anak orang Ton, manalah boleh nak jadi hak mutlak kita kan.." Mak Ton mengganggukkan kepala. Cawan dihadapannya dicapai perlahan.
"nenek...Sarah nak gi bilik kak Zita boleh?". Mata bulatnya yang bersinar itu sudah tepat memandang ke wajah mak Ton dan mak Zainah.
"issh, kak Zita tengah baca buku tu Sarah...tak eloklah kacau kak Zita.."bibir mungil itu sudah memuncung memandang ke wajah mak Zainah. Mak Ton sudah ketawa melihat telatah comel Sarah.
"tak pe kak aji. Zita bukan tak biasa dengan Sarah ni. Pergilah sayang. Hati-hati naik tangga ye.". Matanya mak Zainah menyoroti langkah pantas Sarah ke arah tangga untuk naik ke tingkat atas.
"kak aji..Ton tanya sikit boleh kak aji?". Mata mak Ton dihalakan pada wajah mak Zainah.
"tanyalah Ton...macam tak biasa pulak dengan kak aji."
"mak si kecik tu mana kak aji?...tak dapat ikut balik sama ke dengan si zahar ke?". Mak Ton melihat mak Zainah menghela nafas perlahan-lahan sambil memandang mata ke wajah cucu disebelah.
"susah kak aji nak cakap Ton.."
Mata mak Ton merayap pada wajah sugul mak Zainah. Terdetik rasa bersalah kerana bertanyakan soalan itu.
"maafkan Ton kak aji kalau soalan Ton tadi menyinggung hati kak aji...Ton minta maaf."
Mak Zainah menggeleng-gelengkan kepala. Tangan mak Ton dicapai lalu digenggam erat.
"dia tak nak ikut zahar balik Ton. Dia taknak tinggalkan kehidupan dia disana, kawan-kawan dia disana, saudara mara dia disana. Dah kontrak kerja Zahar tu tamat, kenalah dia balik kerja di sini macam yang diarahkan majikan dia. Zahar puas pujuk pun dia tak mahu jugak. Dia taknak tinggalkan bumi England. Taknak ikut perjanjian masa diorang kahwin dulu sedangkan dia dah bersetuju untuk ikut Zahar balik ke sini bila kontrak kerja Zahar tamat di sana."
"macam tu pulak ye kak aji. Dah isteri tu kenalah ikut kat mana suami berada kan...dah dia pun setuju masa kahwin dulu, apasal pulak tetiba buat perangai. Memang begitu ke perangai dia kak aji?".
"hmmm...bukan kerja mudah kahwin dengan orang putih ni Ton...lagi-lagi yang peluk islam sebab nak kahwin je. Bukan sebab ikhlas demi agama islam tu sendiri. Banyak kali dulu kak aji dah ingatkan Zahar pasal benda ni. Fikir masak-masak sebelum buat keputusan nak kahwin dengan si Marina tu. Jadi suami saudara baru ni bukan mudah, tanggungjawabnya berat. Kalau suami tak bimbing dan tak tegas, huru-hara la rumahtangga jawabnya...yang jadi mangsa, haa si kecik tu la. Sekarang ni seorang ke hulu seorang ke hilir. Sakit kepala kak aji ni bila fikirkan hal rumahtangga si zahar tu. Kak aji dah suruh dia pergi pejabat agama mintak nasihat tentang perkara ni...kalau dah jelas perihal nusyuz si Marina tu, bolehlah dia buat keputusan yang terbaik. Kak aji ni bukan apa Ton, kita sama tanggung dosa kalau biarkan si Marina tu terus hidup ikut rentak dia macam tu..". Mak Ton mengganggukkan kepala,setuju dengan apa yang dikatakan oleh mak Zainah.
"tak jauh bezalah kisah rumahtangga Zahar dengan kisah rumahtangga Zita..." . Mak Zainah memandang tepat ke muka mak Ton.
"Zita ada masalah rumahtangga Ton?. Kak Aji tengok dia ceria je bila jumpa. tak sangka pulak dia simpan masalah didalam hati.."
"Zita tu baik budaknya kak aji...kesian sungguh Ton dengan nasib dia. " Mak Ton melepaskan pandangannya ke arah pintu dapur yang terbuka luas. Mak Zainah masih menanti butiran kata-kata selanjutnya dari mulut mak Ton.
"dia bergaduh ke dengan suami dia Ton?". Mak Ton menggeleng-gelengkan kepala.
" Zita lari dari suami dia kak aji...suami dia ada perempuan simpanan...perempuan mat salleh."
Mulut mak Zainah sudah terlongo!.

6 comments:

Aisha @ Sara Hamza said...

jgn2 ex husband zita pny pompuan simpanan tue si marina.....jeng3.....

kucc_aprilsnow said...

Aisha - bukan ex lagi, masih husband maa...

haa..jeng jeng jeng jeng...

aqilah said...

mungkin gak. bini zahar, eeheemmm pada suami zita, faisal.isshhh. mandai-mandai aje. apapun , akak follow...................

misz nana said...

kasi Zita dgn Azhar je la..
ke, mmg dorang berdua pn sbnrnya?
ahh, nak lagi nak lagi!

Umi of three Nurul (UotN) said...

wah3..akak pun nk buat speculation mcm aisha ngan aqilah hehehe..
tak sabar tunggu n3 kat sini..

Hanya Aku Dihatimu.. said...

liza baca dan hemmmm...senyum2 saja lah kucc..hehhe..teruskan dgan menulis istikrah terakhir..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...