Tuesday, December 29, 2009

Rindu Semalam - Bab 31


Bab 31
Sukarnya memahami hati seorang lelaki rupanya...

Pesanan ringkas dari Ziha yang singgah di telefon bimbitnya tengahari tadi masih berlegar-legar di minda hingga kini. Baris kata-kata yang pendek disusun namun cukup mendalam maknanya hingga kini masih menampar-nampar kotak fikiran. Duhaila cuba menilik diri sendiri. Apa yang ada pada dirinya yang serba biasa ini agaknya hingga boleh sampai mencetuskan perkara yang disebut Ziha itu. Matanya masih redup memandang padang bola dihadapan. Sesekali Duha suka juga datang menghabiskan masa rehatnya di sini. Tidak tahu untuk menjelaskan sebab kegemarannya yang satu ini, tapi sesungguhnya dia suka memandang dan menikmati hamparan hijau yang terbentang dihadapan. Bau rumput yang harum seakan memberi kedamaian pada jiwanya. Langkah diatur ke bangku batu disudut padang. Cuaca malam ini sangat cerah. Bintang-bintang berkerlipan saling bersaing memancarkan cahaya di langit malam yang biru.

" Taufik jumpa Akhmal pasal kau, kau tau tak Duha?...man to man talk aku dengar...wah, hebat kawan aku ni,jadi rebutan 2 orang sahabat karib..."

Tidak disangka dia ketinggalan didalam hal. Jika tidak dari maklumat Ziha, mungkin sampai bila-bilapun dia tidak akan tahu. Sampai hati mereka! Kenapa Taufik tidak langsung menyatakan hal ini padanya tatkala mereka makan malam semalam. Padanlah gerak geri Taufik agak berlainan semalam...lincah bicaranya selama ini pun tiba-tiba bagai hilang rentak. Langsung tidak terfikir diminda bahawa ada hal yang sedang menganggu. Fikirnya mungkin Taufik letih dengan tuntutan tugas yang makin mendesak kebelakangan ini.

Aah..Taufik, Taufik kenapa ketepikan Duha begini?...tidak boleh kita berbicara secara dewasa dan terbuka?.

Sebab Akhmalkah maka Taufik bersikap sedemikian rupa?..Aah...Akhmal pun sama, kenapa Akhmal tidak terus bertanya padanya jika mahu jawapan..pasti akan diberi lintas langsung jawapan berkenaan perihal itu. Mengapa dia diketepikan begini?. Tiada hakkah dia untuk mengetahuinya sedangkan dirinya yang menjadi subjek utama dalam perkara ini. Diri cukup terasa dipinggirkan. Langsung dia tidak diberi peluang bercakap, berkata tentang haknya terhadap mereka. Amarah bagai mahu saja diletuskan pada kedua-dua lelaki itu. Bencinya diperlakukan begini! Sakitnya hati diketepikan sewenangnya. Bunyi panggilan masuk dari telefon bimbit yang berada didalam poket jubah putihnya tidak dihiraukan. Sudah dimaklumi siapa pemanggilnya. Dia juga ada perasaan...bukannya seperti si patung cendana yang kaku tanpa suara!

Nafasnya ditarik dan dihembus perlahan. Jam dipergelangan tangan kanan ditoleh sekilas. Bunyi panggilan sekali lagi bergema dari dalam poket jubahnya. Mata dipejam seketika. Dibiarkan sahaja bunyi itu bingit dalam jubahnya. Tidak dihiraukan. Lantaklah!..menjeritlah sampai pagi!

* * * * * * *

Kenapa panggilannya dari malam tadi tidak dijawab...pesanan juga tidak dibalas?...ada apa-apa yang berlakukah pada si dia...atau si dia memang tidak mahu menjawab dan membalasnya...ada apa kesalahan ke yang telah dilakukannya pada si dia?. Taufik menggaru kepalanya yang tidak gatal. Gusar hatinya memikirkan perkara ini. Duhaila tidak pernah begini selama mereka berkawan. Janganlah dia merajuk fikir Taufik, matilah kalau buah hatinya itu tidak menghiraukannya. Tidak mampu rasanya menghadapi keadaan sedemikian. Duhaila memang sukar dijangka tindakbalasnya. Taufik sedia maklum perilaku Duhaila. Perjalanan pagi ini ke hospital dirasakan cukup panjang.

aahh, jam pulak, ...sah lambat ni!

Tangan lincah menekan aksara-aksara blackberry hitam mengarang ayat. Pantas pesanan ringkas dihantar pada si dia. Gajet hitam itu kemudiannya diletakkan di sebelah kiri lalu tangan kembali menggenggam stereng. Satu minit...lima minit...sepuluh minit...Sunyi. Kepala menoleh ke arah gajet tadi. Kaku sahaja, tidak menjerit-jerit nyaring menandakan ada pesanan masuk. Taufik menghela nafas. Matanya dihalakan ke hadapan semula. Deretan kereta yang umpama gerabak keretapi yang panjang bergerak seperti tentera semut...perlahan-lahan. Aduhai, bila agaknya hendak sampai ni!

Punat penggera ditekan serentak lalu langkah diatur pantas ke arah bangunan hospital. Taufik melemparkan senyum pada kakitangan-kakitangan yang berpapasan dengannya. Taufik menekan butang lif dan berdiri dengan sabar walau didalam hati sedang berperang dengan rasa khuatir yang sukar dilupuskan...Duha, kenapa?. terasa bahunya ditepuk perlahan. Kepala pantas menoleh. Senyuman kecil dilemparkan pada wajah disebelah.

"dari mana?" Mata Taufik redup memandang wajah sahabat baiknya itu. Surat khabar ditangan diangkat sedikit sebagai jawapan pada soalan Taufik.

"apasal kau Fik...macam orang mati bini je aku tengok muka kau." kepala digelengkan perlahan. Dr. Wan mengerutkan dahi.

"kau apahal ni sebenarnya Fik...cubalah beritahu aku kut kut aku boleh tolong..." Bahu Dr. Wan ditepuk. Mata Taufik memandang pada pintu lif yang sudah terbuka dihadapan. Tangannya pantas menarik Dr. Wan masuk ke perut lif. Hanya mereka berdua didalam. Taufik menghela nafas perlahan-lahan sambil menoleh jam dipergelangan tangan kirinya. Mata Dr.Wan tunak memandang perlakuan sahabatnya itu.

"Fik...ada hal apa ni sebenarnya. Kau tak pernah macam ni aku tengok."

"tak ada apa-apa Wan. Hal kecik je...don't worry ok." Kepala dianggukkan. Akur dengan kemahuan sahabatnya itu yang mungkin tidak mahu berkongsi apa-apa saat ini. Bukan dia tidak boleh melihat garis kegusaran diwajah Taufik tapi demi menghormati kemahuan Taufik dia tidak mahu mendesak atau bertanya lanjut.

Langkah diayun keluar dari perut lif. Masing-masing sudah melangkah ke arah destinasi bilik masing-masing.

"eh by the way Fik, awal pagi tadi aku terserempak Duhaila kat kafe. Semacam je aku tengok muka buah hati kau tu. Aku ajak minum sama dengan si Syed dia menolak...rela dia duduk sorang-sorang kat sudut kafe...pelik la dia pagi ni Fik. Dia ada masalah ke Fik?". Langkah Taufik terhenti seketika.

"kau ada nampak dia pergi mana lepas tu?" Wan menggelengkan kepala. Taufik mengurut dahinya seketika.

"apahal Fik?" Taufik menggeleng-gelengkan kepala. Langkah diatur semula ke arah biliknya yang tidak jauh dihadapan.

Kepala disandarkan pada bahu kerusi. Cermin mata ditanggalkan lalu diletakkan di atas meja. Mata dipejamkan. Pergelangan tangan kanan diletakkan pada pangkal dahi. Resah Taufik memikirkan apa sebenarnya yang berlaku pada Duhaila. Sedaya upaya cuba diingati ada apakah perlakuannya yang telah menyinggung perasaan buah hatinya itu. Pertemuan terakhir mereka malam kelmarin berlaku seperti biasa. Tiada yang aneh pada perlakuan Duhaila dimata Taufik. Taufik akui dia tidak banyak berbicara dengan Duhaila malam itu, tidak seperti pertemuan yang lepas -lepas pasti ada sahaja cerita dan topik yang mereka berdua akan perkatakan. Pertemuaannya dengan Akhmal kelmarin sedikit sebanyak memberi kesan pada perilakunya malam itu. Tiada kelainan yang dilihat pada Duhaila malam itu. Hingga pada saat dihantar pulangpun dia masih memberi senyuman manis kala mengucapkan terima kasih dan selamat malam pada Taufik. Lalu apa yang sedang mengganggu diri Duhailanya itu kala ini?. Siapakah agaknya yang dapat dirisik untuk mengetahui perihal masalah yang sedang menimpa buah hatinya itu. Mata Taufik terbuka saat sebaris nama melihat di layar mindanya. Pantas blackberry hitam dicapai.

"Assalamualaikum Dr. Ziha." terdengar balasan salam dari suara di hujung talian sana.

"i alhamdulillah...you sibuk tak?..i nak mintak tolong dengan you."

"yup is about Duha, tau jer you ye...she being act so weird since yesterday Ziha...and i'm so worried about her...i call berkali-kali dia tak jawab, sms tak reply...dia ada cerita apa-apa pada you ke." terdengar keluhan kecil ditalian sana. Dahi Taufik sedikit berkerut. Dan...

" takpa la...perkara dah berlaku...at least i rasa i tahu dah kenapa dia behave pelik macam tu ...thanks anyway Ziha..assalamualaikum."

Taufik sudah sedikit lega selepas mendengar cerita Ziha. Tahu dia kini punca kenapa buah hatinya itu berkelakuan sedemikian rupa.

Duhaila...maaf sayang, tapi ada kalanya tidak semua perkara boleh dikongsikan...apatah lagi jika ia akan hanya membuat luka yang sudah kian sembuh tercarik kembali...

Dan tidak mungkin dia akan membiarkan Duhailanya itu terluka lagi...

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...