Friday, December 4, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 12


Bab 12

Kanak-kanak dan air memang tidak boleh dipisahkan!. Itu memang nyata dan benar. Ku'a menyaksikan sendiri dengan matanya kesahihan kenyataan itu. Dihadapannya petang ini kemeriahan dari riuh rendah kanak-kanak dari rombongan yang dibawa dari tadika kendaliannya di Kuala Lumpur menguasai keseluruhan daerah pantai tempat mereka berkumpul. Suara mereka memonopoli riuh rendah pantai lalu menenggelamkan suara pelawat-lawat yang lain. Suara sorak gembira dan seronok mereka yang saling teruja bertingkah antara satu sama lain yang turut mengundang mata para pengunjung lain. Jeritan mereka memenuhi tiap ruang. Indahnya dunia kanak-kanak!. Ku'a tersenyum melihat telatah dan ragam anak didiknya.

Gelak ketawa dan jeritan riang kanak-kanak dari arah hujung kanan pantai yang pertama kali melakukan aktiviti snorkling bersama beberapa orang jurulatih yang disediakan pihak resort mengundang tawa Ku'a yang turut sama menyertai aktiviti berkenaan. Kumpulan kecil yang diawasi Ku'a dan Azad yang turut mahu menjadi jurulatih tidak berlesen juga tidak kurang teruja dengan aktiviti tersebut. Biar tidak tahu berenang, mereka tetap mahu memberanikan diri melakukan aktiviti tersebut dengan diawasi Ku'a dan Azad. Demi keselamatan, mereka hanya membawa kumpulan kanak-kanak berkenaan melakukan snorkling di kawasan tidak jauh dari gigi air dan tidak membenarkan sama sekali mereka pergi lebih jauh dari had yang sepatutnya seperti yang telah dimaklumkan oleh pihak jurulatih resort. Tanggungjawab memastikan keselamatan semua kanak-kanak tersebut terletak dibahunya sebagai pengetua tadika. Ku'a maklum tentang itu.

"cikgu...esok kita buat macam ni lagi ye..best laa, Aiman suka..." Ku'a memandang wajah Aiman; salah seorang penghuni lincah di tadikanya yang sudah menegakkan kepala di permukaan air. Senyuman dibibir mungil si kecil itu cukup membuktikan kegembiraan yang dialaminya bersama aktiviti tersebut. Anggukan kepala dari Ku'a mengundang jeritan dari Aiman dan tiga lagi rakan-rakan sebaya yang lain. Ku'a tersenyum.Azad turut terjerit kesukaan.

Aiman dan tiga orang rakannya itu dilihat Ku'a meneruskan selamannya sambil dibantu salah seorang jurulatih resort.

"cikgu..boleh tak kami ikut kumpulan Aiman...abang-abang tu ajar macam best la, tak macam kak Azad ajar...tak seronok la..." ketawa Ku'a sudah tercetus tanpa dapat ditahan.

"ha'ah la cikgu...kak Azad ajar tak macam abang-abang tu..tu cuba cikgu tengok, bestlah dia ajar kumpulan Aiman..kak Azad tak pandai la macam abang-abang tu.."

Azad sudah bercekak pinggang sambil memandang tepat pada Irwan dan 2 rakannya yang lain yang sudah tersengih-sengih. Tangan Irwan yang sedang lincah cuba berenang dicapai.

"oo korang kutuk kak Azad ye...wah sedap je ek kata kak Azad ajar tak seronok...apa, ingat kak Azad tak terror ke macam abang-abang tu...ala kak Azad lagi terror tau!...kalau nak tau kak Azad ni pemegang pingat emas sukan olimpik acara snorking tau..haa jangan tak tahu ye adik adik kecil!" Ku'a sudah mengigit bibir menahan ketawa dengan kenyataan lucu Azad.

"ye ker?..tapi tak macam pandai pun kak Azad berenang..tak macam abang-abang tu..."Azad dengan riak selambanya memandang tiga kanak-kanak tersebut.

"ala kak Azad saja jer tak nak tunjuk skill hebat kak Azad tu...nanti diorang segan sebab kak Azad lebih terror dari diaorang..."

"tak percayalah...kami nak jugak gi kumpulan Aiman tu...cikgu, boleh ye..."wajah Irwan memandang Ku'a meminta keizinan. Ku'a tersenyum lalu menganggukkan kepala. Dia melaungkan pada dua jurulatih resort yang sedang mengawasi kumpulan Aiman lalu memberi isyarat tangan untuk menyerahkan tiga kanak-kanak ke kumpulan mereka. Anggukkan mereka dibalas senyuman dan isyarat bagus oleh Kua. Ku'a memandang ketiga-tiga kanak-kanak tadi ditarik oelh salah seorang jurulatih untuk ke kumpulan sana. Azad yang sedari tadi sudah berdiri disebelahnya mencuit lengan Ku'a.

"wei Ku'a...apa kes kita berenang kat gigi air ja ni, ni standard kolam renang budak-budak bawah umur la...since budak-budak tu dah joint group sana jom aar kita berenang tengah sikit..."Ku'a menggeleng.

"Mana boleh camtu Azad...aku kan penjaga diaorang...aku kena jugak perhatikan diorang semua dari sini walaupun aku tak terlibat secara langsung dengan aktiviti diaorang tu...alah hang snorkling jer la kat sini bukan orang peduli pun...hang tu pun bukan reti sangat berenang ..pemegang pingat emas olimpik kunun!.." Ku'a sudah mencebik menahan ketawa. Azad mempamerkan muka selamba.

"eh...memang la aku pemegang pingat emas olimpik tapi kategori orang yang baru belajar berenang la Ku'a...kira aku dah handal la ni sebab dah ada anak murid biarpun budak -budak pra sekolah...ok apa tu.."Ku'a sudah ketawa. Azad ni, ada je!

"banyak la hang punya handal...dah la pi je snorkling kat tepi situ ha senang aku nak perhatikan hang..mana tau kan..karang hang terlebih excited menyelam tetiba tenggelam la pulak, aku jugak yang susah nak buat CPR.." Ku'a menunjukkan Azad kawasan yang dimaksudkan dengan jari telunjuknya sambil tersenyum. Azad mencebik.

"eh ada pulak hang yang buat CPR untuk aku, tak syoklah Ku'a...hang carilah mamat yanng handsome-handsome sikit barulah aku boleh cepat beri reaksi...terus buka mata.." Ku'a sudah membulat mata. Azad sudah ketawa.

"Azad!..hang ni, issh teruk betul la..."

"ala aku saja saja jer cakap...aku ni waras lagi la makcik..."

"Ku'a.." suara Azad yang sedikit berdengung dari dalam air mengundang pandang Ku'a.

"ha.." Ku'a memandang Azad yang sudah menjengahkan kepalanya ke permukaan air manakala separuh badannya masih didalam air.

"hang ada jumpa sesiapa kat sini?..maksud aku orang yang hang kenal?"

"siapa?" Ku's sekadar menguji.

"sesiapa jelah yang hang kenal..ada?" Ku'a mengosok ibu jari dan jari telunjuknya ke bawah dagu sambil mempamerkan aksi sedang mengingati sesuatu. Ku'a menggeleng-gelengkan kepala.

"Takde...kenapa?"

"Takder?..betul ni takder?" Ku'a menganggukkan kepala sambil memandang wajah Azad yang sedikit berkerut. Senyumannya cuba disembunyikan.

"kenapa hang ni semacam je muka tu aku tengok..ada apa-apa yang aku tak tahu?"

Azad tersengih-sengih memandang Ku'a. Perlahan-lahan dia berdiri lalu mengatur langkah ke arah Ku'a dihadapan. Ku'a sudah merenung Azad sambil memeluk tubuh.

"hang ada buat apa-apa yang aku tak tahu dibelakang aku ke cik Azarina?" Azad sudah memaut bahu Ku'a.

"ala, jangan aar pandang aku macam tu beb...aku bukan buat dosa besar pun....cuma adalah sikit...tapi tu bukan dosa...aku cuma nak tolong orang je...tak salah kan aku tolong orang, iye dak Ku'a?"

"tengoklah jugak keadaan macammana dan pertolongan yang macam mana.."

"dia cakap antara hidup dan mati..so aku pun serba salah la pulak..." Ku'a mengangkat kening menoleh ke arah Azad yang sudah tersengih.

"Hmm..berat nampak...siapa gerangan orang yang minta pertolongan maha berat dari hang tu ye.." Ku'a masih tidak mengalihkan pandangannya dari merenung Azad. Azad menghela nafas perlahan-lahan sambil mengangkat kedua-dua tangan ke atas.

"ok ok...si Zaid...Zaid keding tu...tapi la ni dia dah tak keding lagi hang tau...aku gerenti hang mesti terkejut tengok dia Ku'a macam aku dulu masa jumpa dia dulu yang aku cerita kat hang...perrh mamat tu!" Ku'a mempamerkan muka selamba sambil memandang Azad. Tidak terkejut dengan apa yang baru diberitahu Azad kepadanya. Hakikatnya Ku'a sudah terlebih dahulu mengetahui cerita itu dari mulut Zaid. Kisah sesi pertemuan yang diatur oleh Azad secara diam-diam.

"hmm..ingat kan siapa." Azad mengerutkan dahi mendengar jawapan Ku'a.

"awatnya hang macam tak heran ja bila dengar nama mamat sekor ni...tak teruja dah ka?"

"nak teruja apanya cik Azad...aku dah jumpa pun dia...dah dating pun kami.." Azad sudah membulatkan mata sambil bercekak pinggang memandang Ku'a. Ku'a sudah pantas mengorak langkah meninggalkan Azad. Terdengar laungan Azad memanggil namanya dibelakang.

"Ku'a sat tunggu aku..jaga hang ya..jaga!"

1 comment:

cactaceous opuntia said...

ye ye je si azad bercerita psl si zaid..pdehal ku'a da jumpe pn adoi...huu

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...