Thursday, December 17, 2009

Istikharah Terakhir - Bab 10

Bab 10

Dulu bila ditanya apa impiannya jika berkahwin...cuma satu perkataan sahaja yang terlafaz ...

cuma satu...bahagia!..

Lalu bila termeterai perkahwinannya bersama Faisal...dia tetap redha...

Impian hatinya itu tidak bertukar biarpun orang lain sudah menjadi pendampingnya...bukan orang yang dia harap-harapkan...Tapi bayang bahagia itu tidak pernah singgah dalam rumahtangganya...Faisal memang kejam!...dia benci pada lelaki itu...tega Faisal memperlakukannya seenaknya tanpa mahu melepaskannya!...dia hanya burung hiasan dalam sangkar Faisal!

Kerana dia perempuan lantas dia harus tunduk pada lelaki itu?....Tidak mungkin!

Atau sebab dia isteri lantas dia boleh diperlakukan sesuka hati?....Tidak lagi!

Salahkah tindakan nekadnya ini?...Tidak!, dia tidak salah...

Masih adakah pilihan lain untuknya selain dari yang satu itu?...memang tiada!...

Mahu pinta tolong dari siapa dia ketika itu?....memang tiada siapa siapa!

Ada...

Siapa?...

Dia...pintalah dari Dia...mohonlah dari Dia...hanya Dia!...

Kedua-dua belah tangan diraup ke muka. Dibiarkan seketika kedua-dua tangannya itu berkeadaan begitu. Degupan jantung yang kian rancak cuba diredakan dengan helaan nafas yang perlahan-lahan dihembus. Mata yang terpejam...namun dia masih bisa melihat peristiwa itu...terhampar di depan kanta matanya yang tertutup rapat. Tidak!. Sepantas kilat kedua-dua belah tangan terbelah lantas kelopak matanya terbuka luas. Lafaz istighfar bergema di hati..kepalanya dijatuhkan ke permukaan meja. Tercetus rintihan sendu bersama titisan panas yang mengalir dari kolam matanya.

Kata-kata papa kelmarin masih terngiang-ngiang ditelinga.

"Papa faham situasi Zita, papa minta maaf..tapi kita tiada pilihan sayang, kita harus selesaikan masalah ini...mereka nak jumpa Zita, boleh ye sayang?..."

Mereka?...

Lalu panggilan dari ayah menyusul.... dan bicara sendu mama di hujung talian membuatkan dia terkelu...patah bicaranya, mati kata-katanya disitu!..

Tapi...bagaimana dengan dirinya sendiri?..hatinya? tega lagikah beralah?..

Umi...Zita buntu umi...

Kepala ditegakkan perlahan-lahan. Rambut panjangnya yang menutupi keseluruhan wajah dikuis dengan hujung jari. Wajah yang basah disapu dengan kura tangan.

Ya Tuhan...lapangkan dada hambamu yang kian sesak ini...

Ya Tuhan...permudahkan urusan hambamu ini...

Ya Tuhan...bantulah hambamu ini memilih jalan hidup yang terbaik...membuat keputusan yang terbaik...

* * * * * * *

Wajah yang sudah siap dirias ringkas dipandang. Seulas bibir yang indah bercalit warna coklat tersenyum hambar. Pipi mulus yang bersalut nipis bedak dibelek. Cermin besar dihadapan memperlihatkan sesusuk tubuh kurus tingginya yang lengkap berbaju kurung dan berselendang tipis. Dia berpusing sedikit ke kiri dan kanan. Puashati dengan penampilan. Tas tangan yang terletak diatas meja disambar. Perlahan-lahan langkah diatur ke muka pintu. Tangan sudah mencapai tombol pintu. Nafas dihela perlahan. Lafaz bismillah ditutur.

Ya Tuhan...bantulah hambamu ini...permudahkanlah urusanku ini....lindungi hambamu ini dari sebarang musibah...

"assalamualaikum...selamat pagi mak Ton..." senyuman manis dihulurkan pada pembantu rumah yang sudah dianggap seperti ibu sendiri. Senyum berbalas. Langkah diatur ke meja makan di ruang tengah. Kerusi ditarik perlahan.

"waalaikumsalam Zita...cantik Zita pagi ni mak Ton tengok...". Tangan mak Ton menghulurkan cawan beralas piring yang sudah terisi air koko panas kepada Zita.

"terima kasih mak Ton..."

"mana ada cantiknya mak Ton..biasa je Zita tengok...papa mana mak Ton?" kepala mak Ton menjengok ke bilik bacaan.

"ada dalam bilik bacaan..dari subuh tadi mak Ton tengok papa Zita dah ada kat dalam tu..". Mata Zita dan mak Ton saling bertemu. Cawan berisi air koko yang baru beberapa teguk diletakkan kembali diatas piringnya. Zita bangkit dari kerusi. Mata mak Ton memandang dengan sedikit kerutan di dahi.

"Zita nak kemana?'

"mak Ton minum dulu dengan pak Din ye...Zita pergi panggil papa ye.."

Tombol pintu bilik berlatar warna coklat tua dipulas perlahan. Matanya meliar memandang ke dalam. Langkahnya diatur perlahan-lahan ke sofa yang menghadap ke jendela. Tangannya dilabuhkan lembut pada bahu tuan Zainal. Tuan Zainal menoleh kebelakang. Senyuman manis yang dilempar dibalasnya. Tangan dibahunya ditarik kesisi. Zita melabuhkan duduk. Wajah anak tunggalnya itu direnung. Senyum Zita masih kekal di bibir.

"papa, mari kita minum...mak Ton dah masakkan sarapan kegemaran papa; nasi dagang dengan kari ikan..jom!" Tangan Zita masih digenggam erat.

"maafkan papa Zita..." Zita sudah menggelengkan kepala. Tangan tua yang erat menggengam jari jemarinya itu diusap perlahan-lahan.

"papa...kita jangan cakap lagi hal tu ok...Zita tak pernah salahkan papa...sekalipun tidak."

Tuan Zainal merenung wajah mulus anak tunggalnya itu. Benarlah seperti dikata, segala sifat indah arwah Maizurah tercurah pada Zita. Kadangkala dia tidak tahu kenapa dahulunya dia tidak pernah memikirkan hati anaknya ini sebelum bersetuju dengan rancangan Tan Sri Sulaiman. Sangkanya keputusannya itu adalah yang terbaik untuk masa depan Zita.

Tapi..benarkah demi masa depan Zita?...hanya dia yang tahu jawapannya.

"papa banyak buat salah pada Zita...papa pentingkan diri sendiri...papa langsung taidak ambik tahu tentang perasaan Zita...papa rasa tak layak jadi papa pada anak sebaik Zita..."

"papa!..." tubuh tua itu kemas didakap. Ada terbitan air hangat yang mula mencecah tubir kolam matanya.

"maafkan papa Zita...maafkan papa.."dakapan Zita dibalas lembut.

* * * * * * *

Pak Din sudah sedia menunggu di luar rumah. Pintu kereta segera dibuka saat melihat langkah tuan Zainal dan Zita sedang beriring keluar.

"Zita sudah sedia?" wajah cantik anaknya yang indah bersarung kurung pahang berwarna merah muda bercorak bunga tabur kecil berwarna putih dan kuning air itu direnung sekilas. Selendang merah senada melengkapi penampilan puterinya ini.

"insyaallah papa..."

Tuhan...lindungi perjalanan kami ini...permudahankanlah urusanku ini...

1 comment:

cactaceous opuntia said...

ate...aye pulak berdebar2..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...