Friday, November 27, 2009

Songket Hijau Buat Ku'a -Bab 11

Bab 11

"assalamualaikum..." suara salam dari arah belakang membuatkan dia yang leka melihat pemandangan laut nan membiru yang terbentang luas di hadapan sedikit tersentak. Salam dijawap didalam hati. Wajah dan tubuh dipusingkan untuk melihat gerangan yang memberi salam. Wajah yang sedang memandangnya itu direnung. Dahinya sedikit berkerut. Takkan dia kut?, issh tak mungkin lah...tapi rupa memang ada iras macam dia.

"maaf...saudara ni..." Wajah itu masih tersenyum sambil memandangnya.

"tak ingat?" bibirnya digigit sedikit.

Dia ke ni?..tapi...

"erk Zaid?..Zaid Huhanni?"

Pemuda tinggi lampai dan bertubuh sasa dengan kacamata hitam dihadapannya itu terus tersenyum lebar sambil menganggukkan kepala. Ku'a menutup mulutnya. Terperanjat akan pertemuan yang tidak disangka-sangka ini. Perlahan-lahan pemuda dihadapannya ini menanggalkan kacamata hitamnya. Ku'a hanya memerhatikan tanpa berkelip.

"so betul lah you Zaid Huhanni?"

"yup...kenapa ni, macam pelik je cara you tengok i...pandang i tak berkelip...i memang Zaid..Zaid Huhanni Bukhari...your coursemate di U dulu...tak percaya ke?" pantas kepala digeleng.

"tak tak...bukan macam tu...cuma terkejut je...dah lama sangat kita tak jumpa, i pun dah hampir..."

'hampir lupa how i look like kan?..sebabnya i dah lebih handsome dari dulu...zaman belajar dulu i kurus kering keding je sampai geng rapat i gelarkan i ni Zaid 3K; kurus kering keding...tak cukup multivitamin la katakan yelah duit scholarship pun cukup-cukup makan je...tapi sekarang, well you pun dah hampir tak kenalkan?..maklum i dah makin segak...makin kacak, right?" Ku'a sedikit mencebik. Perasan!. Zaid spontan ketawa melihat aksi Ku'a. Ku'a turut ketawa.

"so..you apa khabar Ku'a?" Mata Zaid tidak lepas dari terus memandang wajah mulus dihadapan. Makin indah...makin ayu. Sopannya tidak sedikitpun berubah.

"sihat, alhamdulillah...you?" Zaid menganggukkan kepala.

"you buat apa kat sini?"..cari ilham melukis?"

"taklah...lama dah i tak melukis...takda kesempatan...kerja dah buat i makin jauh dari dunia lukisan."

"ruginya...hmm, mesti bercuti kan?, nak lupakan stress kerja..."

"bukan sebab tu..." Ku'a mengerutkan dahi sedikit. Zaid dilihat terus memandang ke wajahnya.

"then?"

"you..."

"Haa?..."

"sebab you. I datang sini sebab memang nak jumpa you..."

Ku'a memandang Zaid. Begitu terkejut dengan kata-kata yang keluar dari mulut lelaki dihadapannya itu. Zaid terus tersenyum melihat.

* * * * * * *


Gelak ketawa nyaring suara-suara kecil dari arah tepi pantai menarik perhatian Zaid. Kelibat Ku'a dan tiga wanita yang sedang asyik melayan anak-anak kecil mandi diperhatikan dari jauh.
Bibirnya
mengukir senyuman melihat gerak geri Ku'a yang begitu akrab dengan kesemua anak-anak kecil berkenaan. Dia melihat Ku'a membiarkan sahaja dirinya ditarik ke sana ke mari oleh mereka....membiarkan wajahnya itu disimbahi air oleh mereka sambil ketawa riang. Wajah yang putih mulus itu sudah sedikit kemerah-merahan dipanah terik mentari petang namun sedikitpun tidak dihiraukan. Zaid memandang...dan terus memandang ke arah sana.

"kenapa nak jumpa saya?"

"kenapa?...tak boleh ke i nak jumpa kawan lama...kawan yang dah lama i tak jumpa?"

"bukan macam tu...cuma..."

"cuma rasa hairan?..begitu?"

"erk.."

"Ku'a?"

"erk...lebih kurang macam tu..."

Soalan Ku'a tadinya dijawab dengan sebuah soalan juga. Zaid sebenarnya tidak tahu jawapan apa yang patut diberikan pada pertanyaan Ku'a. Sukarnya untuk dia menjelaskan apa yang sudah tertulis di mindanya sejak mula dia mengambil keputusan untuk datang ke sini. Namun dia tahu jika peluang ini dilepaskan, dia tidak pasti akan adakah lagi peluang-peluang lain dimasa hadapan. Justeru itu dia nekad. Zaid tahu dia harus berani kali ini. Kata-kata Zamzamila bermain di minda.

"abang kenalah berani kalau abang betul-betul ada niat ke arah itu...janganlah buat perangai slow kura-kura abang tu lagi, ingat!...haa nanti orang potong line abang, baru padan!...jangan frust tertonggeng atas tangga sudah laa ye, adik tak dapat nak tolong dah masa tu..."

"adik ni, ke situ pulak...patutnya berilah abang perangsang...doakan abang, ni...issh, teruklah adik ni!.."

"adik bagi semangat lah ni abang..."Zaid mencebik sambil cuba memegang kepala Zamzamila namun pantas dielak.

"semangat amende camni adik...menjatuhkan semangat abang adalah..."

"dah abang tu dari dulu asyik tak berani je...tak confident langsung nak approach dia...yang abang buat pandang je dari jauh, jeling dari dekat...wake up la bro...zaman pandang jeling ni dah ketinggalan la..sekarang ni zaman kena cepat, kalau tak wassalam..bye bye!..."

Zaid tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala. Zam, Zam.

Abang akan sahut cabaran adik tu...just wait and see little sis!

1 comment:

cactaceous opuntia said...

mcm slh type name zaid je sebelumni...hee..zaid huhanni eh...sory writer...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...