Friday, November 13, 2009

Rindu Semalam - Bab 26


Bab 26

Aku on call la malam ni...sorry sangat2 ye Duha, esok boleh?...

SMS ringkas dari Ziha ditenung beberapa kali. Esok?, nafasnya dihela. Matanya dikalih ke hadapan menyoroti pemandangan malam yang terbentang dari sisi balkoni apartmentnya. Kedua-dua belah tangan dirapatkan ke tubuh. Dingin dari bayu malam yang bertiup begitu kuat melekat pada kulit tubuhnya. Perlahan-lahan tubuhnya disandarkan pada dinding batu di kiri balkoni. Matanya bagai terlayar peristiwa silam. Kenangan itu...ahhh, dia menggelengkan kepala. Tak mungkin!. Dia beristighfar di dalam hati. Telah dipatrikan dalam hati akan sebuah janji. Tidak mungkin dia mengkhianatinya. Itu ikrarnya. Dan harapan menggunung disandarkan moga suatu hari yang pasti ikrar akan jadi nyata.

Langkah longlai diatur ke ruang dapur. Peti sejuk dibuka lalu dicapai kotak susu coklat Goodday. Mug di atas meja dicapai lalu dituang susu tadi kedalamnya. Disimpan kembali kotak susu ke dalam peti sejuk. Bersama-sama mug ditangan kanan langkah dibawa ke ruang tamu. Alat kawalan jauh dicapai. Ditekan. Ahhh..hiburan lagi, asyik -asyik hiburan...bosannya!. Ditekan lagi, mencari saluran lain. Tidak juga menepati seleranya, sudahnya dia lelah sendiri lalu dibiarkan sahaja apa yang terhidang di depan mata...hmm, Tom & Jerry!...kartun pun kartun laa..lagi bagus!. Susu diteguk perlahan sesudah doa dibaca. Kepala disandarkan pada sofa. Matanya tepat difokuskan pada layar kaca. Sesekali ketawanya tercetus melihat aksi si Jerry yang comel dan pintar mengenakan si Tom.

Alunan indah biola Vanessa Mae dari telefon bimbit memancung tawa Duhaila. Bingkas dia bangun mencapai gajet yang tadi diletakkan di atas meja makan di ruang tamu. Bersinar kolam matanya seiring dengan sebuah senyuman pada bibir saat melihat nama yang tertera di skrin. Pantas butang hijau di tekan. Langkah diayun ke balkoni.

"Assalamualaikum.."

"Waalaikumsalam..."

"Hmmm..sorry ganggu you malam-malam ni...dah dinner?"

"takpe...hmmm, belum...ingat nak makan roti kut kejap lagi...you?"


"issh..apa makan roti malam-malam ni, jom i belanja you dinner..."Mata Duhaila melorot pada jam di meja.Issh, biar betul dia ni


"dah pukul 10 you tak makan lagi Fik...mak you tak masak ke?"


"mak i takde kat rumah...petang tadi gi dah rumah maksu i...biasalah.. meeting AJK Tupperware!...esok baru balik...boring la makan sorang-sorang kat rumah." Meeting AJK Tupperware?, ketawa kuat tercetus dari mulut Duhaila tanpa dapat dikawal. Oopss!

"kenapa suka sangat tu? "

"tak...lucu la bila you sebut meeting AJK Tupperware...ingat i pada ibu, dia pun suka tau gi kalau ada meeting tupperware ni...jarang ibu missed."

"ooo....itu kod i kalau mak gi rumah saudara mara menyembang panjang...i dengan my sis memang biasa guna perkataan tu...nanti mak sure jeling kat kami you tau...my sis lagi la siap kata mak i Presiden AJK Tupperware...selalu la dia kena cubit dengan mak...hehehehe.."

"hey jahat la you all..tak baik tau..."

"ala gurau-gurau je dengan mak...usik-usik dia..."

"hmm so presiden takde kat rumah ye?..."

"tulah..ni yang anak presiden kebulur nak makan...so boleh ke?"

"ok..."

" great....i datang fetch ok..you siap la..."


"eh nanti...kita nak ke mana Fik?"


" Nanti i beritahu ok...assalamualaikum.." Salam disambut dihujung talian. Pantas langkah diatur ke bilik.

"selalu ke you makan kat sini?..i tengok you macam dah biasa dengan kakitangan restoran ni.." Mata Duhaila begitu asyik menyorot pada persekitaran restaurant yang dikelilingi tasik. Ada hiasan beberapa barang antik yang dipamerkan didalam sebuah gobok lama yang diletakkan disebelah kaunter bayaran.

"kerap jugak la...kalau you nak tahu Duha, ni laa tempat kami lepak-lepak..port kelab orang-orang bujang tak laku!..macam i, macam Wan Azlan.."senyum Duhaila terjuring sambil menggeleng-gelengkan kepala. Taufik hanya ketawa. Mata mereka bertemu seketika. Senyum saling bertukar.

Kelab orang-orang bujang tak laku?..Ada ada je la Taufik ni...

"so...macammana food dia, sedap?" Duhaila yang sedang memotong udang mentega terhenti.

"hmm...yeah, sedap...nanti i boleh la bawa Ziha datang sini ajak dia cuba pulak makanan kat sini..." Taufik menggangguk-anggukkan kepala sambil mencapai gelas berisi air kelapa laici dihadapan.


"Ziha sure will love it. Dia tu kan hantu seafood.." mata Duha tepat memandang pada Taufik. Uik?.

"ooo you pun tahu dia gile kat seafood?"

"dia pernah cakap kat i masa i dengan Wan Azlan terserempak dia dinner dengan Dr Syed..." Duhaila memandang wajah Taufik tidak berkelip.

"kenapa pandang i macam tu?"

"hmm..takde apa apa, tengok air you minum tu macam best jer...sedap ke air kelapa laici tu?." Duhaila cuba menukar tajuk agar tidak begitu ketara di mata Taufik.

ooo..Ziha senyap-senyap keluar dinner dengan Dr Syed ye, tak cakap ngan aku pun..jaga kau ye cik kak!

"haa air ni...sedap, you try ok...i pesankan untuk you ye.."pantas tangan Taufik mengamit seorang pelayan dihadapan.

* * * * * * *

Mata Duhaila hanya memandang keluar tingkap. Alunan muzik Mohram memenuhi ruang kereta begitu mengasyikkan sekali. Bagai ingin terlena dibuai tiupan seruling dan pukulan gendang dari kedua-dua pemuzik hebat berkenaan.


"Duha.."

"hmmm.."


"i...."mata Duhaila sudah berpindah dari pemandangan di luar tingkap ke wajah Taufik yang tenang memandu.

"i...sebenarnya..." Dahi Duhaila sedikit berkerut. Hairan dengan sikap Taufik. Tiba-tiba jadi hilang perbendaharaan kata. Matanya difokuskan pada Taufik yang masih menghalakan pandangan dihadapan. Tidak sedikit terusik pada renungan Duhaila.

"kenapa Fik?, you ada masalah ke?"

"hmmm...i...sebenarnya nak cakap sikit..."

"ok..cakap apa tu?.."

"well.....i.." Duhaila menatap terus terusan ke wajah Taufik. Kenapa Taufik ni?

"Fik?...anything bothering your mind? "

"yes.." pantas dilihat Taufik mengangguk-anggukan kepalanya. Duhaila sedikit terkejut dengan perlakuan dan tindakan spontan Taufik.

Taufik dilihat memberi isyarat ke kiri, lalu memberhentikan keretanya di bahu jalan. Dilihat wajah itu menyimpan sesuatu.

Taufik menghela nafas perlahan-lahan. Lalu perlahan-lahan juga dilepaskan. Tubuhnya sedikit dipusingkan mengadap Duhaila disebelah.

"Duha..." Duhaila tersenyum sambil menganggukkan kepala padanya.


"Duha...i need you to answer me on this..."

"hmmm, tentang apa?.."

"Akhmal.."

Duhaila menghela nafas perlahan saat mendengar nama itu terlontar dari mulut Taufik. Perlahan-lahan tubuhnya dipusingkan pada posisi lurus memandang ke hadapan. Matanya dipejamkan seketika. Taufik memerhatikan tiap tingkah laku dan gerak geri Duhaila.

"well...apa yang you nak tahu tentang Akhmal Fik?"

"perasaan you pada dia?." Mata Duhaila sedikit membulat. Haa?. Duhaila menoleh sekilas pada Taufik.

"Fik...what kind of question is that.."

"Duha, please... I need to know.."

"you need to know?..untuk apa Fik?, untuk apa?"

"yes...i really need to know you answer..for me Duha, for me.." Duhaila menggeleng-gelengkan kepalanya. Sedikit kecewa dengan sikap Taufik.

"Fik..." Duhaila menghelakan nafasnya perlahan. Memandang tepat pada muka Taufik.

"sedari awal you tahukan kisah i dan Akhmal...dan sebab nasihat you juga lah i cuba baiki hubungan ini, i cuba muhasabah diri i ni...alhamdulillah i dan dia sudah saling memaafkan...tapi, setakat itu sahaja, i tak boleh pergi lebih jauh dari itu...Akhmal kisah silam i Fik, kenangan lama dalam sejarah hidup i...perasaan silam yang tak mungkin akan mekar kembali...tak akan Fik. You faham kan apa yang i alami selama ni Fik...betapa sukarnya i nak pulihkan hati i untuk maafkan dia... " Duhaila memandang wajah Taufik yang tekun mendengar. Mata mereka bertentang. Duhaila menundukkan wajah.

"you tahu jawapan hati i dari mula Fik...kenapa perlu you tanyakan lagi soal ni. I fikir you faham i..rupanya tidak.."

"Duha please..jangan cakap macam tu...i'm sorry ok."

"I...i...serba salah sebenarnya..." Duhaila memandang Taufik. Mahu penjelasan lanjut.

"i pernah janji dengan Akhmal dulu untuk baikkan you all berdua...you tahu kan macammana hubungan i dengan Akhmal..i..i just tak tahu nak cakap apa dengan dia Duha bila dia asyik tanyakan diri you...i just dunno what to say to him..." Duhaila menggelengkan kepala. Taufik, Taufik.

"Fik...dengar sini..."

"i boleh jadi kawan pada dia...but setakat itu sahaja...and i mahu dia hormat keputusan i ni...i tak mahu terlibat lagi dengan apa-apa hubungan perasaan dengan dia...i dah takde perasaaan pada dia...dah tak ada Fik...and i want you to convey this to him...boleh kan?"

"Duha..." agak terkejut Taufik dengan bicara Duhaila. Duhaila mengenyitkan matanya pada Taufik.

"Dah dah la tu...jangan la tunjuk muka serabut tak sudah you tu pada i...cukup cukup la i tengok rupa buruk tu kat hospital...luar dari hospital ni cubalah tunjukkan muka yang handsome pada i..sejuk sikit mata i pandang..." ketawa Taufik sudah mahu pecah dengan kata-kata spontan Duhaila.

wah wah...dalam baik awak kenakan kita ye cik kak!

4 comments:

Hafia Hana said...

xkan taufiq ngan Duha kot?
well they still can be agood and sweet couple!~

aqilah said...

tidak sesekali berpatah balik. taufiq + duha

kucc_aprilsnow said...

ehemm...

Hanya Aku Dihatimu.. said...

he..he..siuknya kucc..liza seronok bacalah..kesah taufik dan duha..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...