Wednesday, May 13, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 17

bab 17

Kata abang chik memaafkan orang yang membuat kesalahan pada kita sangat mulia sifatnya...memaafkan orang yang menganiaya kita akan membuat kita lebih dekat dengan Pencipta...sifat pemaaf itu sangat dituntut dalam diri manusia...sifat yang membezakan diri kita dengan orang lain. Menjadi seorang yang pemaaf umpama sifat air terjun yang mengalir dari batuan...dingin dan amat mendamaikan sekali...hmmm, ntahlah...susahnya nak menelan mutiara kata abang chik masa tu...rasa macam...ada lak semudah tu...mana boleh!

Abang chik ketawa aje bila Echa jawap kata tak adil la...apa pulak macam tu...mana aci nak lepaskan orang semudah tu lepas dia buat salah...salah besar pulak tu pada kita...balas mesti balas!...kata abang chik orang yang paling kuat bukanlah orang yang gagah, kuat fizikalnya tapi orang yang paling sabar. Sabar yang dibaluti dengan akal yang waras juga iman yang kental. Bila ada 2 sifat ini, pasti dapat bangun semula apabila ditimpa pukulan takdir yang sangat hebat. Setiap musibah, setiap kejadian sedih yang menimpa memang ada hikmah yang disembunyikan disebalik peristiwa yang menimpa...cuma kita perlu bijak melihat dengan mata hati!...mata hati?...alahai abang chik ni...macamlah diri Echa ni ada aura X factor yang boleh melihat dengan mata hati bagai...issy!

Abang chik pesan sungguh-sungguh pada Echa malam tu supaya memaafkan sahaja apa yang telah Puan Sri lakukan...kata abang chik pada situasi dan kedudukan masa tu, Puan Sri mungkin terpaksa mengambil keputusan sedemikian demi "menyelamatkan" yang lain-lain...Puan Sri tersepit dengan keadaan masa itu...susah jugak bila dah termakan budi ni...diri terjerat dengan janji..terpasung dengan budi yang diberi...

Kata abang chik lagi takkan lah Echa tidak boleh melihat situasi Puan Sri masa tu..takkan Echa tidak dapat membuat penilaian, Echa kan bijak orangnya!...abang chik ni kan pandai aje buat Echa rasa serba salah tau...rasa tak sampai hati...abang chik ni memang la tau!

Dulu waktu Echa kena serangan ala ala gerilya oleh bonda Aidil bersama bakal tunangnya yang perasan lawa tu pada abang chik jugaklah Echa meratap...memang malu pada abang chik masa tu...dulu mati-mati kata diri brutal giler...ganas kunun!.Abang chik jugaklah turun padang hembus-hembus sikit kat kepala Echa ni bagi tenang..bagi lega...Echa cuma sedih dan pada masa yang sama marah sebab mereka berdua sentuh perihal arwah umi...keturunan umi...arwah umi tak salah apa-apa pun...kesian umi!...waktu memang Echa rasa macam nak tinju-tinju aja muka dia orang berdua tu...nak cili cili kan mulut dia orang yang tak bayar insuran tu...tapi sebab Echa fikir dan Echa masih ingat yang Tengku Arisyah tu bonda Aidil...dan sebab dia yang orang tua dari Echa ..Echa mengalah aje...Echa masih ingat pesan mak..pesan abah...jangan kurang ajar dengan orang tua!...

"tapi dia tu yang kurang ajar ngan Echa la abang chik...abang chik tau tak?"

"biarkan ...sabar...adik sabar ok.."

Dan abang chik siap bagi tarbiah pada Echa..walau apapun alasan jangan sesekali kurang ajar pada orang yang lebih tua dari kita...agama larang, adat kita pun menentang!...alahai bahagian ini yang buat Echa lemah...abang chik ni memang la, tau aje kelemahan Echa.

"ye abang chik, adik tahu..."

" yelah yelah abang chik, Echa maafkan mereka tu..maafkan Puan Sri...maafkan Tengku Arisyah...maafkan Tengku Layla gedik perasan lawa tu...kosong kosong!"

"macam tu la adik abang chik...sayang adik...muaahhh.."

"eeei, cissh...kena sawan kambing apa abang chik ni!.."

"adikkkkk...."

Dan ketawa Echa pecah serentak dengan jeritan abang chik di talian sebelah sana...

"abang chik..."

"hmmm..."

"thanks...adik sayang abang chik."

"abang chik pun sayang adik...sangat sangat sayangkan adik...ingat tu."

Bagai aliran air terjun yang nyaman dan dingin...begitulah perasan Echa saat itu....dan abang chik lah air terjun itu!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...