Monday, May 25, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 22

Bab 22

Saat menjejakkan kaki ke lantai The Andaman Resort di Teluk Datai nan nyaman dan permai ini Echa bagai masih diawang-awangan....wah,macam tak percaya saja dapat datang ke sini lagi, rindunya Echa pada kecantikan pantai disini...rindunya Echa pada kedamaian laut andaman di sini..rindunya Echa pada semua yang ada di Teluk Datai ini!...hingga ke saat Echa dibawa bellboy ke executive suite Echa masih mamai berkhayal hinggalah suara lantang adik bellboy yang comel itu mengembalikan minda Echa ke kordinit asal....eeei malunya!.

tak senonoh la kamu ni Echa..!

"cik...cik...cik...cikkk...kita dah sampai..."

"ha...erk, ye ye adik.....erk sori ye adik..."

Echa boleh lihat senyuman adik bellboy tu...aduh mana nak letak muka kamu tu Echa, siang-siang dah mimpi ke Echa!. Echa lantas menghulurkan note merah lalu cepat-cepat masuk ke dalam bilik dan menutup pintu...malu malu malu!...namun belum sempat Echa melayan perasan termalu tadi, telefon biliknya berdering...alamak siapa pulak ni!...jap jap lah Echa datang ni....

"hello..."

"Aishah...mak long ni....Aishah dah sampai bilik kan. Aishah mandi dan solat dulu ye..mak long ngan Aidil tunggu Aishah for dinner di The Restaurant, Level 1..."

"erk...ba...baik mak long...nanti saya turun."

Aidil pun ada sama ker?, issy Aidil ni betul la tau, memang saje jer nak kenakan Echa, kunun-kunun kata kena hadir seminar pemasaran strategik oleh penceramah pemasaran hebat, Philip Kotler kat KL, cissh tipu kita rupanya, nantilah Aidil, memang nak kena ye!...Kalau Echa tau Aidil ada, taknak lah Echa terima pelawaan mak long Aidil ni tau...matilah kalau abang long tahu Aidil...habislah Echa Aidil...habis tau!

Echa duduk melepaskan lelah berfikir di sisi katil yang mengadap Laut Andaman yang sangat indah...biasan cahaya matahari yang sudah melabuhkan tirai malam cukup menyerikan permandangan... Echa bangkit dari katil lantas menuju ke birai tingkap yang dihiasi langsir putih susu berpetak-petak lalu membukanya...terhampar di depan matanya satu keajaiban alam ciptaan-Nya yang terlalu indah untuk digambarkan dengan kata-kata...subhanallah, cantiknya!...Echa bagaikan terkhayal dalam dunia lain seketika saat menikmati keajaiban di depan matanya...mata yang terpejam tadi dibuka perlahan-lahan lalu diraup kedua-dua tapak tangan ke wajahnya...ya tuhan, semoga keindahan alam ciptaannu ini akan mengiringi keindahan dalam hidup hambamu ini juga...amin.

Echa sukar percaya yang mulutnya mudah sahaja berkata "ia" saat dihubungi Engku Noor Zubaidah untuk mengajaknya bercuti bersamanya di Pulau Lagenda ini. Memang kebetulan assignment Echa semua sudah selesai untuk minggu ini...jadi untuk 2 hari ini Echa merdeka la sekejap...tapi macammana lah Echa boleh bersetuju untuk bercuti dengan mak long Aidil ni, aduh rasa macam seram sejuk la pulak nak bercuti dengan orang-orang bangsawan macam Engku tu, nanti Echa mesti kena control ayu, control segala galanyalah kut, tak bolehlah terjerit-jerit, melompat-lompat tak tentu hala macam yang Echa selalu buat kalau pergi bercuti dengan mak abah, abang long, kak long...menyakat abang ngah, abang lang, abang teh dan abang chik...

Engku Noor Zubaidah siang-siang dah beritahu Echa percutian ni fully sponsored jadi Echa cuma perlu say yes saja...kata Engku Noor Zubaidah lagi dia teringin nak bercuti bersama bakal menantu perempuan tunggal arwah adiknya...erk...apa? bakal menantu?...bakal menantu perempuan tunggal?...Echa seram sejuk...rasa nak demam dengar ayat mak Engku Noor Zubaidah yang satu itu. Aidil ni kan memang la tau, memandai jer buat kenyataan berani mati ni..bila pulak dia propose Echa?...jaga Aidil ye..jaga!...kalau mak abah tau matilah Echa Aidil!...

Echa memang kuat rasakan Aidil yang beritahu Engku Noor Zubaidah Echa tengah free dari sebarang jadual kerja dan juga pasal tempat ni...dulu Echa memang pernah beritahu Aidil yang tempat ni memang tempat kesukaan Echa...Echa memang sukakan Andaman...sangat-sangat suka!...tapi...tapi Echa tak tahu langsung yang Aidil pun akan turut serta dalam pakej percutian anjuran Engku Noor Zubaidah ni...Aidil ni memang la tau...pandai nak kenakan Echa...pandai-pandai rancang ngan mak long dia ye...tapi kata Engku Noor Zubaidah, percutian ini sebenarnya juga untuk meraikan sesuatu tapi bila Echa tanya lebih lanjut Engku Noor Zubaidah lantas ketawa dan berkata yang Echa akan tahu nanti...aduh, bunyi semacam aje pulak ketawa Engku Noor Zubaidah tu...cakap aje la mak long ooi, ni main rahsia rahsia pulak!

meraikan sesuatu?...sesuatu tu apa ek?...aduh, Echa dah menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal...alahai kamu ni Echa, apsal lah pening-pening kepala memikirkan perkara tu, kan ke nanti kamu tau jugak...baiklah pergi mandi dan solat dulu, jangan sibuk berangan jer!

yelah...yelah Echa gi mandi la ni..issy!

Aidil dari jauh Echa lihat sudah tersenyum saat melihat kelibat Echa di The Restaurant itu...ooo, seminar ye...jaga awak ye Engku Aidil!

Echa tunduk menyalam tangan dan mencium kedua-dua belah pipi Engku Noor Zubaidah. Echa lihat Aidil mengenyit matanya pada Echa lantas menunjukkan pipinya dengan jari telunjuk...Echa membulatkan matanya pada Aidil...gatal!

Engku Noor Zubaidah menyuruh Echa duduk disebelah Aidil dan mengadap dirinya di meja makan tersebut. Echa lihat Engku Noor Zubaidah tersenyum pada Aidil...pipi Echa sudah terasa membahang...apalak dua beranak ni tersenyum-senyum, issy tak suka la tau!...

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...