Wednesday, May 13, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 16

Bab 16

Langkah Aidil laju diatur ke bilik yang berjarak 20 meter dari biliknya. Pintu yang tertera perkataan "GENERAL MANAGER - AHMAD FUAD" itu diketuk lalu tangannya memusing tombol pintu kayu jati berwarna perang gelap itu. Kepala di jengah ke dalam bilik lalu wajah di dalam bilik itu memandang pada Aidil sambil mengangkat kepala seolah bertanya sesuatu. Aidil membalas dengan senyuman.

"jom gi makan...aku lapar la.."

Fuad mengangkat dua ibu jarinya ke atas sambil tersenyum.

Kedua-dua mereka beriiringan keluar dari pejabat. Aidil membalas senyuman pada kakitangan yang berpapasan keluar bersamanya dari lif AAZ Tower. Langkah Aidil dan Fuad diatur seiring ke lif untuk tempat letak kereta pula. Aidil memasuki perut kereta Fuad sambil memasang tali pinggang. Kacamata hitam dikenakan sampai jemarinya mengusap kebelakang helaian rambut yang jatuh terjuntai menyentuh bingkai kacamatanya. Fuad turut sama mengenakan kacamata hitam dan sambil memegang stereng dia memandang pada Aidil...

"Opus..?"

" ok.."

"all right boss..."

Mereka berdua di bawa pelayan yang menyambut di depan restoran tadi ke meja yang terletak hujung sebelah kanan. Aidil dan Fuad serentak menarik kerusi lalu melabuhkan duduk. Menu yang bertukar tangan diteliti sambil matanya dibawa melihat sekitar restoran. Matanya terpaku pada meja yang berselang 3 meja dihadapan. Fuad dapat melihat dari ekor matanya perlakuan Aidil lalu turut memandang ke arah yang sama...

"wowww...3 red roses in the glass....peerrhhh, mesti romantik giler orang yang reserve that table...aku rasa mesti kes nak propose ni, hulala beb...ha kau apsal tenung-tenung meja tu lak Dil...terkenang kisah dulu ker?, hikhikhik...alahai kawan aku yang sorang ni...parah sungguh!"

Aidil sedikitpun tidak membalas kata-kata Fuad. Matanya masih melekat di meja itu...

"kalau 3 roses?"

"meaning I love you..."

"hmmm..."

"You love me?"...really?"

'ehh..perasan pulak dia...kita cuma kata makna 3 kuntum mawar tu laa..."

"iyelah tu....malu nak mengaku ye?...tak per i faham sayang..."

" eei, tolong sikit ye...demam ek?"

Aidil ketawa saat melihat mata Echa sudah menjeling tajam padanya. Comelnya dia.

"dulu cakap nak cerita kat i kisah disebalik nama Echa tu...so ceritalah..."

"ooowh...yang tu...sebenarnya kan awak..."

"boleh tak i minta sesuatu?"

" apa tu?"

"boleh tak jangan panggil saya dengan panggilan awak. Panggil Aidil ker, Dil ker sedap sikit kat telinga saya ni...yang paling baik panggil sayang or darling ker...perfect sangat bunyinya.."

" apa apa?...sayang? darling?....eeei geli geleman tau...tak kuasa!....saya panggil Aidil jer, bolehkan?"

"hmmm..."

"ok kita sambung cerita tadi. Awa...oops..sorry...Aidil kan tahu nama saya ni panjang..sepanjang alam...masa kat sekolah dulu kawan-kawan ada yang pandai sebut, ada gak yang tergeliat sebut. Ada sorang rakan sekelas saya tu dia ni budak cina, Mei Ching...dia ni pelat sikit..dia nak sebut Aishah, tapi selalu jadi Echa...jadi budak yang lain turut mengajuk cara dia menyebut nama saya...lama lama langsung lekat nama panggilan tu...Echa, Echa...tapi bila disebut lebih kerap macam sedap lak bunyinya kan...do you think so Aidil?

"Dil?...Dil?...Aidil?"

Aidil tersentak sambil mengaduh saat terasa tangannya sakit. Sambil menggosok-gosok tangannya dia memandang ke arah Fuad. Aidil melihat Fuad memegang sudu sambil memandang tepat pada wajahnya. Issy kut iye pun, jangan la ketuk kuat-kuat tangan orang..Fuad ni memang saja la.

"kau tu kalau dah senyum sorang sorang Dil, aku tau dah...takder la hal lain dalam kepala kau tu...si mata biru tu laa saja yang terbayang-bayang di mata kau tu...hmm, bilalah nak selesai masalah "rumahtangga" korang berdua ni tak tahu la aku...yang kau pulak, tak sudah sudah macam orang yang...tah...aku pun tahu nak discribe lah Dil...eh kakak kau; Engku Elis tak dapat tolong ker pujuk mama kau?...woman talk orang kata..."

Kak Elis...hmm, Kak Elis yang tidak mempunyai rekod cemerlang dengan mama..macammana la dapat duduk semeja, sekerusi untuk berbincang...berbincang?...jangan mimpi la Fuad. Masing-masing api...mana mungkin bayu laut dapat mencelah....menyiram dingin...tapi Aidil tahu kak Elis pernah mencuba "nasib" membantunya...cuma mama Aidil akui memang sukar orangnya untuk kak Elis...macam kata kak Elis lewat pertemuannya dengan mama atas permintaan Aidil dan atas dasar mahu membantu satu-satunya adik lelakinya ini...tapi mama...

"mama memang keras hati..keras sekeras kerasnya Dil...akak sampai hilang sabar dengan mama dah...apa yang dia pandang sangat dengan si Layla gedik tu tak tahu la...akak tengok perangai mengada-ngada dia, manja dia tu pun dah nak muntah tau...eeei, heran betul la dengan mama ni...siap akak ni yang dikata bodoh..buta..tak tahu menilai...ya tuhan Aidil...sakit hati la...sampai macam tu sekali obsesnya mama dengan anak saudara dia yang sorang tu...macamlah si Layla tu hebat sangat...please laa..."

Aidil menyuap perlahan-lahan spagetti yang sudah beberapa kali dipintal sejak tadi. Entah la, seleranya yang dari tadi membuak-buak tiba-tiba hilang. Fuad menyedut air di dalam gelas tinggi dihadapannya. Matanya masih memandang wajah didepannya itu.

" susah Fuad...kau pun tahu macammana relationship kak Elis ngan mama aku...panas bro..hangat!...and mama aku sendiri kau tau kan...she...ahhh i just can't find a word to discribe her...aku kadang-kadang tak faham sikap mama aku sendiri."

Fuad memandang wajah penuh kekeruhan di hadapannya itu. Dia mengerti gelodak yang menghimpit rakan baiknya itu. Walau dia sudi membantu tapi masalah ini bukan semudah yang dilihat...bila ia melibatkan Tengku Arisyah secara total, maka siapalah dirinya untuk bersuara...dia cuma pekerja sahaja. Tengku Arisyah yang dikenalinya sejak dulu memang akan sanggup berbuat apa sahaja..demi kepuasan dirinya!

"you have to be strong Dil...insyaallah pasti ada jalan..."

"thanks Fuad...aku pun harap macam tu...aku dah buntu...dah tak sanggup terus-terusan macam ni..."

" dia dah balik kan?....kau tak pergi jumpa dia ker?"...

Aidil hanya memandang wajah Fuad sekilas...tidak membalas pertanyaan sahabatnya itu...memang dia dah balik...dan memang dah berjumpapun dengannya...berjumpa?, mana pulak, terjumpa yang lebih sesuai...ingin rasanya tubuh tinggi lampai itu diraih dalam dakapannya..tapi mak long pulak yang dapat!..

Echa..rindunya Aidil pada Echa...rindu sungguh!!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...