Thursday, April 20, 2017

Hati Ini Pilih Kamu

“Zira.”

Suara Jimmy yang serak-serak basah buat kepala aku spontan terangkat. Lelaki serani sebaya Zainal yang sudah punya anak tiga ini sangat aku hormati. Pandangan kami bercantum. Aku cuba tarik senyum yang rasa payah sangat.

“Erk…yes, Jimmy. Anything you want me to do?” Tangan capai semula sticker tadi dan aku lekatkan pada inbois lalu masukkan dalam folder. “Please sign this.” Aku hulur folder pada Jimmy.

“You okey ke Zira?” Jimmy sambut folder yang dihulurkan Zira. Mata jatuh pada inbois yang terselit dalam folder. Kembali dihala renung pada Zira. Bukan dia tidak tahu apa yang sedang berlaku dalam rumahtangga keraninya ini. Biarpun Zira tidak pernah buka mulut dan bercerita, dia tahu apa yang dah Zainal lakukan di belakang Zira. Bukan sekali dua dia terserempak Zainal keluar dengan Janice. Jimmy kenal Janice. Mereka bertiga satu university dahulu. Dan dia juga tahu Janice kekasih Zainal. Hanya jodoh yang tak mengizinkan mereka bersatu bila Zainal akur dengan pilihan ibunya yang memilih Zira sebagai isteri Zainal. Dia tahu kekecewaan Janice tapi dia tetap tidak setuju dengan cara kedua-dua terus berhubung secara sulit selepas perkahwinan Zainal. Sebagai kawan memang dia tidak setuju dengan perbuatan Zainal. Mengenali Zira selama lima tahun sebagai kerani dibawah seliaannya, mata melihat tiada yang kurang pada isteri sahabatnya itu. You tak patut, bro. Kesian dia. Dia tak bersalah.

“O..okey. I okey, Jimmy.”

Aku nampak Jimmy geleng kepala sambil lepaskan nafas. Mata aku tak lepas pandang Jimmy. Hairan dengan reaksi ketua aku ini.

“I am sorry, Zira. I harap you kuat. I know you will. Tuhan tu adil.” Jimmy tepuk bahu aku perlahan. Aku kerut dahi pandang Jimmy yang dah bergerak masuk ke dalam bilik. Kepala aku cuba cerna makna kata-kata Jimmy. Aku tak pasti samada Jimmy dah tahu cerita pasal hal rumahtangga aku dengan Zainal. Kemungkinan besar itu memang ada. Naluri aku kuat ke arah itu. Jimmy kan kawan baik dan satu universiti dengan Zainal. Dan sebab itu juga aku dapat kerja kat Enigma ni. Jimmy yang tolong rekomenkan aku pada HR Department sebab Zainal mahu aku kerja di sini. Jimmy juga yang minta aku ditempatkan di bawah seliaannya atas permintaan Zainal. Senang nanti dia tahu apa yang berlaku pada aku kat sini. Dan berdasarkan semua fakta itu, kebarangkalian Jimmy dah tahu pasal hubungan Zainal dan perempuan itu memang ada. Cuma Jimmy mungkin tak mahu beritahu aku. Tak mahu campurtangan urusan rumahtangga kawan dia. Tak nak jadi Mak Esah kepochi.

“Zira..” Aku pusing ke sebelah. Zai pandang aku. Pandangan yang aku faham maknanya. Mesti Zai pun nampak dan dengar apa yang Jimmy cakap tadi. Aku hempas duduk ke perut kerusi. Mata aku hala ke arah skrin desktop. Dari ekor mata aku nampak Zai masih tak lepas pandang aku.

“Aku rasa Jimmy tahu pasal hal kau dengan Zainal, Zira. Kau fahamkan makna cakap dia tadi?” Aku masih tegun pandang skrin desktop. Barisan email di skrin aku nampak bagaikan benang yang berpintal. Berpintal membelit leher aku. Nafas rasa tercekik. Kata-kata Zai terulang. Tiba-tiba aku rasa malu dengan Jimmy. Malu bila rahsia kisah kemelut rumahtangga aku tertayang di depan mata lelaki itu. Entah apa agaknya penerimaan Jimmy. Kalau aku rungkai makna kata-kata Jimmy tadi macam yang Zai cakap, aku seolah-olah rasa Jimmy mahu aku terima suratan yang terjadi. Menerima hakikat Zainal sudah ada orang lain. Zainal sudah pilih orang lain. Dan aku kena terima dengan hati terbuka. Aku kena kuat. Macam kata Jimmy tadi. Aku tak kuat, Jimmy. Aku tak. Sebab tu aku minta diceraikan. Aku tak sanggup nak berdepan dengan mereka kalau aku harus berkongsi hidup. Aku boleh jadi gila nanti. Aku kalih pandang Zai. Tiba-tiba aku teringat panggilan dari Kak Long Zaihana tadi.

“Zai…”

“Ya.”

“Kak long Zainal suruh aku tunggu dia kat bawah lepas kerja nanti.” Aku nampak mata Zai terbeliak.

“Nak apa dia suruh kau jumpa dia? Nak pujuk kau jangan bercerai?” Aku geleng kepala perlahan. Tak mungkin kak long nak pujuk aku. Hati aku kuat cakap dia akan sembur aku. Perli aku. Sinis aku. Aku bukan tak kenal dengan kakak Zainal yang satu itu. Berbanding kak ngah dan kak lang yang lembut macam mak mertua aku, kak long ni macam dilahirkan untuk benci aku habis-habisan. Sampai sekarang aku masih tak tahu sebab apa dia bencikan aku sangat-sangat. Aku ada pernah buat salah dengan dia ke sebelum aku kahwin dengan Zainal?

“Ke…dia nak paksa kau setuju dengan niat si Zainal keparat tu untuk berpoligami?” Aku geleng kepala lagi.

“Aku tak tahu, Zai. Tapi kalau itu tujuan dia, aku takkan ikut. Aku tetap dengan keputusan aku.”

“Bagus. Kau jangan lembik. Lawan. Dia mesti nak menangkan adik dia kan. Sama aje dua ekor tu. Dia kan yang kau cerita kat aku tak suka kat kau. Selalu perli-perli kau bila jumpa kat rumah mak mertua kau? Dia kan?”

Aku diam pandang Zai. Nampak muka bengang Zai. Memang aku pernah luahkan rasa terkilan dengan sikap kak long pada Zai.

“Kau nak aku teman kau ke? Aku boleh beritahu laki aku suruh dia lambat sikit ambil aku.” Aku geleng kepala. “Tak apa, Zai. Aku boleh jumpa dia sorang-sorang. Aku okey. Kau jangan bimbang. Aku boleh jaga diri sendiri.” Tak mahu terus susahkan Zai dalam masalah aku dengan Zainal.

“Betul ke kau ni? Karang dia apa-apakan kau ke. Kurang-kurang aku ada. Boleh jugak aku bukak silat. Biar aku terajang dia kalau dia nak kurang ajar dengan kau. Boleh dia merasa tapak kaki aku ni.” Aku ketawa dengan lelucon Zai.

“Aku okey. Dia takkan boleh apa-apakan aku. Kat bawah tu ramai orang la, Zai. Takkan dia nak malukan diri sendiri.” Zai rapatkan tubuh ke kubikel aku.

“Kau jangan mengalah ye, Zira. Kalau dia marah kau, kau marah dia balik. Kalau dia maki, kau maki dia balik. Dia yang mulakan. Bukan kau. Yang penting biar dia tahu kau bukan perempuan lemah. Kau bukan perempuan yang boleh diperbodohkan.” Aku layang senyum kecil pada Zai.

Ya. Aku bukan perempuan bodoh.

Aku bukan perempuan lemah.

Bukan lagi!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...