Tuesday, July 30, 2013

13 Ros Merah - Bab 23

Bab 23
RAHANG DAMIA DAH JATUH. Bijik mata ternganga dengan apa yang terhidang didepan mata. Kepala laju berputar. Saper pulak yang gi tiup seruling sakti mintak benda nih haa. Yang pasti 200 % bukan gua sebab gua memang bukan pewaris seruling sakti puteri buluh betung tuh. Jin seruling salah hantar la ni. Sah dia salah baca poskod. Lu ni tak pakai cermin mata apa Jin. Gi cek la bijik mata lu. Kena pakai spek lu nih aar. 
    Jari telunjuk Damia hala ke kotak sederhana besar bersaiz empat segi yang tegak didepan pintu. Tangan kanan pula pantas melempar ke kiri dan kanan hujung selendang dikepala yang tadinya hanya dibaling ikut dan jer ke atas kepala dek mengejar langkah kaki yang tergesa-gesa ke pintu rumah yang bertalu diseru ucapan salam dan ketukan. Pagi-pagi buta datang rumah gua buat kejutan yang hampir buat gua lompat galah. Dua pemuda yang tersenyum berdiri di kiri dan kanan kotak di pandang satu persatu. Silih berganti. Kata-kata dua pemuda didepannya ini terulang lagi dalam kepala. Biar betul gua yang punyer benda nih!
    "Bro,lu cakap tadi...kotak ni untuk gua? Gua rasa kan...gua rasa laa.. lu orang berdua ni dah salah rumah tak, bro. Gua..gua.." Damia jengah lagi kotak yang berdiri didepan. Dibelek tulisan dan gambar yang tertera di luar kotak. Sah! Kepala digeleng laju. "takder order benda nih, bro. Memang takder. Gua memang pasti. Kerat jari punyer. Sah lu orang salah nombor rumah ni, bro. Baik lu cek balik. Tah tah, awek cun jiran sebelah rumah gua ni yang order." Ibu jari dihala ke sebelah kanan. Mata Damia tengok dua makhluk didepannya ini yang saling berpandangan sebelum tersenyum. Apa kes senyum-senyum. Ingat gua buat lawak ker haa? Gua sumbat lu berdua dalam kotak ni karang baru tau!
   "Cik ni cik Damia Humaira binti Sulaiman. Betul? Sebab, kalau ikut alamat yang ada pada kami ni dah betul la ni rumahnya."
    Oit! Macammana mangkuk dua ekor ni boleh tahu nama kad pengenalan gua. Bahaya ni. Kening Damia dikerut. Dua bijik mata dikecilkan hala ke dua pemuda didepan. 
    "Bro, lu mana tahu nama gua haa? Lu...dan " Jari ditunjukkan ke arah pemuda didepan. satu persatu." lu... skodeng website jabatan pendaftaran negara kan. Lu curi maklumat peribadi gua kan. Baik lu ngaku. Tidak karang, gua amuk lu berdua sampai bersepai nanti." Damia cekak pinggang. Mata dibeliakkan. Gigi diketap. Gua kena nampak ganas nih. Baru mangkuk dua ekor nih ngeri. 
    Dua pemuda didepan dilihat saling berpandangan lagi. Saling mengangkat muka sebelum salah seorang daripadanya menghulur sesuatu yang dibawa keluar daripada belakang tangan kepada Damia. Dengan tangan yang perlahan-lahan menyambut benda yang dihulur, Damia telan liur beberapa kali saat mata dihidangkan dengan sesuatu yang seakan sudah menjawab persoalan yang membelit kepala tentang status kotak besar dihadapannya ini sejak tadi. Jambangan ros merah yang disambut dikira bilangannya dalam hati. Jari hala ke pelipis. Apa kes la lu nih, IFF. Apalah yang lu nak dengan gua ni, mangkuk! Lu tau tak gua ni budak mental dua suku yang paling ganas di alam maya nih. Lu dah lama hidup ker?. Err..Damia tiba-tiba teringat sesuatu. Spontan liur ditelan. Apa la gua lembab ni. Halimunan mana boleh mati kan. Arrggghhh. Gua stress...gua stress! 
    "Cik, kami rasa cik yang salah faham ni. Cuba cik tengok kad putih pada bouquet ni. Mungkin nama pengirim bunga dan kotak ni ada tertulis kat situ." Damia perlahan buka sampul putih yang terletak di tengah-tengah jambangan ros merah. Ditarik kad merah jambu didalamnya. Dibaca satu persatu perkataan yang tertulis. Satu keluhan berat terlepas. Perlahan dimasukkan semula. kalau tidak dibaca pun Damia sudah tahu siapa si mangkuk bertingkat yang menghantar kotak didepannya ini. Dibawa jambangan ke belakang tubuh lalu dihempas ke kaki. Bibir diketap. Eeei, geramnya gua. Kalau gua dapat lu IFF memang patah riuk gua kerjakan lu, Huh!
  "Macammana sekarang nih cik Damia Humaira? Kami kena pastikan cik Damia Humaira terima kotak ni. Tidak nanti, kami kena marah pulak dengan boss kami."
  "Err.." Damia garu kepala.  Mata ketiga-tiganya saling berpandangan. "Gua kena terima ker ni. Kalau pulang balik tak boleh ker, bro?" Mereka saling berpandangan lagi. 
  "Ehem..assalamualaikum." Deheman serta ucapan salam yang memecah sunyi keadaan menyebabkan tiga pasang mata yang saling berpandangan menghala ke arah suara dibelakang. Damia kerut dahi. Salam dijawap perlahan. Mata jatuh pada wajah dihadapannya yang sedang melempar senyum. Apa kes pulak si mata cokolat seksi ni sesat kat rumah gua. Issh, dah la gua pakai uniform tidur malam tadi ni. Habislah rahsia gua tak mandi lagi dengan rahsia sulit uniform tidur rasmi gua terbongkar. Damia hala mata ke pijama biru corak ikon kartun pujaan kanak-kanak. Melihat senyum si mata cokolat seksi yang melebar, Damia ketap bibir. Gelakkan gua la tu. Aper, salahker gua pakai baju tidur Upin Ipin? 
  "Awak?..awak buat apa kat rumah saya pepagi nih? tak keje ker?"
  Iqram senyum kecil.
  "Saya nak ajak awak pergi sarapan. Jom, D. Awak off kan hari ni."
  Damia garu kepala.
 " Macammana pulak awak tau saya off hari ni?"
  Iqram angkat kening. Melihat si pipi merah yang comel berpijama biru lembut corak kartun dua kanak-kanak botak dengan selendang hitam yang membalut kepala yang dililit tak ubah seperti serkup serban, bibir Iqram tak sudah mengukir senyum.
  "Cik Damia..awak dah lupa awak yang beritahu saya malam semalam,hmmm."
  Damia telan liur. Ada ker gua cakap? Issh sejak bila pulak gua kena sindrom pelupa nih ek. Kena telan banyak kismis nih. Tangan terus laju menggaru kepala.
  Iqram hala mata ke arah dua pemuda yang berada didepan pintu rumah Damia. Senyum dihala ke arah kedua-duanya sebelum mata kembali dibawa ke arah si pipi merah.
  " Ni kawan awak ke, D?" Iqram hulur tangan ke arah kedua-dua pemuda didepan Damia sambil tersenyum dan menganggukkan kepala tanda hormat. Huluran tangan bersambut.
   Damia geleng kepala. "Bukan. Dorang berdua hantar kotak ni.." Jari Damia hala ke arah kotak sederhana besar didepan. "Dan yang ni gak.." Jambangan ros merah yang disorokkan dibelakang tadi dibawa ke depan. Iqram senyum. "Hmmm. Siapa yang hantar ros merah tu, D?"
   Damia ketap bibir. Dah tau lagi mau buat hati gua mendidih. Huh!
  Melihat wajah Damia yang merah, Iqram senyum dalam hati.

DAMIA laju suap roti telur kedua yang dah tinggal suku. Dikoyakkan kepingan roti yang masih panas lalu dicelupkan dalam mangkuk kecil berisi kuah dal. Diangkat keluar dari mangkuk lalu dengan tapak tangan kiri serentak diangkat menjadi penahan agar kuah tidak menitik ke lantai meja, tangan kanan yang memegang kepingan roti tadi membawanya ke mulut. Iqram yang menjadi pemerhati daripada tadi...sejak dari kepingan roti telur yang pertama tadi hanya menzahirkan rasa terpesona dengan apa yang dilihat didepan matanya ini didalam hati. Comel!
  Damia terus mengunyah perlahan. Kepala menggeleng perlahan. Peerrgh. Giler best roti telur kat hotel sini. Mabeles tahap giga woo. Err..kalau gua minta seketul lagi agak-agak si mata cokolat seksi ni nanti akan kata gua perempuan yang tak bersopan tak? Tapi gua masih tak kenyang lagi nih.Camner ek. Ahh, gua peduli apa, janji gua setel hal kelaparan gua ni. Lain hal gua tolak tepi dulu. Mata hala ke arah piring kuih karipap didepan si mata cokolat yang masih berbaki separuh. Dia ni perut dia kecik kut. Karipap seketul tuh pun tak habis. Kalau gua tadi, wassalam dah. 
  "Sedap roti telur tu?"
   Damia yang tersentak daripada lamunan mengangguk. Senyum manis dihampar sama. Gua kena senyum madu sebab gua nak pow seketul lagi roti telur nih. "Best giler aar roti telur kat sini,awak. Nanti kita makan kat sini lagi ek. Boleh?" Damia memang tak sangka pulak si mata cokolat seksi ni bawak dia sarapan ke hotel lima bintang yang cukup terkenal di tengah-tengah bandaraya. Macam tau tau jer dia kena belanja gua sebab dia dah kalah teka apa yang si mangkuk IFF tu akan bagi gua hari ni. Selamat poket gua. Ameen..ameen. Kalau mangkuk IFF tu hantar cincin tadi, mahu mampus gua nak cari port lunch baek punyer untuk belanja si mata cokolat seksi nih. Gua takat standard warung dengan gerai oklah. Buatnyer dia mintak makan kat hotel 5 bintang macam nih, mahu puasa gua sebulan. Agak-agak kalau gua paw dia lunch kat sini karang ok tak...hehehe. Mesti boleh punyer.  Dia kan geng makan gua sekarang. Kerat jari weh!
   Iqram angguk. Senyum manis si pipi merah dibalas. "Nak tambah lagi,hmmm."
   "Err.."Damia telan liur. Macammana si mata cokolat seksi ni boleh tau ek gua nak tambah seketul lagi nih."tak..takper ker awak. Awak tak kisah saya makan banyak?"
   Iqram senyum. Tangan diangkat melambai kepada budak lelaki yang pakai uniform hitam didepan. Damia tala sengih. 
  "Apa dalam kotak tu tadi?"
  Damia yang masih mengunyah angkat muka.
  "Kotak?"
  Iqram geleng kepala. Senyum.
  "Yang IFF tu bagi pada awak tadi."
  "Ooo..yang tu. Peti sejuk satu pintu. Comel gak peti sejuk tu letak dalam saya. Pandai jugak mangkuk tu pilih. Gerenti mahal tu awak." Damia ingat tadi dia minta dua pemuda yang menghantar kotak itu tadi untuk mengangkatnya ke dalam rumah. Damia siap minta dua pemuda itu mengeluarkan isi kotak tersebut untuk dia lihat sendiri isinya walaupun sudah diketahui apa isinya berdasarkan maklumat yang tertampal di luar kotak besar itu tadi.
  "Hmmm. Mini fridge. Dapat hadiah mahal. Mesti awak suka kan?"
  "Issh awak ni. Ingat saya materialistik ker. Saya bukan macam tu laa. Tak baik aar awak ni cakap macam tu."  Damia tunduk meneruskan suapan. Iqram gigit bibir. Aduh. Dia sudah silap berkata.
   "D..sorry. Saya tak maksudkan begitu. Saya tau awak bukan macam tu. So sorry, ok."
    Jeda. Damia diam tidak berkutik. Tangan terus laju menyuap roti telur. 
   Iqram kemam bibir. Gosh...what have i done.
   " D..i'm so so  sorry. Please, D accept my apologies, Please?" Iqram angkat dua tapak tangan, dicantum dan dibawa ke dada. 
   Damia angkat muka. "Ok. Dimaafkan. Tapi ingat ek. Kalau awak cakap lagi macam tadi tu, saya patah-patahkan tulang awak." Iqram sembunyi senyum melihat wajah bersahaja si pipi merah walau dalam hati ketawa dah berderai. Kuatnya you nak patah-patahkan tulang i ye D. Sanggup ker you nanti nak patahkan tulang-tulang bakal husband you yang handsome nih,hmmm. Senyum di hati Iqram terus berbunga.
   "Awak.."
   "Hmmm..."
   "Saya sebenarnya kan memang sangat-sangat hairan bin ajaib tau."
   "Maksud awak?"
   "Mana mangkuk IFF tu tau saya memang nak peti ais tu. Kan ker pelik."
   Iqram ketawa kecil. Damia kerut muka.
   "Apsal awak ketawa?"
   "Awak kan kata dia halimunan. Jadi..tak mustahil dia tau apa yang awak mahu kan."
   Damia lempar kerlingan."Perli saya la tu kan." Roti telur yang berbaki sedikit lagi didalam pinggan dikoyakkan lagi lalu dicelup kedalam mangkuk kuah. 
  Iqram ketawa kecil." Tak adalah. Saya kan cuma cakap apa yang saya pernah dengar. Saya tak salah dengar kan. Right, D?"
  Damia lontar jelingan." Yelah...yelah. Saya gak yang salah." Laju tangan menyumbat roti telur ke dalam mulut. Iqram tabur senyum.  Cawan kopi ditarik perlahan. Diangkat lalu disua ke bibir. Diletakkan kembali. Mata hala renungan ke wajah polos didepan yang santai berkemeja putih lengan panjang dan berjeans biru. Tudung berjalur hitam dan biru yang menutupi kepala membuatkan si pipi merah didepannya ini nampak begitu indah di mata.
  "Saya kan awak.."
  "Hmmm.."
   "Fikir jugak nih."
   "Fikir apa?"
   "Apsal si mangkuk IFF tu tak pernah telefon saya ek. Takkan dia taknak tanya pasal benda merah 13 ketul yang dia hantar  hari-hari kat saya tu dah terima ker. Hadiah-hadiah yang dihantar tu saya dah dapat ker. Takkan dia taknak tau kan. Cuba awak fikir."
   Iqram simpul senyum. "Awak nak dia telefon ker. Nak dengar suara dia,hmmm."
    Damia garu kepala. "Err..saya cuma fikirlah. Terpulanglah la dia nak telefon saya ke tidak. Saya tak rugi apa-apa pun."
    Iqram ketawa kecil. "Don't worry,hmmm. I knew he will call  you tomorrow."
    Bijik mata Damia terbuka luas. "Esok? Mana awak tau dia nak call saya esok?"
    Iqram berdehem. Cuba menyembunyikan kalut yang menggegar  dek keterlanjuran katanya tadi. Gosh. What've i said. "Saya agak jer. Well..saya kan lelaki juga. So..more or less the thinking should be the same. Right dear?"
   Damia hala mata ke siling. Tangan laju sumbat roti telur. Iqram ketawa denga gelagat Damia yang cukup comel dimatanya.  
  "Awak.."
  Damia angkat muka. Kening dijongket. Iqram senyum.
  "Any plan for today?"
  Damia cebik. Kepala digeleng perlahan. " Takder. Lepas ni balik rumah. Kemas bilik..kemas rumah..basuh baju..jemur baju...tengok tv...tido...bangun pergi beli makan pastu makan..dan tido balik. Bangun...solat zohor dan sambung tido..takpun tengok channel kartun sampai petang. Nanti Pot balik dia tapaw aar dinner. Takpun kitaorang keluar gi makan dengan Demang. Itu jer la jadual saya hari ni. Harap maklum."
   Iqram ketawa sambil geleng kepala. 
   "Kita pergi satu tempat nak?"
   Damia angkat kening. " Gi mana? Eh...awak kan keje. Jangan ngada nak ponteng ek..saya lanyak awak nanti. Dosa tau tak. Rezeki tak halal nanti."
   "Sayang...i dah apply cuti,hmmm." Mata kedua-dua bertembung . Iqram senyum. Damia telan liur. Walla Pot, si mata cokolat seksi panggil gua sayang woo. Wajib lu pingsan nih kalau dengar....muhahaha. Gua pun macam dah mamai jer...kihkihkihkih.
    "Oit, cepatnya lulus cuti awak. Rasuah boss aper." I'm the boss, sweetheart. Iqram senyum dalam hati. "Saya kan pekerja yang baik. Mesti boss takda masalah nak luluskan cuti saya."
     Damia cebik."Yelah tu."
     "Awak..."
     "Nak gi mana?"
      Iqram senyum. 

DAMIA nganga. Mata terkebil-kebil tengok bangunan banglo tiga tingkat didepan. Kepala menjulur keluar dari tingkap Lexus. Fuyoo. Peerghh. Dasat punyer. Ni dah level istana. Gua wajib sesat cari bilik gua sendiri  ni kalau dapat masuk tempat macam nih. Damia laju pusing kepala memandang ke sebelah. Si mata cokolat seksi dilihat tenang menanggalkan tali pinggang keledar. Mata kedua-duanya bertembung saat si mata cokolat seksi menoleh ke sebelah. Bibir cantik itu Damia tengok tersenyum. Seksi jugak bibir mamat nih. Walla. Apsal gua tak perasan ek selama nih. Issh..apa mata gua nih. Mangkuk tol aar. Haram..haram.
   "Jom.." Iqram tabur senyum. Si pipi merah dilihat seperti sedang sesat di alam fikiran. Dua jari dipetik ke arah wajah polos didepan. "D..D?"
   Damia tersentak. Dua bijik mata terkebil-kebil lihat jari Iqram sedang melenggok-lenggok didepan matanya. Deheman dilepaskan. Walla apa barang gua boleh kantoi nih. 
   "Err..awak.."
   "Hmmm..."
   "Ni...banglo saper nih?" Jari telunjuk Damia lurus hala bangunan tiga tingkat didepan.
   Iqram senyum.
   "Rumah saya. Jom." Iqram kenyit mata.
   Damia buntang bijik. Kepala rasa berpinar-pinar. Gua..gua salah dengar ke ni Pot.

13 comments:

Anonymous said...

Eceh nak jumpa bakal mertua ke?

Kak Sue said...

D nak jumpa bakal mak mertua.... tentu mama Iq setuju punya awek comel nak jadi menantu dia.... hehehe
cepat sambunggg

C.R said...

dh nk sampai scene ibu mertuaku...chaiyok D

Suhaila Harun said...

Oooo..maju ke hadapan si mata coklat seksi ni dah bw balik umah nak kenalkan bakal menantu ...so sweeeeeet...

-sj- said...

Walawei d....blh crita kat pot berita sensasi dan kontroversi nie....hahahahahaha mcmanalah pot nie mengadap bkl mak mentua...tp mcm lulus dgn cemerlang jer rasanya...

Anonymous said...

Advance betul si mata chocolate ni. Apa2 pun memang suka dgn perkembangan crita. D, awak ni innocent sangat lah.

Anonymous said...

Yeahhhhhhh... Da msk part jumpe bakal mertua! Sukaaaaaa.. Sayang kucc byk2!

Iq jgn kantoi depan mami dia nti sudaaa.. ;p
Pandai dia kona g kasik benda lain.. Leh p mkn ngn D kan? Syabassss..

~ma

noorliyana Shamsuddin said...

Sambung laling hahaha bab ni jeeee pleaseeeeee

norihan mohd yusof said...

yey..yey sipipi merah ngadap bakal2 mak mertua...pasti relai lh ati si mama nengok betapa comei n cute nyer gadis idaman iq kali nih...bertudung n menjaga aurat...lulus yer ma...hehe

norlinda zaman said...

Smbg cepat ye...dah tak sabar ni...hehe tq kucc sayang selalu

nazira azwa said...

wallah iq n pantas bertindak nmpk..dh bw D jmpa bkl mak mertua ke..

miss nina said...

cepatnya iqram.. bagus tu:)
D ..jangan nervous tau.

Anonymous said...

lagi..

D ni lebih kurang TJ jer..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...