Monday, July 22, 2013

13 Ros Merah - Bab 20

 Bab 20
"MAMA?" LANGKAH LAJU IQRAM  kE ARAH TANGGA TERHENTI. Mama yang duduk disofa sambil menggamit tangan membuatkan ayunan kaki Iqram bertukar kompas. Dilabuhkan duduk disebelah mama. Tangan kanan dibawa mendarat ke bahu mama. Dipaut erat. Senyum bertaut. "Kenapa mama tak tidur lagi. Dah lewat kan."
  Puan Sri Zarida senyum. Tangan mendarat diriba Iqram. Ditepuk lembut. Hati yang tadi gusar memikirkan kemana perginya anak tunggalnya ini hingga lewat malam dan masih belum pulang sedikit lega kala melihat kelibat Iqram yang muncul di pintu utama.
  "Lewat Iq balik. Banyak kerja di office ke?" Pertanyaan Iqram dibalas dengan pertanyaan. Bimbang dihati masih belum reda bila memikirkan Iqram yang kebelakangan ini sering pulang lewat. Bukan dia tidak maklum sikap Iqram sejak dahulu yang suka bertemu teman-teman ke kelab dan menghabiskan masa di sana hingga lewat malam. Cuma setelah ditegur papanya, aktiviti tu sedikit berkurangan. Hanya sesekali Iqram akan ke kelab bertemu teman-teman liburnya. Namun semenjak dua tiga minggu ini memang kerap Iqram pulang lewat. Gusar dihati Puan Sri Zarida tidak mampu disorokkan. Takut jika Iqram kembali ke tabiat lama yang gemar menghabiskan masa berlibur dikelab-kelab hingga awal pagi. Lagi-lagi selepas kes putus cintanya dengan pelakon terkenal itu jadi bualan masyarakat. Impaknya cukup dirasai mereka sekeluarga. Pertanyaan sanak saudara dan rakan perniagaan menambahkan beban perasaan mereka sekeluarga. Lebih-lebih lagi Iqram. Biarpun Iqram tidak dipersalahkan seratus peratus oleh media dan masyarakat, namun jauh disudut hati seorang ibu sepertinya tetap bimbang memikirkan jiwa dan perasaan Iqram. Puan Sri Zarida tahu Iqram sangat mencintai Mimi dan segala yang terjadinya pasti memberi kesan yang bukan sedikit kepada kehidupan anak tunggalnya ini.
   Iqram yang bersandar disebelah hanya melontar senyuman. "Iq jumpa kawan tadi, Ma. Then Iq hantar dia balik."
   Puan Sri Zarida angkat kening. "Kawan?"
   Iqram sengih. Angguk.
   "Kawan yang mana satu? Mama kenal ke?"
   Iqram senyum. Kepala digeleng. "Iq baru kenal dia. Well...adalah dalam tiga minggu."
   Puan Sri Zarida lepas nafas perlahan. Minda cukup pasti kawan baru yang disebut Iqram tentunya perempuan. Bimbang kembali berdetik di hati. Takut-takut kalau Iqram bertemu jenis perempuan yang sama seperti bekas-bekas teman wanitanya yang terdahulu. Perempuan di kelab yang bukan-bukan perangai dan laku tingkahnya. Pengalaman dirinya lalu cukup mengerikan. Semua gadis-gadis yang Iqram kenal dan mengejar anak tunggalnya ini semuanya tidak semenggah tingkah dan tatacara diri. Sekadar cantik dan bertubuh indah tidak bermakna jika latar belakang cukup jelik. Tidak sanggup dia bermenantukan gadis-gadis berkenaan. 
  "Perempuan?" Puan Sri Zarida bertanya lagi. Mahu memuaskan apa yang terdetik di fikiran sejak tadi. Iqram senyum. Angguk. Debar dihati Puan Sri Zarida makin laju berdegup. Tepat telahan hati kecilnya. Perempuan kelab lagi ke? Tolonglah jangan. Sudah-sudahlah yang telah lepas. Ngeri sungguh dia berdepan dengan gadis-gadis moden zaman sekarang yang begitu berani sekali dari segi tuturkata dan penampilan. Mahu pengsan dibuatnya. Wajah Iqram disebelah ditentang dengan tenang."Iq kenal this new girl di kelab ye?"
  Iqram geleng kepala. Senyum tersuring. Seakan dapat menangkap ke arah mana tujuan pertanyaan mama. Cukup Iqram maklum akan ketidaksukaan mama dengan sikapnya dahulu yang suka berpeleseran ke kelab-kelab hampir setiap malam. Dia sanalah dia mengenal semua bekas-belas teman wanitanya termasuklah Mimi. Seorangpun mama tak berkenaan. Menakutkan kata mama. Mimi tidak terkecuali. Mama cukup tak berkenan dengan sikap Mimi yang mengada-ngada tapi entahlah Iqram tetap tidak peduli dengan pandangan mama ketika itu. Hanya dengan Mimi dia sungguh-sungguh serius menjalin hubungan tanpa sedikitpun mengurangkan aktiviti malamnya.
   "Dah lama Iq tak ke kelab,mama. Mama jangan risau,hmmm. Iq tak mahu ulang sejarah lama. Berpeleseran tanpa arah. Iq tak mahu kecewakan papa...tak mahu buat mama bimbang."
  "Mama bukan apa. Mama cuma risau, Iq. Lagi-lagi lepas Iq break dengan Mimi, Iq memang lain lepas tu. Papa risau jugak. Mama dan papa sayang Iq. Iq satu-satu anak mama dan papa. Mama cuma nak anak mama yang handsome sangat ini happy...bahagia. Mama taknak sebab Mimi, Iq hilang arah dalam hidup. Iq muda lagi sayang. Ramai lagi gadis diluar sana yang jauh lebih baik dan cantik daripada Mimi yang boleh Iq jumpa. Lupakan Mimi dari ingatan Iq. Build a new life. Mama tau Iq boleh. Ye sayang." Iqram senyum. Tangan yang memaut bahu mama dijatuhkan ke riba. Tangan mama dicapai. Puan Sri Zarida balas gengggam erat tangan Iqram. Pertanyaan mama...kata-kata mama mengingatkan Iqram kepada perbualannya dengan si pipi merah tadi waktu menghantar gadis itu pulang. Tidak disangka Iqram, D tiba-tiba bangkit bertanyakan perkara itu. Out of the blue kinda question sungguh la you ni, D..

     "Awak.."
     "Hmmm.."
     "Saya tanya awak sikit boleh?"
     Iqram angguk. Mata masih memandang ke hadapan. Stereng yang dipegang tenang dikawal.
    Damia garu kepala yang tak gatal. Takut jugak dia nak bertanya soal-soal yang sensitif walau hati dah lompat galah suruh tanya orang sebelah ni. Damia kerling sebelah. Tengok si mata cokolat seksi yang tenang memandu buat Damia telan liur. Bukan boleh percaya ni. Muka tenang belum tentu takder gunung berapi nyorok kat dalam woo. Baik gua pasang perisai siap-siap dulu. Kurang-kurang si mata cokolat seksi ni tak boleh aar nak melompat atau meletup kalau gua tanya soklan panas ni karang.
   "Sebelum tu awak kena janji jangan marah aar. Jangan melompat...tak kira aar lompat katak ker, lompat kijang ker...jangan terbakar...jangan meletup...jangan naik gila. Kalau awak mungkir janji...kalau awak buat semua "jangan" tadi tu...kalau awak buat macam tu..haa...saya belasah awak dengan benda merah kat tangan saya ni. Belasah sampai awak pengsan!" Damia hala jambangan ros merah diriba ke arah si mata cokolat.
  Iqram ketawa kuat. Tangan masih tenang mengawal stereng. Kepala menggeleng.
  "Awak tau tak D...awak ni garang sungguh. Tak pernah saya jumpa perempuan garang macam awak ni."
   "Tau takper,bro. Jangan berani-berani nak buat macam-macam kalau sayang nyawa awak tu."
   Ketawa Iqram bergema lagi didalam perut Lexus.
  "Ok, cik Damia nak tanya apa,hmmm." Iqram lontar kerlingan sekilas ke sebelah. Wajah putih mulus bujur sirih bertudung coklat muda dipandang seketika.
   Damia turut sama menoleh pandang. Sengih terlontar menyembunyikan rasa gusar yang bergendang didalam hati. Lu jangan marah gua aar, bro. Janji. Kalau lu marah gua gak, gua sumpah lu jadi pokok pisang tanduk!
  "Err..awak....awak dengan awek awak pelakon popular giler cun; Mimi Syafina tu macammana sekarang? Awak dah ok ker dengan dia? Yelah.." Damia kerling sedikit kesebelah. Mata dikecilkan. Dilihat si mata cokolat seksi hanya diam memandu. Ok, line clear. Bibir ukir senyum. Ameen. "yelah..hari tu awak marah sebab awak kata dia tipu awak. Dia dah kahwin rupanya. Saya baca kat surat khabar kelmarin tulis dia dah bercerai dengan suami dia. Kira dia dah kosong la sekarang kan. Kira awak dengan dia dah tak ada halanganlah lagi kan. Betul tak,bro?"
   Iqram tenang mengawal stereng. Pertanyaan dan kata-kata yang terhambur dari mulut si pipi merah ditelan dan dihadam perlahan-lahan. Mimi Syafina. Nama yang terluncur tadi membuat ingatan terbawa ke pertemuan terakhirnya dengan bekas teman wanitanya itu yang penuh ketegangan. Penuh emosi yang sukar dikawal. Iqram sudah memutuskan. Keputusan yang muktamad. Langkah tidak akan ditoleh kebelakangan biar apapun yang telah terjadi antara Mimi dan lelaki yang menjadi suaminya itu. Dia tidak mahu ambil peduli lagi. Sebab itu jugalah bila ada pihak akhbar dan majalah hiburan yang meminta penjelasan dan maklumbalas daripadanya hanya satu sahaja perkataan yang diucapkan. Dia bukan lagi teman lelaki Mimi Syafina. Dia sudah memutuskan hubungan dengan wanita itu. Dan dia tidak mahu lagi dikaitkan dengan wanita itu dalam apa juga perkara selepas ini. Dalam damai malam, nafas dihela perlahan. 
   "Saya dengan dia dah tak ada apa-apa lagi. It's all over between me and her. Takkan ada lagi kisah saya dan dia. Yang ada...yang tinggal..." Dikerling kesebelah. Si pipi sedang tenang mendengar. Dua pasang mata mereka saling bertembung. Iqram jala senyum kecil. "cuma hanya kenangan. Kenangan yang menyakitkan. Saya dah tak mahu ingat hal dengan dia. It's all history. Sekarang ni saya dah tukar status baru."
   "Tukar status baru?" Damia jenguk kepala ke wajah sebelah. 
   "Hmmm..."
   "Status amende?"
   "Lelaki paling handsome yang sedia untuk ditackle."
   Damia cebik. Dua tangan dibawa mencekak leher. 
   "Muntah hijau dengar."
   Iqram ketawa lagi.
   "D.."
   "Yup.."
   "Awak taknak cuba tackle saya ke?"
   " Saya..." Telunjuk hala ke hidung." nak tackle awak?" Apa kes pulak gua nak usha lu, bro. Hilang akal apa mamat mata cokolat seksi ni. Patut lu la yang usha gua. Barulah giler gempak berganda-ganda. Pot, lu rasa kalau dia ni usha gua, lu pingsan sepuluh round tak?...hahaha. Tak..tak. Gua rasa lu gerenti pingsan dua puluh round punyer aar beb...muahahaha.
    Iqram angguk. "Sure saya akan letakkan nama awak di tangga paling atas."
    "Pasal apa pulak nama saya kat atas? Apa kes. Weng betul awak ni."
    Iqram ketawa kecil. "Sebab awak satu-satunya calon yang akan terus masuk grand finale. Tak perlu bersaing-saing dengan calon-calon pusingan kelayakan."
    Damai cebik. "Awak ni mulut manis ek. Mengayat tahap petala tujuh lapis tu. Tapi camner pun terima kasih jer la. Saya tak suka manis-manis sangat ni. Bahaya, bro. Saya taknak kena diabetes woo...manis-manis ni tak baik untuk kesihatan. Saya nak hidup lama tau."
 Iqram senyum. "Manis saya ni memang confirm takkan memudaratkan. Manis saya ni memang baik untuk kesihatan. Kerat jari tau D awak mesti suka,hmmm." Kening Iqram diangkat. Damia angkat mata hala ke siling kereta. Dengusan halus terlepas. Pecah ketawa Iqram. 

  "Ehem.." Deheman kuat Puan Sri Zarida bergema. Mata hala ke wajah Iqram yang sedari tadi diperhatikan asyik tersenyum-senyum. Hatinya kuat menyatakan ada sesuatu yang sedang berbunga di taman hati anak tunggalnya ini. Debar dijiwa begitu mendesak mahu mengetahui siapa gerangan gadis yang sedang menghuni jiwa Iqram saat ini. Gadis yang membuatkan Iqram begitu berlainan sekali kebelakangan ini. Janganlah gadis-gadis dari bumbung kelab. Itu doanya. Itu pinta dan mohonnya selama ini. Gadis-gadis dari sana yang pernah bergelar teman wanita Iqram semua punya agenda peribadi. Kepentingan yang memberi pulangan yang menguntungkan buat mereka. Tiada ikhlas dan jujur di hati mereka. Puan Sri Zarida tidak sanggup membiarkan Iqram terjebak lagi dengan gadis-gadis sedemikian.
  Iqram garu kepala yang tidak gatal. Malu tertangkap oleh mama kala fikiran jauh melayang mengingatkan perbualan dengan si pipi merah pujaan hatinya tadi kala menghantar gadis itu pulang.
  "Tak nak cerita dengan mama apa yang buat Iq dari tadi tersenyum-senyum. I knew there must be something that you are hiding from me. Who is she, Iq. "
   "Wah mama. Cekap betul radar mama."
   "Well...I'm your mama, young man. You can't hide anything from me,hmmm."
   Iqram senyum. Kepala diangguk. Nafas dihela perlahan. Seraut wajah Damia terlayar. 
   "Iq baru kenal dia. Three weeks..plus minus." Jari jemari laju menghitung. "Yeah around that...but...i feel..feel like knowing her more then that. Like years. Dia buat Iq rasa sangat tenang...buat Iq rasa damai...buat Iq rasa happy.  Dia...lain. So different from those girls that i use to know before. She's make me feel so comfortable. " Wajah Damia meniti lagi dilayar mata. Bibir Iqram terus menjala senyum." Dia jenis terus-terang.  Apa yang kita nampak depan mata...itulah dia yang sebenarnya. You knew mama...dia perempuan pertama yang pernah marah Iq." Kepala Iqram tergeleng. ketawa kecil terluncur. 
   Kening Puan Sri Zarida berkerut. "Dia pernah marah Iq?" 
  "Salah Iq pun masa tu. Patutpun kena marah. Nasib baik tak kena karate dengan dia. Iq kotorkan baju dia. Mahu dia tak marah. Memang kena marah dengan dia sungguh-sungguh. Speechless Iq mama. Mana pernah kena marah dengan perempuan sebelum ni kan." Ketawa Iqram lepas lagi. Puan Sri Zarida ikut ketawa.
  "So, bila nak kenalkan dia pada mama."
   Senyum. Tangan mama yang digenggam dibawa ke dada.
  "When she's ready...i'll make sure i bring her to meet my beautiful and gorgeous mama."
  "Hmm..."Puan Sri Zarida elus pipi Iqram. "Mama pun tak sabar nak jumpa gadis yang berani sungguh marah anak tunggal mama ni. Mama nak belajar teknik jadi garang dengan dia. Mana tau mama boleh applykan kat papa. Don't you think so, dear." Puan Sri Zarida angkat kening. Pecah ketawa Iqram.
  "Mama..."
  "Hmmm..."
  "She...I mean D.."
  Puan Sri Zarida buang pandang ke wajah Iqram disebelah. "Hmm..so her name is D. Hmmm sweet...unique. No wonder she capture your heart very much. Susah nak jumpa gadis yang unik zaman sekarang ni." Iqram tabur senyum lagi. "Actually is Damia Humaira, mama."
  "Well..nice and beautiful name. Mesti orangnya pun cantikkan. " Iqram angguk. "Cute too." Puan Sri Zarida menganggukkan kepala. Senyum menguntum lagi. "Hmmm...tak sabar mama nak jumpa dia,Iq."
  "Mama.." Iqram paut erat tangan mama.
  "Hmmm.." Puan Sri Zarida tatap wajah Iqram yang memandang.
  " Dia garang tau. Mama tak takut ke kena karate nanti,hmmm. Iq tak boleh tolong tau nanti sebab Iq pun dia boleh karate." Iqram angkat kening. Pecah ketawa Puan Sri Zarida bersulam dengan ketawa Iqram.   

15 comments:

Anonymous said...

thank u kucc, like sejuta kali, hehehehe

**nor

Anonymous said...

like.. like.. likeeee.... i loikeeeee sesangat!!!

noorliyana Shamsuddin said...

Alaaa hai mama dia dengar nama pun dah jatuh suka .... sweet la pulak si mata cokelat ni dok tersengeh sengeh kat mama dia ...huhuhu anak manja

tak mo sedeh2x tau cita ni nak happy2x jeee

The Lady Chosen said...

Hahahahaha suwit jep, memang sangat manis bergula ni kucc, Happy jep hati baca n3 kali ni.... ^-^

Anonymous said...

Memang sweet bangat. Kucc, one n3 per day please.

Anonymous said...

terbaik...best....

-sj- said...

Oooo...sweet ...

Eijan said...

Wow cepatnya si mata coklat ni mengaku dgn Mama dia...yg hati dia dah penuh taman....sweet aje dia ngaku dan citer pasal D kat Mama dia....so Iq cepat2 suruh parents dia terus pinang si pipi merah tu....

norihan mohd yusof said...

yes my writer akk pun suker sngt.......cepat2 lh iq bawak sisi pipi merah ngadap bonda terchenta....hehe akk yg teruja dek...

norlinda zaman said...

Hahaha sweet nya boleh kene diabitis...

Anonymous said...

Like it very mucchhh... Muchoooooo..
Eh D xkasik ke kerepek satu balang kt Iq? Sume dibolotnyaaa.. Heu3

Tq kucc.. Nakk lagiii.. ;)

~m.a~

IVORYGINGER said...

I love it so much... cont. plz... too short not enough. ;D

miss nina said...

kucc, cepat2lah temukan D dengan mama iqram. boleh mama iq test D sesuai ke tidak jadi menantu.
p/s: tapi memanglah sesuai kan, D kan heroin :)

Kak Sue said...

Apalah Iq ni mama suka yg pandai karate lah... sebab x ada orang yg berani marah anak tunggal mama selain dari D seorg...
mama dah bagi green light tu... bawa jumpa mama tentu mama terus terpikat.... cepat jalankan rancangan jangan sampai ada yg potong Q

nazira azwa said...

hmmm mama iq pn nmpk gaya mcm xsbr nk jmpa D n...sweet je Iq..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...