Friday, June 29, 2012

Mr Sirap Bandung - Bab 13


Bab 13

Bunyi deringan telefon yang disetkan sebagai nada dering berdesing ditelinga. Tangan yang sedang mengadun campuran tepung beras dan gandum bersama air serta santan terhenti. Mata jatuh pada telefon zaman Jepun di tengah meja. Itu yang selalu digelar oleh adik-adiknya tentang telefon tangannya yang satu itu. Tak kisahlah zaman Jepun ker, zaman batu ker janji masih boleh guna. Asal boleh dail dan hantar pesanan ringkas itu sudah memadai. Dia pun perlu sedar dia tak mampu nak beli yang lebih-lebih. Tangan kiri pantas mencapai telefon sambil kepala mendongak memandang jam bulat besar gajah yang melekat di dinding dapur. 7.45 malam. Dia yakin tu pastinya si sirap bandung yang memanggil. Kan abah pun cakap lepas maghrib. Dan dia juga pesan yang sama sebijik macam yang abah pesan pada mamat tuh. Namun dahi terus berkerut sebaik sahaja mata singgah di skrin empat segi  yang terhampar di tapak tangan. Oit, nombor maner pulak yang dail nombor aku time-time nih! Ada rasa cuak. Nak jawab ker tidak nih? Aah, angkat jelah. Kalau dia banyak cakap karang free jer kena maki dengan permaisuri Tun Teja nih.

"hello??" Suara sedikit kuat dilontar.

"hai Teja...i'm already here. Downstair."

Suara yang terdesir lembut di telinga buat jantungnya terkejut katak. Man?? Ayat tadi terulang dikepala. I'm already here. Downstair. Bukan ker tu kalau diterjemah maknanya dia dah ada kat bawah. Sirap bandung dah ada kat bawah. Haa? Dia dah sampai!!!  Mata Teja ternganga tidak berkelip seketika. Macam tak sangka pulak si sirap bandung tu sungguh akan jejak ke teratak buruk dia malam nih. Eh, jap-jap...tapi ni macam bukan nombor yang selalu dia guna jer. Ada nombor lain hapa biskut lemak berkrim sorang nih. Apsal tak guna nombor yang biasa tu. Haa..ni tak lain, Sah-sah takut terkantoi dengan awek sebab dia malam ni berada di rumah seorang awek lain yang sangat cun. Tu yang kena pasang nombor sparepart. Bersiap-sedia sebelum kena M16. Betul kan teori aku. Ciss, romeo rupanya dia! Tak ku sangka sungguh...

+Teja, kau kenapa suka prasangka tak tentu hala nih? 
- Huh? prasangka apa pulak...kan aku sebut tadi teori. Weng la kau nih tau!
+ Eleh..cover kunun.
- jangan nak provok ek...debik karang! 
+ Kalaupun betul dia memang ada awek apa barang kau nak jeles. Tu hak dia hapa.
- Manader! apa barang aku nak jeles dengan si sirap bandung nih...tak kuasa hokay!
+Sudahlah..baik ngaku jer kau memang jeles...J-E-L-E-S! 
- diam ah, sumbat dengan tepung ni karang!

"Teja?"

"Teja??" Lontaran vokal yang sedikit kuat itu membuatkan dia kembali ke alam nyata. Tapak tangan diketuk atas kepala. Sempat lagi kau berkhayal lagi time-time ni ek Teja, Huh!

"err, iye...jap jap awak ..aaa..saya suruh adik saya turun sekarang bawak awak naik kat atas nih. Ha..awak kat mana tuh?"

"dekat tempat yang ada banyak motor."

Haa? Tempat yang ada banyak motor?. Kepala ligat berputar. Belakang kura tapak tangan kanan yang masih bersalut campuran tepung dan santan digosok ke pelipis. . Lampu dalam kepala menyala. Laa! Tapak tangan spontan mengetuk kepala. Kat parking motor laa. Lembab betul la kau Teja! Kan kau jugak yang suruh dia tunggu kat parking kan. Tu la, makan lagi banyak otak udang kering...

"Teja?"

"haa..jap jap adik saya turun. Awak tunggu situ."  Tangan yang bersalut tepung dibawa ke singki. Kepala paip diputar. Yang dia pergi tunggu kat situ apa kes. Aku cakap parking tu parking kete laa. Nanti aku suruh la abang chik bawak dia parkingkan kapcai dia sebelah Kriss aku. Tapi kalau dah dia tercangak kat parking motor tu mesti dia dah siap-siap parking kat situ. Issy...sah-sah budak-budak yang melepak kat bawak cuak semacam tengok muka dia yang macam alien ala ala sesat masuk planet pastu selamba katak parking motor kat situ tak bagi salam. Issy, karang kena soal-siasat gerak khas pulak pakcik sekor tu. Budak-budak samseng hingusan kat bawah tu bukan boleh pakai kepala diorang. Ngalahkan flat ni mak bapak dia yang beli. Tuala Good Morning yang tersidai di rak pinggan ditarik. Pantas dilap tangan yang sudah dibersihkan. Kaki laju mengarah ke ruang tamu yang sedang bertingkah suara-suara halus yang pelbagai rentak dan irama mengalun kalimah suci. Bergema. Kepala menjengok. Abah dilihat tekun di atas kerusi rotan dengan si Fairus debab disebelah yang berkerut muka. Sah tak dapat la tu! Mata menangkap susuk tubuh Taufik yang sedang kusyuk mengaji dengan tubuh bergerak perlahan ke depan dan belakang. Langkah dihala ke arah Taufik. Bahu adiknya itu dicuit. Taufik tegak kepala. Tapak tangan kiri digapai perlahan. Isyarat. Taufik tutup wajah al-quran yang terbuka di atas rehal kayu usang. Teja hala langkah ke arah dapur. Taufik mengekori dari belakang.

"ada apa kak Ja?" Taufik sandar tubuh dibucu meja makan. Ikatan kain pelikat diperbetulkan. Mata sempat memandang pada deretan loyang yang tersusun kemas di atas meja. Dulang berisi karipap tiga segi yang sudah siap dikelim dijeling. Sedap jer nampak karipap ni. Mintak kak Ja goreng barang seketul dua ok gak ni. 

"kawan kak Ja yang kak Ja cite kat abang chik tu dah sampai kat bawah."

"kawan kak Ja yang kak Ja cakap tu dah sampai kat bawah?"  Mata Taufik bulat. Teruja sangat sebab akan dapat kawan baharu. Itu katanya semalam. Teja angguk kepala. Semalam dia sudah awal-awal beritahu adiknya ini tentang kedatangan si sirap bandung yang mahu belajar mengaji dengan abah. Bila ditanya lanjut, Teja kata abang chik kena panggil kawan Teja tu abang sebab dia lebih tua dari abang chik. Bukan main seronok lagi adiknya ini. Katanya dapat jugak kawan baharu yang  dia boleh panggil abang.

"dia ada kat tempat parking motor. Abang chik gi turun bawah cepat. Karang dia tercangak-cangak pulak kat bawah sana. Kat situ dah lama ramai polis tak bergaji. Habis nanti dia kena tanya macam-macam lak. Bawak dia naik atas cepat." Taufik sengih sambil letak tapak tangan yang disenget di tepi pelipis. " Yes, Madam! Dengan segera saya akan bergegas ke sana untuk misi menyelamat." Langkah Taufik yang berkain pelikat dengan t-shirt putih bersama songkok usang di kepala sudah laju menuju ke muka pintu. Teja geleng kepala. 

Telefon zaman Jepunnya itu menjerit lagi. Tangan pantas mencapai. Oit? Apa lagi nih..Takkan abang chik tak sampai lagi kut. Ker si budak bertuah tu menyinggah ke mana-mana. Abang chik tu memang kaki ambil kesempatan. Teja hala langkah ke pintu utama. Telefon dilekat ke telinga.

"aw..." Dan belum sempat ayatnya selesai dilontar, terdengar suara adiknya membalas. "kak Ja..abang chik nak tanya nih." Teja tarik pemegang pintu. Suara perlahan abah yang memanggil buat kepala berpaling. Bila ditanya oleh abah apa halnya yang Teja macam kalut semacam aje lagaknya, Teja sengih sambil kata kawannya yang nak belajar mengaji itu sudah sampai dan Taufik sudah dihantar menjemput sebab Teja takut nanti kalau disuruh naik sendiri nanti sesat pulak. Maklumkan flat mereka tinggal ni kan  melompat-lompat nombor pintu rumahnya. Abah angguk kepala. Kembali mengadap si Fairus debab yang asyik menggaru kepala sambil pandang muqaddam di depan. Memang sah-sah dah lupa la tu.  Teja kembali melekatkan telefon ke telinga bila telinga mendengar suara Taufik yang bertalu-talu memanggil namanya. Issy, budak nih..kut ye pun sabar la kejap.

"Haa kak Ja dengar laa. Kak Ja cakap ngan abah jap tadi. Haa, nak tanya apa pulak ni abang chik. Dah jumpa kan..."

"dah..tapi kak Ja.."

"takder tapi tapi...cepat bawak abang tu naik kat atas."

"kak Ja..ini penting aar. Kak Ja kena jawab. Abang chik tak mau salah orang laa."

Teja geleng kepala. Salahnya apa abang chik ooi. Sirap bandung tu mana ada dua tiga..satu jer kat dunia nih.

"yelah yelah..haa, nak tanya apa.."

"abang yang kawan Kak Ja tu pakai kain pelekat, baju melayu warna biru ngan kopiah putih kan kak Ja. Betul ke abang ni kawan kak Ja."

Biar betul!! Dia sungguh ikut macam yang aku cakap kan tu ker..ya rabbi! Teja rasa macam nak lambakkan ketawanya saat ini jugak. Siap dengan tergolek-golek sambil angkat kaki ke atas. Sungguh dia tidak sangka lelaki itu menurut sahaja apa yang dia beritahu kelmarin. Sengihannya makin lebar. Awan ketawa yang sudah kembang cuba ditahan. Tapi bila tengok abah yang tengah membetulkan bacaan surah al-kafirun si Zaman anak makcik Zakiah blok sebelah toleh dan pandang semacam Teja cepat-cepat buat muka suci. Kepala digeleng pada abah. No hal bah. Dun worry. Ja tengah nak bayangkan si Man jer bah dengan "persalinan" yang abang chik cakapkan ni. Hahahaha...sah-sah biskut lemak berkrim tu dah macam spesies tok siak masjid. Siap kopiah tu, adeh. Tapi ni tok siak muda yang kebaboom la. Kalau dia jadi tok siak, konpem berderet anak dara, makcik dara ngan mak dara sembahyang jemaah kat surau. Teja tekan perut. Menahan ketawa dari terhambur keluar.

"abang tu nama siapa kak Ja...jap jap abang chik tanya dia dulu." Dan telinga dapat menangkap jelas pertanyaan Taufik pada "abang tu" yang dia cakap tadi.

"Man kan kak Ja nama abang tu."

"ha'ah. Dah bawak dia naik atas cepat abang chik."

"Kak Ja..."

"apanyer..."

"abang Man bawak Kawasaki Ninja Hitam..cun giler kak Ja. Mana boleh parking kat sini. Karang tak tinggal kesan."

Kawasaki Ninja??? Teja tepuk dahi. Yang dia pergi bawak gergasi tu buat hapa. Orang kata bawak kapcai jer. Eei sirap bandung nih. Teja garu kepala. Kaki melangkah hulu hilir di depan pintu sebelum laju masuk ke ruang dapur. Bila abah angkat kepala bertanya. Teja goyang tangan sambil sengih. Takde apa, Bah. Mangkuk tu yang buat hal gi bawak motor gedabak dia. Orang dah pesan dah kan. Memang nak kena dia ni karang. Tapi, mana pulak nak suruh dia parking bendalah tuh. 

"Kak Ja...macammana nih. Cepatlah fikir."

"jap jap Kak Ja tengah cari port ler nih..."

"kak Ja cepatlah. Karang lambat habis ngaji lak. Orang nak gi beli burger aar. Nanti gerai abang Joe tutup pulak."

Burger?? Abang Joe??? Mata Teja buntang sekejap. Abang Joe labu labi!Yes! Apasal boleh tak terfikir gerai hero malaya versi Jepun tuh. Lembab aar kau Teja. Abang Joe labu labi adalah gelaran untuk jiran mereka yang tinggal di tingkat satu berniaga burger di simpang masuk ke blok mereka ini. Teja panggil dia hero malaya versi Jepun sebab muka dia memang iras Jepun. Tapi taklah seiras Takuya Kimura. Kalau seiras, sah-sah Teja dah ngorat abang Joe ni dari dulu lagi...hahaha. Bapa kepada sepasang cahaya mata itu sudah berniaga burger sejak sepuluh tahun dahulu. Dari belum kahwin sampai daha beranak dua. Abang Joe cuma berniaga burger pada malam hari saje. Siang harinya abang Joe bekerja sebagai kerani akuan di sebuah syarikat kewangan di Jalan Sultan Ismail.

"ok... abang chik suruh abang Man park Kawasaki Ninja dia kat gerai burger abang Joe labu labi. Kak Ja roger abang Joe sekarang. Cepat balik lepas tu. Jangan nak menyimpang ke tempat lain pulak. Kak Ja belasah abang chik karang." Terdengar suara adiknya itu mengomel dengan bahasa yang dia kurang jelas. Melawan la tu!

Teja yang berdiri di tepi pintu kemam bibir. Kuat. Menahan ketawa. Mata dikelip-kelipkan memandang lelaki yang berdiri di muka pintu. Senyum yang tersuring di bibir itu membuatkan semua yang memandang di ruang tamu tidak berkelip mata. Terpegun sungguh diaorang ni dengan sirap bandung ni gamaknya. Tak pernah tengok tok siak handsome kut. Yelah, tok siak selalunya kan stok-stok yang dah nak andropause jer. Teja ketawa dalam hati. Mata Teja menyusuri kedalam ruang tamu. Suasana di ruang tamu yang tadinya hingar-bingar dengan suara halus yang tenggelam timbul dan turun naik dengan pelbagai lenggok mengalun irama ayat-ayat suci al-quran terus terhenti. Senyap. Sepi. Berpasang-pasang mata sedang memandang tegun dan penuh hairan pada sesusuk tubuh tegap yang sedang berdiri didepan pintu masuk. Susuk tubuh yang lengkap berbaju melayu biru langit bersama kain pelikat biru gelap berjalur hitam dan kopiah putih ini sungguh membuatkan kesemua yang berada di ruang tamu rumah ini terjeda. 

Deheman kuat pakcik Ismail yang secara tibat-tiba menyapa buat semua yang terpegun, terjeda dan ternganga tadi terus terpisat-pisat macam orang baru sedar dari mimpi gamaknya. Muka budak-budak ni sekor-sekor buat Teja macam nak ketawa tak cukup mulut. Ada yang selamba tersengih-sengih. Ada yang malu saling memandang sesama sendiri lalu terus ketawa sambil tutup mulut. 

Thaqif hulur salam. Senyum di bibir masih terlekat. Salam disambut semua. Bergema. Teja geleng kepala sambil tersenyum. Salam dijawab dalam hati.

Pakcik Ismail senyum. "masuklah. Rumah pakcik macam ni lah. Buruk je." Thaqif toleh memandang Teja disebelah kanan. Teja angguk. Senyum. "masuklah awak." Taufik disebelah kirinya tersengih. Dibalas dengan senyuman sambil mengusap kepala adik lelaki Teja itu.

Thaqif tanggalkan selipar getah yang dia beli dari kedai runcit dibawah tadi sebaik sahaja sampai. Kasut yang dia pakai sudah selamat ditinggalkan bersama motor yang diparkir di gerai burger abang Joe labu labi seperti yang diarahkan Teja tadi. Tubuh pakcik Ismail didekati. Dia pasti lelaki separuh abad yang sedang duduk si atas kerusi rotan usang ini adalah abah Teja. Tangan dihulur. Disambut oleh lelaki ini. Dia diarahkan duduk disebelah lelaki itu. Teja dilihat sudah melangkah masuk ke dalam ruang tamu lalu melabuhkan duduk dilantai yang beralut tikar getah berwarna coklat tua yang sudah jelas berusia. Adik lelaki Teja yang bernama Taufik yang menjemputnya tadi juga sudah mengambil tempat di sudut hujung ruang tamu. Pakcik Ismail dilihat menyuruh semua kanak-kanak yang sedang mengaji itu berhenti dan memberitahu kelas ditamatkan awal sedikit malam ini kerana pakcik Ismail ada tetamu. Semua diminta membaca doa dengan Taufik mengetuai bacaan.

Pakcik Ismail yang tenang duduk di kerusi rotan usang menyambut huluran tangan kanak-kanak yang sudah berbaris di hadapan. Seorang demi seorang. Menyalam dan mengucup tangan pakcik Ismail. Thaqif juga turut diperlakukan sedemikian. Saling bertukar senyum. Ada yang malu-malu menghulur salam dan mengucup tangannya. Satu perasaan yang sangat indah dan sukar digambarkan dengan kata-kata. Mata menyorot tiap wajah polos dan damai yang satu-satu sudah meninggalkan ruang tamu menuju ke pintu. Riuh-rendah dengan masing-masing berebut-rebut mengambil selipar masing-masing yang diletakkan diluar kawasan kaki lima rumah ini. 

"Nak mengaji ni kita kenal huruf dahulu. Lepas tu kenal perkataan. Sudah kenal dua-dua tu barulah kenal ayat. Mengaji ini pun ada peraturan dan hukum-hukumnya yang kita ikut dan patuh. Tak boleh main baca aje. Salah dah memang tentu kalau buat macam tu. Yang lebih kita bimbang, dosa sebab baca tak ikut hukumnya." Pakcik Ismail memulakan bicara. Thaqif tekun mendengar. Tadinya sudah dia perkenalkan diri. Serba sedikit pertanyaan pakcik Ismail dia jawab. Nasib baiklah lelaki ini tidak bertanya banyak tentang keluarga. Bimbang juga Thaqif jika rahsia yang dia simpan erat akan terbongkar. Belum masanya lagi semua itu didedahkan. Kata pakcik Ismail memang Teja dah beritahu serba sedikit tentang dirinya awal-awal lagi. Kata-kata pakcik Ismail itu buat dia rasa lega yang amat. Bimbang juga kalau terus disoal yang macam-macam. Dia takut kalau terlepas cakap sahaja. Habis!

Teja masuk ke ruang tamu menatang dulang. Thaqif senyum. Teja senyum segaris. Kedua-dua adik Teja tadinya dia lihat sudah meloloskan diri masuk ke dalam bilik di sebelah ruang tamu. Thaqif pasti mereka sudah diajar adab sedemikian.  Mata jatuh pada gerak lincah dan cermat Teja menuang air kopi dari teko kaca bercorak bunga ke dalam dua biji cawan yang siap dialas piring kecil. Sebuah piring sederhana besar yang terisi beberapa biji karipap berbentuk tiga segi yang kelihatan baru digoreng juga terhidang sama.

"pakcik nak tanya Man ni. ."

Thaqif angguk. "saya, pakcik."

"Man mengaji sampai mana dah?"

Soalan yang dia sudah jangka. Nafas dihela perlahan. Dia harus kuat jika mahu meneruskan niatnya ini. Niat yang dia simpan sejak mendengar cerita Teja tentang perihal kelas mengaji yang dijalankan di rumah ini saban malam.

"pakcik..."

Pakcik Ismail angguk kepala. Senyum.

"saya harap pakcik boleh ajar saya dari mula."

Tangan Teja yang hampir selesai menuang air ke dalam cawan terhenti. Mata spontan memandang ke arah wajah di hadapan. Ajar dari mula? Wajah dan mata mereka saling berpandangan seketika. Teja cuba mencari jawapan dari kata-kata Thaqif itu. Dahi dikerutkan. Takkan si sirap bandung ni tak pernah mengaji kut? Biar betul!!

"maksud Man..kenal huruf dari asas...alif ba ta? Begitu?"

Thaqif angguk perlahan. Kepala ditundukkan sedikit. Dia malu mengakui akan kekurangan diri yang satu itu. Dia pasti dan sangat pasti Teja terkejut. Reaksi wajah gadis ini tadi sudah membuktikannya.

"saya malu pakcik. Tapi saya lagi malu pada "Dia". Saya..." Ditelan air liur yang terasa pahit di hujung kerongkong. Teja tegun memandang dan menanti Man meneruskan bicara. " saya tak pernah mengaji sebelum ini. Saya tak pernah ambil berat tentang perkara ini. Saya harap pakcik sudi dan boleh bantu saya. Saya harap sangat, pakcik."

Teja terduduk di lantai yang berbalut tikar getah usang. Mata sempat memandang ke arah Man yang tertunduk di sebelah abah. Teja lihat abah mengusap perlahan bahu Man. Sukarnya dia mahu percaya apa yang baru didengar sebentar tadi. 

Sirap bandung ni tak pernah mengaji rupanya...kesiannya awak, Man.

9 comments:

nzlyna'im said...

mesti encem ci man nie. heheh kawasaki ninja 2...mau terselak kain...hehheheeh

The Lady Chosen said...

Wah! Bgs Thaqif jujur..... My dear kucc, mcm ternampak nama wazif di situ..... Hehehe

Novel idaman hati dah beli :-) sgt best

yanzi_ulum said...

Kucc..rindu wazif eh smpi thaqif jdi wazif..
Rindu da lama x lepak disini

mizz acu said...

Eh eh wazif plak.. Hhehe.. Alahaii siannyer thaqif nii.. :(

kucc_aprilsnow said...

nzlyna-ahaaks. Jangan spek dulu. Nanti smbg citer mcm mana dia pakai kain tu ye..hehehe

The lady - tersasul tangan ni td, nak cepat tertaip hero pujaan yg sorang itew..hehehe...T/kasih byk2 sbb beli & sokong DIH

yanzi- hikhikhik..kantoii

acu - hikhik, tersasul pulak tangan ni..

aqilah said...

waduhhhhhhhhhhh.......akak pun dah terpikat dgn man sirap bandung ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anor said...

Kucc nak lagi cepat sambung ye..
novel DIA dh ada dlm koleksi dh..
nk tunggu novel Kucc yg lain pula
di versi cetak.

kucc_aprilsnow said...

aqilah - bukan akak sowang jer taw..hikhik

Anor - insyaallah. hehe, tenkiu3x dear.. sop sop *lap air mata*...

sue said...

kucc x puas .... nak lagi....
X pa Teja sekali-sekali ja buli si Thaqif ..... pakai macam tu lagi elok kan... Teja jangan gelak orang kkk... nanti abah tahu baru padan muka.... hehehe...
tapi sebenarnya bila baca nak tergelak sama....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...