Saturday, June 23, 2012

Mr Sirap Bandung - Bab 11


Bab 11

Puan Sri Wafeeqa menggeleng kepala perlahan. Gelas berisi jus apple dicapai lalu disua ke bibir. Mata menyorot pandang pada seraut wajah yang tenang menikmati makan malam. Sepasang bebola matanya yang redup menawan terpaku sejak tadi pada gerak jari-jemari tangan anak tunggalnya itu. Rasa pelik makin kuat menampar dinding hati. Entah apa agaknya yang menyebabkan Thaqif berkelakuan pelik seperti malam ini. Anak tunggalnya ini tidak pernah berkelakuan sebegini hatta selepas pulang ke tanahair setelah sekian lama "merajuk" di Vancouver. Thaqif masih tetap seperti biasa...seperti dahulu. Tapi entah kenapa pulak malam ini Thaqif berkelakuan yang dirasakan benar-benar pelik. Apa sebenar yang telah menyebabkan anak tunggalnya ini tiba-tiba sahaja berubah laku. Hati kecilnya dihambat rasa gusar. Sudahlah tadi sebelum makan dia melihat Thaqif menjilat ketiga-tiga jarinya sebelum mencucinya. Sungguh dia terkejut dengan perlakuan Thaqif. Beberapa hari lepas dia sudah dikejutkan dengan berita anaknya ini mengarahkan dibuat surau untuk kegunaan kakitangan muslim di Kiara Arena.  Bila ditanya, anaknya itu hanya tersenyum. Katanya kalau mummy mau mahligai dalam syurga nanti, elok juga buat perkara yang sama. Dia tidak faham maksud anaknya itu. Mahligai? Mahligai apa? Bila ditanya suaminya, lelaki itu turut mengerut dahi.  Dan malam ini satu lagi kejutan terhampar didepan mata. Dia benar-benar tidak faham dengan perlakuan dan tindakan aneh Thaqif kebelakangan ini.


"Qif..."


Suara mummy yang lembut menyapa cuping membuatkan Thaqif yang asyik menyuap terhenti. Tan Sri Tajuddin yang sedang menyua sudu ke bibir turut terhenti. Dua pasang mata melontar pandangan serentak ke arah Puan Sri Wafeeqa. Renungan mummy yang jatuh pada tangannya kemudian tegak merenungnya tidak sukar ditelah oleh Thaqif akan maksudnya. Bibir dibiarkan khali sejenak. Mahu menanti butir bicara dari mulut mummy. Thaqif mahu dengar apa yang akan terlontar keluar. 


"kenapa makan dengan jari macam tuh. Pelik sungguh mummy tengok Qif malam ni. Kan selama ni Qif guna sudu bila makan. Kenapa pulak tiba-tiba pakai tangan malam nih. Anything wrong with you, sayang?." 


Senyum. Lontaran sepasang mata dihala pada mummy yang masih memandang tidak berkelip. Dihala pula pada daddy yang turut sama memandang hairan. Pelik sungguh agaknya bila dia yang tiba-tiba sahaja menukar kompas tatacara makan malam ini. Sesuatu yang tidak pernah terjadi di banglo ini. Hari ini dalam sejarah sungguh. Dia mahu abadikan hari ini dalam diari kepalanya. Akan diingati sampai bila-bila. Siap dengan mangkuk basuh tangan sekali pulak tu! Mangkuk yang dia minta mak Leha sediakan tadi. Wanita itu jelas berkerut dahi tatkala diminta menyediakannya namun setelah dijelaskan kuntuman senyum yang manis hadir di pinggir bibir yang telah dimamah usia itu. Sempat dia mengusap kepala Thaqif.


"tak salah kan, mummy. Lagi sedap makan dengan tangan sebenarnya. Mummy dan daddy pun kena cuba. Sunnah nabi nih. Dapat pahala. " Dikenyitkan seraya diteruskan suapan dengan jari-jemari yang basah dengan campuran nasi dan kuah kurma daging. Mata  Puan Sri Wafeeqa beralih pada wajah suaminya yang duduk disebelah. Kening diangkat dengan lirikan mata yang terarah pada Thaqif yang tunduk. Dari ekor mata dia dapat melihat jelas bahasa tubuh yang dihantar oleh mummy pada daddy. Dibiarkan sahaja. Tidak langsung tercuit dengan reaksi kedua-duanya. Mulut terus mengalun kunyahan perlahan. Bicaranya bersama Teja pagi semalam masih terngiang di telinga. Bibir terus mengukir senyum.


Dahi berkerut. Mata jatuh pada jari-jemari runcing itu.


"Teja.."


"yup.."


Sudu yang terbenam di dasar kelongsong daun pisang yang sudah separuh isinya terhenti. Mata terus terpacak pada susuk tubuh yang sedang duduk di kerusi di hadapannya. Gerak jari-jemari yang lincah mengaul nasi lemak yang bercampur sambal tumis membuatkan bibirnya tidak mampu mengawal rasa mahu bertanya.


"kenapa awak tak pakai sudu bila makan nasi? Pakai tangan macam tu kan tak selesa." Dia mahu sebut "kotor" tapi dia rasa perkataan itu agak kasar. Tidak mahu nanti akan mengguris hati gadis ini.


Mata Teja singgah ke wajah yang duduk bersandar di penjuru meja. "eh, mana ada. Saya selesa jer. Lagi sedap makan dengan tangan daripada guna sudu. Lebih nikmat tau!" Teja dilihat mencapai gelas berisi air suam lalu disua ke bibir. Terdengar di telinga gadis itu membaca sesuatu tapi dia tidak dapat menangkap butiran yang disebut gadis itu. Sesuatu yang asing ditelinga.


Thaqif geleng kepala. Teja yang melihat reaksi Thaqif mengerutkan dahi. Gelas air suam yang selesai diteguk sedikit tadinya diletakkan di atas meja. 


"apsal yang awak geleng kepala.  Macamlah tak pernah makan dengan tangan. Buat lawak spontan di pagi hari pulak awak ni. Orang melayu kan memang makan dengan tangan. Apa barang nak makan nasi dengan sudu. tak kick ler." Teja sengih halus . Jari-jemari kembali menyuap ke mulut yang sedikit ternganga.


Thaqif hela nafas perlahan. Bibir dikemam.  Mata masih menjala pandangan pada Teja yang tekun menyuap nasi lemak dengan tiga jari. "saya memang tak pernah makan nasi guna tangan." 


Jari-jemari runcing Teja yang laju menyuap terhenti. Kepala pantas berputar kesebelah. Wajah lelaki yang sedang merenungnya ditatap. Uit! nak buat lawak sungguh pulak si sirap bandung nih. Biar betul! Isy..tapi yang dia asik pandang aku dari tadi nih apakehal. Takkan tengok aku suap nasi lemak ni pun dia terpesona kut. Tau la aku ni memang comel walau dalam keadaan mana sekalipun. Weh Teja...sila tengok cermin ye. Mulut kau tu comot agaknya. Tu yang si biskut lemak berkrim ni asik pandang jer. Takkan nak ketawakan kau pulak. Karang kau jugak yang malu berlapis-lapis nanti..


Ciss!


"awak cakap apa, Man? Tak pernah makan guna tangan? Biar betul awak ni.."


Kepala Thaqif diangguk. Mengiyakan. Teja mencerlung. Dia ni pelik aar..


"Tengok tangan awak.." Mata menjunam pada kedua-dua belah tangan lelaki dihadapan. Direnung. Lama. "elok jer saya tengok. Cukup sepuluh. Takder cacat cela pun. Awak pun sihat kan. Apahal yang tak guna jari-jari tangan sempurna yang Allah bagi kat awak nih untuk suap nasi. Tu tak bersyukur namanya, Man. Setiap anggota tubuh yang Allah bagi kat kita ni ada fungsinya. Bukan saje saje..."


Thaqif jeda. Kata-kata Teja cukup menyentuh dan mendalam maknanya. Entah mengapa selama ini dia tidak pernah terkesan dengan kata-kata dan pandangan sekeliling dengan perilakunya yang satu ini.Sejak kecil dia sudah diasuh sedemikian. Kebiasaan yang sudah menjadi etika diri hingga kini. Dan hari ini, hati dan mata tiba-tiba dibuka oleh gadis ini. Kenyataan yang selama ini dia tidak tahu. Atau dia sengaja tidak ambil tahu. Ada rasa yang menghentak di dada.


"Rasulullah yang mulia kekasih Allah pun makan dengan tangan, Man...guna tiga jari jer taw...nih..jari-jari nih." Ibu jari hingga ke jari tengah dirapatkan lalu disua ke arah Thaqif.


Dahi Thaqif berkerut." nabi pun makan pakai tangan?"


Teja tepuk dahi. Kepala menggeleng laju. Apakehal sirap bandung ni..


"awak ni pelik aar. Takkan itu pun awak tak tahu kut. Tu kan sunnah nabi."


"sunnah nabi? What is that?"


Astaga betul si biskut lemak berkrim nih! Teja geleng kepala. Sib baiklah kau biskut lemak berkrim yang rangup, Man..kalau kau lemau sah sah aku dah tonyoh jer kau dalam air suam nih.


"Sunnah tu kalau bahasa yang senang awak faham makna dia cara atau jalan dalam menjalani kehidupan.  Jadi sunnah nabi tu cara nabi dalam menjalani kehidupan. Faham?."


Angguk. Ahh..lega!


"Man, awak tau tak antara sunnah nabi kita adalah makan dengan gunakan tangan..tangan kanan tau bukan kiri.  Rasulullah dalam sabdanya berkata jika salah seorang diantaramu makan, maka hendaklah ia makan dengan tangan kanannya dan jika ia minum maka hendaklah minum dengan tangan kanannya. Sebab syaitan itu makan dan minum dengan tangan kirinya.(HR. Muslim). Nabi kita makan menggunakan tiga jari nih...ni jari nih yang saya guna nih..nampak..." Teja suakan ke wajah Thaqif ibu jari hingga ke jari tengah yang dirapatkan. " kemudian nabi menjilat sisa makanan dari ketiga jari nih sebelum membersihkannya. Awak tau kenapa nabi buat macam tuh?" Thaqif polos menggeleng. Mata terus merenung wajah Teja. Isy, dia main tenung-tenung aku pulak dah si sirap bandung nih. Boleh tak awak jangan tenung-tenung saya macam nih...saya tak suka aar. Yelah tu Teja...hati kau kat dalam tu dah kembang ngalahkan stadium olimpik! 


Ciss!


"sungguh awak tak tau?"


"yes..i don't know."


Teja hela nafas. " jap, bagi saya habiskan nasi lemak nih dulu." Diteruskan suapan tanpa menghiraukan pandangan lelaki disebelah. Alah kau ni Teja... dia pandang jer  kau dah gelabah. Weh, manader la!  Selesai nasi lemak, Teja lipat kemas kertas yang beralaskan daun pisang lalu dimasukkan kedalam plastik merah dihadapan. Mata dibawa memandang wajah yang masih belum usai renungannya dari tadi. Relax Teja..relax. Jangan kau nak tunjuk muka gedik kau tu. Manader ler!


"Awak tahu tak Man, semua sebab tu ada tersebut dalam sabda rasulullah yang kata baginda jika satu suap makanan salah seorang daripada kalian jatuh ambillah lalu bersihkan kotorannya. Jangan biarkannya untuk syaitan. Jangan membersihkan tanganmu dengan sapu tangan tapi jilatlah jari-jari kalian kerana kalian tidak mengetahui bagian mana dari makanan tersebut mengandungi keberkatan." ( HR Muslim).


Thaqif mengembangkan jari jemari. Dimasukkan sedikit hujung jari ke lembah bibir. "macam ni."


Teja geleng laju." Bukan. Jilat macam ni haa, Man." Teja sudah demo didepan Thaqif. Jari-jemari yang masih bersisa nasi lemak yang dimakan sebentar tadi dijilat satu persatu. Selamba sahaja. Mata Thaqif tidak berkelip memandang.  "jilat la elok-elok. Ikut adab. Tertib. Nabi tu tertib orangnya. Macam yang saya tunjuk ni. Jangan main tonyoh ker semua jari awak masuk dalam mulut. Tu gelojoh namanyer. Memang tak senonoh. Kensel nak buat partner." Thaqif senyum manis dengan kata kata lucu Teja yang spontan dan bersahaja. Teja sengih. Teja minta diri sebentar ke bilik air untuk mencuci tangannya.


 "Man.." Tubuh kembali dilabuhkan pada kerusi. Tisu didalam kotak didepan ditarik. Dilap pada tangan yang masih ada sisa-sisa air.


"hmmm.." 


"lepas saya dah tazkirah awak pasal sunnah nabi yang satu ni, awak jangan tak buat pulak. Buat penat air liur saya jer terangkan pada awak. Siap demo lagi tuh. Sampai kering jari-jari saya ni sebab nak buat awak faham." 


Ketawa. 


"kalau awak nak saya buat macam tuh, awak kena bawak nasi lemak untuk saya mulai esok. Boleh saya apply apa yang awak ajar dan demo pada saya tadi."


Teja angkat dua ibu jari keatas. Sengih lebar.  "cantik aar, bro! Awak oder la banyak-banyak nasi lemak saya. Makan banyak-banyak. Sambil makan, dapat pahala. Banyak kali awak jilat awak, banyak la pahala awak dapat."


Pecah ketawa kedua-duanya.


"awak tahu tak..."


Man geleng. Ketawa masih belum usai. "awak tak beritahu lagi."


Giliran Teja ketawa.


"setiap sunnah nabi tu, kalau awak beritahu pada orang lain dan orang tu pulak amalkan...pahalanya selain orang tu dapat, pahala tu jugak akan terus kekal pada awak sampai bila-bila."


"really?"


"of course, bro. Believe me." Teja angkat kening. Ceh, aku pun nak berbalas cakap omputih jugak dengan biskut lemak berkrim rangup nih. Apa barang asik dengar dia jer speaking sensorang kan..mana aci! 


Pecah ketawa Thaqif.


"apasal tetiba ketawa ni, Qif."


Kepala digeleng. Senyum. Diteruskan suapan yang hingga selesai. Tidak sisa yang ditinggalkan pada permukaan pinggan kaca dihadapan. Seraut wajah polos masih meniti di layar mata. Hujung setiap jari dibawa ke bibir. Disuakan kedalam mulut. Dijilat perlahan-lahan. Satu-persatu.


Dan kerut di dahi Puan Sri Wafeeqa sudah berpindah ke wajah. Ditoleh kembali memang suami disebelah. Mengharapakan jawapan. Melihat Tan Sri Tajuddin mengangkat bahu perlahan, hati terus dilambung teka-teki tentang perlakuan pelik anak tunggalnya ini.


Qif, mummy is not happy with all this. Are you hidding something from me?


 * * * * * * *
Malek gelak. Kepala digeleng laju. Idea gila betul!


Thaqif senyum. Fail projek Hokkaido yang baru Kiara Arena menangi diletakkan kembali dihadapan Malek.


"you're kidding right, bro? You're not serious with all this, right?" Tangan Malek mencapai fail. Sungguh dia terkesima dengan kata-kata Thaqif sebentar tadi. Mengaji? Biar betul boss aku nih!


Kepala digeleng. Senyum lagi. "i'm serious, Mike. Damn serious and I wanna do it."


Malek angguk. Perlahan. Nafas dihela dalam-dalam. Tubuh yang tersandar dibetulkan duduknya.


"dengan siapa kau nak ngaji? Upah orang datang ke rumah ajar kau?..."


Thaqif angkat kening. Senyum terus dijaring. "you'll know later, Mike..."


Gelengan Malek berulang lagi. Qif..Qif...macam-macam benda pelik dia buat semenjak dua menjak nih. 


"kenapa tiba-tiba jer kau buat benda-benda luar alam ni, Qif. First a daily breakfast untuk staff kau. Aku dengar dari kak Zie kau guna duit poket kau sendiri. Then hal kau buat surau...dan sekarang nih kau beritahu aku aku nak mengaji pulak tapi taknak beritahu dengan sapa. Kau kenapa ni, bro. Kena sampuk dengan jin islam hapa.."


Senyum lagi.


"well...kalau kena sampuk dengan jin islam for doing good things is not harm, right. Aku rasa kau pun patut kena sampuk sama...kurang-kurang kau boleh bertaubat sama. Kau pun tak habis ngaji jugak kan. Jangan ingat aku tak tahu."


Ketawa berpadu.
* * * * * * *
Jari menggaru kepala yang sedikit gatal. Kena cuci rambut balik nanti jawapnya. Gatal la pulak kepala aku nih. Pertanyaan Man buat dia terkhali seketika. Dia sungguh tidak sangka lelaki ni serius dengan permintaannya itu. Teja ingat Man cuma main-main sahaja. 

"macammana? Boleh,hmmm." Suara itu terlantun lagi. Teja garis pelipis. Aduh!

"eer..."

"awak ada masalah ke nak ajar saya. Saya boleh bayar awak, Teja. Takde masalah. Atau ada cara lain yang saya boleh buat untuk awak kata ya."


Mata Teja bulat. "isy...bukan pasal tuh laa." Tapi kan kalau aku mintak bawak Ducati hitam kau yang mengancam tu barang sehari dua agak-agak kau bagi tak, Man. Weh, Teja jangan berangan boleh tak!


"then..."


Teja hela nafas. Tubuh yang tersandar di kerusi ditegakkan. Ditala pandangan pada Thaqif yang tenang duduk dihadapan mengadap bungkusan nasi lemak yang dia pesan daripada Teja. Terkial-kial jugak Teja lihat lelaki ini menggunakan tiga jari seperti yang disarankan Teja kelmarin. Dia nampak bersungguh mahu melakukannya biarpun nampak sukar. Kadang kala dalam kepala Teja terdetik juga rasa hairan. Man ni melayu macam dia jugak...yelah golongan biasa-biasa tapi tak pernah guna tangan bila makan nasi. Pelik jugak. Kalau orang-orang melayu yang kaya-raya tu mungkin la kut. Segan dan malu nak makan pakai tangan. Nanti jatuh "standard" sosial pula kalau makan pakai tangan. Sekarang ni selain tepung pelita, Teja juga kena bawak nasi lemak buat lelaki ini setiap hari. Kata Man dia mahu dapat pahala banyak jadi kena makan tiap-tiap hari. Isy, macam-macam saje biskut lemak berkrim sekor nih tau!


"Teja?"


Mata tersentak. Semua yang dikhayal di kepala pecah bertaburan di udara. Pelipis digaru lagi.


"saya kena tanya abah saya dulu nak tak ajar awak. Saya tak cakap lagi pada abah pasal nih. Tapi saya rasa abah saya ok kut. Abah terima jer sapa-apa yang nak ngaji dengan dia. Yang penting ada keinginan nak mengaji."


Dengan abah dia ker..Fuh!


"a..abah awak? Saya kena belajar ngaji dengan abah awak? Tak boleh dengan awak?"


Teja tepuk dahi. Ada yang kena sumbat dengan daun pisang nasi lemak ni karang!


"Awak tu lelaki laa, Man..saya perempuan. Mana boleh macam tuh. Kecuali darurat..haa, tu lain laa. Sekarang ni awak bukan dalam keadaan darurat pun. Abah saya yang paling layak ajar awak. Bukan saya." Tapi kalau nanti abah saya cakap saya boleh ajar awak saya ok jer..dapat tengok muka awak yang lemak berkrim lagi rangup tu tiap-tiap malam..hehehe. Amboi Teja, kemain lagi ye...Ala, orang memain jer laa..


Dahi Thaqif berkerut."Abah awak ok ker. Nak ke dia ajar saya ngaji."


Teja senyum dalam hati. Ada akal nakal melintas di sana saat melihat wajah berkerut lelaki dihadapannya ini. Muka dilontar selamba. 


"kalau awak boleh tahan kena tengking, kena jegil, kena marah dan kena sebat rasanya abah saya tak ada masalah nak terima awak. Awak ok kan. Takkan takut kut." Teja lontar sengihan lebar.


Tengking? Jegil? Marah?..Sebat pun?  Dah tua-tua macam nih pun kena semua itu jugak ke..God!

7 comments:

nursyafika said...

Huaaaa sukanyaaaa

idA said...

comel la..Teja ngan man tu..teruja pulak nak tahu..macam mana ek..bila dia kena berguru dengan ayah Teja..tak secara langsung berkenalan ngan lebih rapat lagi ngan bakal pak mertua..

Eeyta said...

Bestnya....nak lagi cik writer, Saya dah beli buku kucc Walau dah habis baca kat blog saya baca lagi dah khatam pun best sgt .. ;)

mizz acu said...

Hahahhhahhaha.. Ksian en qiif.. Takut kna sebat ek? Pandaii je teja ni nak takuut2kan..
Xsabo tgu part nak g ngaji tuuu ;)

aqilah said...

best!!!!!!!!!!!!!!!!!
suka sangat!!!!!!!!!!!!!!
followwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Eijan said...

Kucc awat pendek sikit bab ni....tak puas baca...apa2 pun x sabar tggu bila TJ mula belajar ngaji dgn abah Teja tu....garang2 sikit pakcik kat bakal menantu tu....bagi dia insaf betul2 ....

sue said...

Alhamdullilah.... Sirap bandung nak belajar mengaji.... sahut ja cabaran dari Teja wahai abang Man.... ambil hati bakal bapa mertua .... apa salahnya.... sambunggggg.....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...