Friday, August 28, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 40

Bab 40

"Really abang?...betul ke ni?" mata Echa sudah bulat sambil membuang pandang pada Aidil yang sedang berdiri disebelahnya. Aidil menarik tangan isterinya itu lalu digenggam. Erat.

"Yes. Sayang pernah kata nak sangat ke sana lagi kan. I remember that word very well." Aidil merenung wajah isterinya yang sudah tersenyum manis padanya. Tubuh langsing itu diraih rapat ke dadanya. Kedua-dua belah tangannya sudah beralih melingkari pinggang Echa. Echa mendongakkan wajahnya merenung pada wajah Aidil. Saling bertatapan kedua-duanya. Saling tersenyum.

"hmmm...what make you decide to choose that place?."

"Hmmm....well my dear it's your number 1 choice for honeymoon. So... i've decided to packed you in my luggage and fly to Tahiti for 2 weeks. How's that sweetheart?..sound great rite?." Hidung mancung wanita cantik dihadapannya itu ditarik lembut. Echa sudah menepis perlahan tangan Aidil.

"sakit la abangg..."Echa memuncungkan bibirnya sambil menggosok-gosok hidungnya. Aidil cuba menarik lagi, Echa pantas menepis-nepis tangan Aidil. Aidil ketawa melihat gelagat Echa. Comel dan manja sekali.

"Abanggg...janganlah...sakit tau, kang Echa tarik hidung abang kang, haa..." Echa sudah mengacah tangannya ke arah hidung Aidil. Aidil pantas menangkap tangan halus isterinya itu lalu ditarik dan diletakkan pada bahunya. Echa menepuk bahu Aidil lembut. Mesra.

"Bila abang?.." Aidil tersenyum. Echa membalas senyuman suaminya itu.

"Jom ikut abang."

Aidil menarik tangan Echa masuk kedalam bilik. Laci almari disebelah katil ditarik perlahan. Sebuah sampul berwarna keemasan diambil lalu dihulurkan pada Echa. Echa melabuhkan duduknya di katil. Aidil turut duduk disebelah isterinya itu. Tangannya memaut erat bahu Echa. Tangan Echa begitu teruja membuka sampul yang dihulur Aidil. Mata Echa sudah berkaca tatkala melihat isi kandungan dalam sampul tersebut. Wajahnya ditoleh pada Aidil disebelah.

"Abang....mama?." Aidil mengangguk-anggukkan kepalanya. Tangan perlahan menyeka butiran air mata yang mengalir ke pipi gebu wanita disebelahnya itu. Wanita yang sangat-sangat dicintainya.

"Hadiah dari mama untuk kita berdua. Hadiah sempena perkahwinan kita. Hadiah khas dari bonda buat menantunya yang sangat cantik dan baik hati ini. Itu kata bonda ye, bukan abang yang tambah." Butiran dari kolam mata wanita dihadapannya makin lebat membasahi pipinya nan halus itu. Aidil tersenyum pada Echa.

"Mama minta abang sampaikan salamnya pada sayang. Mama minta sayang maafkan segala kesalahannya. Kesalahan dahulu. Kesalahan sekarang. Mama sebenarnya malu sangat nak jumpa sayang. Mama malu dengan perbuatan Tengku Layla pada sayang. Mama malu pada keluarga sayang. Mama dah banyak berubah abang tengok. Dia kata biarlah dia bersedia dahulu sebelum nak jumpa sayang. "

"Mama dimana abang?..biar aja Echa yang pergi jumpa dia kalau dia rasa segan nak jumpa Echa. Echa tak pernah simpan apa-apa perasaan marah pada mama. Echa dah maafkan semuanya. Segala-galanya. Echa faham perasaan mama. Mama sangat sayang pada abang. Abang satu-satunya anak lelaki mama. Mama cuma mahu yang terbaik buat abang dan masa depan abang. Marilah kita pergi jumpa mama abang." Tangan Aidil sudah ditarik Echa yang sudah bersedia untuk bangun. Aidil menarik tangan Echa untuk duduk semula. Echa memandang Aidil. Hairan.

"Mama sudah berlepas untuk menunaikan umrah kelmarin lepas majlis resepsi kita. Bukan mama tak mahu beritahu sayang...bukan mama tidak mahu jumpa sayang...cuma dia belum bersedia untuk berhadapan dengan sayang. Abang harap sayang sabar ok. Biar bonda tenang disana dulu. Kita doakan mama dapat tunaikan ibadah dia dengan sebaik-baiknya di sana ok. Mama dah janji dengan abang dia akan datang jumpa sayang...jumpa kita bila dia balik nanti." Echa membelek-belek helaian kertas dihadapannya. Seakan tidak percaya dia menerima hadiah yang sungguh istimewa ini. Tambah istimewa ia pemberian dari ibu mertuanya sendiri, Tengku Arisyah.

"Sayang tau, mama sendiri tanya abang tempat mana yang sayang nak pergi sangat untuk honeymoon. So when i tell her this place, she immediately call up her PA to arrange this for you...specially for her beloved daughter-in-law." Aidil menarik tubuh Echa rapat padanya. Tubuh isterinya itu disandarkan pada dadanya.

"Abang bangga dengan sayang. Keikhlasan sayang berjaya mengubah sikap mama. Mama jadi sangat terharu atas sikap sayang yang sanggup maafkan Tengku Layla dan tidak mengambil sebarang tindakan undang-undang atas perbuatannya." Echa menggenggam erat tangan suaminya itu.

" Sayang...tak sangka sayang juga kan. Hebat isteri abang ni. Siap belasah si Layla lagi tu..ganas sungguh!."

"Hei...bukan Echa la yang belasah Layla...tu Pot yang punye keje."

"oowh...jadi salah orang la abang puji ni...tarik balik la.."

"abangggg...benci laa."

Ketawa Aidil sudah pecah melihat muncung Echa yang kian runcing.

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...