Tuesday, July 28, 2009

Rindu Semalam -Bab 8

Bab 8

"Kau kenal dia? sejak bila?..." Taufik merenung mata teman dihadapan yang sedang tunduk merenung potongan kuih talam ubi di dalam piring di atas meja. Pertanyaannya sepi tanpa balasan. Dia diam. Tidak mahu mengulangi pertanyaan kerana dia pasti teman dihadapannya itu mendengar dengan jelas apa yang keluar dari rongga mulutnya sebentar tadi. Dia memerhatikan sahaja aksi temannya memotong dan menyuap potongan kuih berlapis hijau coklat itu ke mulut. Sedari dahulu dia tahu temannya yang satu ini sangat menggemari kuih yang satu ini. Entah kenapa dia sendiri tidak tahu keistimewaannya.

Persekitaran restoran di Putrajaya itu cukup mendamaikan kala petang-petang begini. Teman di depan masih diam tidak berkutik. Taufik meniup sedkiti lalu menghirup perlahan-lahan air teh di dalam cawan yang sedang dipegang. Dia menggeleng-geleng kepala melihat aksi teman di hadapan yang sedang hanyut entah ke mana. Sedikit senyuman terukir pada hujung bibirnya.

"kau tau Fik, kuih ni dulu dia la yang perkenalkan pada aku. Mak dia dulu jual kuih muih di kampung dan menghantarnya ke kedai-kedai makan di sekitar kawasan tempat tinggal kami para guru. Kuih-muih mak dia memang terkenal sedap. Aku selalu dengar member-member aku sebut pasal kuih-muih jualan mak dia. Aku ni masa mula-mula mengajar memang tak masuk la kuih-kuih tradisional ni lagi-lagi yang manis-manis ni...tapi bila cuba rasa kuih talam ubi yang dia bawa ke sekolah...aku jadi tak boleh miss kau tau...macam ketagih pulak, kelakar sungguh...tapi memang sedap kuih yang mak dia buat, yang ni pun tak leh lawan..."tangannya pantas menyuap baki kuih yang di dalam piring terus ke dalam mulut. Taufik memerhatikan sahaja gelagat temannya itu.

kata tak leh lawan dengan yang satu tu, tapi licin juga satu piring kau sebat Akmal!...

"dia tu bekas anak murid aku masa dia Form 5. Frankly aku suka dia. Suka tengok dia. Tengok dari jauh la...suka perhati gelagat dia waktu dalam kelas. Dia masa di sekolah memang pendiam, dia sedikit pemalu budaknya tapi...genius giler!. Dengar lepas tamat sekolah rendah dia dapat offer gi MRSM kat Kuantan tapi dia tolak sebab taknak tinggalkan mak dia sorang-sorang di rumah. Aku diberitahu oleh cikgu-cikgu kat sekolah dia takde saudara-mara terdekat. Mak dia tu orang pendatang...melayu siam, lepas kahwin ngan arwah abah dia terus mak dia dibawa tinggal di kampung arwah di Pahang."

patutlah dia cantik gebu mulus macam kata si Wan...produk kacukan siam rupanya!

"kau tau Fik, kawan-kawan aku dulu ramai yang jatuh hati kat dia...usha usha la jugak tapi takde sorang pun yang berjaya ngorat dia. Punya la frust member-member tu, aku lak tukang gelakkan diaorang, dia boleh wat bodoh jer bila diaorang cuba ajak dia keluar...last-last diorang yang malu sendiri sebab si cantik manis tu wat tak layan jer..."

"kalau nak ikutkan aku mula rapat dengan dia bila dia ikut perkhemahan sekolah ke Air Terjun Berkelah di Maran, masa tu aku yang jadi team leader...dia ni nampak jer diam,lemah lembut Fik...rupanya lasak habis, tak padan dengan badan... Aku tegur dia sebab tak sangka dia yang terawal sampai ke puncak Air Terjun tempat kami decide nak pasang khemah, aku pun kalah dengan dia kau tau!...murid-murid yang lain jauh tertinggal di belakang. Dia kata dah biasa dari kecil ikut arwah abahnya masuk hutan dan bermalam kat hutan sebab arwah abahnya rajin berburu...jadi takat perjalanan dan pendakian macam ni dah biasa sangat...takde masalah untuk dia. Siap dia pasangkan khemah, kutip ranting-ranting dan batang-batang kayu untuk kami buat unggun api juga untuk masak masa tu. Cekap aku tengok dia buat kerja masa tu. Terpegun mata aku tengok kepantasan dia...slowly kami jadi akrab...tapi masih lagi la hubungan antara guru dan anak murid..." Taufik lihat teman dihadapannya itu menghela nafas sambil menghirup air di dalam cawan yang dipegangnya perlahan-lahan. Matanya mengecil seakan cuma mengingati sesuatu...sesuatu yang lampau.

"lepas pada perkhemahan tu, banyak la jugak dia ikut aktiviti perkhemahan yang lain...dia memang hebat part-part dalam hutan ni...kadang tu macam tak percaya jer kalau tengok penampilan fizikal dia, dia sebenarnya dah macam sebati dengan hutan. Pernah dia beritahu aku dia pernah terserempak dengan harimau waktu ikut mak dia menoreh getah...waktu tu dia menoreh di kawasan atas bukit , mak dia di bawah...anehnya pak belang tu tak terkam dia cuma pandang then lari masuk jauh ke dalam hutan...hai, kalau aku la mau pengsan kat situ jugak Fik...pak belang tu!...."

hmmm...menarik kisah dia ni...

"then slowly aku rasa macam mula sayang kat dia...sayang yang bukan pada guru pada murid...sayang antara seorang lelaki pada perempuan. Aku pun tak tahu macam mana perasaan tu datang Fik...aku selalu gak kata pada diri aku masa tu gila ke jatuh cinta kat anak murid sendiri...tapi macam tak boleh nak tolak ke tepi perasaan tu..makin aku tolak makin hampir jadinya...aku macam angau jadinya bila tak tengok muka dia sehari di sekolah. "

"mula aku luahkan perasaan kat dia...kau tau Fik, dia diam jer...sikit pun tak cakap apa. Aku fikir masa tu wassalam la kau Akhmal sebab lepas tu dia cuba jauhkan diri dari aku, cuba elak dari bertembung dengan aku...asal aku mengajar dalam kelas, dia sikit pun tak angkat kepala..tunduk ke bawah aje...aku fikir dia marah pada aku...then lepas seminggu bila aku dapat kesempatan bertembung dengan dia aku tanya dia....kau tau apa Fik, dia hulurkan sepucuk surat kat aku.....walla, aku tak leh nak gambarkan perasaan aku masa tu, rupa-rupanya dia pun suka kat aku...cuma dia segan, dia malu...dia kata aku cikgu, dia murid, aku kaya dia miskin...tapi sungguhlah aku rasa gembira sangat bila dia sudi terima aku. Aku ni Fik siap pi jumpa mak dia cakap terus terang...taknak nanti mak dia ingat aku main-mainkan anak dia...aku memang sayang sangat-sangat kat Duhaila...sampai sekarang pun Fik, tak sikitpun berubah...aku masih sayang dia..."

Duhaila Duhaila....dalam diam hebat awak ni rupa-rupanya ye!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...