Thursday, July 9, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 34

Bab 34

Sepasang tubuh yang sedang menyusuri gigian pantai pada petang itu begitu asyik sekali menjamu pandangan melihat keindahan ciptaaan tuhan yang terbentang luas didepan mata. Terdengar jeritan kecil yang keluar dari mulut mungil si gadis saat dirinya diangkat oleh si jejaka yang seakan-akan cuba menghumbannya ke laut. Kedua-duanya kemudian memercikkan air laut ke arah tubuh lawan masing-masing . Sesekali tercetus ketawa riang dan jeritan halus dari kedua-duanya.

Jari-jemari yang masih merah berinai itu saling bertautan. Erat dan mesra sekali gerak bahasa tubuh antara mereka. Langkah perlahan dua susuk tubuh yang saling tersenyum dan sesekali gelak tawa mereka bergema di gigian pantai tersebut mengejutkan burung-burung kecil yang sedang enak bersantai di dahanan pokok menikmati keindahan dan kedamaian alam ciptaan-Nya.

Echa menarik tangan Aidil ke dahan pokok yang terbujur di tepi pantai tersebut.

"jom kita duduk kat situ abang..."Aidil mengikut sahaja langkah isterinya itu. Jari jemari merah isterinya itu masih digenggam lembut. Echa melabuhkan punggungnya di atas dahan pokok sambil diikuti Aidil. Pandangan mereka dihalakan pada lautan membiru dihadapan yang terbentang luas. Saujana mata memandang. Percikan cahaya matahari petang tambah membuat permukaan laut yang biru itu begitu bercahaya. Indah sekali.

"cantikkan abang..." Echa menoleh pada suaminya disebelah sambil tersenyum manis. Aidil membalas sambil mengangguk-anggukkan kepala.

"hmm...very beautiful place...very peaceful feeling...untung ye sayang tinggal dekat kawasan yang dekat dengan laut...so hari-hari dapat tengok laut...manin-main kat laut...mandi laut...seronok kan..." Echa mengangguk-anggukkan kepalanya membalas kata-kata yang keluar dari mulut suaminya itu.

"dulu, masa kecil-kecil Echa suka duduk kat sini...kat atas dahan mati ni dengan Pot. Kami suka lepak kat sini. Kadang-kadang tu, bila dah boring lepak kat sini, kami lepak kat atas batu-batu besar kat sana tu pulak...Kadang-kadang tu sampai sehari suntuk. Lupa nak makan...lupa segalanya...selalu la jugak Echa kena marah dengan mak..tapi yang bestnya abah la nanti jadi kesatria selamatkan Echa dari terus kena bebel dengan mak..."Aidil menggengam erat jari-jemari isterinya itu. Membiarkan Echa terus berkisah tentang masa kecilnya yang ingin dikongsi bersama. Sesekali tiupan bayu yang menyapa menerbang rambut Echa yang lebat dan panjang tu menutupi sedikit wajahnya. Aidil menguis rerambut isterinya itu kebelakang.

"Tak tahu kenapa abang....tapi Echa memang suka sangat dengan laut ni...rasanya dengan lihat laut yang tenang, laut yang biru...semua masalah Echa akan lenyap, hilang...lenyap ditelan air laut tu...hilang dibawa ombak. Abang tahu...dulu waktu hubungan kita dilanda masalah...balik dari London, Echa banyak habiskan masa disini. Echa rasa tenang disini...laut ni macam beri kekuatan pada Echa...beri semangat pada Echa..."

Aidil mendengar dengan setia tiap patah bicara isterinya nan tercinta itu. Dia tahu Echa banyak menanggung duka saat hubungan mereka dilanda badai dahulu...tapi dia tahu Echa gadis yang tabah, gadis yang baik...terlalu baik...dan kini selepas melalui segala kepayahan mereka akhirnya bersatu juga. Aidil begitu bersyukur sekali dengan anugerah yang diperolehinya ini.

Biasan cahaya jingga yang memancar dari arah kaki langit cukup indah sekali. Echa berdiri lalu menarik tangan Aidil yang sedang leka duduk sambil memandang ke arah laut dari atas batu-batu besar itu. Aidil memandang Echa sambil mengerutkan dahi. Echa tersenyum melihat aksi suaminya itu. Dia kembali melabuhkan duduknya disisi Aidil.

hmmm...abang tak nak balik lagi ker, dah nak senja ni tau, tengok kat kaki langit sana...or you wanna sleep here?...boleh jugak!...emm, kita pasang khemah kat bawah sana nak?...nyalakan unggun api, duduk berdua-duaan tengok laut waktu malam...sure romantik kan abang kita spend honeymoon macam ni?..." Echa sudah melebarkan senyumnya pada Aidil yang sedang merenungnya. Aidil mencubit lembut pipi Echa sambil ketawa.

"issy, tak nak la sayang...buat apa nak susah-susah berkhemah kat sini...kan baik tidur kat rumah...lagi seronok!, ada tilam empuk...emm, bantal peluk yang boleh gerak-gerak pun ada tau sayang, best giler tau bantal peluk tu!...haa, honeymoon macam tu la baru romantik, lagi best kalau kita berdua jangan keluar bilik tau sayang...hmmm?" Aidil sudah mengenyitkan matanya pada Echa yang sudah berdiri. Aidil ikut sama berdiri disebelah isterinya itu. Echa sudah mencubit perlahan lengan Aidil sambil menjeling kecil pada suaminya itu. Aidil sudah melambakkan ketawanya. Bahu isterinya itu dipaut mesra.

"jom balik sayang...nanti mak mertua Aidil yang tercinta tu tercari-cari pulak menantu kesayangan dia ni...maklumlah satu-satunya menantu lelaki dia kan..."

Echa sudah mencebikkan bibirnya.

Menantu kesayangan?...eeei, perasannya Aidil ni!


* * * * * * *

"haa panjang umur, ni pun korang...ke mana sajalah pengantin baru berdua ni merayau ye...senja-senja baru balik ni haa...adik, tak elok la merayap senja-senja ni...awak tu kan pengantin baru ...nanti minggu depan nak kena bersanding untuk belah Aidil pulak, kalau apa-apa jadi kat korang karang, kan ke susah...abang chik jugak yang susah tau..."Amir Lukman yang tadinya duduk di tangga di hadapan rumah sudah bangun menyambut tangan Aidil dan Echa. Echa memandang pada Aidil.Saling berbalas senyum. Amir Lukman sudah mengerutkan dahinya. Matanya dihalakan pada Aidil. Menanti jawapan.

"ada orang tu abang chik ajak Aidil berkhemah kat pantai malam ni...nyalakan unggun api pulak tu...romantik katanya kalau honeymoon macam tu..."Amir Lukman memandang Echa sambil ketawa. Adik, adik..tak sudah sudah ngan berkhemah kat pantai tu...Echa sudah menjeling kecil pada Aidil sambil menepuk bahu suaminya itu perlahan.

"aduh hai kelakar la adik ni, nak berkhemah pasang unggun api bagai..hello ni aktiviti ko-kurikulum pasukan pengakap ker...atau kumpulan kembara kat kolej adik tu dulu ye...alahai, zaman tu dah berlalu la cik kak ooi...ada ker macam tu adik kata romantik, issy buat malu jer...tak payah susah-susah, tu... dalam bilik tu boleh honeymoon tau adik...lagi best kan Dil?.." Amir Lukman sudah mengangkat keningnya pada Aidil...kedua-duanya sudah ketawa sakan. Kuat sekali ditelinga Echa. Echa sudah melangkah masuk ke dalam anjung rumah sambil menjeling pada kedua-dua mereka.

eeei, menyampahnya!

* * * * * * *

"tu, kau nampak tak perempuan tu...aku nak kau buat apa yang aku suruh...buat yang macammana kita dah rancangkan sebelum ni...aku nak kau hati-hati....dan aku tak mahu kau buat silap, zero mistake!....aku tak nak rancangan ni gagal, faham?..." perempuan berkacamata gelap dan berselendang hitam memandang ke arah rumah besar yang tersergam indah di seberang jalan sana. Dia memandang ke arah susuk tubuh yang dimaksudkan sambil tersenyum.

masa kau dah sampai Echa!...bisik hatinya.

"you don't have to worry...saya akan pastikan plan ni berjaya....saya tak pernah gagal dalam apa-apa assignments sebelum ni...you knew my track record very well right?...so you just wait for the good news ok...i won't let you down..."lelaki berkacamata hitam itu memandang perempuan disebelahnya sambil tersenyum. Kedua-duanya tersenyum. Kereta Honda CRV hitam yang dipandu lelaki tegap dan sasa itu bergerak perlahan meninggalkan kawasan di tepi jalan tersebut.

2 comments:

SyAfIrA iDaYu said...

sweetnye diorang...
sape la yg jahat tue???
kasi la echa n aidil happy...

kucc_aprilsnow said...

FiRa - sape tu kena tungguuuu....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...