Thursday, November 10, 2011

Kerana Aya Sofya - Bab 7



Bab 7


Puan Zahra angkat kening seraya menoleh ke arah suaminya disebelah. Encik Hanafiah tersenyum sambil mengangkat bahu. Saling memandang. Dahi Puan Zahra pantas membentuk lapisan kerut-kerut halus. Bebola mata sedikit mengecil. Sorotan sepasang matanya dihalakan pada sesusuk tubuh yang sedang laju menaiki tangga sambil tersenyum meleret dan menyanyi dengan tangan melambung-lambung kunci kereta. Satu pemandangan yang sangat menghairankan buat kedua-dua suami isteri berkenaan. satu pemandangan yang tidak pernah disaksikan selama ini.



Wazif sedang menyanyi!


Wazif sedang menyanyi sambil tersenyum meleret. Senyuman yang penuh bermakna buat tuan empunya diri!


Minda Puan Zahra sedang berhempas-pulas menjejak jawapan pada apa yang sedang dilihatnya saat ini. Sesuatu yang belum pernah disaksikan selama ini. Wazif seakan tenggelam dalam dunia pelanginya yang tersendiri tanpa langsung mempedulikan kewujudan warna lain di sekeliling. Wazif yang selama lima tahun ini jarang bercakap banyak apatah lagi berwajah riang jauh sekali ketawa ria dan menyanyi!..tidak pernah!
Terasa lengan tangan dicuit lembut. Wajah suami yang sedang tersenyum ditatap.



"i rasa Wazif menang kes tuntutan harta sepencarian ahli politik yang dia handle tu. Dia ada cakap kat i hari ni kes tu akan diputuskan. Kes ni dari awal i tengok memang very complicated due to the media involvement but..." nafas encik Hanafiah dihela perlahan. Dibawa mata memandang ke tingkat atas. Tepat ke arah pintu bilik yang sedang tertutup rapat. Senyuman kecil tersuring di bibir. "this young man really wanna take the challenge. Wazif terima kes yang sedari awal diketahuinya ada risiko yang tinggi. Alhamdulillah. I bangga dengan keupayaan dia mengendalikan kes ni dengan cemerlang. Another good news for Hanafiah & Co....and for his profile too."


Puan Zahra menggeleng kepala. Tidak setuju dengan jawapan suaminya. Cawan berisi teh yang sudah suam dicapai lalu disuakan ke bibir. Lafaz bismillah diucap perlahan. Diletakkan kembali cawan diatas lapik piringnya.


"i tak rasa sebab tu."


Encik Hanafiah merenung wajah isteri disebelah. "you ada jawapan lain barangkali, hmmm. You kan lebih arif pasal anak teruna you tu. Dia kan manja dengan you."


Kepala menggeleng perlahan. Tersenyum kecil. Puan Zahra akui Wazif memang lebih rapat dengannya berbanding encik Hanafiah. Mungkin faktor anak tunggal menjadikan Wazif lebih banyak tertumpu padanya dan diri Puan Zahra sering menjadi rujukan dalam kebanyakkan perkara.


"kalau menang kes pun Zif tak pernah riang sampai macam ni, dear. Sampai tak perasan kita yang tengah bersantai kat sofa ni. Kalau you nak kata happy sebab menang case..dah macam-macam kes syarie dia handle and he won...even yang high profile dari ni pun ada...tapi takde pun dia react macam ni. I tahu anak i. There is something going on. There is something in his smile ...something. Don't you feel the same? " Puan Zahra menoleh sekilas ke tangga. Tuturkatanya terhenti. Kelibat Wazif sudah lama tenggelam di sebalik pintu kayu yang terletak di hadapan tangga. Wajah suami direnung kembali. Mengharapkan sebuah jawapan.


"ada la perkara yang buat dia gembira sangat. Nanti kita tau la tu. Just wait, hmmm. Apa apapun...i gembira tengok dia dah boleh tersenyum manis macam dulu dulu. I gembira tengok dia dah boleh riang macam tadi. I gembira tengok anak kita dah boleh ceria macam dahulu. Our old Wazif is back!" Senyuman encik Hanafiah makin lebar. Puan Zahra menganggukkan kepala. Senyuman kedua-dua makin bertaut.


Puan Zahra kembali memandang ke atas. Mata terus terpaku pada wajah pintu bilik yang tertutup rapat. Mata bagai boleh menembusi ruang disebalik pintu yang tertutup. Sesusuk tubuh yang masih belum usai senyumannya bagai bergayutan di ruangan mata. Hati kecil Puan Zahra yakin ada sesuatu sedang menguntum mekar didalam taman hati Wazif. Ada taburan kelopak-kelopak bahagia yang mulai berputik di jiwa anak terunanya itu.


* * * * * * *

"awak suka apa, hmmm."



"bukan urusan awak."


"suatu hari nanti mungkin akan jadi urusan saya..mana kita tahu kan. Itu urusan Dia."


Kepala digelengkan. Takkan mungkin terjadi.


Kisah dongeng Stacy berlagu dari Nokia N9 yang erat tergenggam di tangan menyentakkan diri yang tenggelam dalam lamunan remang senja. Bebola bundar merenung skrin gajet. Ada rasa yang tersekat didada. Dibiarkan sahaja Stacy terus berdendang.


Jeda.


Berdendang lagi Stacy dari gajet ditangan. Terus dibiarkan sahaja ia berlagu beberapa kali hingga ia lelah sendiri lalu berhenti berteriak. Dia tidak ingin berbicara apa-apa dengan si pemanggil. Dan sememangnya sudah tiada apa lagi yang mahu dibicarakan. Dia tidak mahu ada sebarang urusan lagi antara mereka. Segalanya sudah selesai...sudah selesai lima tahun dahulu.


Tubuh yang lama bersandar pada pintu Myvi ditegakkan. Nafas dilepaskan perlahan. Satu keluhan terhambur keluar dari ruangan dada yang sedikit sesak. Mata memandang suasana sekeliling yang mulai bercahaya dengan percikan lampu-lampu di halaman rumah jiran. Kiri dan kanan. Hadapan tidak terkecuali. Kelibat para tetangga yang semuanya sudah berkeluarga tenggelam didalam mahligai masing-masing. Dalam remang senja yang kian ke penghujungnya sisa-sisa rona jingga kelihatan mewarnai kaki langit. Langkah kaki disusun mendekati pintu rumah. Diucapkan salam perlahan sambil tangan menyeluk perut LV yang separuh ternganga. Segugus kunci dikeluarkan. Disuakan ke lubang pintu.


Kepala digoyang ke kiri dan kanan. Tubuh lesunya perlu dibelai dengan pancuran manik manik jernih suam di kamar mandi. Mahu rasanya berendam ditab buat seketika. Lelah sungguh tubuhnya hari ini. Terlalu banyak perkara yang perlu diladeni sejak awal pagi tadi. Kaki dibawa menuju ke arah tangga. Sorotan mata menangkap sebuah figura comel yang sedang tersenyum riang disebalik bingkai kayu yang kaku diatas meja hiasan di sudut tepi tangga. Seolah-olah sedang tersenyum padanya. Kaki membelok arah. Tidak jadi mendaki tanggan. Perlahan-lahan didekati meja hiasan. Figura yang kemas berbalut kaca disebalik bingkai kayu direnung tidak berkelip. Dicapai bingkai yang takzim duduk di atas meja hiasan. Ditatap figura si comel yang menghiasi wajah bingkai kayu. Senyuman manis itu tampak riang benar dengan pautan erat kedua-dua tangan di lehernya. Bebola bundar mulai berair. Dikemam bibir. Dilekatkan bingkai ke dada. Rusuh di jiwa yang menghampiri cuba ditahan. Dilabuhkan duduk di sofa. Disandarkan kepala pada leher sofa. Mata terpejam erat.


Sukarnya diri melepaskan belahan jiwanya ini pergi. Sukarnya jiwa ini membuang segala kenangan lampau. Sukarnya hati ini melupakan segala-galanya. Sukarnya menerima takdir yang tertulis ini. Sukarnya perasaan ini menerima hakikat sebuah kehilangan. Hakikat sebuah pemergian yang abadi. Betapa beratnya bebanan sebuah kebenaran yang perlu ditanggung.


Sofi....


Sofi...


Sofi...


"umi..."


"hmmm..."


"siapa uncle tadi yang kita jumpa tu. Dia kawan baharu umi ye. Sofi tak pernah nampak dia datang rumah kita sebelum ni pun."


"err..ye ye. Kawan baharu umi."


"ooo..."


"umi.."


"ya sayang..."


"kenapa uncle tu asik tanya Sofi soalan je. Asik tengok Sofi...pandang Sofi. Kenapa umi?"


"dia nak kenal Sofi la tu. Nak kenal dengan anak umi yang comel ni."


"tak naklah Sofi. He's so weird. Tanya macam-macam soalan. Sofi tak suka la umi."


"tak baik cakap macam tu, sayang."


Khali sejenak.


"umi..."


"hmmm..."


"Kenapa uncle tu tanya Sofi suka tak auntie Aliya dengan uncle Fakhrul. Tanya Sofi suka tak kalau duduk dengan auntie Aliya dan uncle Fakhrul. Kenapa umi?"


Senyum begitu berat terukir dibibir. Digagahi juga melakar wajah manis walau hati sedang berkalang pilu nan maha hebat.


"auntie Liya dan uncle Fakhrul kan suka Sofi...sayang Sofi. Sebab tu la uncle tu tanya. Dia nak tau."


"Sofi tak suka la auntie dan uncle tu. Sofi taknak duduk dengan diaorang. Sofi kan ada umi."


"kenapa cakap macam ni, sayang."


"yelah..kalau dia orang datang, umi mesti sedih. Nanti umi mesti menangis bila diaorang balik. Diaorang tu jahat. Sofi tak suka!"


Bibir dikemam kuat. Ditahan rasa walang yang singgah. Tidak mahu dikesan oleh sepasang bebola galak yang indah milik Sofi.


"tak baik cakap macam tu, sayang. Sofi kena hormat auntie dan uncle. Diaorang sayang Sofi."


"tapi Sofi sayang umi sorang saja. Sofi tak nak sayang orang lain."


"Auntie Aliya dan uncle Fakhrul pun sayangkan Sofi. Sofi kena belajar sayangkan diaorang dari sekarang. Nanti lama-lama Sofi sayanglah kat diaorang."


"Kenapa umi cakap macam ni. Umi dah tak nak sayang pada Sofi lagi ke."


"sayang, bukan macam tu." Tangan halus itu dikucup. Beratnya dugaannya ini. Dia tidak pasti mampukah diteruskan hidup selepas ini.


"Umi dah tak suka Sofi lagi sebab Sofi nakal kan. Umi nak bagi Sofi pada auntie dan uncle kan." Empangan comel dihadapan pecah. Esakan halus bersahutan. Tubuh Laila erat didakap.



" Sofi tak mahu umi..Sofi tak mahu!"


Tapak tangan menekup bibir.


" Umi...Sofi tak mahu. Tolong umi. Sofi minta ampun. Sofi tahu Sofi kadang jahat. Umi tolong jangan bagi auntie dan uncle ambik Sofi. Tolong umi..Sofi tak mahu."


Umi minta maaf, Sofi...


Umi minta maaf, sayang...


salah umi semua ini...


salah umi...


Tubuh yang tersandar di sofa terhingut-hingut menahan ledakan pilu yang pecah dari empangan hati. Bingkai kaku makin erat didakap.


* * * * * * *
Blackberry ditangan direnung. Kosong. Tangan mengurut pelipis. Minda sedang berlegar..berputar mencari jawapan pada persoalan yang menerjah di dinding kepala sejak tadi. Entah kenapa perasaan hati saat ini begitu sukar ditafsir maknanya.



Silap percaturan lagikah dia kali ini. Atau memang dia yang tersalah tafsir akan bahasa tubuh Hawa yang satu itu. Hawa yang sungguh lain dari hawa-hawa yang saban hari ditemui. Tangan meraup wajah. Tubuh yang tersandar di balkoni diheret masuk ke dalam. Langkah longlai menghala ke birai katil. Dihumbankan tubuh sasanya. Mata terkebil-kebil memandang langit siling. Sebuah figura terdampar di situ. Dilepaskan nafas. Dalam dalam.
"bukan urusan awak."



"suatu hari nanti mungkin akan jadi urusan saya..mana kita tahu kan. Itu urusan Dia."


Ada harapan yang tertanam di hati. Harapan yang sekian lama disemai dijiwa dengan bunga-bunga doa yang tidak pernah putus. Wajah ayu yang merenungnya sedang tersangkut di ruangan mata. Bergayutan di kedua-dua permukaan. Keluhan berat terhambur dari rongga. Masih samar lagi harapan itu rupanya. Kelopak mata dipejamkan. Rapat-rapat.

4 comments:

mcna said...

masa baca 1st episod sy rasa citer mcm x best...tp sy cuba gak baca episod2 lain coz sy tau karya cik writer slalunya best n selepas baca until ep 7 citer jd makin best...x sabar nk baca next entry...good job cik writer

kak ida said...

salam kucc..da lama rasanya tak lepak kast sini..ma'af ya..akak pun rindu kat ko org..akak da khatam dik bab 1-7.Memang ada kelainan dalam citer adik kali ini. Apa jadi pada Sofiya sebenarnya dan mengapa ia boleh meninggal dunia dan kenapa Laila menyalahkan wazif kerana kematian anak angkatnya? Tidakkah ibubapa Laila tidak terasa kehilangan anaknya dan ingin Laila kembali kepangkuan mereka.5 tahun adalah jangkamasa yg lama..semestinya Laila merindui keluarganya kan?Yg lepas biarlah ia berlalu dan ibubapa Laila bukan nya semakin muda..semua ibubapa hendakkan yg terbaek utk anaknya kalau tidak mereka tidak akan membesarkan Laila ngan penuh kasih sayang selama ini.Akak harap Laila mencari dan kembali pada keluarganya..kesian mereka..

Kak Sue said...

cereta kucc selalunya bermula dengan sedih.....
Wazif belum cukup power nak tambat hati Laila .....
Tingkatkan usaha lagi KKKK...

kucc_aprilsnow said...

mcna - terima kasih atas kesabaran memahami KAS...terima kasih atas sokongan juga..hehehe

kak ida - tu la, lama xnmpk akak..ingat dh xmau dtg singgah kt pondok buruk kucc lg,huhukkk...sabar ye akak, nnt akan terjawap semua persoalan akak tu..KAS akan pasti menjawap semua,insyaallah doa2kan kucc ye

sue - tak jugak semua kan...hehehe
dingin Laila bersebab, Wazif tau kenapa..melupakan n memaafkan dua perkara yg berbeza...kan kan?

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...