Wednesday, November 2, 2011

Kerana Aya Sofya - Bab 5


Bab 5

Bunyi pintu diketuk dari luar menangkap pendengaran. Jemari yang laju menari di atas papan kekunci ienovo masih terus rancak. Dilaungkan penuh sopan meminta orang yang mengetuk masuk. Terdengar pintu ditolak dari luar. Mata yang terpaku di skrin empat segi beralih memandang ke hadapan. Terpacak kakak Wan Zubaidah penyelia pusat pameran Karyaaneka Kraf bersama senyuman bergula. Jemari berhenti menari. Senyuman manis itu dibalas.


"ha, kak wan. Ada apa apa ke." lembut dilontar pertanyaan kepada kak Wan Zubaidah yang mesra dipanggil kak Wan. Kak Wan merupakan antara kakitangan senior di sini dan dia sudah lebih dua puluh tahun berkhidmat di Karyaaneka Kraf. Banyak yang dipelajari Laila tentang selok-belok produk-produk kraftangan di sini dari kak Wan dan kak Wan tidak pernah lokek berkongsi ilmu pengetahuan dengannya. Segalanya dicurahkan kepada Laila. kak Wan juga sangat menghormati Laila biarpun Laila lebih muda daripadanya dan tidak pernah ada asas juga pengetahuan didalam bidang kraf. Bantuan dan tunjuk-ajar kak Wan banyak membantu Laila memahirkan diri juga meningkatkan pengetahuan berkenaan industi kraf ini sendiri.

"cik Laila, di luar ada sorang pelanggan. Perempuan...lewat lima puluhan. Orang korporat kak Wan rasa kalau tengok gaya dan cara dia bercakap. Dia nak dapatkan songket terbaik untuk hadiah pada pelanggan. Katanya dia mahu songket yang terbaik. Soal harga dia tak kisah." Laila terus memaku pendengaran dan tumpuan pada bicara kak Wan.

"kak Wan dah cadangan pada pelanggan tu songket dari Bibah songket. Lebih eksklusif. Sesuai untuk hadiah pelanggan korporat. Dia nampak macam setuju tapi dia nak jumpa pengurus dahulu katanya. Ni yang kak Wan datang jumpa cik Laila." Laila angguk kepala perlahan. Tubuh yang enak bersandar di kerusi beroda lima ditegakkan.

"takper kak Wan. Saya jumpa dia sekarang. Mari.." Laila mempersilakan kak Wan Zubaidah untuk mendahului keluar dari ruang bilik pejabatnya.

Salam dihulur dan dibalas lembut. Tangan saling berjabat. Mata bertatapan seketika sambil berbalas senyuman.

"saya Fahratul Laila, pengurus pusat pameran Karyaaneka kraf. Apa yang boleh saya bantu puan?" Tangan Laila kemas digenggam. Erat. Seolah tidak mahu dilepaskan. Laila merasakan sedikit kelainan pada genggaman wanita ini. Entah mengapa hatinya berdetik debar. Laila sendiri tidak pasti mengapa rasa itu hadir. Wanita anggun berkebaya serba biru dengan selendang di tersemat di bahu dihadapannya ini masih tunak memakukan pandangan ke arah wajahnya sejak tadi. Tidak berkalih. Laila merasakan genggaman tangan masih erat. Wajah itu ditatap.

"puan?" Dilaung perlahan. Penuh sopan. Laila lihat jelas wajah yang tunak memandangnya itu baru tersedar namun pantas dan pintar disembunyikan rasa terkejut yang hadir. Senyuman manis tersimpul pada ulas delima yang bertata rias rona merah lembut. Genggaman tadi dilonggarkan namun tidak dilepaskan. Ditepuk perlahan tapak tangan Laila.

"panggil sahaja saya, Zahra...auntie Zahra. tak payahlah berpuan -puan,hmm." Laila angguk tanda faham. Senyuman manis dibalas.

"Fahratul Laila dan lama kerja di sini?" Laila senyum.

"auntie Zahra panggil sahaja saya Laila. Semua staff di sini pun panggil saya dengan nama itu. Mudah. Ringkas. Senang. Sebut nama penuh nanti tergeliat pulak lidah."

Wajah anggun itu ketawa manis dengan lelucon Laila. Bebola matanya bercahaya.

"tapi auntie suka nama tu...Fahratul Laila. Cantik...secantik tuannya. Pandai mak ayah Laila pilih nama."

Laila tersenyum. Wajah umi terlayar di ruangan mata.

Laila membawa puan Zahra untuk diperkenalkan dengan produk-produk kraf yang terdapat di pusat pameran Karyaaneka Kraf. Bermula di kaunter batik mereka bergerak ke produk-produk seramik dan ukiran kayu. Akhirnya mereka berhenti di kaunter barangan perak dan tembaga yang dijaga oleh kakak Maimunah bila Laila melihat pelanggannya ini tampak terpesona dengan ukiran barang perak yang dipamerkan didalam almari kaca. Diterangkan kepada puan Zahra tentang barangan perak yang bersesuaian untuk dijadikan hadiah korporat juga perhiasan di pejabat. Puan Zahra nyata amat tertarik dengan sebilah keris perak yang berukir motif bunga raya. Laila tersenyum.

"keris perak memang sangat eksklusif dan menjadi pilihan utama untuk dijadikan hadiah korporat. Dengan casing yang indah ditambah engraving yang halus, pasti penerima akan kagum dengan keindahan seni ukiran produk kraf Malaysia khususnya barangan perak." Puan Zahra menganggukkan kepala sambil menyatakan pada kakak Maimunah dia akan memutuskan pilihan selepas melihat-lihat produk kraf yang lain.

"Laila rasa songket tidak sesuai untuk dijadikan hadiah korporat?" Langkah mereka menuju ke kaunter tenunan. Laila tersenyum. Suziana yang bertugas di kaunter tenunan menganggukkan kepala sambil tersenyum kepada Puan Zahra. Laila meminta Suziana mengeluarkan beberapa motif songket paling eksklusif untuk ditunjukkan kepada Puan Zahra. Suziana menganggukkan kepala. Locker kaca dihadapan dibuka kuncinya.

"Dalam hal ini, pemilihan bergantung kepada kemahuan pelanggan. Kami di sini bersedia memberikan cadangan pilihan yang terbaik demi kepuasan pelanggan. Itu hasrat juga tagline Karyaaneka Kraf. Keputusan akhir tetap ditangan pelanggan." Sehelai sarung songket putih gading bermotif bunga penuh dibuka lalu dibentangkan dihadapan Puan Zahra.

"Songket...lambang kehalusan seni tenunan Melayu yang diwarisi zaman berzaman. Di zaman silam, motif dan warna yang terdapat pada tenunan songket melambangkan kedudukan seseorang. Secara tradisi dahulunya songket ditenun dengan menggunakan benang sutera halus dan benang emas. Ia hanya dipakai oleh kerabat diraja Melayu dan golongan bangsawan sahaja." Laila tatap wajah Puan Zahra yang sedang takzim mendengar penjelasannya. Suziana turut menumpukan perhatian pada sesi penerangan Laila kepada puan Zahra.


"Kini, songket ditenun dengan benang kapas dan mula dipakai oleh golongan rakyat biasa sebagai pakaian rasmi untuk majlis-majlis tertentu. Keanggunan kain songket, selain dijadikan sebagai pakaian tradisi untuk mempermanis dan memperaga seni budaya, ia juga turut diilhamkan pada pelbagai barangan dalam bentuk beg, bingkai gambar, hiasan dinding, kusyen dan sebagainya. Kemahiran dan kretiviti tukang tenun terserlah melalui pengolahan corak dan hasil tenunan yang indah lagi menarik. Untuk pengetahuan auntie Zahra, motif kain songket terdiri daripada dua unsur penting iaitu unsur alam dan tumbuhan." Laila hela nafas perlahan sebelum menyambung penerangannya kepada Puan Zahra.


Puan Zahra menganggukkan kepala. Kagum dengan pengetahuan mendalam Laila tentang songket. Ternyata gadis ayu manis ini begitu mencintai bidang tugas yang diceburinya ini.


"Motif yang sering digunakan meliputi bentuk bunga, daun atau pucuk dan bahagian tampuk buah-buahan. Motif-motif rekacorak yang menghiasi kain songket kebanyakannya berasaskan bunga-bungaan. Jika kita perhatikan dengan teknik menenun yang tersendiri, kesemua bentuk motif terhasil dalam corak geometrik. Motif-motif pada kain songket disusun dengan susunan bunga penuh, bunga bertabur atau susunan bercorak. Motif pucuk rebung dan lawi ayam sering ditempatkan dikepala kain. Manakala motif 'awan larat' pula dijadikan sebagai kaki kain (border design)." Songket yang dibentangkan dihadapan disuakan ke hadapan Puan Zahra.


"yang ini adalah contoh motif bunga penuh. Auntie Zahra boleh lihat tenunan benang emas dan perak yang ditenun memenuhi keseluruhan kain ini. Songket tenunan bunga penuh bersulam ini juga dipanggil songket cuban." Dilipat lalu diletakkan di atas meja kaca dihadapan Suziana. Sehelai sarung songket berwarna merah hati dibuka lipatannnya lalu dibentangkan dihadapan puan Zahra.

"yang ini pula contoh motif bunga tabur. Jika auntie Zahra perhatikan.." Jari jemari runcing halus Laila bergerak diatas permukaan kain songket yang terhampar dihadapan. "corak ditenun secara bertaburan dan tidak terikat atau berangkai antara satu sama lain. Motif bunga yang ditenun ialah dari pilihan bunga tanjung, bunga buah cermai, bunga buah kesemak dan lain-lain. Taburan pada kain songket juga dilengkapi dengan garisan corak di kepala dan kaki kain." Puan Zahra menganggukkan kepala sambil tersenyum. Terpesona pada keindahan dan kehalusan tenunan songket bunga tabur yang ditunjukkan Laila.

Dilipat kemas songket merah hati lalu diserahkan pada Suziana. Tangan mencapai sehelai sarung songket berwarna ungu muda. Dibuka lipatan dan dibentangkan dihadapan Puan Zahra.

"yang ini contoh motif bercorak. Jika auntie Zahra lihat pada corak yang ditenun pada kain ini, susunan motif dibuat secara jaluran berdiri atau melintang. Corak pucuk rebung dipilih menghiasi kain songket ini. Cantik dan menarik bagi mereka-mereka yang menggemari motif pucuk rebung."


Dicapai dua helai sarung songket berwarna biru lembut dan merah jambu. Dibuka lipatan seperti yang yang tadi dan dibentangkan diatas lantai cermin kaca dihadapan kaunter tenunan.

"Pengaruh proses modenisasi didalam industri kraf tanahair yang berlaku turut membawa perubahan ke atas pembuatan songket dan hasilnya..." digerakkan jemari runcing ke atas permukaan dua helai sarung songket yang terbentang dihadapan. " corak tradisi seperti bunga tabur dan pucuk rebung kini digantikan dengan keindahan flora dan fauna serta dasar laut yang tampak eksklusif. Ini antara contoh dua songket yang mewakili motif yang mengalami proses modenisasi didalam dunia tenunan songket Malaysia. Satu kelainan...satu pembaharuan namun masih mengekalkan kehalusan seni tenunan pada sentuhannya. Inilah keistimewaan seni tenunan songket Malaysia. Walau zaman berganti..masa berlalu namun pesona keindahannya tetap memukau setiap mata yang memandang. Bagaimana? sudah ada pilihan yang mana satu?" Laila angkat kening sambil tersenyum memandang ke arah puan Zahra.



Kedua-dua tapak tangan Puan Zahra saling bertepuk. Kagum dan terpesona dengan penerangan lengkap penuh santun Laila. Paling utama gadis ayu manis ini sememangnya hebat didalam melaksanakan tugasnya sebagai pengurus pusat pameran kraf terkemuka yang cukup dikenali di Malaysia.


Benarlah seperti yang didengar dan yang dikhabarkan kepadanya, Laila memang istimewa orangnya! Itulah tujuan utamanya tadi. Menyampaikan hasrat mahu menemui pengurus pusat pameran ini sebelum membuat keputusan tentang pemilihan hadiah korporat yang sedang dicari oleh Hanafiah & Co. Mahu bertentang mata dengan pemilik nama Fahratul Laila. Ya, dialah satu-satunya Fahratul Laila yang diburu puteranya selama lima tahun ini. Dialah juga Fahratul Laila yang telah mengkucar-kacirkan hati puteranya selama lima tahun. Dan sekarang Puan Zahra mengerti, gadis ini sememangnya punya pesona yang tersendiri. Dan yang nyata, dia sekarang sudah jatuh hati pada keistimewaan gadis ayu ini!

Laila terus menjala senyuman. Suziana juga. Wajah puan Zahra ditatap. Menanti keputusan wanita anggun berkebaya dihadapan.

Tangan Laila dicapai. Digenggam perlahan. Senyuman manis terlakar pada ulas delima yang masih memikat itu.

"auntie mahu Laila yang putuskan. Auntie yakin Laila lebih arif untuk memilih yang terbaik. Soal budget.." wajah Laila ditatap lagi. " no limit. Jangan risau tentang itu." Laila angguk kepala. Genggaman dibalas. Lembut.

"insyaallah. Jika auntie Zahra yakin dengan saya, saya akan pastikan penerimanya nanti akan kagum dan terpesona dengan bingkisan dari auntie Zahra untuknya."

Puan Zahra tersenyum. Ucapan terima kasih terluncur dari bibirnya. Wajah ayu dihadapan terus dijamah.

* * * * * * *


"umi jumpa Laila? bila?" Wajah Wazif nyata terkejut dengan kata-kata yang baru terluncur dari mulut uminya. Mangkuk nasi yang dihulurkan kepadanya disambut penuh sopan.

Puan Zahra tersenyum. Encik Hanafiah turut tersenyum. Jug berisi air berwarna merah dicapai puan Zahra lalu dituangkan ke dalam gelas dan diletakkan di hadapan suaminya dan Wazif. Ucapan terima kasih serentak terluncur dari mulut kedua-dua lelaki berkenaan.

Wazif masih kabur. Tidak tahu sebab mengapa uminya menemui Laila. Wazif tidak mahu Laila akan berfikir nanti dia terpaksa menggunakan khidmat uminya ini untuk memujuk Laila setelah dia sendiri hampir gagal mendapatkannya. Tidak! Wazif tidak akan berputus-asa.Walau apapun, Wazif tetap akan terus berusaha untuk mendapatkan kemaafan daripada gadis itu. Dia perlu mendapatkannya sendiri. Bukan dengan bantuan orang lain...walaupun daripada umi sendiri. Wazif tidak tega melibatkan umi didalam perkara dia dan Laila.

"she's a very attractive young lady...full of confident yet very soft spoken. Beauty with brain. Umi suka dia. Umi jatuh hati pandang pertama pada dia!" Suapan nasi ke mulut terhenti. Mata memandang ke wajah umi yang tersenyum manis sebelum beralih ke wajah walid yang juga tersenyum. Apa semua ini!

"umi ni lain macam saja Zif tengok." Wazif menyambung suapan.

"mana ada lain macam, sayang. Salah ke umi suka dia. Salah ke umi jatuh hati pada gadis cantik dan baik hati juga bijak macam Laila. Umi tak langgar undang-undang kan. Right, dear?" Puan Zahra kenyit mata memandang suaminya disebelah. Encik Hanafiah angguk kepala. Ketawa kecil.

"kenapa umi jumpa Laila?" Wazif masih tidak dapat menebak tindakan uminya.

Puan Zahra memandang Wazif. Gelas berisi sirap diteguk perlahan. Diletakkan kembali gelas. Wajah suaminya ditoleh seketika sebelum berpindah semula ke wajah Wazif yang masih jelas tidak puas hati.

"urusan rasmi Hanafiah & Co."

Wazif kerut dahi.

Urusan rasmi Hanafiah & Co?

"urusan apa? Zif tak tahu dan tak dengar apa-apa pun. Walid?" Wajah walid ditatap.

"just wait young man...just wait, ok. Be patient,hmmm."

Umi dilihat terus menabur senyuman manis bersulaman senyuman walid. Wazif benar-benar bingung. Minda ligat berputar kerana dikerah mencongkak jawapan.

9 comments:

canim said...
This comment has been removed by the author.
canim said...

Salam......thanks utk new n3....x sabar pula nk baca bab seterusnye sbb makin menarik jln cite...saya suke baca karya kucc sbb semua karyanye jln cite yg berbeza.....good job n good luck..trskn berkarya

IVORYGINGER said...

Urusan rasmi yea umi??? Ke urusan utk si putera ni??? he... ;D
Nice job part "songket". love to know it.

The Lady Chosen said...

hehehe cuak btol si wazif ekk bila uminya jumpa ngan laila XD, ape2 mmg best novel ini ~congrates cik kucc

My said...

alahaiii...umi dia lg bijakk yerr...2 in 1...good job kucc...info pasal songket tu mmg menarik..:)

Anika_Lufita said...

salam makin bessttt.... cepat sambung kucc nak tau ape plan umi untuk wazif hehehehe

sue said...

Urusan nak tengok bakal menantu.....
Macam yang umi cakap tu .... diburu puteranya dan yang telah mengkucar-kacirkan hati puteranya selama 5 tahun...
X sabar nak lagi....

aqilah said...

best and will followwwwwwwwwwww

arilman0224 said...

ewah..ni mst sngja nk rapatkan dorg ekk...trbaekkk..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...