Monday, October 31, 2011

Kerana Aya Sofya - Bab 4


Bab 4


Lelaki itu dah datang!

Kepala yang terjenguk di balik langsir ditarik kedalam. Anum garu kepala yang tidak gatal. Keluhan kecil terdesir keluar dari mulut. Dilepaskan langsir yang diselak. Langkah mula mundar-mandir di ruang tamu. Anum tidak tahu apa yang harus dilakukan. Yang Anum pasti selagi kak Laila tidak keluar dari rumah, selagi itulah lelaki itu tidak akan berganjak. Memang itu yang selalu terjadi. Walau tidak dipeduli dan diendahkan oleh kak Laila, lelaki itu tetap setia menunggu kak Laila saban hari dihadapan rumah. Entah apa sebenarnya terjadi antara mereka, Anum sendiri tidak tahu dan tidak berani mahu mengambil tahu. Yang Anum yakin sememangnya kedua-dua mereka ada hubungan. Kejadian malam kelmarin masih segar diingatan. Kak Ain dan kak Laila bertengkar kerana lelaki ini. Dan kerana lelaki ini kak Laila menitiskan airmata!

Diselak kecil langsir sekali lagi. Ahh, masih ada lagi kereta mewah hitam itu. Anum buntu. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan. Masalahnya kak Laila tiada dirumah. Kak Ain sudah ke tempat kerja. Kenapa lah lelaki ini sampai selepas kak Ain keluar ke tempat kerja. Jika kak Ain ada pasti Anum tidak perlu menghadapi masalah ini sendirian. Sudahlah dia tidak kenal siapa lelaki itu dan apa mahunya, sekarang dia perlu menghadapi lelaki ini. Jika tidak pasti lelaki itu tidak berganjak dari luar pagar. Aduh!

Anum tahu Myvi kak Laila yang terparkir pasti membuatkan lelaki itu terpikir kak Laila masih didalam rumah. Anum garu kepala lagi dengan langkah yang masih mundar mandir di ruang tamu.

Ahh, beritahu sahaja lah yang kak Laila tak ada di rumah. Habis cerita! Susah sangat ke Anum..

Langkah dihentikan. Mata memandang ke arah pintu. Diraup wajah sambil menghirup nafas. Kaki dibawa menuju ke pintu utama. Tombol pintu diputar. Lafaz bismillah terlontar laju.


Anum perlahan-lahan menyarung selipar getah putih berbelang biru. Tubuh yang segak bersalut kemeja putih dengan seluar hitam itu direnung. Baru Anum perasan lelaki tampan ini berkaca mata. Langkah yang teragak-agak itu nampak sumbang. Jantungnya bergetaran. Nafasnya dihela beberapa kali. Dalam hati dipanjatkan doa moga dipermudahkan urusannya ini. Moga dia tidak melakukan tindakan yang salah. Anum cuma mahu lelaki itu cepat-cepat beredar dari kawasan rumah kak Laila. Anum segan dengan pandangan jiran-jiran sejak kemunculan lelaki ini di hadapan rumah kak Laila ini. Sudahlah mereka semua anak dara,tentu tidak elok dipandangan jiran jika lelaki ini terus sahaja dengan rutinya bertandang di sini saban pagi.


Tubuh gadis muda berbalut t-shirt dan kain batik yang tegak berdiri di depan pintu pagar yang berkunci menggamit langkahnya untuk maju ke hadapan. Wajah polos jernih dengan rambut lurus paras bahu itu ditatap seketika. Dihulurkan salam bersama senyuman manis. Wajah yang agak takut-takut dan penuh ragu-ragu itu ditatap. Salamnya disambut perlahan sahaja. Tiada senyuman pada wajah itu. Hanya kebimbangan yang jelas terlukis. Dilihat gadis dihadapannya menoleh ke kanan dan kiri sambil terjenguk-jenguk seakan takut perlakuannya sedang diperhatikan.

"err...encik ni cari kak Laila kan?"



Kepala diangguk. Senyuman terus ditabur. "iya. Dia ada?"


Kepala gadis itu dilihat menggeleng laju. Wazif terus memaku tumpuan pada bicara seterusnya.


"kak Laila tak ada kat rumah. Dia pergi seminar di Sabah. Malam tadi dia naik kapal terbang ke Kota Kinabalu. Kak Laila kata Lusa baru balik."


"seminar? seminar apa?"


"ha'a, seminar. Seminar kerja anjuran Perbadanan Kraftangan. Kak Laila kan kerja dengan anak syarikat Perbadanan. Encik tak tahu ke?..oopss!" Anum tekup mulut dengan tapak tangan. Bebola mata bulat. Dia terlanjur lancang berbicara. Dilihat lelaki dihadapan hanya senyum sahaja. Ya Allah. Kak Laila maafkan Anum, kak.


"saya tahu. Saya tahu semua tentang dia."


Anum telan air liur.


"Err..encik bolehlah balik. Jangan buang masa di sini. Encik tunggu pun tak guna jugak sebab kak Laila tak ada." Wazif mahu ketawa dengan bicara lurus gadis muda dihadapannya ini. Dia ingin mengenali dan mengetahui hubungan gadis ini dengan Laila. Yang pasti gadis ini bukan adik Laila kerana setahu Wazif, Laila anak tunggal.


"boleh saya tahu awak siapa dengan Laila? saudara Laila barangkali?"


Ekor mata Anum memandang pada wajah tampan berkaca mata dihadapannya. Wajah itu tetap tersenyum. Kepala Anum laju menidakkan pertanyaan lelaki dihadapannya ini. "saya Anum. Saya bukan saudara kak Laila. Saya tumpang je duduk di rumah kak Laila. Kak Ain, kawan serumah kak Laila tu kakak sepupu saya. Dia yang bawa saya tinggal di sini."


Wazif angguk kepala.


"terima kasih Anum kerana beritahu saya. Kirim salam saya pada Laila bila dia balik nanti, hmmm." Wazif memusingkan tubuh. Langkah mula diatur ke Harrier yang terparkir di luar pagar.


Anum garu kepala.


"err nanti dulu...siapa nama encik?"


Senyuman Wazif terus menguntum. Dipusingkan tubuh semula memandang Anum yang sedang menunggu. Wajah polos itu ditatap.


"saya Zahwan Wazif. Panggil saya Wazif sahaja. Assalamualaikum."


"err nanti. Apa hubungan encik Wazif dengan kak Laila?"



Wazif hela nafas.



"dia orang yang sangat penting dalam hidup saya. Seorang yang saya cari sejak sekian lama. Seorang yang pernah saya musnahkan kebahagiaan hidupnya."


Anum kerut dahi. Sukar difahami maksud sebenar disebalik kata-kata lelaki yang bernama Wazif ini. Siapa sebenarnya kak Laila pada Wazif?


"saya tak faham. Kak Laila kekasih encik ke? kekasih yang encik tinggalkan dahulu. Err..encik pernah buat sesuatu pada kak Laila dahulu ye sampai kak Laila menangis bila diri encik disebut. Dan sekarang encik datang tiap-tiap hari sebab nak minta maaf dengan kak Laila, betul kan?"


Wazif renung wajah Anum.



"Laila menangis? bila?" Soalan Anum dibiarkan tanpa jawapan. Wazif lebih berminat mengetahui tentang perkara yang satu itu. Laila menangis. menangis kerana dia!



Anum angguk kepala.


"malam kelmarin kak Ain bertengkar dengan kak Laila. Bertengkar..." Anum renung wajah Wazif. "pasal encik. Dan kak Laila menangis. Ada sebut nama Sofi...nama Aya Sofya jugak. Encik Wazif kenal Sofi...kenal Aya Sofya ke?"


Wazif hela nafas. Seraut wajah comel yang sedang ketawa riang bersama Laila terlayar di mata.


* * * * * * *


"best tak KK?" Ain sambar Polo hitam empat segi dikiri Laila.Disumbatkan ke dalam perut bonet Inspira yang sedia ternganga.


"best campur seronok...tapi penat jugak. Tapi aku sempat shopping kat Philippine market. Aku ada beli ole-ole untuk kau dan Anum. Mabuk aku tengok mutiara kat situ. Walau dah banyak kali pergi sana aku tetap jadi hilang akal kalau singgah kat situ. Sedar tak sedar tiga ratus terbang!" Ain gelak sambil menggelengkan kepala. Pintu pemandu ditarik sebelum tubuh kurusnya diloloskan masuk. Laila turut meloloskan tubuh ke dalam perut Inspira. Tali pinggang ditarik dan dipasang.


"Anum tak ikut ke?" Ain geleng kepala perlahan. Isyarat kanan diberi sebelum stereng dipusing untuk memasuki laluan keluar. " dia balik lambat hari ni. Katanya ada kerja lebih masa. Karang kita singgah pejabat dia. Aku nak fetch dia then kita terus gi dinner. Kau ok kan ke kau nak balik makan kat rumah. Kalau kau penat, kita tapau ja."


Laila senyum. Angguk. "aku ok je."


Anum tarik pintu belakang. Salam dihulur pada Laila dan Ain. Salam bersambut. Stereng Ain memasuki Jalan Bangsar.


"kak Laila, best tak gi KK. Mesti la best kan. Bila la Anum dapat gi sana."


"kerja rajin-rajin, Num. Kumpul duit. Ada tambang murah gila AirAsia kita sambar. Boleh buat rombongan ke KK. Cik Laila kita ni boleh pemandu pelancong sebab dia dah master tempat-tempat kat KK. Kita save lah budget bayar duit pemandu pelancong. Ok tak idea aku, Laila?" Ain angkat kening seraya menoleh sekilas pada Laila.


Anum teruja."betul ke kak Ain, kak Laila?"


Laila memusingkan kepala menoleh ke belakang.


"insyaallah. kak Laila takda masalah. Anum tu la. Boleh ke cuti, kan baru kerja. Kena kumpul duit juga kirim kat mak di kampung kan." Anum memuncungkan mulut. Kecewa. Ain gelak melihat reaksi Anum dari sisi cermin pandang belakang.


"mulut...kalah cencurut. Buruk la dik ooi. Ala, ada rezeki nanti Anum mesti sampai ke KK nanti. Mana tau kut kut jumpa boyfriend KK ke. Ha'a bolehlah ikut balik KK."


"Anum muda lagi la kak Ain..Anum nak kerja la...kumpul duit. Taknak la boyfriend-boyfriend ni sekarang. kalau mak kat kampung tahu, mampus Anum tau!" Ain dan Laila ketawa serentak. Lucu dengan kata-kata polos Anum. Sememangnya Anum gadis yang polos hatinya.


"tapi kan..." Wajah Anum bercahaya. Ain angkat kening memandang Laila. Bahu Laila terangkat. kedua-duanya terus menanti butir kata-kata seterusnya dari Anum.


"tapi kan, kalau dapat boyfriend handsome dan kaya macam boyfriend kak Laila tu takpa lah."


Laila dan Ain saling berpandangan.


"boyfriend kak Laila? siapa?" suara Ain mendahului. Laila hanya mendiamkan diri.


"encik Zahwan Wazif...yang selalu tunggu kak Laila setiap pagi di luar pagar rumah kita tu." Ain dan Laila saling tersentak. Ain menghela nafas.


"dia datang ke rumah?." Anum mengiyakan. Lurus.


Ain tidak puashati. Laila dilihat terus membatukan diri. Tidak langsung mahu menyampuk. Inspira Ain memasuki Jalan telawi. Jalan yang sedikit sesak dilalui dengan berhati-hati.


"mana Anum tahu nama dia?"


"Anum tanya dia. Takkan nak panggil encik encik je."


Ain geleng kepala. "dia bukan boyfriend kak Laila, Anum. Bukan boyfriend kak Laila, faham?" Sungguh Ain tidak menyangka Anum boleh melakukan perkara tersebut.


Anum telan air liur saat mendengar suara kak Ain yang sedikit tinggi.


"kenapa Anum jumpa dia. Anum tak kenal dia. Tahu tak bahaya. Kan kak Ain dah pesan banyak kali. Jangan bercakap dengan orang yang kita tak kenal. Sini bukan macam kampung. Macam-macam boleh berlaku. kalau jadi apa-apa kat Anum, kak Ain nak cakap apa dengan mak Anum,haa? Anum ni degil la!"


Laila toleh memandang Ain. Kepala digeleng perlahan.


Jeda.


Ain memarkir kereta di tepi Telawi 5.


Suasana terus sepi.


"Anum minta maaf. Anum minta maaf kak Laila...kak Ain. Anum..Anum cuma nak encik Wazif tu tak tunggu depan rumah lama-lama. Anum kasihan kat dia. Tu Anum jumpa dan cakap dengan dia kata kak Laila takda kat rumah."


Ain urut pelipis. Laila hanya menundukkan kepala.


"Anum ingat encik Wazif tu boyfriend kak Laila sebab dia cakap..."


"dia cakap apa?" Ain sudah memotong. Tidak sabar.


Anum tersentak. Terkejut. Laila memandang pada Ain. Tajam. Tidak gemar Ain memperlakukan Anum sedemikian. Laila tahu niat Anum. Gadis itu polos tindakannya. Tiada sebarang niat terselindung. Laila tahu Anum tidak mengerti apa-apa. Anum tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi antara Laila dan Wazif.


"dia..dia cakap kak Laila orang yang sangat penting dalam hidup dia. Seorang yang dia cari sejak sekian lama. Seorang yang pernah dia musnahkan kebahagiaan hidupnya." Ain terdiam. Tidak mampu berkata apa-apa. Wajah tenang Laila direnung.


Memang dia yang musnahkan kebahagiaan hidup aku!


Aku benci, dia!


Benci!!!!


Laila memandang keluar cermin tingkap. Langit malam yang pekat ditatap. Bibir dikemam. Kuat. Ada desiran rasa yang sedang sayu berdendang di jiwa. Ada suara comel manja yang tengiang-ngiang di cuping. Dipejam mata. Rapat. Dia mahu menangis.


Sofi..umi rindu, Sofi sayang...


umi rindu Sofi...

5 comments:

hani said...

benci sngt laila kat wazif ye...sian kat laila sian juga wazif...namun ksabaran wazif mcari dan mnanti laila pasti ada gnjarannya kan....!

canim said...

setuju ngan hani,,,,insya allah dgn kesabarn walau laila marah n benci ...tp x mustahil berkat kesabarn wazif ...segalanye berubah.....sbb memmafkn adalah satu dendam yg indah....

IVORYGINGER said...

benci lah... ti betul2x jatuh sayang br tau. Lgpun kematian Sofi dah ketentuan-Nya cuma caranya agak tragis.Harap Laila dpt terima qada m qadar-Nya.

The Lady Chosen said...

hmmm makin menarikla cerita ini, setuju dgn ivory ginger segala yg berlaku dah tersurat & laila harus menerima Qada & Qadarnya XD

sue said...

Laila jangan lah benci wazif... kasihan dia .... wazif x salah ....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...