Friday, February 19, 2010

Rindu Semalam - Bab 37

Bab 37

Troli ditolak perlahan sambil mata memandang pada rak disebelah kanan yang terisi deretan makanan dalam tin. Duhaila memberhentikan langkahnya. Sebuah tin ikan tuna dicapai. Dibelek untuk melihat kandungannya dan juga memeriksa tarikh luput. Tin itu kemudian diletakkan didalam troli. Sebuah tin sardin sederhana besar turut dicapai dan sesudah berpuashati membeleknya tin berkenaan dimasukkan di dalam troli. Duhaila bergerak menolak troli ke hadapan.

"hai, sorry sayang...Fik lambat sikit, ada discussion dengan parents pesakit tadi, ingat sekejap je. Dah beli semua ke?" Taufik sudah berdiri disebelah Duhaila sambil melipat lengan baju kemeja yang dipakainya. Matanya mereka bertatapan seketika sambil bertukar senyum.

Wajah yang sedikit lembab dengan peluh menarik perhatian Duhaila lalu dicapai bungkus tisu kecil didalam tas tangan dan menghulurkan pada Taufik. Taufik hanya tersenyum sambil mengangkat keningnya pada Duhaila. Dahi Duhaila sudah berkerut. Diangkat sedikit kepala isyarat tidak memahami maksud perlakuan Taufik.

"alahai sayang..tolonglah lapkan. Romantik la sikit. Camner ni nak jadi isteri mithali..." Duhaila sudah menjeling pada Taufik. Namun tangannya dihalakan juga ke dahi Taufik lalu perlahan-lahan dilapkan peluh yang sedikit membasahi dahi tunangannya itu.

"mengada-ngada ye you sekarang..." mahu sahaja Duhaila mencubit lengan Taufik kalau tidak difikirkan orangramai di kawasan pasaraya tersebut.

"ni bukan mengada-ngada. Ni nak practice je..." senyum Taufik makin lebar.

"practice?" Taufik sudah menganggukkan kepala namun senyumnya masih tidak lekang di bibir.

"practice nak bermanja dengan isteri la sayang...nak practice jadi loving couple la sayang." Duhaila sudah membulatkan matanya sambil memandang tepat pada Taufik. Tangannya sudah mahu mencubit lengan Taufik tapi pantas dielak. Taufik sudah ketawa besar. Duhaila sudah memandang orang disekeliling yang sudah menoleh pada mereka berdua. Ada yang tersenyum memandang aksi mereka berdua.

"Fikkk...issh you ni, malulah orang tengok..perlahan la sikit volume tu." Duhaila sudah menyiku perlahan perut Taufik lalu dengan pantas menolak troli ke hadapan memasuki kawasan bahan basah meninggalkan Taufik dibelakang.

"sakit la you siku perut i tau...ganas jugak you ni ye." Taufik menggosok -gosok perutnya. Duhaila yang sedang asyik memilih timun menoleh sekilas.

"padan muka...lain kali buat la lagi gurauan-gurauan macam tu ye tuan doktor!" Taufik pantas menarik perlahan hidung Duhaila. Duhaila pantas mengetuk tangan Taufik dengan timun yang sedang dipegangnya. Rasakan!

"ouhh!...yang, you ni memang sah ganas tau..habislah i nanti dikerjakan you. Hai, nasiblah kamu Taufik." Duhaila hanya menjeling kecil. Wajahnya sudah sedikit merona. Taufik sudah mengangkat-angkat keningnya sambil tersenyum, sahaja mahu mengusik tunangannya yang diketahui sedikit pemalu itu.

Duhaila membawa plastik berisi beberapa biji timun yang sudah dipilih ke tempat untuk ditimbang dan ditagkan harganya. Taufik hanya berdiri disebelah troli sambil memerhatikan Duhaila dari jauh. Nafas dihela perlahan-lahan. Betapa didalam hati dia amat menyayangi dan mengasihi Duhaila. Hanya Tuhan yang tahu betapa bermaknanya gadis itu didalam hidupnya. Terlalu bermakna...

"ok, dah jom kita bayar." Duhaila memasukkan plastik timun yang sudah ditimbang dan ditagkan ke dalam troli.

"semua dah ada ni?.." Duhaila menganggukkan kepala sambil memandang pada Taufik.

"i dah beli bahan untuk buat goreng bee hoon yang you nak tu, bahan untuk buat sandwich sardin you, sandwich tuna untuk Ben macam yang you cakap tu. I dah beli fruits, i dah beli a fews snack for Ben plus chocolates too. Juice pun dah ni. So cukup kan or do i left anything?" Taufik sudah tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepala.

"complete...you memang cekap. Ini buat i tambah sayang pada you." Duhaila sudah mencebik pada Taufik.

"ok sayang...sekarang bahagian you pulak ye...tolong bayar ok!" Duhaila sudah mengenyitkan mata sambil tersenyum kecil pada Taufik.

"yelah cik adik sayang.."

* * * * * * *

"Ben nampak happy sangat kan Fik...tengok tu bukan main lagi dia buat sand castle. Seronok betul dia!"

Taufik memandang tunak pada kelibat Ben di gigi air yang seronok menimba pasir dan membina kota ciptaannya bersama-sama kanak-kanak lain yang turut sama berada di pantai. Sesekali terdengar hilaian ketawanya bersama teman-teman yang lain.

"Akhmal dah lama tak bawak Ben jalan-jalan jauh macam ni. Ben tu memang suka pantai, macam arwah mama dia jugak...pantang jumpa air..macam itik!" Duhaila menoleh pada Taufik.

"you rapat dengan arwah?" Taufik membetulkan sandarnya. Duhaila menghulurkan gelas berisi jus jambu padanya. Taufik menyambut perlahan.

"thanks sayang...hmmm, nak kata rapat sangat tu tak lah tapi kenal dia dari kecil sebab keluarga arwah tu dulu berjiran dengan keluarga i. Dia dah macam adik i jugak. Dia pun rapat dengan adik i."

"i see. Then dari situ jugak you kenal dan jadi akrab dengan Akhmal." Taufik mengangguk-anggukkan kepala.

"Ben tu i dah anggap macam anak saudara i juga Duha. I kesian pada dia. Dalam usia yang masih mentah dah kehilangan kasih ibu. Tapi Ben ni budak cerdik. Dia cepat belajar untuk adapt dengan perubahan situasi dalam hidup dia."

"you missed her?"

"rindu pada senyum dia, ketawa dia...lemah lembut dia. Tuhan lebih sayangkan dia Duha."

Jeda seketika. Duhaila dan Taufik sama-sama memandang ke arah kaki langit.

"bila tengok keadaan kita sekarang ni..i mean you, i and Ben spending time together here...you tau i rasa dah tak sabar nak nikah dengan you. Nak cepat-cepat build a family. Ada isteri, ada anak...such a complete life!..hai lamanya lagi nak tunggu 2 bulan ni kan sayang? " Duhaila sudah tersenyum kecil memandang pada Taufik yang juga kebetulan sedang memandang tepat padanya. Duhaila pantas melarikan wajahnya ke arah lain. Malu ditenung begitu.

"Duha..." Wajah ditolehkan perlahan pada Taufik.

"Kita nikah esok ye?, nikah je dulu...sanding kita buat nanti 2 bulan lagi. Ermm kalau you dah pregnant pun masa tu orang tak perasan...boleh ye sayang?" Duhaila sudah membesarkan matanya pada Taufik. Epal hijau yang kaku didalam bakul dihadapan pantas dicapai lalu dilontar pada Taufik. Pantas tangan Taufik menyambutnya. Ketawanya sudah terburai disitu melihat jelingan tajam dari si buah hatinya itu.

7 comments:

dinialya said...

akmal!! .. gatal ...!! /... tak penyabo ye ... hahaha

epy elina said...

hohoho....
taufik gtal nak menikah...
x sbr nak tngu 2 bln...
heheheh...
klu dorng nikah awl ok jg..

Hafia Hana said...

hahaha

taufiq sengallllll

haslinj said...

best ... lamanya nak tunggu entry ni.

kucc_aprilsnow said...

alya - Taufik la syg, sian kt Akhmal kena tuduh gatai ye,hehe

elina - biasalah si Taufik tu dtg aura gatai dia, ilang aura doktor pakar dia, teruk kan mamat ni..

itu aku - sesekali sengal ok lah beb..hahaha

Haslina - soli lorr, sibuk + idea sangkut, tu pasal la lambat...tunggu jer la ye camner nnt kesudahan ceritera diorg ni.

farra ramli said...

hoho..best2..byk ag ke sambungn cite ni??

kucc_aprilsnow said...

Fara - tgk camner yer, hehehe

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...