Wednesday, February 10, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 16

Bab 16

Ketukan bertalu-talu di pintu membuatkan gerakan jari-jemari Azhar di papan kekunci laptop terhenti. Kepala yang tadinya tunduk mengadap muka skrin laptop ditegakkan selari dengan tubuhnya. Ditoleh sedikit kepalanya memandang ke arah pintu bilik.

"siapa tu?" Azhar bersuara perlahan. Menunggu jawapan dari luar sana.

" Sarah papa. Bukalah pintu ni papa. Sarah nak tunjuk something kat papa, cepatlah papa!"

"jap papa buka pintu ok."

Azhar berdiri seraya menolak kerusi ke belakang. Kacamata ditanggalkan lalu diletakkan diatas meja. Langkah diatur ke pintu. Perlahan-lahan pintu dibuka. Dia menunduk sedikit memandang ke wajah puteri tunggalnya itu yang sedang tegak berdiri d hadapan pintu. Maisarah dilihat sudah tersenyum lebar menampakkan sebaris giginya yang putih sambil menunjukkan baju gaun merah jambu separas lutut dengan corak bunga-bunga kecil yang sedang dipakai dengan jari telunjuk kanannya. Hujung kedua-dua baju itu kemudiannya dipegang dengan kedua-dua tangan sambil dia berpusing-pusing di hadapan Azhar.

"taraaa....cantikkan papa baju yang kakak Zita beli ni?. Tengok ni papa." Sarah yang masih asyik berpusing-pusing dihadapannya mengundang senyum Azhar. Kepala diangguk-anggukkan sambil matanya tidak putus memandang pada gelagat comel Sarah.

"iye, cantik...dan tambah cantik bila anak papa yang comel ni yang pakai." cubitan halus hinggap di pipi gebu Sarah. Tersengih sahaja Sarah mendengar pujian Azhar.

"pandaikan papa kakak Zita pilih baju untuk Sarah. Sarah suka sangat baju ni papa." Kepala Azhar terangguk-angguk lagi. Mengiyakan kata-kata Sarah. Tubuh dipusingkan semula lalu melangkah ke arah meja yang ditinggalkan tadi. Masih ada kerjanya yang belum selesai. Teringat akan mesyuarat pagi esok. Pembentangan yang memerlukan dia bersiap sedia dengan segala maklumat yang sudah dikumpulkan oleh para pengurus bawahannya.

Sarah mengikuti langkah Azhar dari belakang dan turut masuk ke dalam bilik Azhar. Pantas kaki comelnya memanjat ke atas katil Azhar yang cukup besar di matanya. Sarah terus duduk di atas katil sambil matanya memandang Azhar di sebelah. Azhar sudah menarik kerusi lalu melabuhkan duduknya. Kacamata yang tadinya ditanggalkan disangkutkan semula. Kepalanya menoleh pada Sarah diatas katil. Keningnya diangkat sedikit seakan bertanya pada Sarah. Bagai mengetahui maksud Azhar, Sarah tersenyum.

"papa...Sarah nak tanya boleh?" Azhar menganggukkan kepala. Tubuh yang tadinya sudah siap dihala ke hadapan meja dipusingkan semula mengadap Sarah. Cuba meluangkan sedikit masa untuk puteri tunggalnya itu. Azhar tahu sejak kebelakangan ini dia sering kesempitan masa untuk diluangkan pada Sarah. Banyak masanya perlu diluangkan di pejabat. Ditambah dengan perihal penceraiannya dengan bekas isteri; Marina yang juga menuntut masanya di situ. Dia tahu Sarah bagaikan terkurung didalam rumah besar dua tingkat ini. Hanya ada bibik Sutihah yang menjadi peneman setianya sejak Sarah dibawa dari kampung.

"Sarah nak tanya apa sayang?"

Sarah mengetuk-ngetuk jari telunjuk di bibirnya sambil mengelip-ngelipkan mata. Azhar sudah tersenyum melihat aksi Sarah.

"papa..kalau...kalau...aarr.."

"kalau apa ni sayang?, cakaplah dengan papa..."

"papa jangan marah tau!" bebola mata Sarah sudah dibulatkan memanah tepat pada mata Azhar. Azhar angkat tangan kanan separas telinga seakan orang melafaz ikrar.

"promise your highness!"

Sarah sudah ketawa sambil bertepuk tangan. Gembira melihat perlakuan lucu Azhar yang spontan.

"Sarah nak cakap apa?"

"kakak Zita ajak Sarah pergi rumah dia this weekend, bolehkan papa?" Azhar sudah mengangkat kening.

"iye ke kakak Zita yang ajak...atau Sarah yang sebenarnya beria-ia nak pergi ni? papa nanti call and tanya kakak Zita ye, boleh kan?''

Sarah sudah menarik wajah cemberut. Kedua-dua belah tangan disilangkan di bahagian dada. Matnya dijelingkan pada Azhar. Azhar mengulum senyum. Sahaja mahu menguji kepintaran Sarah berhujah dengannya.

"papa tak percaya cakap Sarah ye."

"papa did not say that...just wanna confirmed with her first."

"i'm not lying to you papa. I'm not ok. You can call her now."

Ketawa Azhar cuba disembunyikan. Sarah dilihat sudah pantas mengatur langkah turun dari katil sambil berjalan pantas menuju ke pintu. Azhar sedikit terkejut dengan aksi tidak disangka-sangka dari Sarah. Cuba dirai tangan kecil itu tetapi Sarah lebih bijak mengelak. Disengetkan tubuhnya untuk lolos dari tangan sasa Azhar.

Haa..sudah, merajuk dah dia, mati la kau Azhar!

" sweetheart, i'm just teasing you ok." Laungan suara Azhar tidak diendahkan. Kepala digeleng-geleng tanpa menoleh ke belakang memandang ke wajah Azhar. Menonong sahaja Sarah keluar dari bilik Azhar. Azhar sudah bangkit dari kerusi, cuba mengejar si kecil.

"Sarah dear...please, i'm sorry sweetheart."

Sarah sudah meloloskan tubuhnya ke dalam bilik. Pantas pintu bilik ditutup dan dikunci dari dalam. Azhar cuba mengetuk dan memanggil Sarah berkali-kali namun tidak diendahkan. Berkali-kali kata maaf dilafazkan namun Sarah tetap mematikan diri didalam bilik. Langsung tidak memberi respon pada permintaan dan rayuan Azhar. Marah sungguh Sarah dengan kata-kata Azhar biarpun sudah dijelaskan bahawa dia hanya bertujuan mengusik Sarah sahaja. Azhar sudah menggeleng-geleng kepala di hadapan pintu bilik Sarah. Kedua-dua belah tangan sudah diletakkan di puncak kepala. Diketuk, ketuk kepalanya beberapa kali.

apalah bodoh sangat kau ni Azhar..usik lagi! main-main lagi! padan ngan muka kau...kau ingat budak kecik takder perasaan ke haa?...mangkuk tingkat besi kau ni!

Minda cuba menjana idea. Langkah diatur seberapa segera ke biliknya semula. Pantas telefon bimbitnya yang terletak di hujung meja dicapai. Aksara ditekan mencari nombor Zita. Butang hijau ditekan serta-merta. Telefon dilekapkan rapat ke telinga. Masih menanti talian bersambut.

Pick up Zita...pick up your phone please!

* * * * * * *

Kedua-dua tapak tangan diraup kemas ke wajah. Bingkas dia bangun dari sejadah bersama telekung yang masih tersarung di tubuh lalu pantas menyusun langkah menuju ke arah katil. Bunyi bingit yang sudah beberapa kali melaung dari gajet kecil itu sejak Zita masih dalam solat tadi. Dicapai telefon bimbitnya yang terbaring di atas katil. Berkerut dahinya kala melihat nama yang terpampang di layar skrin. Azhar?

Pantas butang ditekan. Zita melabuhkan duduk di pinggir katil.

"assalamualaikum...Har, what's wrong? 7 kali you missed call i ni...Sarah ok?"

"walaikumsalam..ya Allah, you gi mana Zita...puas i call you tau." Terdengar keluhan perlahan dari lontaran suara Azhar. Zita sedikit cemas. Tubuhnya sudah berdiri.

"Har i baru selesai solat, kenapa ni?, slowly ok." Helaan nafas Azhar cukup jelas dipendengaran Zita. Risaunya kian memuncak. perkara buruk apakah yang telah berlaku yang membuatkan Azhar secemas ini. Zita berjalan mundar mandir didalam bilik. Bimbang kian tinggi.

"It's Sarah.."

Saat mendengar nama itu disebut Azhar, jantung Zita sedikit tersentak. Doanya pantas dipanjatkan agat tiada apa yang buruk menimpa si kecil buah hatinya itu. Si kecil yang sudah menambat hatinya sejak mula mereka berkenalan dahulu tatkala di kampung papa Zita. Kenangan manis yang sukar dilupakan.

"Sarah kenapa Har?" cuba ditenangkan hati. Jiwa cuba ditenteramkan.

" i yang salah Zita...it's all my fault." Hati Zita kembali bergetar.

"apa yang dah jadi kat Sarah, Har? cakap pada i Har."

"Sarah...dia merajuk Zita..." Zita menghela nafas kelegaan. Merajuk rupanya!

Azhar ni, issh buat suspen orang jer la!

"apa yang you dah buat kat Sarah ni sampai dia merajuk ni Har?"

Terdengar keluhan ditalian sebelah sana. Zita hanya menggeleng-geleng kepala. Kembali dia melabuhkan duduknya semula di pinggir katil. Dia mendengar tiap butir cerita Azhar dengan teliti. Sesekali dia menyampuk memarahi Azhar.

"tulah you, lain kali tanya i dulu, jangan main sedap mulut laser you tu jer... kan dan susah macam ni...dah, biar i cakap dengan dia. Pass the phone to her. Now Har!, cepat cari dia!"

"ok ok, i'm on my way now...erk, thanks so much Zita."

"naa..hal kecik je tu..."

Zita menghela nafas panjang. Kepala digeleng-gelengkan. Azhar...Azhar!

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...