Friday, February 5, 2010

Rindu Semalam - Bab 36

Bab 36

Telefon bimbit yang berbunyi nyaring diatas meja menarik perhatian Benjamin yang sedang menyiarap di atas katil. Kepala ditegakkan seakan mahu memastikan telinganya mendengar bunyi yang selalu berkumandang dari telefon bimbit milik papanya. Ya, memang bunyi yang sama. Hatinya seakan hairan dimana papanya dan kenapa membiarkan telefon itu berbunyi sendiri tanpa dijawap. Benjamin mengambil keputusan untuk melihat apa yang berlaku. Dia menuruni katil perlahan-lahan. Buku cerita yang dibaca tadi ditinggalkan diatas katil. Langkah kecilnya diatur ke bilik sebelah yang sudah ternganga luas. Bunyi yang kedengaran tadi sudah terhenti saat sepasang kaki kecilnya mahu melangkah masuk ke dalam bilik sebelah. Dia memerhati dengan kepala dijenguk kedalam bilik. Tiada kelihatan kelibat papanya. Benjamin memusingkan tubuh dan mula mengatur langkah ke biliknya semula. Kedengaran kembali bunyi tadi. Dia tidak jadi melangkah. Tubuh kecilnya dipusingkan semula menghala kedalam bilik. Bunyi nyaring yang dia sedia maklum dari telefon bimbit papanya cuba dicari. Cuba dipastikan dari mana datangnya bunyi tersebut. Langkah makin hampir ke arah katil. Makin jelas bunyinya. Matanya cepat memandang almari solek dihadapan katil papanya. Pantas dicapai gajet tersebut lalu melihat nama yang terpapar pada skrin. Taufik?...mindanya cuba memproses data sebaik melihat nama tersebut. Cuba memadankannya dengan siapa-siapa yang dikenalinya. Tiba-tiba matanya bercahaya...uncle Taufik!, dia menyebut perlahan.

"Assalamualaikum uncle...ni Ben."

"Wa'alaikumsalam, Ben...eh papa mana, Ben pulak yang jawap call uncle ni." Kepala digeleng perlahan dengan harapan dilihat oleh uncle Taufiknya.

"papa takda dalam bilik tapi pintu papa tak tutup. Ben tak tahu papa pergi mana lah uncle. Telefon papa tinggal dalam bilik. Ben dengar telefon ni berbunyi...kuat...dari bilik Ben pun boleh dengar. Ben masuklah bilik papa, tengok papa takde jadi Ben jawablah."

"oh, papa Ben lupa nak bawak la tu agaknya. Takpe la nanti uncle call papa again. Hmmm, Ben tengah buat apa tadi?"

"Ben baca story book. Papa beli semalam. Papa beli 3 story books tau uncle."

"i see. Ben suka ye baca story book? Macam mana uncle tak tahu pun ye. Uncle ingat Ben suka games je". Senyuman manis sudah terbentuk dibibirnya saat mendengar Taufik menyebut "games".

"games pun Ben suka jugak. Story book pun Ben suka. Uncle tahu, dulukan masa Ben sakit and stay at the hospital, doktor Duhaila selalu bacakan story book untuk Ben. Best tau uncle. Doktor Duhaila pandai cerita. Macam-macam cerita dia tahu. Ben seronok dengar. Ben rindu lah pada doktor Duhaila uncle. Kenapa doktor Duhaila tak datang lagi kat rumah Ben, uncle?. Dulu lepas birthday Ben, dia tak datang lagi dah. Dia pun tak call Ben. Ben tunggu selalu dia call..tapi..tak da pun dia call Ben uncle. Dia tak suka Ben lagi ye uncle? Ben naughty ke uncle? uncle cakaplah pada doktor Duhaila Ben rindu dia. Ben nak jumpa dia. Ben promise be a good boy. Ben sayang doktor Duhaila. Dia baik macam mama Ben. Tapi mama dah takda...mama dah mati."

Terdengar dari telinga kecilnya bunyi helaan nafas yang panjang dari talian sana. Dia tidak tahu apakah dia sudah tersalah cakap. Tapi seingatnya dia tidak bercakap yang tidak baik atau tidak elok. Dia menceritakan perkara yang baik-baik tentang doktor Duhaila yang sangat disayanginya itu. Dia memang sangat menyayangi doktor Duhaila. Doktor itu baik seperti mamanya. Juga sangat cantik seperti mamanya. Sayangnya mamanya sudah tiada. Mama yang sangat disayangi itu sudah diambil Tuhan sebab Tuhan sangat sayang pada mama. Itulah yang sering dia dengar dari papa. Juga dari nenek. Uncle Taufik juga pernah berkata begitu. Semua orang pun berkata begitu. Lalu bila doktor Duhaila tidak lagi datang menjenguknya di mahligai ini, tidak lagi menghubunginya hati kecilnya jadi sedih. Sangat sedih. Sedih bila memikirkan apakah doktor itu sudah tidak suka padanya lagi atau adakah doktor itu sudah membencinya. Ada apa-apakah kesalahan yang telah dia lakukan lalu menyebabkan doktor Duhaila tidak sudi lagi menjenguknya apatah lagi menghubunginya...berbual dengannya seperti dahulu. Dia sangat merindui saat-saat itu. Kalaulah mama masih ada lagi dia pasti tidak sunyi dan berasa sedih begini.

"Ben, dengar sini apa yang uncle nak cakap ok.." Dia menganggukkan kepala pantas. Dia merasakan uncle Taufiknya dapat melihat dia berbuat demikian. Dia pasti.

"doktor Duhaila suka sangat dekat Ben. Dia pun sayang dekat Ben cuma sekarang ni dia banyak kerja di hospital. Ben tahukan kerja doktor Duhaila kat hospital macammana. Dia kena jaga ramai budak-budak yang sakit..macam Ben dulu. Nanti uncle beritahu dekat dia Ben rindu sangat pada dia and uncle will make sure she call you, ok? Ben is a very good boy and uncle is very sure she knew that too. Ben jangan sedih sedih lagi ok. Mama Ben pun mesti sedih kalau tengok Ben sedih. Ben mesti tak mahu mama sedihkan?" Dia menganggukkan kembali kepalanya. Seolah-olah mengetahui uncle Taufik dapat melihat dia berbuat demikian. Bibirnya sudah menguntum senyum saat mendengar janji yang dilafazkan uncle Taufiknya itu. Benjamin tahu uncle Taufiknya tidak pernah memungkiri janjinya.

"promise uncle?" Dia merapatkan lagi telefon itu ke telinga. Mahu mendengar lafaz janji dari mulut uncle Taufiknya dengan jelas.

"uncle promise ok." Senyuman kian melebar dibibir comelnya. Dia pasti tidak lama lagi doktor Duhaila akan menghubunginya.

"uncle..."

"yes Ben.."

"Ben sayang uncle...Ben pun sayang doktor Duhaila juga. "

"uncle pun sayang Ben. Ok, nanti uncle call lagi and kita cerita lagi ye. Ben be a good boy ok. Jaga papa baik-baik ye. Ben mesti jadi hero papa tau."

"yes uncle..i'm papa's hero."terdengar bunyi tepukan tangan ditalian sebelah sana. Benjamin sudah tersenyum bangga.

"ok, uncle nak pergi masuk ke wad lawat pesakit. Kirim salam uncle pada papa ok. Assalamualaikum Ben.."

"ok uncle. Nanti Ben cakap pada papa. Waalaikumsalam uncle."

* * * * * * *

Jam ditangan ditoleh. Didalam kepala sedang membuat satu kesimpulan. Pantas langkah panjangnya dihala ke bilik rehat. Senyum dilempar pada kakitangan yang berselisih dengannya di tangga. Salam disambut pada yang menghulur.

Tombol pintu diputar perlahan. Kepala dijengah sedikit mencari seseorang. Matanya menangkap susuk yang membelakangkan pintu, yang sedang bersandar di sofa sambil membaca akhbar. Ayunan kaki dibawa ke arah sofa. Bahu itu disentuh lembut. Kepala sicantik yang sedang ralit dan tenggelam didalam dunia bacaannya pantas mendongak. Senyuman mereka saling berlaga.

Taufik melabuhkan duduk dihadapan Duhaila yang sudah meletakkan akhbar The Star diatas meja dihadapannya. Tubuhnya sudah ditegakkan sedikit memandang ke wajah Taufik.

" dah lunch?." Taufik menggelengkan kepala. Perlahan.

"you?" Duhaila tersenyum.

"tak...tak lapar lagi. Malas rasanya nak gi makan." Taufik dilihat sudah menjeling padanya. Duhaila sudah menguntum tawa. Tangannya ditutup ke mulut.

"jangan mengada nak diet ye... badan dah tinggal tulang. Nanti dah takde shape lak bila sampai kat tangan Fik...rugi la Fik!" tangan Duhaila pantas mencari lengan Taufik. Terdengar jeritan kecil Taufik disulam gelak yang kuat. Tangannya pantas menggosok lengan yang sudah memerah sedikit. Duhaila hanya melemparkan pandangan selamba.

"padan muka!"

Taufik hanya menggeleng-gelengkan kepala sambil mata masih memaku pada lengan yang masih merah. Ganas jugak tunang aku ni rupanya!

" jom kita gi lunch." Duhaila sudah menggeleng sambil menunjukkan jam ditangannya.

"lunch time i dah nak habis. sorry my dear." Taufik sudah menyandarkan tubuhnya pada sofa. Mengeluh kecil. Duhaila sudah mengerutkan dahi.

Takkan merajuk kut pakcik aku ni, aah sudah!

"hai..apa nak buat. Melepas ler...takde chancelah nak bermesra-mesra dengan orang tu. Nasib la kamu labu!"

Ketawa Duhaila terburai saat mendengar kata-kata lucu yang dilafazkan oleh Taufik.

Fik ni, macam-macam aje dia!

"Duha.." Taufik sudah menegakkan tubuhnya semula. Memanah tepat pada mata tunangnya yang masih belum lerai tawanya. Duha hanya menganggukkan kepala sebagai isyarat meminta Taufik meneruskan bicaranya.

"tadi i call Akhmal...tapi Ben yang jawab. Katanya dia tak tahu papanya ke mana tapi telefon tertinggal dalam bilik, tu yang dia jawab call i." Mendengar nama Akhmal disebut, Duhaila sedikit tersentak namun cuba sedaya upaya berlagak biasa agar tidak dikesan Taufik. Cuba dilontar jauh-jauh rasa sayu itu.

"Ben apa khabar ye Fik. Lama dah i tak jumpa dia. Must be bertambah cute kan. " Taufik tersenyum mendengar kata-kata Duhaila.

"dia rindu you sangat-sangat. Merajuk..jauh hati and sedih sebab you lama tak jengok and call dia. Dia fikir you dah tak suka dia lagi..dia nak sangat jumpa you." Duhaila meraup wajahnya perlahan-lahan. Sedar akan kealpaannya yang tenggelam dengan kesibukan urusan kerja dan peribadi lantas mengabaikan insan kecil itu. Insan yang sangat istimewa dihatinya. Tapak tangan kanannya ditutup ke mulut. Cuba meredakan kekesalan di hati akan kecuaian diri.

" Fik.."

"hmmm..."

"kita gi jumpa Ben. And kalau Akhmal izinkan, kita bawak dia keluar...jalan-jalan, mesti dia happy...boleh kan Fik?"

Senyuman manis Taufik sudah menjawab soalan Duhaila. Senyuman itu dibalas. Mata mereka berdua saling memandang.

"Terima kasih Fik." Anggukkan perlahan dari Taufik cukup menggembirakan Duhaila.

3 comments:

epy elina said...

hohohohoh...
bila la taufik ngn duhaila kawen ni...
x sbr lak nak dorang kawen ni...
duha btul2 ke dah dpt lupakan akhmal???
best2x....

Hanya Aku Dihatimu.. said...

hehehe...biarkan duha kawin dgan akhmal lah epy...kan..kan...kucc...hehehhe

kucc_aprilsnow said...

elina - tunggu jer camner perjlnan ceritera cinta diorg ni k..

liza - owh liza suka diorg berdua ye...hmmm,tungguuuuuuuuuu k, hehehe

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...