Tuesday, January 12, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Bab 15

Bab 15

Bukan mudah untuk memikat perempuan rupanya, apatah lagi kalau spesies sasaran pulak macam orang sebelah tu!

Kalau diri sendiri tiada keyakinan ditambah dengan tiada langsung pengalaman mengurat maka "projek" yang satu ini pasti akan menempuh kesukaran. Azrief sedar dia bukan jenis muka tembok besi waja macam Mustaffa. Dia juga bukan jenis mulut bertih jagung seperti sahabatnya itu. Adakala dia cemburu juga dengan kelebihan Mustaffa yang dua itu. Selama ini bukan dia tiada teman dikalangan golongan perempuan...ada, cuma hubungan itu cuma setakat kawan...kawan sesama jurusan tika di universiti dan kawan sesama tempat kerja seperti sekarang ini. Tiada satupun yang punya hubungan istimewa dengannya. Dia akui memang ada yang cuba mendekati tapi entahlah hatinya tidak pernah terdetik ke arah itu. Dia akui juga ada kecewa dengan sikapnya..tapi itulah, soal hati ini mana mungkin boleh dipaksa-paksa ia datang. Tapi bila ia sudah muncul, bukan sewenang-wenangnya pula mahu melenyapkannya. Aduhai!

Tapi hatinya kini sudah dibayangi rasa suka yang bukan sedikit pada si dia orang sebelah rumah. Hatinya kini seperti jaluran pelangi di ufuk langit..berwarna-warni. Berseri-seri.

Alangkah baiknya jika dia punya kekuatan untuk melafazkan kata-kata keramat itu dengan kekuatan lidahnya sendiri..tapi hingga saat ini Azrief belum menemui caranya. Masih buntu. Jika diikutkan idea gila-gila juga sewel si Mustaffa, mahu haru-biru...silap-silap bukan setakat tidak dilayan, dijeling, dimarahi,dimaki atau apa-apa sahaja yang selingkungan dengannya lebih parah silap-silap yang paling ditakuti Azrief dia nantinya dicop sebagai lelaki yang gelojoh..issh jatuh la saham!

"nak cakap apa?, aku bukan reti hal-hal mengurat perempuan ni Mus...issh payahlah."

"lembab betul kau ni Rif. Apa yang payah sangat kalau setakat nak start bunga-bunga mengurat perempuan ni."

"senang la kau cakap Mus...apa, kau ingat ni macam nak pikat anak burung puyuh ke?...ini anak orang tau!"

"aku tak cakap pun dia anak burung puyuh...soalnya kau tu yang gelabah tak tentu arah. Relax aar. Benda ni tak sesusah macam yang kau bayangkan tu. Kacang jer.."

"banyak kau punya kacang...silap nanti aku yang jadi kacang kena kunyah dengan dia, ha mampus!"

"kau kena berani Rif...macam aku cakap hari tu kat kau soal segan, malu, takut tolak tepi. Kau terus terang je kat dia. Lepas tu sure kau lega punya Rif."

"aku nak cakap apa Mus dengan dia?"

"ya Allah kau ni...muntah darah aku dengan kelembaban kau yang satu ni. kenapalah aku dianugerahkan seorang kawan yang lembab macam kau ni harap muka je boleh tahan...sekolah tinggi, pangkat tinggi tapi mengurat perempuan fail! Kau dengar sini...jap aku tarik nafas..."

"kau pergi je jumpa dia lepas balik keje nanti. Dia kan dah ada kat rumah sekarang. Kau cakap kau suka sangat kat dia dari firstime pandang dia, kau nak jadi special boyfriend dia and kalau dia ok kau nak terus suruh mak kau pinang dia...amacam, cantik kan idea aku? senangkan?"

"cantik kepala lutut kau...sah aku cium tapak kasut nanti tau, idea kau ni memang sewel la Mus!"

"takat cium tapak kasut ok lagi Rif...jangan cium tangkai penyapu sudahlah..suwei beb!"

"sah sah gila kau ni...dah, tak kuasa aku ikut idea mengarut kau ni."

Senyuman kecil terbit dibibir Azrief saat teringatkan perbualannya dengan Mustaffa tadi. Memang idea sewel..Mus, Mus. Tapi Azrief akui ada kebenaran pada sebahagian dari kata-kata sahabatnya itu. Dia harus berani...dia tidak harus segan, malu, takut. Dia harus tenang. Soal diterima atau ditolak adalah perkara kedua. Betul, pasti ada implikasi atas jawapan si dia nanti kesan dari tindakannya itu. Kalau diterima, wah dia pasti lelaki paling bahagia di mukabumi ini...tapi kalau ditolak, emm kenalah redha. Erk, tapi sanggupkah dia redha?...aarghhhh, tak tahu, tak tahu!

Positif Azrief...mana tau rezeki kau kan...mana tau memang dia tu tersurat untuk kau..go Azrief go!

ye, mana tau kan kalau tak cuba...kalau tak bukak tin, mana tau ada biskut ke tidak kan?..eh apa meraban ni..fokus Azrief!

OK!

Apa ye yang harus dilakukan terlebih dahulu?.. telefon?...nak telefon apanya, nombor si dia pun Azrief tak tahu. Risik?, nak risik dengan siapa...dia bukan "baik" dengan teman serumah si dia, si tocang dua yang garang macam singa beranak sulung tu...eei, seram! Siapa lagi ye?..haa mak mak mesti ada contact number dia..yes!

Next? call dia, ok...tapi camner nak cakap dengan dia?...nak start camner?, takkan nak kata...hello!, ni Azrief anak jiran sebelah rumah. Salha kenalkan saya?...issh, tradisionalnya!, tak best aah, tak moden...boring!, dah tu, cara apa yang moden?

Moden?, haa cakaplah, Hi Salha!.

Hi?...

Moden sangat ke tu Azrief?

Azrief sudah menggaru-garu kepala...aduh, susahnya!

1 comment:

cactaceous opuntia said...

cill la rief..ku'a bukn cm azad tuh...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...