Wednesday, January 20, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 14

Bab 14

Tubuh digerakkan mengikut ayunan langkah kakinya yang panjang. Kedai-kedai di Bangsar Shopping Centre atau dipanggil dengan nama ringkas BSC ini diselusuri perlahan-lahan. Dari satu kedai ke satu kedai dijelajahi namun tiada apa yang dapat menarik perhatian untuk disinggahi. Bosannya!,Zita mendengus kecil.

Tidak tahu hendak kemana sebenarnya dia sejak dari rumah tadi. Asyik keluar masuk keluar masuk, sudahnya dia bersiap, capai kunci kereta dan meninggalkan rumah. Zita tidak betah terperap seorang diri di rumah kala hujung minggu begini. Di kawasan perumahan ini memang sentiasa sunyi sepi bagai tiada penghuni kerana semua mereka sudah keluar dengan aktiviti hujung minggu masing-masing, yang tinggal di rumah hanya para pembatu rumah sahaja dan mereka pula pasti punya aktiviti tersendiri. Kalau di kampung boleh juga dia berjalan di sekitar kampung, pasti seronok tidak pun boleh ambil angin sambil berbuai dibawah pohon rambutan gading di depan rumah sambil berborak-borak dengan mak Ton. Paling best kalau sambil berbual makan goreng pisang tanduk yang masih panas-panas, pasti sedap! Zita telan air liur bila mengingatkan anganannya.

Kala memandu tadi Zita sendiri sebenarnya tidak pasti ke mana arah destinasinya. Tidak tahu bagaimana tiba-tiba sahaja stereng kereta sudah dihala masuk ke Jalan Bangsar. Zita teringatkan papa. Ingatkan tadi boleh juga dipujuk papa untuk window shopping tapi papa siang-siang sudah mengangkat tangan..sorry sayang, papa sudah ada date katanya. Date papa tu Zita fahamlah...macam biasalah...papa akan mengusung besi bengkoknya yang ada beberapa jenis dan warna itu ke Saujana Golf Club. Papa mengajaknya sama tadi sebenarnya. Kata papa elok juga dapatkan udara dan pemandangan yang segar. Zita menolak ajakan papa, bukannya dia tidak suka ke sana cuma pasti dia mati kutu nanti dikelilingi rakan-rakan sebaya papa yang confirm akan bercakap soal business..soal duit, duit dan duit. Topik popular dikalangan ahli-ahli perniagaan seperti mereka. Lalu kerana menolak ajakan papa maka tercampaklah dia di sini. Zita meninjau ke aras bawah dari palang ditingkat satu. Matanya melihat diruang legar BSC ini yang nampak meriah dengan orangramai. Pastinya ada sesuatu yang dianjurkan disitu. Eskalator untuk ke Ground Floor dituju. Langkahnya laju sambil tangan membetulkan kedudukan skaf dileher yang sedikit senget. Aduhh, terasa kepalanya terlanggar sesuatu. Sesuatu yang tinggi dan besar. Kepala diangkat sedikit sambil tangan menggosak dahi. Matanya sudah membulat tatkala melihat figura yang sedang berdiri dihadapannya saat ini.

"erk...Azhar kan?" Azhar sudah tersenyum memandang Zita sambil menganggukkan kepala. Teman disebelahnya turut tersenyum simpul melihat gelagat Zita yang sedikit lucu.

Aduh, malunya...mata letak dimana cik Zita?

"Zita...hey, what a big surprise jumpa you kat sini. You dari mana ni? Bila balik KL?"

Senyuman kecil Zita terbit dibibir mungilnya. Kedua-dua lelaki dihadapannya saat ini masih tidak berkelip memandang padanya. Zita terasa sedikit malu diperhatikan sedemikian.

" 3 weeks dah Azhar...Zita actually dari rumah tadi, tak tahu nak kemana sebenarnya ni...bosan duduk rumah sorang-sorang papa dah ada date kat padang golf, biasalahkan orang-orang business ni. So kita yang ditinggalkan terkapai-kapai sorang-sorang kat rumah ni ikut jer kaki...dan akhirnya here i am at BSC merayau-rayau ...you pulak, erk jap i guess.. dating ye, siap bawak bodyguard nampak..." senyuman Zita tambah manis dengan ayat akhir yang sengaja ditekankan sambil mengangkat kening pada Azhar. Ketawa Azhar spontan tercetus. Teman disebelahnya turut sama ketawa.

"issy, dating amende bawak bodyguard ingat i pondan ke..."

"apa salahnya kalau lelaki ada bodyguard..kan?" Zita angkat kening pada teman disebelah Azhar. Senyuman mereka saling bertaut. Azhar sudah ketawa kecil dengan gelagat Zita.

"eh by the way Sarah mana Azhar? Zita tak nampak dia pun, lamanya tak jumpa dia..rindulah Zita pada dia..."

"Sarah je u rindu, papa dia you tak rindu ke?"

"rindu you?..tak kuasa!.."

"owhh macam tu ye, takpe jual mahal sekarang..."

"mestilah..takkan nak jual borong atau longgok je...tengok orang la cik abang.."

Ketawa mereka bertiga saling bertindan.

"asyik ketawa layan you lupa lak nak i kenalkan pada you Zita...ni Zamri, my officemate merangkap teman rapat...ni best friend i dari zaman belajar lagi...handsome kan, tapi sorry la you dah takde chance nak tackle dia sebab dia dah tak ambik borang permohonan sejak 3 tahun lepas..." ketawa Zita makin rancak dengan kata-kata lucu Azhar. Zamri juga ikut ketawa.

"nice meeting you Zamri...panggil saya Zita je ok.."

"mee too Zita...panggil i Zamri or Zam je." Kedua-duanya berbalas senyuman.

"Zita, jom kita minum kat Dome boleh borak panjang...nak tau gak cite you ni, senyap-senyap je balik KL ye...alih alih terpacak je depan mata i."

"ok, jom i pun tak lunch lagi ni sebenarnya..."

Langkah ketiga-tiga diatur ke arah premis yang terletak tidak jauh dihadapan. Mereka mengambil keputusan duduk di meja yang terletak diluar. Sambil memberikan pesanan Azhar rancak bercerita pada Zamri bagaimana dia mengenali Zita. Zita pula tidak ketinggalan bertanyakan perihal kerja baru Azhar dan perkembangan si comel Maisarah. Sesekali tercetus ketawa dari mereka bertiga. Sesekali bila Zamri menyampuk dan bercerita pada Zita perihal Azhar, akan tercetus jerit kecil Zita. Kemudian meraka saling bertukar nombor telefon. Azhar dan Zamri turut menghulurkan kad nama mereka pada Zita. Sambil mengadap hidangan, perbualan mereka terus rancak.

"i nak tau ni why you tiba-tiba balik ni Zita. I ingatkan you akan duduk kat kampung dalam satu jangka masa yang panjang. Tu yang mak i katakan pada i masa kat kampung dulu." Zita memandang ke arah Azhar. pandangan mereka bertembung. Zita senyum. Azhar turut sama.

"i ingatkan you nak kekal duduk kat kampung...and jadi penghuni kekal kat banglo tepi sawah tu...you kan kata kat i dulu you dah jatuh cinta dengan suasana kampung tu...orang bandar yang dah kerap telan udara kotor kat bandar, tiba-tiba dapat hirup udara bersih dan segar kampung, mestilah tak nak balik kan." Zita hanya tersenyum mendengar celoteh Azhar.

Banyak mulut jugak mamat ni rupanya ye!

"actually...Zita balik sebab ada hal peribadi yang perlu Zita selesaikan. Zita harap ia dapat diselesaikan seberapa segera, insyaallah. Dah terlalu lama perkara ini membebankan hidup Zita sebenarnya. dah tak larat rasanya." Kening Azhar sudah terangkat. Dahinya turut sama berkerut. Zamri yang duduk disebelah Azhar hanya menjadi pendengar yang penuh takzim.

"berat sangat ke masalah you tu?..sorry kalau i keterlaluan bertanya pada you, Zita tapi cara you cakap tu i dapat rasakan sesuatu." Zita menggeleng-geleng kepala. Tidak menganggap Azhar sedemikian. Nafas dihela panjang sambil matanya dihala ke arah orangramai yang lalu lalang di kawasan kompleks BSC. Azhar masih tekun menanti bilah bicara Zita. Badan disandarkan pada kerusi. Masih jeda. Azhar akur dengan pendirian Zita.

"tak mengapa kalau you rasa tak bersedia nak cakap. Don't worry ok, i faham. Kalau you perlu pertolongan or apa-apa...you jangan malu cari i ye Zita. " Zita tersenyum kecil. Terharu pada kata-kata Azhar.

Azhar melemparkan senyuman pada Zita. Azhar dapat menjangka pasti sesuatu yang sangat berat sedang ditanggung wanita dihadapannya ini. Walau cuba diselindung dengan senyum dan gelak tawanya tadi, Azhar tahu Zita menyembunyikan sesuatu. Mata yang pudar sinarnya itu membuktikan telahan Azhar. Zita sedang merahsiakan sesuatu darinya.Sesuatu yang dirasakan sangat besar. Azhar tidak mahu memaksa Zita bercerita. Bukan itu cara Azhar. Biarlah..pasti satu masa nanti Zita akan membuka bicaranya tanpa perlu ditanya. Azhar amat pasti tentang itu.

wah, Azhar macam dah kenal sangat kamu ye dengan dia!

Zita melihat jam dipergelangan tangan. Hampir mencecah 6 petang. Matanya bertembung dengan pandangan Azhar dan Zamri yang turut memandangnya.

"Zita kena balik dulu, Azhar...Zamri. Ada janji nak masak dinner untuk papa malam ni. Jumpa lagi ok. Bye gentleman...assalamualaikum." Zita melambai sambil menunjukkan isyarat untuk Azhar menelefonnya. Azhar hanya mengangguk sambil tersenyum. Zamri hanya memerhatikan gelagat teman disebelahnya itu.

"ehem..." Azhar menoleh pada Zamri yang sudah tersenyum lebar.

"apa?"

"who's that girl bro?"

"sapa?'

"kau jangan buat-buat tak tahu..ingat aku tak nampak dari mula tadi refleksi mata kau pandang dia..sudahlah kau Har."

Azhar hanya tersenyum tanpa menjawab soalan Zamri.

That Girl...hmmm

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...