Wednesday, April 3, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 34


Bab 34
Bibir Joe ukir senyum sambil geleng kepala. Mulut yang tadi asyik mengunyah kentang goreng yang terbongkang bilah-bilahnya diatas lantai pinggan kaca dihadapan terhenti.  Tengahari tadi kala pulang menjalankan rutin menemankan Qistina makan, seperti kebiasaan Joe bertanyakan isterinya ini apa yang Qistina mahu untuk makan malam nanti. Akan diminta makcik dayang menyediakannya. Perlahan bibir comel itu meluncurkan jawapan. Qistina mahukan makanan barat. Qistina mahukan rib eye steak! Ditambah pulak pesanan tambahan mahukan rib eye steak yang dimasak sendiri oleh Joe. Bukan yang dibeli dari luar. Qistina tidak mahu. Memang sebelum ini Joe pernah memasak sendiri hidangan tersebut untuk Qistina. Sekadar mahu menukar menu tempatan yang saban hari dihadap oleh isterinya ini. Dan demi memenuhi permintaan wanita yang paling dicintainya ini, Joe sanggup meredah kesesakan lalulintas usai waktu pejabat tadi menghala stereng ke pasaraya berdekatan demi mendapatkan bahan-bahan untuk penyediaan makan malam mereka berdua. Kepada makcik dayang dipesankan tidak perlu memasak apa-apa malam ini untuk dia dan Qistina. Joe yang akan menjadi tukang masak malam ini dan makcik dayang akan menjadi pembantu chef! Ketawa wanita itu dengan canda Joe. Hujung jari manis dihala ke hujung bibir Qistina yang sedikit comot namun tetap comel dimata Joe. Aaah, apa-apa sahaja mengenai Qistina takkan ada yang jelik dimata lelaki Joe. Semuanya indah. Semuanya mempesonakan. Semuanya mengasyikan. 

"ada apa?" Qistina yang sedikit hairan dengan perlakuan Joe laju bertanya. Mata tajam dihala ke wajah Joe yang cuma seinci jaraknya dengan wajah Qistina. Hembusan nafas dari liang rongga lelaki ini mencecah pendengaran Qistina. 

Joe sapu hujung jari kanan ke tepi bibir Qistina. "black pepper sos ni pun suka kat you, sayang. Nak melekat kat bibir comel you ni. Come..i bersihkan,hmmm." Disapu penuh berhati-hati dengan mata yang tunak memandang ke arah ulas delima yang tidak bercalit sebarang warna itu. Sos yang sudah berpindah ke hujung jari Joe dibawa bibir. Hujung jari kanan sudah tenggelam ke dalam mulut. Bibir melontar senyum lagi kepada Qistina yang dilihat masih asyik merenungnya dari tadi. Pipi gebu Qistina diusap lembut. Masih terus menjaring senyum. Qistina yang takzim disebelah hanya memerhati tiap tindakan Joe tanpa berkelip. Dibelek dengan lirik mata raut wajah polos gebu yang begitu hampir mendekati wajahnya. Ada rasa yang sedang mengepung didalam dada. Sukar sekali mahu dilafazkan. Joe hembus nafas tenang. Disambung suapan potongan kecil rib eye yang sudah bersalut sos lada hitam yang dimasak sendiri tadi ke mulut Qistina. 

Mulut Qistina yang mengunyah perlahan tidak berkalih memandang dan tidak berkelip memerhati tiap tingkah dan perlakuan Joe yang masih mengusap pipinya. Dibiarkan sahaja. Tidak ditahan seperti lazim dahulu. Sudah terbiasa dengan cara Joe yang sentiasa memanjai dirinya. Jauh di lubuk hati Qistina tahu Joe terlalu baik meladeninya dengan segala kepayahan dan karenah yang mencabar sabar dan iman lelaki itu selama berbulan-bulan. Qistina tahu Joe sayangkan dirinya. Terlalu sayang. Jika tidak, masakan Joe sanggup menerima dirinya yang seperti ini. Diri yang adakala sukar mengawal diri sendiri. Memang adakala dia sukar mengawal diri terutama bila rasa dan kenangan itu datang menghambat naluri dan fikiran. Dan Qistina tahu dia hanya boleh percaya lelaki ini sahaja. Lelaki ini sahaja yang tahu...yang faham jiwa dan hati Qistina yang sengsara kala diri dihempas perasaan tentang kenangan peristiwa pahit itu. Dan hanya lelaki inilah yang tahu apa yang dialami Qistina selama ini. Kepada lelaki ini diluahkan segala-gala yang terpendam...terkunci di penjara hati. Qistina tahu kepada Joe dia mampu berbicara seenaknya. Melepaskan semuanya. Menghamburkan apa sahaja. Dan bicara lelaki yang tidak putus-putus memberinya tenang kala jiwanya runtuh, berada disisi kala semangatnya berderai membuatkan Qistina percaya hanya Joe sahaja yang paling   mengerti keinginan Qistina. Keinginan yang tidak pernah terpadam dari kotak ingatan.  Kerana itu lah dia bersetuju dengan permintaan dan percaya janji lelaki ini. Qistina akur dengan pujukan ayah dan umi. Kata ayah, hanya lelaki ini yang ayah percaya mampu menjaga Qistina. Dan di depan ayah, lelaki ini sah memegang jawatan sebagai suami Qistina. Qistina tahu perasaan Joe kepada dirinya. Walau diri dalam keadaan begini, dia masih mampu merasainya. Joe, aku tahu perasaan kau, Joe. Tapi..tapi aku tak mampu, Joe. Maafkan aku, Joe... 

Suami..

Ya, lelaki disebelahnya ini suaminya kini. Suaminya yang sah. Qistina masih ingat perkara yang satu ini. Dia tidak lupa. 

Tapi Khal... Qistina juga tidak boleh lupa pada Khal. Takkan lupa sampai bila-bila! Khal kan dah kata dulu tentang rencana mereka berdua..Janji mereka bersama. Qistina akur. Khal pun. Mereka dah setuju. Dan Qistina tidak boleh lupa perkara yang satu itu juga. Tidak akan lupa sampai bila-bila. Qistina dan Khal kan dah janji...dah janji.

Khal...kenapa kita jadi begini. Qis...Qis...tak boleh, Khal. Qis tak boleh lupakan  Khal. Khal..Khal ada dalam hati Qis. Tapak tangan kejap memegang dada. Bibir diketap. Mata yang hangat berkelip laju. Cuba ditahan. Dia tidak mahu menangis didepan Joe. 

Tapi Qis..Joe kan suami Qis, sekarang. Bibir makin kuat diketap. 

Ingat Qis. Joe suami Qis, sekarang. 

Bukan Khal!

Bukan Khal!!!

Alur degup jantung mulai terasa deras kala sebaris kata itu menghentam pintu hati. Tidak pernah diduga begini jadinya takdir hidup yang tertulis. Bukan dipinta suratan ini. Kenapa?!!! Kenapa mesti dia? Kenapa tidak oranglain? Bibir diketap kuat. Dinding hatinya bergegar kuat. Nafas laju memecut. Apa salah diri sampai dia harus menanggung semua ini. Mata dipejamkan sesaat. Wajah itu muncul kembali. Tersenyum. Pantas mata dibuka. Dada berombak kencang. Khal? Mata liar memandang ke kiri dan kanan. Laju mengelilingi sekitar ruang makan utama. Tiada. Khal? Khal!!!!! Jeritannya hanya bergema didada lohong suara yang terkunci. Liur ditelan. Joe disebelah yang memerhati sambil bertanya tidak dihiraukan. Khal. Khal...Qis....Qis minta maaf, Khal. Qis..Qis yang salah. Semua sebab Qis. Kalau..kalau kita tak....Ditelan nafas dalam dalam. Hujung kolam mata terasa hangat. Seraut wajah itu saban waktu hadir dalam fikiran. Segala-gala yang berlaku dahulu terlayar di matanya. Saban waktu. Tiap saat. Berulang-ulang. Kali ini dia harus menyatakan keinginan yang lama terpendam di lubuk jiwa. Qistina sudah tidak mampu bertahan lagi. Bayang Khal makin kerap hadir. Dia sungguh rindukan Khal. 

"Joe..." Tatapan sepasang mata Joe masih tidak berkalih. Gelagat Qistina sebentar tadi dapat diduga puncanya. Cukup difahami bahasa tubuh wanita Qistina. Dua pasang mata saling beradu tatapan. Qistina kemam bibir. Nafas yang sesak menekan dada. Dia harus menyatakan kepada lelaki ini tentang hasratnya itu. Dia mesti!

"hmmm.."Senyum dibibir Joe dilihat masih belum berlabuh. Pandangan redup lelaki disebelahnya ini masih takzim menanti ulas bicara Qistina. Qistina telan liur.

"bila kita nak pergi jumpa Khal?" Qistina tatap dalam-dalam anak mata Joe. Penuh pengharapan. Joe dilihat hanya khali. Marahkah lelaki ini dengan permintaannya. Tidak inginkah lelaki ini melayani permintaannya lagi. Tapi dia tidak mampu menahan lagi. Dia sudah tidak mampu! Disapu kolam mata yang kian panas dengan hujung jari. Menahan sebak yang menggila. "Tolonglah Joe! Tolonglah. Qis nak jumpa Khal, Joe. Qis...Qis dah lama tak jumpa Khal, Joe." Tangan kanan Joe dicapai. Digoncang. Berkali-kali. Joe masih takzim dilihat melontar renungan. Tiada balasan dari bibir itu. Qis kemam bibir. Rasa mahu menangis!

Jeda seketika. Qistina hela nafas. Tangan Joe digenggam erat. " Q..Qis..Qis janji." Tapak tangan kiri diangkat separas bahu dengan bicara yang tersekat-sekat. Joe dilihat tidak berkelip memandang. Dia tidak peduli. Dia perlu menyatakannya. Dia tidak mahu menunggu lagi. "Qis..Qis takkan buat macam dulu. Qis janji, Joe. Qis janji. Qis akan dengar cakap Joe. Qis sumpah, Joe. Qis sumpah." Kepala diangguk laju. Mengiyakan kata-kata yang diucapkan. "Joe..." Tangan Joe yang berada dalam genggaman makin erat dipaut. "Joe, tolonglah bawak Qis jumpa, Khal. Tolonglah, Joe. Joe...Joe kan dah janji pada Qis. Joe dah janji kan." Tangan Joe kembali digoncang. Qistina terus merayu.

Joe cuba sedaya upaya meraih tenang kala memandang wajah polos disebelah yang tidka henti-henti merayu. Merintih ikhsannya. Bukan dia tidak rasa. Dia merasai apa yang sedang dirasai Qistina saat ini. Hakikat dadanya ini bagai dihentak kuat. Bukan dia tidak mahu memenuhi permintaan Qistina. Tapi keadaan Qistina yang masih belum pulih sepenuhnya tidak akan mengizinkan perkara ini terjadi. Joe tidak sanggup melihat keadaan Qistina nanti. Joe tidak berupaya menahan perlakuan Qistina. Tangisan isterinya ini nanti pasti meruntun jiwa lelaki Joe yang selama ini cuba diwajakan demi sebuah janji. Joe tidak terdaya nanti kalau Qistina sudah rebah! Dan Joe yakin Qistina pasti akan terjelepuk lagi nanti...seperti pertama kali dahulu. 

Hembus nafas yang kencang cuba diladeni. Cuba dikawal. Istighfar meniti dibibir. Berulangkali. Renungan Qistina yang menanti jawapan balasnya dibiarkan seketika. Ditolak pinggan yang takzim dihadapan ke tengah meja. Diletakkan garfu berlabuh disudut pinggan. Dipusingkan tubuh. Betul-betul mengadap Qistina disebelah. Dijala senyum kecil. Tangannya yang masih didalam genggaman Qistina dikemaskan pautannya. Digenggam erat. Dua pasang mata mereka beradu tatap.

"sayang...i faham apa yang you rasa. I mengerti perasaan you. Kalaulah boleh i ambilalih tempat you...i akan lakukan." Ditelan liur. Pahit. Joe tahu dia perlu berhati-hati kala berbicara tentang hal ini dengan Qistina. Qistina perlu diladeni secara lembut dan penuh perhatian dan pengertian. Dia masih ingat pesanan pegawai perubatan kala   sesi akhir kaunseling dan psycho-therapy (terapi rundingcara) yang dijalankan ke atas Qistina. Masalah kemurungan Qistina sudah semakin baik. Itu yang dimaklumkan kepada Joe. Qistina sudah mampu berbual. Mampu bercerita. Tidak seperti awal-awal dahulu. Walau tidak banyak namun sekurang-kurangnya dia sudah boleh berbicara. Itu satu perkembangan yang baik. Itulah yang dimaklumkan oleh juru terapi yang mengendali kes Qistina. Dan demi untuk kebaikan Qistina, Joe tahu dia terpaksa menolak permintaan isternya ini. Tidak buat masa ini. Tunggulah bila Qistina benar-benar sudah pulih. Bila Qistina benar-benar sudah kuat dan bersedia. Joe tidak sanggup melihat airmata Qistina lagi. Dia tidak sanggup lagi..

"i tahu you nak sangat jumpa Khal. I tahu. Tapi..." Joe hela nafas tenang. Tangan Qistina terus erat digenggam. Sepasang mata Qistina yang cantik itu ditatap dalam-dalam.  "kalau Khal tau you akan sedih nanti bila jumpa dia...you akan terus salahkan diri you lagi bila jumpa dia...tentu Khal akan sedih sama. Khal tak sanggup tengok you macam tu, sayang. You tahu kan Khal sayang you sangat-sangat. You tentu tak mahu tengok Khal sedih kan. You sayang Khal kan,hmmm." Qistina menahan tangis. Kepala diangguk laju. Joe tahan rasa. 

"i akan bawak you jumpa Khal. I tahu janji i, sayang. I takkan lupa. I takkan mungkir. Tapi..you kena janji dengan i yang you akan sihat macam dahulu. You tentu mahu Khal jumpa Qistina yang cantik manis..Qistina si barbie doll yang comel. Kan?" Joe junam matanya pada kolam mata Qistina yang sudah melimpah.

"Joe janji? Janji ye, Joe?" Qistina goncang tangan Joe. Bertubi pertanyaannya menerjah cuping telinga. Joe senyum. Angguk kepala. Pipi licin Qistina di usap penuh kasih. Joe tahu janjinya kepada Qistina. Dia tahu sungguh tentang itu. Tapi..bukan sekarang masanya, Qis. Bukan sekarang, sayang. Maafkan Joe.
--------------------------------------------------------------------------------

NOTA:
Ini merupakan entri terakhir di blog bagi ceritera LAFAZ CINTA DI JARI MANIS. kucc sedang dalam proses penyediaan manuskrip penuh untuk diberikan kepada penerbit bagi tujuan penilaian.  Doa2kan untuk LCDJM yer. Ameen. Dan bagi meneruskan perjalanan karya di teratak  kucc ni, nantikan ceritera baharu dari kucc ; 13 ROSE MERAH...cumelkan tajuk dye..hikhikhik.

20 comments:

Eijan said...

Alamak laling...sentap betul hati ni nak tau apa jadi to my KHAL...kesiannya dia x dpt bersama Barbie dollnya itu...Good luck utk Full manuskrip tu ye...jgn peram lama2 tau...we can't wait la laling....STRESS ni...Mcm nak pecah dada nak tau misteri nusantara ni......thump up my dear....

kak nora said...

KAKA mahu KHALLLLLL.. mana KHALLLL... kaka tau joe tu baik, budiman n hendsem bla bla bla bla bla... tapi tak adil tuk KHALLLL...nak KHALLLLL...

kak na said...

sakitnya bc n3 ni,cpt la mss siap

Anonymous said...

Ermmm alahai byk mystery ni Kuchhh.. Bikin gabra ni..saje nak dera we alls ya....huwaaaaa...tension

Eijan said...

Kucc permintaan terakhir dari darling mu ini, up la lagi 1 bab bagi jadi 35... Baru stop.....plezzzzzzz....AT least jgn bagi darah rendah ai tetiba jadi HBP lak.....pengsan Mama Razin terus masuk ICU nnt......kekeke.....

Eijan said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ala...apa yg terjadi kepada KHal??is he still alive or not??sedih la baca part part akhir citer ni..mcm x adil utk Khal tp kalo dh perjalann takdir tertulis mcm tu..kena la terima dgn redha..ermmm...keep wondering about Khal..hope novel ni lepas penilaian penerbit..another nice story from akak..

aneesa

Anonymous said...

Khal koma, Qis Kawin Joe after Khal sedar, qis & joe break up..qis kawin khal...tolongla jgn buat mcm tu ending dia...tak rela kucc, biarlah Joe dgn Qis

nurizzwo said...

Kucc...13 rose merah agak2 jenis santai n klakar mcm mr.sirap bndung x?suka la mr.sb :)

Kak Sue said...

Kalu boleh biarlah Khai masih hiup dan Koma saja... kasihan Qis.... Qis susah nak terima Joe sebab Joe BF Qis selama ni.... sedih tau....

Kak Sue said...

Kalau boleh biarlah Khai masih hidup dan Koma saja... kasihan Qis.... Qis susah nak terima Joe sebab Joe BF Qis selama ni.... sedih tau....

ajeje said...

what really happen to KHAL..
so curious??????
anyway pray for the best that LCDJM will publish this year..
can't wait what happen to my Khal & barbie doll. Hope Khal & qis will be together at last. heheheh :)

nazira azwa said...

Ala curiousnye nk th pe sbnrnya yg jd pd Khal.. Cian kt Joe, Qis xblh trime lg Joe sbg suami..tp hope Joe akn ttp bersbr ye..

Unknown said...

Setelah dilayan bagai menatang minyak yg penuh, bersabar dengan berbagai kerenah, walau pun dengan kerelaan hati seorang lelaki ,

sanggup ke isteri itu menidakkan kehadiran dia si suami, kasih sayang dia, perngorbanan dia pada isteri, tak layak ke dia joe dapat kasih sayang Qis? sapa kata BFF tak boleh hidup bersama n bahagia?

Kucc .... cek memang mendera perasaan akak leee , tengah sedih niiii

sara said...

whatever happened to khal mati atau pun masih hidup tak mau lah qis & khal. tak mau tak mau tak mau....

kak ida said...

ingin dan teruja nak tahu apa sebenarnya yg terjadi kepada mereka berdua..menyebabkan Qis kemurungan dan apa yg berlaku pada khal..adakah dia masih hidup..alahai banyaknya unsur suspens ni..akak akan doakan agar novel ini pula keversi cetak...

Anonymous said...

Frust sangat2. Mana khal? Kucc, sorry ye, rasanye this one akak tak beli kut walaupun yr other novels semua akak dah beli dan baca. Best semuanye dan x sabar nak beli mr sirap bandung.

nursyafika said...

Hurmmmm frust giler kut! Mana khal ni?? Apesal qis ngn joe?? Dah terang2 qis tu syg khal gila2... Ahhhhhhh stress2....nak khallllll nk khallllll

Anonymous said...

Khal dh mati ke? Apa jadi ngn khal? Bukan qis cinta sgt dekat khal ke? Kenapa dia kahwin ngn joe? Kenapa? Kenapa? Kenapa? /huuu banyak betul persoalan

Ruunna Qizbal said...

best la cita niii

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...