Friday, April 19, 2013

13 Ros Merah - Bab 3


Bab 3
                         "Sayanggggggg...." Muncung Mimi sudah sedepa. Rengekan manja dengan suara yang mendayu memenuhi ruang bilik yang luas. Mimik muka yang sengaja dilukis untuk meraih simpati dilemparkan ke arah lelaki yang baru sahaja melangkah masuk kedalam wad kelas satu yang didiaminya usai keluar dari dewan pembedahan beberapa jam tadi. Tangan yang dihulur Mimi disambut Iqram. Digenggam kemas. Dielus lembut. Senyum manis ditabir."sayanggggg..you, gi mana ni. I tunggu tau! Sampai hati buat i macam ni. Kata nak datang before i masuk OT. Kata nak teman i...tunggu i till i keluar dari OT. Tapi..." Mimi pamer cebikan manja. Sengaja. "Sayang tak datang pun tau. Sedih i. I sorang-sorang je pagi tadi." Iqram tarik kerusi di tepi katil Mimi lalu dilabuhkan duduk. Mata jatuh pada pergelangan tangan buah hatinya yang berbalut. Sepasang mata coklatnya merenung jauh ke dalam kolam mata Mimi yang galak namun sedikit pudar sinarnya. 
                        "Sayang....you pergi mana? Kenapa tak datang before i masuk OT tadi? Dah lah i sorang-sorang kat sini. You pun tau kan sayang. I ni kan public figure. I tak mahu berita i masuk hospital ni tersebar kat majalah, surat khabar. I rimas la sayang.  I need a privasy in my life too. I cuma harapkan you jer ada kat sisi i. Sampai hati sayang buat i macam ni."Mimi terus pamer reaksi cengeng. Rengek suara memenuhi ruang. Iqram hembus nafas tenang. Tangan kiri mengelus pelipis. Entah bagaimana mahu djelaskan kepada buah hatinya ini. Mimi cebik bibir melihat reaksi Iqram yang dirasakan seperti tidak peduli. Entah ke kelab mana agaknya dia bersarang dengan kawan-kawan miang dia malam tadi ni. Entah dengan betina mana pulak agaknya dia berpeleseran. Mimi ketap bibir dalam diam. Well Iqram Faysal, this is Mimi okey. You can't ran away from me just like that. I'm not like your others bimbo. You're sooo wrong my dear sweetheart. Mimi is good too in this games. Mimi senyum dalam hati. Wajah kacak yang dihiasi sepasang bebola coklat muda itu ditatap. Ok, Iq..you wanna play the games. So, let us play the games, sweetheart. Ditarik nafas yang terisi sendu. Bibir dikemam. Hujung jari dibawa ke kelopak mata yang sudah basah. 
                       Ada esak halus yang terdesir lalu singgah di telinga Iqram. Aduh, parah ni! Dah buat drama lagi dia. Ni yang lemah ni. Alah Iq, macam tak biasa. Mimi Ain Syafina kan drama queen. Aktres handalan ni kan buah hati pilihan kau dari koleksi  perempuan-perempuan yang kau ada selama ni. Iqram mengeratkan genggaman tangan Mimi. Dielus jari jemari runcing Mimi. Dibawa ke bibir. Dikucup lagi. Lama. Dibawa mata menghala ke wajah pucat Mimi. Tapak tangan dihala ke pipi licin gebu itu. Dielus perlahan-lahan. 
                       "I'm so sorry baby. I'm so so sorry. I tau i salah.  I met with an accident masa drive ke sini pagi tadi." Coverlah dengan Mimi, Iqram. Jangan kau kantoi sudah. Accidentlah sangat kan. Kau ke atau si pipi merah tu yang accident. Boleh tak jangan buat lawak. Muka kau tak ada ciri-ciri orang baru lepas accident la Iq. Free jer karang kau kena sembur dengan Mimi. Iqram senyum dalam hati. Si  pipi merah. mengingatkan gadis itu, Iqram rasa mahu ketawa. Sungguh gadis yang ditemui pagi tadi membuatkan dirinya merasa teruja. Teruja untuk mengenali si pemilik nama Damia Humaira itu. 
                      " Lu nak hantar gua balik rumah gua?"
                       " Yeah. Any problem?"
                       "Lu jangan buat lawak boleh tak bro. Telinga gua rasa geli aar. Lu, Ada kapas tak? Gua nak korek telinga gua ni kejap." Damai selamba gosok cuping telinga didepan Iqram tanpa langsung segan silu. Iqram gagal sembunyi senyum dengan telatah spontan Damia. Mata Damia bertembung dengan pandangan bebola mata Iqram. Terjeda seketika. Tidak berkelip. Walla Pot, apa kes gua tak perasan tadi nih. Bingka ubi hangus ni mata dia coklat wooo. Perrghhh beb. Seksi maut! Lu kalau tengok ni gerenti lu pengsan tujuh pusingan, Pot.
                       "Dah puas belek muka saya,hmmm."
                         Iqram terus tabur senyum ke wajah yang terhias sepasang pipi nan merah didepannya ini.  
                        Damia lontar deheman. Iqram senyum.
                        "Apa barang gua nak belek muka lu lak."
                         Iqram terus tabur senyum. 
                         "I knew my look always enchanted lady eyes."
                         "Enchanted? Apasal gua rasa tekak gua kembang aar. Lu tahu tak sebab apa, bro? Macam nak muntah aar bro." Iqram sembunyi senyum. Dia ni, issh memang tak cover sungguh kalau mengutuk. But i like her. Gosh, what happened to you, Iqram Faysal!
                        " Just admit Ms Damia." Dan si pipi merah didepannya ini di lihat membuat aksi mencekik leher. Pecah ketawa Iqram. Gagal ditahan. "Lu ingat muka lu giler gempak la sangat. Ekeleh. Lu tau tak bingka ubi hangus rupa dia macam mana?"
                        "What did you call me?"
                        "Tu kembar lu la tu. Baik lu perati betul-betul. Memang seiras lu, bro."   
                         Bingka ubi hangus. Iqram senyum terus bila teringatkan kata-kata spontan dan tak berpolisi insuran si pipi merah itu. Muka aku yang gila punya handsome ini dia kata macam bingka ubi hangus. Too much haa Damia. Iqram geleng kepala dengan senyum yang kian lebar.
                       "I tengah sakit-sakit ni pun, you masih boleh senyum-senyum kan. You sebenarnya tipu i kan sayang? You sebenarnya tak accident kan? You sengaja jer buat alasan supaya takkan datang teman i tadi. Betul kan?" Tangan Iqram yang singgah dipipi ditepis. Dilontar wajah ke arah lain seketika. 
                       " Baby..I..."
                        "Tengok diri you. Cuba you tengok diri you betul-betul." Mimi hala semula mata menjalar keseluruh wajah dan tubuh Iqram sebelum dihala tatapan ke wajah kacak lelaki yang duduk rapat disisinya. " Tak macam orang lepas accident jer. Sayang...baik you cakap terus terang dengan i. You pergi mana sebenarnya ni? I tak suka you tipu i. I sakit-sakit pun, you nak main-mainkan perasaan i. Tak baikkan you buat i macam ni. I tak pernah pun tipu you selama kita couple ni. Tak pernah kan?"
                        Aduh, kantoi la pulak!
                       "Baby, i tak tipu you. Betul. Sumpah. Memang i accident. I langgar orang tua naik basikal. Kesian dia." Iqram pamer wajah rusuh...wajah muram tapi dalam hati Iqram dah pecah ketawa. Berderai memenuhi segenap ruang hati. Sorrylah baby. I bukan sengaja nak tipu you. I terpaksa. Tapi betul i accident, baby...cuma bukan dengan orang tua. I accident dengan si pipi merah. 
                       Mata Mimi bulat. Sengaja. Tangannya yang masih dalam genggaman Iqram dipaut erat. Dibawa ke dada. Ditekan. Mata dijunamkan ke wajah Iqram yang jelas risau. Hati sinis tersenyum. Jangan nak kelentong aku ye Iqram. Aku tau cerita yang sebenar nanti, jagalah kau Iqram Faysal. Well, kau jangan fikir kau hebat ye Iqram. Kau lupa ke aku ni siapa. Ni Mimi Ain Syafina laa. Aktress terbaik festival filem. Aktress popular.
                       Mimi pamer mimik gusar...mimik risau yang teramat. Kepala Iqram diusap penuh prihatin. Tangan yang kemudiannya dicapai oleh Iqram lalu digenggam erat.  "Then...orang tua tu..orang tua tu macammana, sayang. Cedera? Mati? Sayang...you jangan takutkan i. I...i taknak you kena tangkap nanti. Taknak." Mimi laju geleng kepala. Air mata sudah laju merembes keluar dari tebing kolam  mata. Iqram tahan ketawa yang sudah berderai didalam. Iq, kau memanglah pandai ayat perempuan kan. Kau tengok aktress handalan pun boleh jatuh nangis dengan cerita wayang kulit kau.                      
                        "Sayang, i taknak apa-apa jadi kat you. I sayang you. I cintakan you. You know how much i love you. You're my everything, Iq."
                         Iqram angguk kepala. Senyum. Tangan Mimi yang berada dalam genggaman dikucup lagi sebelum digenggam kembali. Dielus-elus lembut.
                         "Sebab tu i lambat datang. I settlekan hal tu. Nasib baik orang tu tak ada apa-apa. I hantarkan orang tu ke klinik. Lepas tu i hantar dia balik. Then i rush datang sini jumpa you, baby. Kalau i tak sayang you, i tak terkejar-kejar pagi tadi sampai i accident. I love you as much as you love me. Trust me baby. Trust me."
                          Mimi dilihat mengurut dada. Senyum manis diukir. Berbalas senyum dengan senyuman manis Iqram. Nasib baik. Tidak, habislah saham aku. Status dan imej aku ni sebagai aktres popular dan terkenal harus tercemar.  Paparazzi-paparazzi yang laparkan gossip terbaru aku tu pulak dapat spot gambar aku dengan Iqram kat balai polis . Harus keluar paper dan majalah nanti. Eeei, tak maulah aku. Tak kuasa! Tapi, kalau tak pergi nanti dia ingat aku tak care pulak kan. Aku kan kekasih dia. Habislah peluang aku nak jadi calon wife dia. Huh, menyusahkan betullah Irqam ni. Kalau tak pasal kau ni anak dari keluarga kaya-raya, anak tokoh korporat pemilik konglomerat automobil terkenal harus jer aku tak layan kau dari mula kau nak pikat aku.
                       
                        "Beb.." Pot henti suapan nasi ambeng yang baru dibeli dari kedai wak Man tempe diseberang jalan. Wajah teman serumah merangkap teman sekampungnya itu ditatap tunak. Damia ni kalau mencekik nasi ambeng haram tak toleh kiri kanan!
                         "Haa.." Damia masih tunduk mengadap bungkus nasi ambeng yang dibeli Pot. Dua bungkus tadi Pot beli. Memang ini hidangan rutin makan tengahari gua dan Pot. Almaklumlah gua berdua ni kan anak dara yang terlebih vitamin M dalam sistem hormon ...hahaha. Kalau korang nak tahu Pot ni kawan baik sehidup semati gua. Nama betul dia Puteri Mariana Aida. Glemerkan. Peergh glemer weh. Tapi si mangkuk Pot ni tak suka nama dia yang giler gempak tu. Dia suruh gua carikan nama yang rock sikit. Ganas laa bunyinya. Tu yang gua beri nama dia Pot. Ganaskan?
                         "Lexus hitam kebaboom gempak yang hantar lu balik tu siapa? Handsome giler woo gua tengok mamat tu."
                          " Ohh. Tu bingka ubi hangus. Lu tak nampak ke muka dia ke? "Damia laju suap sambal tempe ke mulut yang penuh. Wak Man tempe ni gua rasa ada letak ganja aar dalam nasi ambeng dia nih. Tu pasal gua dengan Pot ketagih jer pekena nasi ambeng dia. Mak gua masak pun tak kick macam ni. Kalau gua dengan Pot tak makan sehari, gerenti gua rasa ada yang tak best aar. Ada yang miss ja dalam hidup gua. Takpa nanti satu hari gua nak ajak Pot skodeng Wak Man tempe masak. Gua nak tengok dia letak apa dalam ramuan nasi ambeng dia ni. Kalau betul dia letak bahan terlarang, gua belasah dia sampai lembik!
                           Pot jegil bijik mata. Bingka ubi hangus?! Damia ni kan. Memang aar bakar darah jer!
                           "Lu biar betul, beb. Ingat gua tak nampak ke muka mamat tu tadi. Gila handsome. Gua sikit punya besar kat pintu pagar haram lu nak kenalkan kan. Lu memang bedebah aar."
                            "Apsal lu tak kenalkan diri lu sendiri tadi. Lu macam tak biasa pulak buat kerja-kerja kembang setaman ni. Gua malas nak jadi ejen penjodoh bilangan ni." Pot rasa macam nak hantuk-hantuk kepala kat meja. Damia kalau bercakap memanglah syarikat insuran pun tak mahu jual insuran kat dia.
                          " Alah. Lu cakap jer la lu dah jatuh syok kat mamat tu. Lu taknak gua kacau daun kan." Damia tersedak. Tangan pantas ditepuk-tepuk ke dada. "Gila terkena rasukan jin gua mana pulak lu ni Pot? Daun apa yang lu kacau ni? Weng apa lu tengah-tengahari buta ni."
                            Pot cebik." Lu nak coverlah tu kan."
                            "Malas gua nak berbahas dengan lu ni Pot. Buang tenaga solar badan gua jer."
                             Pot tarik tubuh rapat ke meja. Wajah Damia dihadapan makin rapat dimata.  Tangan kiri dipanggung ke dagu."Walla beb, lu tangkap ikan paus dalam diam-diam. Mana lu kenal dengan mamat Lexus hitam tu beb? Cer citer kat gua. Gua tengok tadi mamat tu. Peerghh. Maut punyer handsome weh."Pot angkat-angkat kening. Sengih.
                            Damia jilat jari satu persatu. Pertanyaan Pot dibiarkan selamba tanpa berjawab. Mata dihala sekilas memandang Pot yang sedang menanti jawapan. Bekas kendi basuh tangan dicapai. Dihulur tangan. Tangan dihala pada tuala ditepi Pot." bak tuala lap tangan tu kat gua." Pot jeling lalu capai dan hulur pada Damia. Ditabur sengih. "mekasih Potku sayang." Gelas air suam didepan dicapai. Diteguk tenang.
                           "Bismillah tak baca la tu." Pot mengacah mahu mengetuk kepala Damia. Geram pertanyaannya tidak berbalas. Rambut panjang Damia yang mencecah bahu teralun-alun kala kepala Damia laju mengelak. "Baca dalam hati mana lu dengar. Telinga lu kan kat luar." Damia ni kan mulut dia memang kalah naga berapi. Gua kadang rasa nak je lepuk lu sampai lembik!
                          "Mamat Lexus hitam tu boyfriend baru lu kan beb. Baik lu mengaku. Tidak gua report kat abah lu. Lu ingat yer, gua ni dah diamanahkan abah lu untuk tengok-tengokkan lu, beb." Pot dah keluar teknik ugut. Damia ni kalau sebut nama abah dia gerenti dia kibar bendera putih.
                        Damia lepas nafas dalam-dalam. Ni yang gua malas ni. Abah, gua kan dah cakap mangkuk Pot ni memang suka buli gua tapi abah tak percaya gak kat gua. Ni yang gua nak marah ni, bah!  Tak kira. Nanti gua balik kampung gua nak balas dendam gak kat abah. Gua nak cantas semua pokok pisang kat kebun abah!
                        "Pot, untuk pengetahuan ilmu am lu yang tak berapa nak cantik grednya tu si bingka ubi hangus yang naik Lexus hitam kebaboom tu laki orang. Dia hantar gua balik jer sebab dia dah jahamankan uniform kerja gua pagi tadi. Tu yang sebabnya gua kena emergency leave."
                         Mata Pot macam nak melompat keluar.
                         "Giler handsome maut macam tu laki orang ker?"
                         "Ha'a. Gua suspek bini dia nak bersalin pagi tadi. Tu yang dia teraccident dengan gua sebab pecut macam lumba haram Lexus kebaboom  dia tu."
                          "Rugi aar beb. Giler maut punya handsome wooo tapi laki orang. Issy." Pot geleng kepala laju laju.
                          " Ala, laki orang nak buat apa. Giler maut punya handsome pun tak guna. Ehh tapi kan Pot...ada satu ni. Kalau lu tau harus lu pengsan tujuh round. Confirm!" Damia hala mata yang bercahaya ke wajah Pot. Sengih melebar. 
                          "Amende?" Pot sudah teruja.
                           "Mata bingka ubi hangus tu..."
                           "Kenapa kenapa dengan mata dia.."      
                            Damia kenyit mata.
                            "Co...ko..lat!!!!!!!!!"
                            Damia dan Pot saling memandang. Sengih. Mata terkelip-kelip.
                           "Seksinya!!!!!!!!!!!!!!!"
                            Dua suara saling bergabung. Bergema.    

9 comments:

_aniesue_ said...

hihi gatal gak ek pipi merah ni...

Anonymous said...

Kira damia ni dok usha gak lah ya bingka ubi hangus tu...haha..lawak..pengsan 7 round...

kak nora said...

muahahahaaa...nakal la damia ngan pot nih... bingka ubi hangus ni sedap sgt dik non oiii...tang kerak dia yg rentung tuh...perghhh boleh pinsan 7 round gak la bila pekena ngan kopi o kowwwww...

nursyafika said...

Hahahaha lawak giler doh! Iqram tu dh angau2 dekat pipi merah lak! Bila la diorg nk jmpk lagi ye =]

sara said...

Kucc...best aarr. Si pipi merah & binka ubi hangus. Tp yg hangus ni yg sedap.

zoora said...

bessst ooooo...yummylicious jugak citer ni...cepat la smbng ya cik kucc!

Eijan said...

Bingka ubi hangus tu mata cekelat pulak....tu yg buat pipi merah tak keruan.....
Nasi ambeng.....wah itu resepi johorian vesi javanese....ai loikeee.....

RinsyaRyc said...

ok ok.. lexus kebaboomm kan? serius laarr si damia ni gengster sedunia. hahahahaha!

si yellow said...

suka la cite ni..suka akak wat novel romantik comedy..sweet..hehe

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...