Sunday, April 7, 2013

13 ROS MERAH - BAB 1

Bab 1
MEMANG nak makan maki gua laa orang dalam Lexus hitam ni. Weh bahlol, lu sepupu Kassim Selamat apa? Bawak kereta macam siot. Lu kalau gian nak terbang, lain kali pergi buat landasan lu sendiri. Jangan guna jalanraya. Memudaratkan oranglain. Gua pun ada sumbangan bina jalanraya ini tau tak. Tiap tahun gua bayar cukai kepada gomen. Errk...walaupun tu duit Pot yang punya, tapi sebab gua yang tolong pergi bayar, kira tu pun sumbangan gua jugak tau tak? Damia buang dengus geram. Bibir diketap kuat. Sakit hati sudah tidak terhitung. Berlapis-lapis rasa itu terhadap pemandu Lexus hitam yang telah menyebabkan dia terduduk dirumput tepi jalan dek mengelak pencikan deras air lopak tadi. Tapi dek nak mengelak, dia gagal mengimbangi tubuh lalu jatuh terduduk dan separuh seluarnya lencun. Basah kuyup. 
                 Mata mencerlung tajam ke arah kereta dihadapan. Kalau tak sebab badan gua rasa sengal-sengal, mahu je gua tabuh lu cukup-cukup. Bawak macam pelesit tanah sampai tak nampak gua yang jalan kat bahu jalan ni. Gua bukan makan jalan lu pun. Bingka ubi hangus betul! Damia terus hambur amarah. Berjela-jela. Mata tajam memandang baju seragam coklatnya yang sudah kotor tercalit lumpur kesan becak dari lopak. Hatinya meledak. Bengang. Bengang gila! Ni siapa nak ganti uniform gua yang dah bertukar diluar warna kejadian asal. Tahu tak ni baju uniform baharu gua? Gua memang sengaja pakai yang baru sebab nak dapat pahala hari jumaat tau tak? Perlahan Damia bangkit dari jatuh. Muka berkeriut menahan sakit. Tubuh terasa sengal kesan terjatuh tadi dek mengelak simbahan air dari lopak yang dilanyak tayar Lexus hitam didepannya. Tudung yang sedikit senget dibetulkan dengan tapak tangan. Disapu laju. Beg kura-kura yang masih tersangkut dibelakang ditanggalkan. Mata membelek depan dan belakang beg. Nasib baik tak tercedera beg gua. Kalau tak, gua mintak lu ganti beg klasik gua ni. Gua tak kira! Tangan yang sedikit bercalar dan sedikit pedih kemudian laju dihala ke belakang badan menyapu belakang seluar coklat muda yang tersarung. Kesan lumpur yang lembab dan basah sudah melekat ke punggung. Mata dihala tajam ke arah Lexus didepan. Lu ni lesen kedai mamak pokok ketapang apa? Bawak kereta sampai tak nampak gua yang sebesar pokok belimbing nih. Hati Damia terus menyumpah-yumpah. Mata memandang bahagian bawah seluar yang sudah lencun bermandikan air lopak yang berwarna teh susu pekat. Apa punya malang la gua pagi ni. Dah la dia lambat bangun pagi tadi pasal si jam loceng kat rumah tadi cuti pulak hari ini. Teruk betul laa lu, Pot. Lu dah tau nak cuti hari ni, lu kejutkan la gua lepas lu solat subuh tadi. Lu tau kan gua ABC lagi. Ni tidak. Boleh lu terjun berbungkus sama sebelah gua. Baek punyer berkeruh. Lu memang hampas kelapa aar Pot. Tengok, kan dah jadi tragedi gua bangun melangkah syuruk. Ni, mangkuk bingka ubi hangus ni pulak lagi dah melambatkan gua. Harus gua kena sembur dengan Ms Ow ni karang. Tapi takkan gua nak pergi kerja macam ni. Uniform gua dah jahanam berbalut lumpur. Aahhh..tensionya gua! Wajah pengurusnya sudah terpampang di depan biji mata. Ms Ow tolonglah jangan marah gua. Ini memang diluar kawalan kuasa radar otak gua aar. Semua pasal mangkuk bingka ubi hangus Lexus hitam kat depan tu haa. Dia aar punya angkara yang memalangkan hari jumaat gua. Dia yang sebabkan gua terpaksa emergency leave hari ni. Sorry aar Ms Ow. Gua bukan sengaja aar.
              Iqram tepuk dahi. Keluhan perlahan terluncur. Macammana dia boleh tak perasan ada lopak dalam ditepi jalan tu tadi.bawa. Tu la bahana bawak kereta ikut hati.  Bukan ikut undang-undang. Nasib baik tak langgar orang...cuma disebabkan kecuaiannya tadi menyebabkan ada orang yang terduduk di tepi jalan. Diundur kereta perlahan. Nasib baiklah kenderaan pagi ini tidak begitu sesak. Hari minggu begini, awal-awal pagi jalanraya memang lapang. Mata terhala kepada gadis berbaju kemeja dan seluar serba coklat. Gadis yang sedang bangkit dari jatuh itu dilihat sedang membetulkan tudung di kepala. Mata dikalih sesaat ke pergelangan kanan. Bebola menjunam ke permukaan cermin Tag Heuer. Sah Mimi dah masuk bilik bedah ni. Mau panjang muncung buah hatinya itu sebab tak nampak bayang Iqram sedangkan semalam dia sudah berjanji untuk datang sebelum pembedahan. Padanlah muka kau, Iqram. Tulah, tidur lagi lambat-lambat. Berembun jer malam-malam minggu. Kan dah terlajak. Tapi sekarang yang lebih penting dia harus menyelesaikan masalah yang didepan matanya saat ini. Wajib!Tali pinggang pantas ditanggalkan. Pemegang pintu dicapai deras. Tubuh kurus tingginya diloloskan keluar daripada perut kereta. Gadis yang sedang menyapu bahagian belakang seluar dihampiri. Dada menahan debar. Iqram tahu memang dia akan mendapat habuan daripada gadis ini. Dia akur. Memang salah diapun. Kalau kena maki, kena sembur, kena marah..diam sahaja lah.  Minta maaf. Itu paling selamat. 
                  "Errk..cik, cik ok? Saya minta maaf. Saya tak sengaja. Sungguh tak sengaja." Mata Iqram jatuh pada wajah didepan yang sedang merenungnya tidak berkutik. Wajah putih mulus itu tidak berkelip ditatap. Merahnya pipi dia! Tapi...ni bukan merah pasal marah. Issy, yang pergi tenung pipi dia kenapa. Tak nampak ke mata dia yang tajam tu. Hati berbisik. Tapi..pipi dia memang merah laa!
                  Masih tiada jawapan. Hanya dua pasang mata mereka yang bertembung.
                  Maaf kunun. Banyak la lu punya tak sengaja!                   
                  "Cik tak apa-apa ke? Kita ke klinik ye." Suara perlahan Iqram tapi cukup jelas terus bergema. Tidak putus asa. Dia tahu memang dia yang bersalah. Dan dingin beku layanan gadis dihadapannya ini memang wajar. Senyum sinis yang terukir dibibir gadis berpipi merah didepannya ini membuatkan dada berdebar gusar. Cool Iqram. Just be cool ok. Hati membisik semangat. Mata Damia terus memandang. Bulat. Geram dan rasa sakit hati saling bercampur. Mata terus beradu pandang. Tidak dijawab pertanyaan yang diajukan. Juga pertanyaan yang tadi. Lelaki kacak berpakaian santai kemeja tee Polo warna hitam, berseluar jeans dan berkaca mata hitam yang baru keluar dari kereta hitam yang menyiram air lopak ke seluar uniformnya masih tegak berdiri dihadapan. Memandang dan menegur Damia dengan penuh sopan. Berhemah. Prihatin. Damia pamer senyum sinis memandang lelaki dihadapannya ini. Walla...sopan santun la pulak bingka ubi hangus ni. Cover ampun baek punyer aar vokal lu sebab dah humban gua terduduk tepi bahu jalan ni kan. Apa, lu Ingat gua akan terpesona ker dengan suara lu. Apa barang nak bawak gua pergi klinik. Gua bukan cedera la bahlol! Dilempar lagi renungan tajam kepada lelaki dihadapannya ini.
                  Iqram telan liur. Dua pertanyaan tadi langsung tidak bersambut. Gadis dihadapannya ini hanya merenung dia dari tadi. Tajam. Iqram elus pelipis. Mata menyusuri seluar gadis ini yang sudah basah separas lutut. Ada kesan lumpur.  Disebalik rayban, mata terpaku pada tapak tangan gadis ini. Ada kesan garis-garis calar luka yang jelas. Hati dibalut rasa bimbang. Rasa bersalah. Apa nak cakap ni. Kepala dah buntu. Pertanyaannya awal tadi langsung tidak berjawab. Sah gadis didepannya ini memang marah kepadanya. Iqram hela nafas perlahan.  
                  "Cik ok tak ni? Saya bawakkan ke klinik yer." 
                   Damia rasa macam nak luku jer kepala lelaki dihadapannya ini. Ekeleh bingka ubi hangus ni. Boleh lu tanya gua ok ker tidak. Mata mana? Bukak lah spek hitam lu tu. Gua tak heran pun rayban lu tu. Haa ni..cuba tengok gua betul-betul. Tengok uniform gua yang selamat lu mandikan dengan air lopak. Hai la labu kuning, ada jer yang kena tomoi dengan gua pagi-pagi jumaat yang sejahtera dan permai ni karang. Woi mangkuk rayban hitam, lu pakai mata batu apa! Lu tak nampak uniform gua dah kuyup separuh lutut ni. Seluar gua dah berlumpur ni. Lu boleh tanya lagi. Bengap tol aar. Damia ketap bibir. Geram. Mata dah macam buah saga tua tenung objek hidup didepan yang sedang memandangnya. Menyala. Jari-jemari dah diramas-ramas. Kalau gua swing sebijik dia ni mau jadi drama sebabak di tepi bahu jalan. Ahh..memang suwei aar tuan kereta hitam gedabak ni. Harap muka jer meletup. Bawak kereta macam lumba haram!
                   "Cik..cik ok tak ni? Kalau tak, saya hantar ke klinik ye." Iqram terus bertanya. Tenungan gadis ini benar-benar merisaukannya. Dia bimbang kalau-kalau gadis ini mengalami apa-apa kecederaan dalaman. Kebisuan gadis ini benar-benar membuatkan Iqram mati kutu. Cik kak ni memang marah sungguh nampak gayanya. Habislah kau, Iqram. Nak buat apa lagi ni? Nak minta maaf sekali lagi ker? Tapi pipi merah ni asyik tenung jer. Mulut sikit pun tak buka. Iqram usap pelipis. Buntu. 
                    Memang rentung bingka ubi hangus ni gua kerjakan karang. Gua panas ni. Gua tak kira walau muka lu meletup handsome. Gua memang nak belasah lu gak! Telinga gua dah keluar asap Pinatubo ni. Berdesup-desup ni. Lu nampak tak?
                  Tak boleh jadi ni. Mau tak settle kalau terus macam ni. Iqram toleh bebola mata ke pergelangan kanan. Memang sah Mimi akan merajuk nanti ni. Aduh. Mata dihala ke wajah didepan yang tidak lepas merenungnya dari tadi. Ni satu hal lagi. Aaah..cakap la sekali lagi. Minta maaf jer. Harap dia boleh terima. Amin..amin..Ya Tuhan, tolonglah hambamu yang bersalah ni yer.
                  "So so sorry ye cik. Saya..saya memang tak sengaja. Saya tahu memang salah saya. Saya sebenarnya sedang berkejar ke hospital."
                 Banyak lu punya sorry molly. Nampak tapak Adidas gua yang berlumpur nih! 
                 Damia lontar renungan tajam kepada lelaki dihadapannya ini.Beg kura-kura dibelakang dibetulkan kedudukannya. Tali beg yang terjuntai diketatkan ikatannya. Mata masih tidak berganjak memandang lelaki didepan yang sudah banyak kali memohon maaf. Aahh..ingat senang-senang ke gua nak lepaskan maaf gua kat lu lepas apa yang lu dah buat kat uniform kesayangan gua. Malam sikit! 
                "cik..saya minta ma.."
                "Lu apa kes bawak kereta macam tersampuk puting beliung, bro? Bini lu ada dalam wad bersalin ke? Bawak kereta pasang mata sama. Jangan simpan dalam poket."
                 Iqram telan liur. Kata-kata dipintas deras oleh suara garang gadis didepannya ini. Tapi..tapi dia sebut apa tadi. Lu? Bini? Wad bersalin? Bibir Iqram mahu menghambur ketawa tapi ditahan bila melihatkan renungan tajam gadis didepannya.  Fuh, garangnya cik kak pipi merah ni. Bahasa ganas betul. Macam kongsi gelap. Tak padan dengan badan. Tapi..muka dia lawa gila. 
                 "Kalaupun bini lu nak bersalin, lu jangan babitkan oranglain dengan hal peribadi lu, bro. Lu tengok sekarang gua dah lambat pergi kerja...uniform gua lu dah siram dengan air lopak berlumpur. Lu fikir tak lu dah susahkan hidup gua hari ini. Kalau gua kena buang kerja sebabkan gua tak datang kerja hari ni, lu nak tanggungjawab? Gua nampak lu kecik jer sekarang ni. Eei..geram betul gua dengan lu ni. Lu tau tak lu dah rosakkan hari jumaat gua? Sebab lu, gua nak kena tunggu seminggu lagi nak jumpa jumaat. Lu nak ganti ke pahala gua yang dah ilang hari ni sebab lu dah wassalamkan uniform gua ni haa?" Damia lontar amukan. Berdas-das. Haa..ambik lu! Buat hal lagi dengan gua.
                "Errk..saya.."
                "Gua tak kira. Lu call boss gua sekarang jugak. Lu cakap lu yang sebabkan gua tak dapat datang kerja hari ni. Lu yang sebabkan gua terlibat dalam kemalangan hari ini dan lu akan bayar gantirugi untuk gaji gua hari ini kepada dia. Mana telefon lu. Cepat bagi gua." Damia hulur tapak tangan. Pantas mencantas kata-kata lelaki didepannya ini. Tidak mahu memberi peluang.
                "Haa? Aw..awak cakap apa nih?" Dahi Iqram sudah berlapis kerut. Terkejut diterjah dengan kata-kata spontan dari gadis didepannya ini. Kata-kata yang mengandungi permintaan yang tidak disangka-sangka!
                "Lu ni memang stok mamat lembab aar. Harap muka je giler gempak yang boleh buat awek-awek  terjun lombong sebab rebutkan lu. Bro, lu nak gua cakap bahasa apa dengan lu. Tamil?"
                Mata Iqram tidak berkelip memandang gadis didepannya yang mempamer muka bersahaja. Which star does she come from? Dia ni memang sungguh ganas laa!

17 comments:

sara said...

biskut lemak berkrim.
bingka ubi hangus. ha ha ha.....
akan datang apa agak nya eh?

Anonymous said...

Starting bagus nie..
Wa lu..nice :D

::ara:: said...

gua suka cerita! lu cepat sambung ya :D

Jolyn Eve said...

hihihihi bingka ubi hangus.. smbung cecepat...

akulah said...

Osome...i like...

Eijan said...

Biskut lemak lemak berkrim dah masuk tin.....kasi tutup rapat2 jgn sampai lemau.....minggu depan blh dpt kot....

Bingka ubi hangus baru keluar dr oven....panas berasap lagi ni .....pagi2 dah membakor ye.....hangus2 pun makan sedap sebab ada lemak & manis juga....so keep on ur lively story my darling.....

All the best....

Haslina@DC said...

Waahh starting dah ganas Kucc....keep on leading us the story....

Anonymous said...

Wahhhhhh best3.....eh jap2 sebelum tu nk tny Iqram ni hero ke? Huuuuuu

nazira azwa said...

Uish garangnya Damia..terkulat2 si Iqram nk menjawab...

kak nora said...

wakakaaa...bingka ubi bukan da hangus lagik tapi rentung sudahhh... damia lu kasi panggang itu mamat garing2 sedap dimakan tuh taim hati tgh panasss..

Anonymous said...

Besttttt la... Kucc cpt sambung ye....

Anonymous said...

dalam dok tggu2 biskut lemak berkrim....bingka ubi hangus pulak muncul....i loike

Kump. Pemuda, Puteri UMNO BERSARA Dari UMNO said...
This comment has been removed by a blog administrator.
noorliyana Shamsuddin said...

Wa suke beb , lu punya cerita kali ni gempak tu hahaha

IVORYGINGER said...

always tip top lu... gua tabik spring... hahaha....

nuyull said...

Best

norihan mohd yusof said...

mukadimah yg amat menarik...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...