Friday, April 12, 2013

13 Ros Merah - Bab 2


Bab 2
                          "Cik cakap apa tadi? Boleh tolong ulang? Saya tak faham maksud cik."Iqram beranikan diri bersuara seraya melontar renungan kearah wajah ketat gadis didepannya ini. Sepasang mata itu tidak berkelip memandang. Sudahnya dia pulak yang terkedu. Tidak terkata lalu gagal menyambung bicara. Mata bulat yang bersinar itu sungguh tajam menatapnya dan pandangan itu terus terjun ke dasar hati lelakinya. Namun, selamba sahaja mimik wajahnya. Dengan bersandar di tepi Lexus Iqram bersama dua tangan yang bersilang di tubuh kecilnya dalam keadaan seluarnya yang separuh lencun dan berpalit lumpur basah, gadis ini jelas sedang menguasai situasi.
                          Mata masih terus melatari wajah didepannya saat ini. Menunggu dia memberi jawapan balas. Namun masih diam. Iqram sudah resah. Kepala runsing memikirkan habuan yang bakal diterima daripada Mimi nanti. Janganlah buah hatinya itu merajuk lagi. Iqram benar-benar mahu menyelesaikan hal ini secepat mungkin. Dia mahu segera ke hospital. Buntu dibuatnya oleh si pipi merah ini. Sudahlah tadi huluran maafnya tidak bersambut. Dibalas pula dengan kata-kata yang sungguh di luar akal fikiran. Garangnya dia ni! Air liur ditelan lagi bila memikirkan hal tadi. Kenapalah muka lawa-lawa macam ni tapi garang. Kalau sweet kan ke bagus. Sayang betul laa!
                         Tadi dia dengan penuh hormat meminta gadis didepannya ini bergerak ke kawasan lapang dihadapan, tidak jauh dari tempat mereka mula-mula berdiri tadi agar mereka boleh berbincang dengan lebih tenang tanpa gangguan bunyi kenderaan yang lalu-lalang. Iqram fikir hanya ini sahaja cara terbaik untuk dia menyelesaikan perkara ini setelah beberapa pelawaan awalnya untuk menghantar gadis ini ke klinik ditolak mentah-mentah. Langsung tidak ada tolak-ansur. "Gua cakap tak payah. Gua bukan cedera parahpun. Lu ni leceh aar, bro." Hairan benar Iqram dengan sikap gadis ini. Boleh dengan selamba sahaja dia kata yang dirinya bukan cedera parahpun yang perlu dihantar ke klinik. Buang masa sahaja! Aduhai, Iqram sungguh mati kutu. Tidak terkata apa dah. Yang bercalar-calar kat tapak tangan yang jelas ada carik-carik luka tu bukan cedera ke namanya cik kak? Lukisan cat merah ye. Namun dia lega akhirnya bila si pipi merah ini mahu menurut cadangannya untuk berbincang bagi menyelesaikan hal yang berlaku. 
                         Bukan Iqram tidak dengar apa yang disebut si pipi merah ini tadi. Jelas ditelinga setiap patah ayat yang keluar dari mulut gadis ini. Dan dia sememangnya sungguh terkejut bila diminta berbuat demikian.Biar betul! Dahlah dia tidak pernah terjebak dalam kemalangan selama ini, dan kali pertama terkena dek kecuaiannya, Iqram dihidangkan dengan sesuatu yang sungguh diluar akal warasnya. Gadis yang sedang berdiri didepannya ini dan memandang tajam kearahnya membuatkan Iqram tidak keruan. Dia ni memang lain macam sungguhlah!  
                          "Apa lu cakap? Ulang?" Damia jegil biji mata. Ulang? Bingka ubi hangus ni suruh gua ulang apa gua cakap tadi. Damia betulkan sandar. Ditegakkan badan betul-betul setentang dengan lelaki dihadapannya. Ni yang gua malas nak deal guna bahasa sekolah kampung gua ni. Susah sangat ke nak faham ayat gua. Gua bukan guna bahasa melayu sastera pun. Bahasa Afrika lagi la bukan. Lu jangan nak main-main dengan gua bingka ubi hangus. Lu nak rasa ke kena swing dengan gua. Tangan gua dah lama tak makan muka orang ni. Lu jangan spoilkan hari jumaat gua dengan buat dosa belasah orang. Damia meramas-ramas jari-jemari. 
                         "Lu sekolah kat mana bro? Uganda? Ke...kat Antartik?" Damia selamba melantun balas jawapan. Mata dicerlung ke arah wajah bujur sirih didepan. Apsal lah muka gempak macam ni boleh lembab otak. Tak rock betul!
                         "Saya...ok..ok...macam nilah. Why not, saya hantar cik ke klinik dulu, dapatkan cuti sakit. Then saya hantar cik ke tempat kerja, boleh?"
                          Damia mendengus. Tak boleh jadi ni. Lagi lagi klinik. Klinik, Klinik. Tak faham bahasa betul laa bingka ubi hangus ni. Ni gua nak marah ni. Damia ramas jari-jemari. Sengaja dikuatkan bunyi jari-jemari yang meletup kala diramas dengan kuat. Damia  " Lu.." Damia tuding jari telunjuk tepat ke wajah lelaki di depannya ini. "bak sini telefon lu. Cepat bagi gua. Cepat. Jangan nak buang masa gua. Tau tak gua dah lambat? Lu pun sama kan. Karang tak sempat lu tengok bini lu kat wad bersalin, lu pulak yang kena angkut masuk wad." Damia tadah tapak tangan. "Cepat!"
                          Iqram terkebil-kebil. Terkejut disergah. "Err..."Tangan kanan menyeluk poket. Perlahan-lahan ditarik keluar iPhone. Dihulurkan ke tangan gadis didepannya ini.
                         Damia belek telefon yang baru bertukar tangan. Walla, iPhone 5 tu. Mata dilontar ke wajah didepan yang memandangnya tidak berkelip. Bibir menguntum senyum kecil. "Gua bukan nak rembat telefon lu pun kalau itu yang ada dalam kepala lu sekarang ni. Gua bukan muka rembat harta orang ok. Lu tak payah risau. Walaupun gua miskin gua tak hadap harta orang. Mak abah gua tak ajar gua jadi kaki rembat." 
                        Iqram geleng kepala. Never in my mind la cik kak pipi merah. 
                        Damia tenang menekan nombor dilantai telefon milik lelaki didepannya ini. "Gua tekan nombor boss gua, lu cakap macam yang gua cakap kat lu tadi. Lu ingat apa gua cakap kat lu tadi?"Dan lelaki ini dilihat mengangguk laju. "Pandaipun lu. Gua ingat lu stok mamat lembab tadi. Harap muka jer giler gempak. Potong stim lu tau tak."
                     Lembab? Potong stim? Iqram geleng kepala lagi. Namun aneh dia sedikitpun tidak marah. Bibir menguntum senyum.
                      Damia jongket kening saat mata menangkap senyum yang terukir dibibir lelaki didepannya ini. Ekeleh, boleh senyum pulak lu kena kutuk dengan gua. Weh bro, cover baek nampak!
                     "Lu tahu tak, gua ni dah lambat masuk kerja. Boss gua sedang tunggu gua tau tak. Lu ada fikir tak dengan baju gua kotor macam ni, seluar gua yang dah wassalam lu dah simbah air lopak berlumpur, lu nak suruh gua pergi kerja. Lu fikir la sikit bro." Damia letak telefon ditelinga seketika sebelum dihulurkan pantas kepada lelaki didepannya ini."haa..cakap." Dia berbisik perlahan. Telefon bersambut. 
                     "Nama boss cik?" Perlahan Iqram bertanya. 
                      "Ms Ow.." 
                      Nama cik?" Iqram bertanya lagi sebelum telefon dihala ke telinga.
                      "Apsal pulak lu nak tau nama gua?!!" Damia bulatkan biji mata namun suara masih diperlahan.
                       "Nak ke tak ni suruh saya cakap dengan boss cik?!" Giliran Iqram jegilkan biji mata.Eh, berani pulak nak jegil biji mata dengan gua bingka ubi hangus ni. Gua swing sebijik karang ni!
                      "Damia Humaira." Damia ketap bibir.
                      Iqram senyum. Sempat dikenyitkan mata. Damia Humaira.
                      " Hai morning. It this Ms Ow? Great. Hai, this is Iqram...Iqram Faysal. I'm actually Damia Humaira's friend. Well actually she..."
                       Damia buntang biji mata. Kenyit  mata. Gua korek bijik mata lu baru tau. Eh..jap jap. Bingka ubi hangus ni sebut apa tadi kat Ms ow. Friend?...Friend!!! Weh bingka ubi hangus, bila pulak lu jadi kawan gua!
                     
                      Iqram berdehem perlahan. Gadis didepannya ini dilihat melontar dengus perlahan. Tangan gadis ini dilihat memusingkan gelas sirap yang sudah kosong. Gelas jus oren didepan Iqram ditatap sekilas. Sudah separuh diteguk. Gelas sirap limau gadis didepannya ini sudah awal-awal licin. Dia hanya mampu menggelengkan kepala melihat aksi bersahaja si pipi merah ini tadi kala menghabiskan minuman. Mahu ketawa dia bimbang bakal dihumban dengan jelingan garang si pipi merah ini. Yelah, nanti tak pasal-pasal pulak dia kena sembur didepan orangramai di kafetaria ini nanti. Si pipi merah ini bukan boleh agak kata-kata yang bakal keluar dari mulutnya yang comel itu.
                      "Lu tak faham ke gua cakap. Gua boleh balik sendiri. Lu tak payah nak buang masa hantar gua balik aar. Gua kan dah tak ada apa-apa. Lu pun dengar tadi nurse kat unit kecemasan tu cakap gua luka sikit jer. Leceh aar lu ni. Mengelabah lebih. Lu memang suka gabra ek? "Damia humban kata-kata tidak puas hati. Disebabkan lelaki ini sudah menyelesaikan masalah Damia dari dimarahi pengurusnya kerana terpaksa cuti kecemasan hari ini, Damia terpaksa akur menurut "perintah" lelaki ini yang tetap bertegas mahu membawanya membuat pemeriksaan . Damia lalu dilarikan oleh Lexus hitam gempak lelaki ini ke kaunter kecemasan di hospital ini tadi. 
                     Cakap pasal Lexus hitam lelaki ini, Damia sengih dalam hati. Seronok jugak Damia tadi. Merasa jugak naik Lexus hitam yang giler gempak. Tapi tadi Damia terkejut jugak. Lelaki ini siap bukakan pintu untuk Damia. Walla weh, bingka ubi hangus ini memang jenis stok hormat awek aar. Siap ambik jaket dia alaskan tempat duduk bagi  Damia tadi. Damia perhatikan jaket dia. BMW. Sah mahal...dan sah jahaman jaket dia sebab seluar Damia kan bersalur lumpur. 
                    Dalam kereta tadi pun Damia berbalah lagi dengan bingka ubi hangus ini. Damia cakap turunkan Damia kat stesen teksi yang berdekatan. Damia boleh balik. Tak payah nak buat pemeriksaan ni bagai. Boring la masuk hospital ni. Macam bau dettol jer. tak suka aar gua! Lelaki ini tetap bertegas. Nak jugak seret Damia pergi unit kecemasan. Bimbang jika Damia mengalami apa-apa luka dalaman. Kata lelaki ini..eh jap jap, nama dia tadi yang dia sebut masa telefon Ms Ow tadi Iqram kan. Iqram...Iqram apa ek? Ah...lantak la Iqram apapun gua peduli apa, dia bukan ada apa-apa dengan gua. Kata lelaki ini dia tidak mahu nanti kalau apa-apa yang terjadi kepada Damia kesan dari kecuaiannya tadi, dia bakal didakwa pulak di hari kemudian. Mana tau Damia buat report kat polis dia langgar Damia pastu lari. Ekeleh bingka ubi hangus ni. Ingat gua kaki balai polis ke nak report report bagai. Tak kuasa aar gua bro.
                      Iqram geleng kepala.  Mata masih tidak berkalih melihat gadis didepannya ini. "Nak balik macammana kalau dah macam ni,hmmm?" Mata disusuri ke arah pakaian Damia. Damia Humaira. Baharu sebentar tadi Iqram tahu nama cik kak pipi merah didepannya ini. Cantik. Secantik orangnya. Cuma tak sangka pulak si pembawa nama yang cantik ini yang setaraf dengan wajah yang dikurniakan punya sifat yang sangat bertentangan. 
                    "Bro, tadi lu kata lu memang nak ke hospital ni kan. Gua tau bini lu nak bersalin. Sekarang kita dah settle. Gua dah tak ada apa-apa. Tengok. Takat baju dengan seluar gua ni, takda hal. Gua kan nak balik rumah je." Damia berdiri dari duduk lalu dengan selamba memusingkan tubuhnya ke kiri dan kanan. Langsung tidak memperdulikan mata-mata di kafetaria yang memandang aksinya.
                  Iqram geleng kepala memandang gadis didepannya ini. Dengan isyarat tangan, dia mengarahkan gadis ini duduk kembali.
                   "Ingat teksi nak bagi ke naik kalau dah pakaian dah kotor macam tu."
                    "Berani la teksi tu taknak ambik gua. Memang cari nahas dengan gua. Dah dah. Sekarang bagi gua duit tambang teksi. Gua balik sendiri. Cepat." Damia selamba tadah tapak tangan. 
                   Iqram terpempan. Tambang teksi? Gosh...from which planet does she belong?!!                        

7 comments:

_aniesue_ said...

balak ni dah ada gewe lah...huhu haru pas ni..

aiii slumber je mtk tambang teksi ngan org tu...hihihi ai loike..

nice cover writer (10 out of 10)
:)

Eijan said...

Mmg ganazzz tak hengat betul si pipi merah ni..Kesian si bingka ubi hangus tu terkulat-kulat...

Kasi kaw2 lagi....

nursyafika said...

Kahkah lawak betul Damia ni!! Bapak spontan gila ah! Perghh terbaik!!!! Nk lagi....

nuyull said...

Hmm...minah rock brutal jumpa mamat smart...sesuai!!

miss nina said...

Xde chemistry lagi tu. next chapter nk kenal mim si buah hati ikram

miss nina said...

Xde chemistry lagi tu. next chapter nk kenal mim si buah hati ikram

norihan mohd yusof said...

bertambah menarik n wat akk teruja dk.....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...