Tuesday, January 29, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 21

Bab 21
Qistina raup muka bersama sejalur keluhan berat yang terluncur dari bibir. Lama dua tapak tangan berlabuh di wajah sebelum dibawa singgah ke pipi. Sepasang matanya yang bundar merenung jauh ke arah cermin jendela dibelakang. Awan petang nan memutih disorot dengan kerdipan fikiran yang bergumpalan perkara baharu yang hadir tiba-tiba dalam hidupnya. Perkara baharu yang dihadirkan oleh seorang insan yang tiba-tiba sahaja muncul dalam hidupnya. Wajah tenang berkaca mata itu kembali menari di layar mata. Qistina telan liur yang bagai tersekat di rongga. Deru nafas terus turun naik dan makin laju mengepam degup jantung yang sudah tidak tentu hala sejak pagi tadi. Helaan menjadi semakin tenat. Qistina geleng kepala. Apa sudah jadi dengan dirinya hari ini. Ketawa tiba-tiba terluncur. Spontan membelah rasa yang pelbagai. Qistina bagai tidak percaya. Semua jadi libang libur. Segalanya kerana jambangan indah dan bait-bait kata yang tertinta di kad comel kiriman lelaki yang bernama Fazwan Anuar itu. 


"Cloud dances because of wind. Flower sings because of rain. My heart beat tremendously because of you.  You are the only reason...You are the all reasons. If distance is what i have to overcome to be with you, then give me a map to your heart... because all i want is just You..Be with You...only You, Annur Qistina. 

Truly, FA..."

Qistina geleng kepala lagi. Sungguh, dia sendiri tidak sangka sampai begini pengaruh jambangan ungu dan susunan aksara yang merantai kata-kata penuh debaran di kad kecil itu terhadap dirinya. Jiwanya yang selama balik ke tanahair ini sudah mulai meraih alir ketenangan kembali berkocak, jadi tidak tentu hala dan serba tak kena. Semua gara-gara tindakan tak terduga lelaki yang diperkenalkan Zita sebagai abang angkatnya malam kelmarin. Mengingati Zita, bibir diketap. Nakal betul teman baiknya itu. Kala dimaklumkan menerusi panggilan telefon perihal jambangan yang diterima, Zita boleh menjerit kegirangan dan mengucapkan tahniah kerana Qistina sudah berjaya membuatkan lelaki itu jatuh cinta pada seorang gadis. Katanya dia sudah menjangkakan perkara ini berdasarkan bahasa tubuh lelaki itu kala diperkenalkan kepada Qistina malam kelmarin. Sambung Zita lagi bila ditanya Qistina tentang makna bahasa tubuh yang disebutkan itu, temannya itu menyatakan kalau sudah tidak berkalih mata memandang makhluk terindah didepan mata, memang sah-sah lah hati abang angkatnya itu sudah dikidnap dan dibawa lari oleh Qistina. Dikidnap?Dibawa lari? Bila masa pulak Qistina culik dan bawa lari hati lelaki itu. Jahat betul la Zita ni tau. Bila dimarahi kerana semua ni semuanya gara-gara rancangan Zita, boleh sahaja temannya itu ketawa selamba. Siap boleh dia mengusik Qistina agar bersedia dengan pelbagai lagi kejutan romantis dari Fazwan Anuar. 

Kejutan romantis? Janganlah ada lagi yang mengejutkan hari ini. Cukuplah apa yang diterimanya pagi tadi. Hati kencang memayung doa. Qistina hela nafas perlahan seraya memusing semula tubuh kembali memandang meja. Fail putih yang diserahkan Anis tengahari tadi ditatap. Fail butiran mesyuarat pagi tadi sudah siap disemak maklumatnya dan akan diserahkan kepada Kamal selaku ketua jabatan sebagai makluman. Mengingati mesyuarat pagi tadi Qistina rasa bersyukur segalanya dapat disempurnakan dan nasib baiklah mesyuarat tersebut yang dihadiri pasukan jurutera projek dan mekanikal yang akan turun ke platform untuk tugas pemantauan frasa kedua berjalan lancar. Kalau fokusnya lari dalam mesyuarat pagi tadi pasti jambangan yang diterima itu akan dijadikan modal oleh semua untuk mengusik Qistina. Mana mahu disorokkan muka! Anis punya pasallah sampai seluruh pasukannya tahu Qistina menerima kiriman jambangan ungu daripada peminat misteri. Silap Qistina juga. Bila Anis bertanya daripada Khal ker jambangan tersebut boleh pulak dia dengan jujur menyatakan kiriman peminat misteri. Dan Zura yang menjadi orang pertama diberitahu oleh Anis tumpang sekaki menjadi tukang mengusik dan menggiat. mahu luruh jantung Qistina diasak dengan pelbagai soalan. Berulangkali Zura bertanya Qistina siapa gerangan pengirim jambangan ungu yang sangat memukau pandangan seluruh warga jabatan mereka hari ini. Nasib baiklah sudah awal-awal disembunyikan kad comel tadi didalam laci usai membacanya. Kalau sampai jatuh ke tangan Zura, memang haru biru jawabnya Qistina hari ini! 

Jambangan ungu yang sudah selamat dipindahkan ke atas kabinet belakang masih mengimbau kenangan pagi tadi. Bait-bait kata yang tertinta di kad comel rona ungu lembut masih terus terlayar dimata dan merasuk difikiran. Dan saat mindanya sedang melayang dibawa angin yang berkecamuk menghentam kepala, ketukan dipintu mengejutkan lamunan. Segala yang melayang diminda jatuh bergelimpangan. Mata spontan terlontar ke arah pintu yang sudah sedikit terkuak. Susuk tubuh Anis yang menguntum senyum meleret membuatkan Qistina sedikit hairan. Digamit masuk dengan isyarat kerdipan mata. Dan saat pintu dikuak lebar, mata Qistina jatuh pada jambangan ungu indah yang begitu besar di tangan Anis. Air liur diteguk. Lohong rongga rasa disekat. Ya Allah, tolonglah jangan daripada dia lagi...

"taraaaaaaaaaa." Anis bergerak menghayun langkah laju yang terkedek-kedek mendekati meja Qistina dengan jambangan di hala ke hadapan. Senyum dibibir merah samar itu makin manis. Siap mengenyit mata. Qistina yang memandang dengan mata yang tidak berkelip pada jambangan ungu ditangan Anis. 

"Untuk you, Qis." Qistina terkedu bersama tatapan yang tidak sukar ditafsirkan maknanya oleh sesiapa sahaja yang melihat reaksinya saat ini. Bibir rasa bergetar. Ada bait yang mahu terhambur keluar namun kotak suara sudah hilang kuncinya. Getar bertamu di bibir.

"i..i...i..pu..punya, Anis?" Bagai terpukau, suara jujur Qistina perlahan terluncur. Tersekat-sekat. Getarannya cukup nyata hingga terbias di cuping.

"yes, my dear. It's your. Specially for Annur Qistina." Anis sengih lagi.

Qistina teguk liur. 

Anis letak jambangan ungu yang yang dirangkai bersama lavender ungu muda nan comel dan mempersonakan mata penuh berhati-hati betul-betul didepan Qistina. Mata Qistina hanya khali memerhati. Degup debar di dada sudah tak terhitung kencang rentaknya. Ya Allah..Ya Allah..

Anis takzim merenung jambangan yang sudah selamat mendarat diatas meja Qistina. "Masyallah Qis. Secret admirer you ni memang giler romantik laa. Aduhai, i pulak yang rasa nak pengsan...fuh!" Mata Anis yang terpejam-pejam kala berkata-kata membuat jantung Qistina bagai mahu melompat keluar. I ni pun dah rasa nak pengsan tau tak, Anis!

"Qis, you kenal ke mamat romantik giler nih. Bertuahnya cik Qistina kita nih. Kalau la boyfriend i romantik macam ni, Qis..." Anis siap buat aksi dengan menekan dua tapak tangan di dada."alangkah bertuahnya i. Mau jer i terus ajak dia kahwin esok..hehehe." Qistina ketap bibir. Sewel betul la minah ni tau!

Sepasang mata bundar Qistina kembali jatuh pada jambangan ungu didepan. "mana you tau bouquet ni daripada secret admirer i? Entah orang lain yang hantar ker." Suara Qistina bergetaran. Dalam hati benar-benar berharap apa yang disebut tadi benar-benar menjadi kenyataan. Sungguh hati kecil Qistina gusar. Hati kecilnya jadi tidak keruan. Tolonglah jangan daripada dia lagi kembangan ungu ini. Tolonglah. Jiwa halus Qistina terus berzikir.

Muncung Anis panjang menghala ke tengah jambangan di tangan."kad tu kan sama macam yang pagi tadi. Jumlah roses ni pun 24...macam pagi tadi gak. Mesti daripada orang yang sama kan. Iye tak cik Qistina yang cantik jelita? Cuma yang ini ditambah lavender ungu. Additional flowers yang bawak meaning yang romantik jugak tau. Hebatlah secret admirer you ni, Qis. Memang amazing cara dia nak pikat you. Romantik..sweet...and so so charming laa."

Qistina angkat kening. Kad comel yang terselit ditengah jambangan dicapai. Mata terpanar melihat sampul rona ungu muda. Sama! Perlahan ditarik keluar isi sampul. Kad dengan lukisan barbie doll berbaju kurung dengan jambangan ditangan membuatkan jantung bagai berhenti bergedup. Ya Allah. Mata spontan terhala ke arah Anis dihadapan. Dan Anis yang seakan tahu makna isyarat itu angguk kepala sambil terus menjala senyum manis.

Tangan Anis jatuh pada kuntuman lavender comel yang dijalin bersama ros-ros ungu yang mempersonakan. Diusap perlahan. "Lavender ungu ni kalau you nak tau la kan...yang i pernah dengar dari florist laa kalau dijalin sekali dengan roses selalu memang memberi makna the sender is targeting on you and wanna invoke his feelings to you. Maknanya dia memang really dah jatuh HATI kat you. Mamat ni memang suka habis kat you, Qis. Sungguh-sungguh ni. Tengoklah. Hantar satu bouquet pagi...satu lagi petang. Bouquet yang cukup simbolik maknanya. Well planned. Well prepared. Bukan sebarangan orang secret admirer you ni, Qis. Peerghh...kalau i lah yang dapat.." Anis geleng kepala."mahu i pengsan dah."

"Hai dear.." 

Ketukan dipintu bersama suara sapaan yang cukup dikenali membuatkan dua pasang mata laju memandang ke arah pintu. Anis tayang senyum lebar. Qistina telan liur. Bibir sedaya-upaya cuba mengorak senyum manis. Anis laju meluru ke arah susuk tubuh yang masih takzim berdiri di pintu. Lengan Joe ditepuk perlahan. Joe menyulam senyum manis.

"hai romeo handsome. Sihat dah?" Joe angguk. Senyum."alhamdulillah."

"Lama tak jumpa you. Rindu tau. Bertambah-tambah handsome you sekarang la, Joe. Tinggi la saham duda terhangat sorang ni kan."

Joe senyum seraya menggeleng kepala dengan kata-kata spontan setiausaha ketuanya ini. Anis memang cukup dikenali dengan mulut terlebih ramahnyan itu namun memang begitu lah sikapnya daripada dahulu. Semua dipejabat suda sedia maklum.

"i pun rindu kat you gak, Anis. Rindu kat mulut murai you." Mata Joe mencari wajah Qistina yang tenang dikerusi melontar senyum. Saling memandang dan berbalas senyum. Dan Anis yang cekap memandang makin melebar senyum.

"rindu i ker atau rindu kat orang kat dalam tuh,hmmm. Eleh, macamlah i tak kenal you, Joe. Datang ni mesti kes rindu kat anak patung tu la kan." Anis angkat kening. Sengihan selamba dilontar. Joe ketawa kecil bersama gelengan kecil. Anis turut ketawa. Qistina senyum seraya memandang ke arah Anis yang sudah mengangkat kening. Tangan digapai seraya menyeru perlahan memanggil Joe untuk masuk ke dalam. 

Joe atur langkah mendekati kerusi dihadapan Qistina. Ditarik lalu dilabuhkan duduk. Mata bulat Joe jatuh pada jambangan ungu yang indah terdampar ditengah meja. 

"beautiful purple roses.  Siapa bagi ni, Qis?"

"cik Annur Qistina kita ni kalau you nak tau Joe, ada secret admirer tau. Romantik giler mamat tu. Habis la you, Joe. Satu hari sampai dua big bouquet of purple roses dia hantar." Anis terlebih dahulu membuka kisah sebelum sempat Qistina menyusun bait kata-kata terbaik buat Joe. Dan kata-kata spontan Anis tu pantas menyentap tangkai jantung Qistina. Bibir diketap. Anis ni, issy!

Joe lontar pandangan ke arah Anis yang sedang berdiri di pintu sambil tersenyum sebelum kembali mencari raut wajah ayu dihadapan. Qistina sedaya upaya mengawal tenang.

"siapa Qis?" Joe tala renungan pada Qistina yang takzim didepan. Ada rasa yang berdetik didalam kala sepasang mata bundar yang indah itu ditatap. Sukar mahu ditafsirkan. Namun jauh disudut hati Joe dapat merasakan Qistina sedang menyembunyikan sesuatu. Mengenali Qistina sejak sekian lama, tidak sukar untuk Joe menyelami riak di wajah gadis ini. Raut polosnya tak mungkin dapat menyembunyikan apa yang sedang tergumpal dihati. Qis, please. Just share with me. I'm here..

Kepala Qistina perlahan menggeleng. Terpaksa. Lebih baik dikunci bibirnya dahulu. Belum masanya untuk diberitahu pada Joe atau sesiapa pun gerangan siapa pengirim jambangan ungu yang mencetus pelbagai reaksi dipejabat sejak dari pagi tadi. Segalanya ini harus diselesaikan sendirian. Qistina tahu dan yakin dia mampu melakukannya. Renungan sepasang mata bulat milik Joe cukup membuatkan debar dihatinya jadi huru-hara. Liur yang diteguk terasa perit. 

"tapikan, i heran tau. Macammana dia kenal Qis kan Joe. I agak la, mesti this guy somebody yang dah lama perhatikan Qis. Yelah anak patung cantik macam Qis ni, siapalah tak berkenan kan. I yang perempuan ni pun mula-mula tengok Qis dulu boleh terpegun..tak berkelip mata. Ni kan pulak lelaki. Eh..nanti nanti..." Anis laju mengatur lenggang ke depan. Langkah dihentikan betul-betul dibelakang kerusi Joe. Mata Qistina dicari. " Qis, kan ada kad tadi. Dia tulis tak nama dia ker kat kad tu. Cuba you tengok. Mesti ada. Tak pun no telefon ker. Biasalah taktik orang nak mengorat nih."

Qistina ketap bibir. Anis ni memanglah murai yang terlebih multivitamin tau. Rasa mahu sahaja ditampal sejalur masking tape ke bibir merah samar itu. Biar terkunci. Qistina rasa jantungnya sudah bergolek ke lantai dengan kata-kata tidak bertapis Anis. Melihat lirikan mata Joe yang tidak berganjak dari memandang ke arahnya dan senyuman Anis yang sedang takzim berdiri dibelakang kerusi Joe, Qistina tau dia perlu lakukan sesuatu. Dia perlu!

Kepala digeleng lagi. 

"tak tulis pun. Dah namanya secret admirer kan. Kalau tulis nama, tak secret la jadinya, Anis."

"tak tulis?"

"hmmm..."

"no telefon pun takder?"

"no, darling."

"sungguh?"

Qistina angguk lesu. "yes Anis dear. Tak ada."

Muncung Anis mendepa. Seakan tidak puashati dengan penjelasan Qistina. Peliknya!

"hmmm, macam tu pulak. Pelik mamat peminat misteri you ni, Qis. "Anis ketuk jari didagu. "takper. Next..mesti dia call you Qis. Trust me." Anis angkat kening sambil senyum meleret. Joe tidak berkalih memandang Qistina yang masih takzim tidak bergerak di kerusi. Wajah Qistina jelas menyimpan sesuatu yang hanya empunya diri yang mengetahui. Joe dapat merasakan. Dan perasaan itu makin kuat bila sepasang mata bundar Qistina yang cantik seakan melarikan kala direnung olehnya. Aliran tenang diwajah tu nampak seakan cuba melindungi sesuatu. You tak tahu menipu, Qis. You tak tahu. I kenal you, Qis. 

Qis, tell me..

Just tell me the truth who is this guy..


i knew you're hiding something from me...


Your eyes can't lie, Qis..


Qistina kemam bibir.


I'm sorry Joe.... 

16 comments:

eifa said...

Assalamualaikum. yesss Fazwan dah mulakan langkah. Qistina terpaut juga tu. moga bersatu FA & QA.

Anonymous said...

kak knp pendek je n3 kli ni?X puas pulak rasanya sebab Xde khal....kak, nk khal dgn qis please...Xmo la FA,mcm Xsesuai je...first time sy bace karya akak yg ni sy hrp sngt2 yg KHAL STILL HERO utk qis...and lafaz cinta di jari manis biarlah terjadi diantara diaorang...moga2 cincin penyatuan mereka tersarung di jari manis qis...cewah!byk pulak sy bercoloteh kali ni...hehehe...

Anonymous said...

sy pon sama pndpt dgn 'anonymous' di atas.
x best la kalau tukar hero lain.
hope writer fikir baik2.

hk said...

khal plssss..mcm x dpt nak absorb pulak new guy ni...no doubt he's a good guy..but....no sparks la...hehe..just my thounght

Syarp said...

Pmpuan ni memg cair dgn bunga eh...hmm..i agree dgn hk,xda sparks

Syarp said...

Pmpuan ni memg cair dgn bunga eh...hmm..i agree dgn hk,xda sparks

Anonymous said...

I'm still nak joe kucc..FA romantik but Joe blm tunjukkan stail romantik giler dia....ha..ha.mcm i je writer...

Anonymous said...

sweet nye Fazwan....bukan sj Wis yg cair...sy pn dh melting...hehehe...ini baru gentleman..bukannya cam Khal
Suka FA & QA :)

Anonymous said...

i leave it all to Ms Writer to decide whose gonna end up wz Qis.... Khal-ex-tunang pun ok, Joe-duda-hot pun bagus atau Fazwan-mr-romantic pun berbaloi2....

i like.....

ajeje said...

why so short....
why not give a writer a chance to write something different...
not all first love should end up in marriage.. yes first love is sweet and also full of bitterness
but what khal did to Qis is something very difficult to forgive.
first of all i do also like khal character but why not have some bit of changes it will look nice to read and who knows writer want to make so surprise

Atty Ismail said...

Masak si Qis ni...Pening Qis FA kerjakan...hahahahahahhaahha...suka-suka...

Anonymous said...

teman sokong fazwannnnnnnnnnn

Zalida said...

aiseeh...romantik giler lah pulak mamat Fazwan ni. Tapi kalau orangnya memang belum berpunya dan baik hati ( bukan orang jahat! ), then OKlah.Good luck to si barbie doll.

Haslina@DC said...

Nak Fazwan

putehberseri said...

Atty:agree with u!

Unknown said...

Memang cair meleleh kalau dapat bunga ... nak nak lagi bunga warna unggu.... so so so romantik,

Tapi tak leh pecaya jugak abe Joe dok tenung..tenung..Qis, Qis macam tak senang duduk la pulak..... Qis, rasa apa Qis?

Qis cuba unt selesaikan masaalah baru dlm hidup dia dgn cara dia sendiri... sebab tu Qis tak nak kongsi dgn Joe lagi

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...