Friday, November 23, 2012

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 3

Bab 3
"kau ok ker ni, Qis?" Kepala Zita menjenguk pandang dari cermin tempat duduk pemandu. Bangunan syarikat minyak yang menaungi kerjaya teman baiknya ini sejak menamatkan alam universiti dipandang tidak berkelip.  Ada sedikit rasa tidak sedap di hati. Entah kenapa seakan dapat dihidu sesuatu yang bakal terjadi pada Qistina hari ini. Debaran dihati diredakan dengan lafaz istighfar. Kan tak baik berburuk sangka. Kata Azhar hati manusia tu kan kuncinya ditangan sang Pencipta. Mana tahu "dia" itu sudah berubah. Entah. Zita sendiri tidak pasti. Lama benar dia tidak berjumpa makhluk pemusnah hati Qistina itu. Harapannya cuma satu. Janganlah Qistina bertemu jantan keparat itu dihari pertamanya selepas lima tahun tidak menjejak bumi Kuala Lumpur.

Qistina menabur senyum. Dalam kepala sudah dapat dibaca apa yang sedang tertulis di hamparan minda Zita. Mata dikenyitkan pada Zita yang takzim dikerusi pemandu. "insyallah...and bebanyak terima kasih sudi hantar aku on my first day to office. Muaahhh." Bibir dimuncungkan. Mengusik.

Zita mencebik. Walang dan risau didalam hati diikat kemas. Tidak mahu terpamer. Qistina ketawa kecil. "banyak la kau punya first day. Dah berkurun pun kau duduk bawah si cengkerang kuning oren ni. Bila nak berhijrah tak tau la aku."

Qistina angkat bahu. Bibir mencebik. "dah takder yang offer aku..."

"eleh. Melambak yang offer...kau tu yang jual mahal. Agaknya si cengkerang ni dah tiup tiup kau tak. Tu yang hati kau berat jer nak tinggalkan dia."

"issh...tak baik. Khurafat semua tuh." Zita mencebik lagi. Lebih panjang muncungnya. Qistina meleret senyum. Pintu dibuka. Coach yang kaku diriba berpindah ke bahu.  Tali Vernazza coklat gelap di jinjing kejap. Bahu Zita ditepuk lembut. " thanks Zie. Tak payah jemput. Aku balik sendiri nanti. Sure banyak hal hari ni. Mengadap segala tok nenek dalam office tuh." Zita angguk. Senyum. Salam dihulur Qistina. Disambut senafas Zita. Langkah teman baiknya itu dipandang hingga hilang  dari sisi mata. Nafas dihembus perlahan. Stereng BMW dikilas. Meluncur laju. 

Senyum si penyambut tetamu yang jelas terkejut dengan kemunculannya pagi ini dibalas dengan senyum lebar dan manis. Gadis itu laju menolak kerusi belakang dan keluar dari kepungan wilayah jagaannya.

" Qis?!!.." Tubuh kecil Qistina tenggelam dalam pelukan. Erat dia didakap. Dibalas. Memang Shima yang mesra dipanggil Shim; si penyambut tetamu ini cukup dia kenal. Masih setia disini rupanya wanita ayu berkulit hitam manis dan berambut pendek paras bahu ini. Sejak hari pertama Qistina bertugas di sini dahulu, inilah wajah yang pertama yang menyambutnya di sini. Dan saban hari senyuman manis berlesung pipit ini tidak pernah gagal melontar sapaannya  kepada Qistina sebaik kaki melangkah masuk ke pintu utama. 

"Bila balik?" Pelukan perlahan dileraikan. Tangan masih saling menggenggam. Erat..seerat  hubungan mereka berdua selaku rakan sekerja disini."kelmarin. Semalam aku singgah sekejap kat sini. HR nak jumpa. Tengok kau tak der. Kata Jessy, kau cuti." Jessy adalah rakan setugas Shima. Qistina tidak nampak pulak gadis serani itu tadi. Mungkin keluar sebentar membeli sarapan agaknya. Mata Shima dilihat membuntang bila dikhabarkan akan kedatangan ke sini semalam." dan hari ni dah masuk kerja?" Kepala Qistina terangguk perlahan. Senyum dibibir belum usai. Shima menggeleng kepala. " teruknya encik Kamal. Tak bagi langsung kau rehat, Qis. Orang tua tu memang kan. Dari dulu.  Tapi..dia sayang kau, Qis. Macam kucing hilang anak jer dia sejak kau takder. Muka pun tak pernahnyer nak senyum kalau lintas kat depan ni. Menyampah aku kengkadang tengok dia. Nasib baiklah handsome kan walaupun dah tua. Dapatlah aku cuci mata gak kat sini. " Shima angkat kening sambil tergelak. Ketawa Qistina turut terluncur. Seronok jugak mengutuk boss sesekali kan. "oklah Shim, aku gerak dulu. Nanti kita lunch yer. Aku belanja,hmmm. Lama tak borak dan meroyan dengan kau ni. Missed those days soooo much."Qistina minta diri usai berbual ringkas dan bertanya khabar. Shima ketawa lagi sambil angkat ibu jari."set baby. Jumpa lagi. Eh, jangan lupa kirim salam kat boss kau yang handsome tapi muka ketat tuh." Qistina ketawa lagi. Tapak tangan kanan diangkat dan digoyang perlahan.

Pintu kaca ditolak perlahan bersama lafaz bismillah. Mata sempat menjelajah keseluruh ruang pejabat yang sudah berwajah baru. Segar. Hiasan didinding sudah bertukar. Cantik. Susuk tubuh Anis yang sedang berdiri didepan sebuah meja menangkap pandangan matanya. Gadis lincah itu dilihat sudah berlari ke arah bilik encik Kamal. Qistina menggeleng kepala. Bibir menyulam senyum. Kaki terus melangkah. Coach dibahu bergoyang lembut seiring dengan gerak tubuh Qistina. Tali Vernazza terus lekat dikelopak jari-jemari. Langkah diatur. Tenang. Senyum dilontar bersama lontaran ucapan salam dan selamat pagi pada rakan-rakan sepejabat yang sudah berada di meja masing-masing. Rakan-rakan lain yang berada didalam bilik sudah keluar menyertai saat kedatangannya diwar-warkan oleh Anis, si setiausaha ketuanya. Siap diketuk semua pintu bilik yang tertutup tadi sebaik melihat kelibat Qistina melangkah masuk. Qistina sudah dikelilingi dan diserbu. Suasana yang tadinya senyap mulai meriah dengan gabungan pelbagai suara yang pelbagai. Dirinya ditubi dengan pelbagai soalan. Segalanya diladeni sebaiknya. Ketawa bergema. Ruang pejabat bagaikan berpesta. Encik Kamal Rizki, ketuanya turut dilihat keluar dari bilik. 

"welcome back, Qis."Tutur tenang yang terluncur dari bibir ketuanya itu dibalas dengan senyum dan anggukan. "terima kasih sebab masih perlukan khidmat saya lagi disini, encik Kamal." 

"you my best senior project engineer, Qis."

"Well..glad i'm back to this office. Feel great. Feel nice. No more homesick like those days. Missed the food so much."

"takper nanti lunch encik Kamal mesti belanja. Right, boss?"

Encik Kamal dilihat Qistina menggangguk sambil tersenyum kecil. " my treat. Everybody is invited. Ok everybody?" Tepukan bergema disertai siulan kecil yang sahu menyahut. 

"so Qis, which country will be your next secondment application? State kut,hmmm. " Zura, temannya si jurutera kanan menyampuk. Bahu Qistina dipaut lembut. Hubungan mereka sebagai rakan setugas sangat akrab. Selaku operation engineer, Zura juga seperti Qistina sesekali akan turun ke pelantar melakukan tugas-tugas pemeriksaan. Dan pengauditan akan dilakukan mereka berdua jika timbul sebarang masalah di pelantar.

" I wont let her go anyway, Zura. Not anymore. You're needed here more, Qis. Everybody here missed your work so much, Qis." Soalan Zura pantas dijawab encik Kamal. Sedikit terkejut Qistina dengan tindakan spontan ketuanya ini. Zura menoleh seraya mengangkat-angkat kening sambil ketawa. Apa yang angkat-angkat kening ni Zura. Tolonglah weh, mamat ni skandal kau, beb. Issh...

Sorakan bergema. Bertindan dengan siulan yang diiringi suara-suara nakal mengusik. "ala encik Kamal tu yang rindu kat Qis. Jangan la nak coverlah boss."  Ada suara yang membuka gelanggang usikan. Ketawa Qistina, Zura dan encik Kamal turut sama bergabung. 

Tubuh dilabuhkan pada permukaan kerusi yang menaungi bilik yang sudah lima  tahun ditinggalkan. Coach dan Vernazza di letakkan diatas kabinet hitam paras pinggang di belakang kerusi. "so..how is  William and Kate?" Wajah lelaki yang sedang berdiri dihadapan ditatap. Senyum. Dipelawa ketuanya itu untuk duduk namun lelaki ini menolak dengan alasan ada mesyuarat yang perlu dihadiri sebentar lagi.  

"fine..very very fine. Diaorang kirim salam pada you, Kamal."

Ketawa.  Perbualan bersambung tentang tugas Qistina disana. Ketuanya itu turut berkongsi kisah-kisah di pejabat ini selama ketiadaannya. Kata Kamal, ketiadaan Qistina cukup dirasai lebih-lebih lagi Zura yang selama ini adalah rakan akrabnya setiap kali harus turun ke platform. Kata Kamal lagi, Zura memang tidak selesa digandingkan dengan jurutera yang lain selain Qistina. Chemistry takder kata Zura. Susah nak buat kerja. Pening kepala dibuatnya kata Kamal. Nasib baiklah Zura tu cekap. Jadi susah payah pun dia akan buat sendiri. Qistina senyum sambil menggeleng kepala. Zura..Zura. Nasib baiklah boss kita ni skandal kau beb. Tidak, mahu hangin dia dengan peel ko tu la. 

Kamal Rizki menoleh Tag Heuer dipergelangan kiri. "ok Qis, need to go. See you later. Lunch with the team, ok...my treat. Pick the place. Get Zura to buzz me here." Blackberry yang diseluk dari poket kiri diangkat lalu digoyangkan. " I'll be there." Qistina angguk. Senyum bertukar. Tubuh tegap lengkap berkod hitam dan tali leher biru abstrak dipandang hingga hilang dibalik pintu yang ditarik dari luar.

Nafas Qistina teralun perlahan. Lembut. Tangan menarik laci disisi meja. Sebuah frame kaca yang terlungkup diangkat keluar. Diterbalik. Nafas yang lembut mula berliku. Bibir dikemam. Laju dimasukkan kembali frame kedalam laci. Ditolak deras. Kuat. Kepala dan tubuh dihempas pada kerusi baldu hitam yang menaungi belakang tubuh.

* * * * * * *
"Dia dah balik."

"sapa?"

"Qis..Qistina."

Fail hitam ditangan yang dipegang tergantung seketika. Wajah Ray yang sedang melipat lengan baju direnung. Kalau Ray melipat lengan baju pastinya waktu pejabat sudah tamat. Itu memang cara Ray. Rimas katanya. Bila disindir Khalish dahulu dengan menyatakan cara teman baiknya itu betul kekampungan, Ray tidak pernah berkecik hati. Suka hati lah nak kata apapun dengan caranya ini. Asal sahaja dia selesa. Itu yang lebih penting.

Kepala kembali mengundur masa. Apa yang terluncur dari bibir lelaki didepannya sebentar tadi buat Khalish terpanar. Nama yang sekian lama tidak didengar itu meniti kembali. Menghentak kuat hingga ke jantung. "Dia" dah balik? Bila? Takkan papa dan mama tak tau pulak. Mustahil! Atau mahu merahsiakan berita ini daripada sampai ke telinganya. Mahu menghukum dirinya lagi. Air liur cuba ditelan. Pahit. 

"mana kau tau?"

"adik ipar aku kan receptionist kat sana."

"baguslah. Takkan nak bertapa kat negara orang sampai kiamat."

"kau nak pergi jumpa dia?"

Ketawa. Sinis.

"Apahal aku nak pergi jumpa dia. Dia dah takder kena mengena dengan aku lagi."

"Apa kau cakap, bro? Takder kena-mengena dengan kau lagi? Yang kau dah buat dulu pada dia tu apa cerita."

Jeda.

Ray bangkit dari duduk. Wajah endah tak endah Khalish Ariq direnung dengan satu rasa yang bergumpal dijiwa. Sudah terlalu lama tersimpan. Mahu dilontarkan hari ini. 

"kau kena ingat satu, bro. Kau hutang dia. H-U-T-A-N-G. Bukan sebarang hutang. Hutang maruah! Kau jangan lupa tu. Jangan kau buat-buat lupa. Dan Dia.." Jari telunjuk Ray tegak menunjuk langit siling bilik yang berwarna putih. " juga tak lupa apa yang kau dah buat."

Khali.

Ray hembus nafas. Lega. Sudah dilepaskan segala yang terbuku dihati sejak lima tahun dahulu. Sudah berjaya dilunaskan hutangnya hari ini. Khalish perlu disedarkan. Perlu! 

"Aku chow dulu. Wife aku ajak dating petang nih." 

Khalish angkat kening. " Mana.."

"TGV.." 

Kepala Khalish terangguk. "enjoy your date, bro. Kirim salam aku pada Farah."

"insyaallah. Chow, bro. Assalamualaikum."

Salam dijawab perlahan. Langkah Ray yang meninggalkan bilik dipandang hingga hilang disebalik pintu. Bunyi pintu ditarik deras dari luar menghentam cuping telinga. Kepala digeleng perlahan. Senyum kecil dibibir menguntum.  Fail ditangan kembali diletakkan diatas hamparan meja yang berselerak.


Dia dah balik!

Dia dah balik...

Kata -kata Ray bergema lagi. Dua belah tapak tangan diraup pada wajah. Lama. 

Kau yang hutang dia, bro...

Hutang maruah!

Dilepaskan nafas yang terasa sesak didalam. Mata menjeling pada laci dimeja sisi. Tapak tangan dikepal kuat. Menahan. Gagal. Laci ditarik. Sebuah frame kaca yang dibalikkan diangkat keluar. Ditegakkan diatas meja. Matanya terus menikam frame kaca yang berada didepan mata. Halkumnya bergerak-gerak. Sebaris nama sedang meniti di rongga mulut.

Annur Qistina..

9 comments:

Zalida said...

Ohh Kucc....ternanti2 nak tahu apa yang dah pernah jadi between both of them.

mizz acu said...

Arghhhhhh... Masih blom reveal lagi.. Byk soklann ni.. Hutang? 5W+1H pon suma ada dlm kepala ni.. Heheeehe
Looking forward da next n3!!!! ;)

Ruunna Qizbal said...

best siot... hehe

Unknown said...

khalish hutang maruah ngan qis?teruja nye akak nk ikuti kisah neh dek!menarik sungguh...

hk said...

hmmm...teruja nak tahu.. apa yang berlaku sblm
ni???

gerau said...

fuh! berdebar-debar bace. keep it up! hehe mohon next entry lebih panjang. =)

Wan Ruzana said...

xsabau nk tau what actually happen btw them huhu,.

Anor said...

nak lagi Kucc...

Unknown said...

OOohhh dear . . tersangat baik sekali lenggok bahasa yg digunakan . . itu nenandakan kucc makin matang dlm penulisan . .

Baru je semalam habis baca NLBB, sangat menarik . . TQVM

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...