Monday, October 24, 2011

Kerana Aya Sofya - Bab 1


Bab 1

"Laila..."


Pintu bilik air diketuk beberapa kali dari luar. Laila tahu suara siapa yang berkumandang. Dibiarkan sahaja suara itu menjerit. Tidak dihiraukan. Sahaja mahu menduga si pelantun suara. Lebih tepat mahu mengusik. Tangan terus menggomol rambut panjangnya yang baru dilumur Sunsilk. Manik-manik jernih yang tajam dan lebat menuruni lubang pancuran yang entah berapa banyak itu dihalakan ke arah kepala yang memutih dengan buih.

"Fahratul Laila!!!!" Gema suara diluar bilik berpadu dengan desiran kuat air yang turun dari pancuran. Dalam mata yang terpejam dek pedih buih-biuh putih yang mengerumuni wajah bibir sempat menguntum senyum.


"ya...aku dengar." Jeritnya dengan mulut yang dibasihi air yang laju turun dari pancuran besi di atas kepala.


"kau mandi ke?"

Lagi mahu tanya!

"taklah...aku berenang!" Makin lebar senyum Laila. Ketawa yang sedikit tergelincir dipancung.


"ooo....kuak lentang la tu kan. Sebab tu aku sahut nama kau sampai lari pitching suara aku kau tak boleh nak sahut ek."

"taklah. Kuak dada!"
"kerek la perempuan ni..."


"kau tu kerak..."


Pecah ketawa. Didalam dan di luar bilik mandi.


Khali seketika.


"Lailaaaa..."

"iye sayang...." Sengaja digemersikkan suara. Lembut. Halus. Menggoda. Terdengar ketawa mengilai di luar pintu. Itu memang trademark teman serumahnya yang satu itu. Semua penghuni yang tinggal dirumah ini akan sedia maklum jika terdengar bunyi ketawa sedemikian pastinya milik Irfa Ain.

"mintak nasi goreng yang kau masak tu sikit. Aku nak bawak bekal gi office. Malas nak gi kafe."

"Ambik je la. Kau memang malas pun."

"macih...love you...muuaahhhh."

" eei...geli."

"wahai perempuan di dalam, tak payah la berenang lama-lama dalam tu, kau bukannya pakai life jacket. Karang lemas lagi. David Hasselhoff dah pencen tau."


"tak payah. Aku kan Jenny Thompson Malaysia. Kau lupa ye."


"berlagak!"


Ketawa lagi.


"dah la, aku chow dulu. Sudah-sudahlah berenang tu, kuak dada tak baik untuk kesihatan. Nanti dada kau yang sedia mengembang tu bertambah kembang pulak."


"Ain!!!!!!!!!!!!" Terdengar ketawa menggilai yang lebih kuat di luar.

Sepi seketika.


Pintu diketuk lagi.


"apa lagi Cik Irfa Ain..."


"er..kak Laila, Anum ni kak. Kak Ain baru gi keje..."

Tangan terhenti membilas rambut. Mata dikelipkan seketika.

"ada apa Anum." Suara diperlahankan. Pancuran air dihentikan seketika.

"er..orang tu datang lagi kak. Ada kat luar pagar."

Nafas terasa dikepung. Sesak lohongan untuknya bernafas. Kedua-dua belah tapak tangan saling menggenggam.



* * * * * * *

Sepasang kaki berbalut tumit tinggi Vincci hitam melangkah masuk ke Karyaaneka Kraf. Sepasang kebaya labuh rona ungu muda yang lembut bersulam nada yang lebih gelap tersarung anggun di tubuh kecil moleknya. Tudung ungu gelap yang tersarung dikepala menambahkan lagi keserasian warna yang terpancar. Sepasang brooch mutiara yang dibeli ketika menghadiri kursus anjuran Perbadanan Kraftangan di Kota Kinabalu menghiasi di biri dan kanan bahu. Tersemat kemas di hujung tudung. Pintu kaca yang sudah terbelah dua itu menyambut kedatangannya dengan senyuman dari Zarida yang duduk di meja penyambut tetamu.

"Assalamualaikum. Pagi cik Laila."

Senyuman manis penyambut tetamu itu dibalas mesra.

"waalaikumsalam. Pagi Zarith. Awak dah sarapan?" Kepala gadis manis berkebaya pendek nyonya rona jingga muda dari kain kasa rubia itu terangguk kecil. " bawak sandwich dari rumah. Jimat cik Laila. " Laila kenyit mata sambil menunjukkan isyarat bagus. Tangan kanan yang memegang beg kertas ungu berjalur putih dihalakan pada Zarida. Senyuman mereka berpadu. Langkah diatur masuk kedalam premis. Beberapa orang staff yang juga memakai kebaya pendek nyonya sama seperti Zarida dilihat sedang tekun mengemaskan kaunter jagaan masing-masing. Senyuman manis Laila terus ditabur pada setiap staff yang menoleh pandang sambil mengganggukkan kepala padanya.

Tombol pintu yang memisahkan bilik dengan ruang pameran diputar perlahan. Diloloskan tubuh ke dalam perut bilik. Ditutup pintu perlahan. Suis ditepi dinding batu ditekan. Bilik yang tadinya samar kini terang bercahaya. Langkah diatur mendekati meja separa bulat dihadapan. Ditarik sedikit kerusi beroda lima berwarna merah hati. Dilabuhkan punggungnya. Tas hitam Vincci yang berbentuk empat segi diletakkan di atas riba. Ditarik zip. Tangan dimasukkan kedalam. Menyelongkar. Segugus kunci dibawa keluar. Nokia N9 turut dikeluarkan. Diletakkan diatas meja gajet berkenaan. Disorongkan sekeping anak kunci kecil ke lubang tengah laci di kirinya. Ditarik perlahan laci. Tas tangan dicampakkan ke dalam. Mata menekan suis Ienovo Thinkpad dihadapan. Sementara menanti paparan seterusnya, Nokia N9 disambar. Mata membulat. Ada pesanan yang tidak dibaca. Dahi berkerut. Bila pula pesanan ini masuk dan mengapa dia langsung tidak sedar. Mata meneliti keseluruhan skrin. Kepala menggeleng. Sungguh dia terlupa memadamkan silence mode pada telefon tangannya sejak dari malam tadi. Ditekan butang hijau.

aku nampak kereta dia tadi masuk masa aku kat simpang keluar. Dia jumpa kau?

Diletakkan kembali gajet komunikasi itu ditengah meja kaca dihadapannya. Disandarkan tubuh pada leher kerusi. Digoyangkan kepala ke kiri dan kanan..perlahan. Dipejamkan mata seketika. Helaan halus nafas yang keluar dari rongga terdesir di cuping. Kenangan pagi tadi berlegar diruangan minda.

Diselak langsir putih yang menutupi wajah jendela. Dijengah memandang ke bawah. Diluar pagar Harrier Hitam terparkir betul-betul di tepi pohon mangga yang sedang lebat berbunga. Dengusan kasar dilepaskan. Dihempaskan tabir langsir. Tubuh dibawa ke hujung katil. Ikatan tuala dikepala ditanggalkan. Rambut yang masih basah terurai. Digosok-gosok dengan tapak tangan. Ditarik pengering rambut di hujung meja sisi katil. Ditekan suis. Dihenyakkan tubuh kecilnya diatas hamparan yang sudah siap dikemaskan sebelum melangkah ke bilik mandi tadi. Bunyi yang tercetus dari pengering rambut bagai menambah suhu yang makin membahang didalam tubuhnya. Diketap bibir. Kuat. Tangan terus mengurai-urai rambut bersama pengering rambut dihalakan ke arah rambut.

Dari aras dua mata memandang ke arah ruang tamu di bawah. Anum sedang terbaring mengadap peti empat segi di atas riba. Langkah kaki diatur menuruni tangga. Dibawa terus ayunan kaki ke meja makan di ruang makan. Sebuah bekas tupperware berwarna merah jambu dicapai.

Kepala menjenguk ke ruang tamu.

"Anum...dah sarapan?"

"dah kak Laila."

Tangan pantas mencapai senduk plastik didalam mangkuk nasi goreng yang dimasak selepas subuh tadi. Masih banyak lagi. Sengaja dimasak lebih. Disenduk lalu dimasukkan ke dalam bekas tupperware. Terdengar langkah Anum memasuki ruang makan. Dibiarkan sahaja. Mata terus difokuskan pada mangkuk nasi dan bekas tupperware di hadapan.

"kak Laila..."

"hmmm..."

"er..orang tu ada lagi kat luar la kak."

"takper. Biarkan je dia."

"dia mesti tunggu akak keluar tu. Dia mesti tau akak ada lagi kat dalam rumah. Myvi putih akak tu dia kenal."

Senyum.

Dikemaskan penutup tupperware. Diangkat lalu dimasukkan ke dalam beg kertas ungu muda berbelang putih. Langkah diatur ke muka pintu utama. Wajah Anum yang cemas sambil mengekori dibelakang direnung.

"Tutup pintu. Jangan pergi mana-mana. Sekarang orang memang tak boleh percaya. Apa-apa call kak Laila atau kak Ain,hmmm." Anum mengangguk laju.

"er..kak Laila...orang kat luar tu.." Telunjuk Anum dihala ke arah pintu.

Laila senyum.

"jangan risau. Akak uruskan dia, ok." Tangan menarik tombol pintu.

Ditekan punat ditangan. Langkah dibawa mendekati Myvi putih yang terparkir di halaman. Pintu pagar yang sedia terbuka dipandang sekilas. Sesusuk tubuh sasa kemas berkemeja panjang biru lembut dipadankan dengan seluar panjang berwarna hitam sedang mengatur langkah mendekati Laila. Dibiarkan sahaja. Pintu kereta terus dibuka. Dibongkok tubuh sedikit. Diletakkan beg kertas berisi tupperware nasi goreng tadi di tempat duduk disebelah pemandu.

"assalamualaikum.."

Ditegakkan tubuh perlahan-lahan. Mata mereka berlaga. Senyuman manis di bibir itu dibiarkan sahaja. Tidak mahu dibalas.

"waalaikumsalam."

"saya perlu bercakap dengan awak, Laila."

"saya bekerja hari ini dan saya sedang dalam perjalanan untuk ke tempat kerja."

"lepas waktu kerja?"

Helaan nafas dilepaskan.

"awak nak apa lagi dari saya. Tak cukup ke apa yang awak dah ambil dari saya dahulu. Tak cukup lagi?"

"saya tahu saya bersalah. Saya..."

Senyuman sinis terlontar di wajah Laila.

"tak guna dah rasa bersalah awak tu pada saya lagi." Tubuh diloloskan masuk ke dalam perut kereta. Kunci disorongkan masuk ke punatnya. Diputar sekali lalu enjin tersedia bernafas.

"merata saya cari awak selama lima tahun ni, Laila. Saya tahu dosa saya pada awak takkan mungkin terhapus, tapi tolonglah dengar penjelasan saya. Awak perlu tahu apa yang sebenarnya terjadi."

Direnung tajam wajah tampan dihadapan.

"dapat awak kembalikan dia pada saya semula kalau saya dengar penjelasan awak ni? dapat awak kembalikan kebahagiaan saya yang awak ambil lima tahun dahulu kalau saya dengar penjelasan awaak ni?"

Lelaki dihadapan dilihat meraup wajah.

Ditarik pintu. Myvi bergerak keluar dari halaman. Mata sempat menoleh tubuh sasa itu yang masih menghantar pandangan padanya. Ditekan pedal minyak. Myvi meluncur laju meninggalkan kejiranan Taman Seroja.

Dicapai Nokia N9 ditengah meja. Direnung skrin sebelum jari-jemari runcingnya laju menari diatas papan kekunci. Aksara demi aksara ditekan memenuhi ruang skrin pesanan. Ditekan butang hijau. Tidak lama kemudian dendangan suara Anuar Zain memenuhi ruang pejabat. Ditekan butang hijau.

sampai bila kau nak mengelak. Dia akan terus buru kau. Dia takkan mengalah, Laila.

Bibir dikemam. Dilepaskan nafas. Dalam dalam.

5 comments:

Anika_Lufita said...

wah cte yg buat sye nak tau ape cte kali ni.....dlam 5 thn tu ape yg terjadi betul ke Sofi dah x de nape plak ?? Orang tu sape erkkk ade kena mengena dg masa silam Laila & Sofi ke...??? kucc cepat2 sambung tau nak next n3 hehehehe...cam sedih je prolog cte ni......

IVORYGINGER said...

woo... her ex fiance isnt it??? Searching her girl back. but it is not easy to get back the heart that had been hurted.huhuhu...

tis story bnyk lg rahsia tsembunyi??? story before the baby born n after the baby born isnt it??? ceta ni bukan skadar ceta ttg ank kecil "Sofi", ttg psahabatan yg khianat, tp ia jg ttg teras kepercayaan tunang n keluarga Laila. bnyk lg persoalan cannot wait the next entry. KUCC u r the best. I love all of ur stories. thanks ya for entertain us with much of beautiful story:D

abr said...

Rasanya aya sofya tu anak Laila :) tapi dah meninggal dunia angkara mamat itew... Tak sabar nak tau sambungan.. Thanks kucc for Nasi Lemak buah bidara...

Ad_dEen said...

nice...

HotMomma said...

wah cite penuh misteri.. mcm cite Nasi Lemak Buah Bidara.. susah sgt nk dpt klu ape cite sbnr disebalik semua nye.. siapa lah Aya Sofya ni yer????

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...