Friday, January 8, 2010

Rindu Semalam - Bab 32

Bab 32

Kejaplah...sudah sudahlah tekan loceng tu...orang dengarlah tau, issh!

Mata dipicing ke arah jam disudut meja dikiri katil. Jarum pendek menunjuk ke arah angka 9 dan jarum panjang ke angka 12. Duhaila bangkit lalu duduk menegak diatas katil. Bunyi bingit loceng yang ditekan diluar masih kedengaran. Dia menggaru-garu kepalanya. Sakit hati. Marah.

Siapa pulak yang datang pagi-pagi ni?, kacaulah tau orang nak tidur lah!

Duhaila yang masih berpijama melangkah longlai ke arah pintu. Perlahan-lahan selak dibuka dan tombol pintu dipulas.

Mata Duhaila tidak berkelip saat melihat sesusuk tubuh yang bersarung jaket kulit berwarna coklat tua sudah terpacak didepan pintu rumahnya. Duhaila menelan air liur sambil minda cuba mengimbas wajah ini dikotak memorinya. Tiada. Sejambak bunga teratai putih bersama sebuah beg kertas sederhana besar berwarna merah yang tidak diketahui isi kandungannya sedang dipegang pemuda dihadapannya saat ini.

"saya Mat Noor despatch dari Audrey Florist, Gifts & Crsytal Gallery." Duhaila sudah menarik nafas lega. Mat despatch rupanya.

"ini rumah Cik Duhaila Ain Dahalan?" pertanyaan oleh pemuda yang lengkap bertopi keledar beserta sebuah sengihan kecil itu mematikan sejenak lamunan Duhaila. kepalanya lambat-lambat mengangguk sebagai jawapan balas kepada pemuda tadi. Pemuda tadi mengeluarkan sebuah buku yang persis buku latihan sekolah sahaja. Cermin topi keledar ditolak keatas dan tangan pemuda dihadapannya ini pantas menyeluk pen yang tersemat pada poket kecil disebelah dada kanannya. Mata Duhaila terus memerhatikan gerak-geri pemuda itu. Buku latihan tadi diunjukkan pada Duhaila.

" Cik, tolong tandatangan di sini sebagai bukti penerimaan...dan bunga serta beg ni cik punya." Mata Duhaila tersorot pada buku serta bunga dan beg yang ditunjukkan pemuda dihadapannya ini. Buku itu masih tidak disambut Duhaila. Dia mahu tahu siapa gerangan yang menghantar "benda" ini kepadanya.

"Encik, boleh saya tahu siapa yang hantar kiriman ni?" Mata Duhaila sudah memandang tunak pada pemuda dihadapannya ini. Pemuda itu mengeluarkan sebuah kad nama lalu menghulurkan pada Duhaila. Duhaila menyambut lalu membaca perkataan yang tercetak pada kad nama berkenaan.

"tu kad nama boss saya....cik boleh call dia kalau nak tahu lebih lanjut pasal kiriman ni...tugas saya cuma menghantarnya sahaja. Tolong je cik ambil barang-barang cik ni dan tolong sign kat buku saya ni. Saya ada banyak tempat nak pergi lagi ni cik...karang lambat bunga-bunga tu layu, matilah saya kena marah dengan boss...silap-silap potong gaji pulak!"

Bunga dan beg kertas bertukar tangan. Selepas selesai menandatangani buku mat despatch tadi Duhaila terus masuk kedalam sambil membimbit sejambak bunga teratai putih dan beg kertas merah yang cukup menarik perhatiannya. Duhaila melabuhkan duduk di sofa. Kad nama ditangan dibelek-belek. Hati berbolak balik samada mahu menghubungi orang yang namanya tertera di kad tersebut atau terus sahaja melihat pada "benda" yang dihantar. Mungkin clue yang dicari ada disimpan pada kiriman yang diterimanya ini. Kad nama diletakkan ditepi riba lantas beg kertas dibuka. Tangan mencapai sekeping kad beserta sebuah kotak. Kotak berwarna merah diletakkan diatas meja disebelah kanannya. Kad dibuka perlahan-lahan.

Maaf...
Maaf…kerana telah menyakitimu tanpa sedar,
Maaf…kerana telah membuatmu berasa sedih…juga jauh hati,
Maafkanlah atas keterlanjuran langkah ini…
Sungguh demi-Nya tiada sezarah niat dihati ini untuk melukakanmu…

Tidak tahu bagaimana harus aku luahkan kata maaf buatmu…
Kerna aku bukanlah si pujangga yang tahu memujuk rayu dengan bilah kata-kata…
Tidak tahu bagaimana harus ku nyanyikan lagu maaf buatmu…
Kerna aku bukanlah sang seniman yang merdu suaranya melantun lirik indah…
Kerna duniaku yang tersarung jubah putih dibadan ini hanya kenal bau ubat dan darah…

Aku tidak berdaya lagi meneriak lafaz rindu ini
Bila kau hanya membisu, menutup tiap ruang jiwamu
Tolonglah…buka kanvas hatimu
Agar aku bisa membuka selimut amarah serta dukamu
Mengalirkan embun kasih di ujana sanubarimu
Moga kau kembali berseri…seperti bidadariku yang selalu kutatapi

Kau…adalah anugerah yang terindah didalam hidupku
Umpama jaluran pelangi yang menyinari langit
Sejambak teratai putih maaf kuhulurkan
Dengan harapan ku temui semula cahaya yang hilang
Cahaya yang telah menyinari ruang hatiku yang dahulunya sepi...

(Taufik)

Mata Duhaila sudah berkaca-kaca. Kad didakap erat didadanya. Matanya dipejamkan. Nafas bagai sudah teratur. Perlahan-lahan kad diletakkan diriba. Kotak merah bersegi disudut kanan meja dicapai lantas dan dibuka. Seutas rantai tangan kristal berwarna putih yang indah berkilau ditatap. Tangan sudah menutup mulutnya mungilnya. Rantai kristal perlahan-lahan dikeluarkan dari kotak lalu dipasangkan ke pergelangan tangan kanannya. Cantik! bibir sudah menguntum senyum. Saat matanya terpandang jambangan teratai putih yang tadinya diletakkan diatas meja lalu pantas tanganya mencapainya. Matanya bercahaya saat menatap bunga kesukaannya itu. Diletakkan bunga diatas meja. Duhaila bingkas bangun dari sofa dan berlari masuk kedalam bilik.

Pintu bilik ditolak perlahan. Matanya meliar mencari sesuatu dan saat terpandang benda yang dicari dia pantas menyambar lalu melabuhkan duduknya diatas katil. Skrin gajet bersegi empat itu ditatap. Ditekan-tekan mencari nombor yang mahu dihubungi dan setalh berjumpa butang hijau ditekan.

"assalamualaikum..."

"wa'alaikumsalam..."

"Fik...terima kasih..."

"untuk?"

" untuk bunga yang cantik, rantai tangan yang mahal....dan sebuah puisi yang cukup indah...tak tahu Fik pandai tulis puisi ye...hebat!"

" hmmm...puisi tu adik yang bantu, Fik manalah mahir dalam hal-hal ni...tak apa apa sangat pemberian tu jika nak dibandingan dengan kesalahan yang Fik dah lakukan pada Duha... Fik lukakan hati Duha...Fik buat Duha sedih...Duha kecil hati juga kan pada Fik."

"Fik..." Suara Duhaila sudah bertingkah dengan esakan kecil.

"maafkan Fik Duha...Fik tahu Duha marah..." Duhaila sudah menggeleng kepala. Nafasnya dihela pantas.

"Duha tak marah Fik...Duha pun salah...maafkan Duha...Duha memang jenis cepat terasa..."

Jeda antara mereka. Hanya hembusan nafas antara keduanya yang kedengaran.

"Maafkan Fik...Fik buntu bila Duha sepi...tak hiraukan setiap pesanan Fik...Fik tak tahu nak buat macammana dah..."

"kenapa tak hantar sendiri barang-barang ni..?"

"Fik tak berani...takut Duha tak terima.."

" kalau Fik ikhlas, insyaallah..."

"Duha maafkan Fik?"

"hmmm...Duha pun minta maaf..."

Sepi kembali.

"Duha.."

"hmm.."

"Fik tanya sikit boleh?"

"tanya apa?"

"Duha janji jangan marah ye..."

"Fik...cakap je la.."

Terdengar ketawa kecil dihujung talian. Dahi Duhaila sudah berkerut.

"Fik...kata nak tanya Duha...tanyalah."

"Erk...Duha dah mandi ke belum ni...lain macam jer yang Fik bau ni.."

"Fik!!!!..."

ketawa Taufik sudah pecah dihujung talian.

2 comments:

Hanya Aku Dihatimu.. said...

hehehe...apa lagi liza nak komen..best..liza senyum ja lah kucc...selamat menulis ya...

Anonymous said...

jln cite yg mnarik.. cma krg konflik.. konflik yg dhadapi oleh duha cma masalah akhmal dan persaan cinta kpd taufik.. klu dkmbgkn watak akhmal mgkin lgi mnarik.. dn tmbahkn konflik hidup duha atau beratkn lgi cite berkenan.. walauapapun.. sy ucapkn tahniah kat penulis sbb mampu menulis novel yg menarik.. krn menulis novel bkn perkra yg mudah.. slmt maju jaya..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...