Thursday, January 14, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 13

Bab 13
Didalam setiap kesukaran yang dijelmakan pasti ada kelapangan di penghujung jalan. Setiap dugaan yang ditimpakan pasti bersebab. Hanya manusia sahaja yang sering alpa. Menjatuhkan hukuman tanpa terlebih dahulu melihat dan mengkaji sebab musabab ianya terjadi. Sering menyalahkan orang lain tanpa terlebih dahulu menilai diri sendiri. Jika dahulunya dia buta..ya, buta yang sebuta-butanya...buta mata, buta hati tapi kini rahmat-Nya telah mencelikkan dirinya semula. Azhar amat bersyukur Allah masih mengasihani dan menyayangi dirinya. Azhar tahu dahulu dia memang jahil...sejahil jahil manusia. Bodoh sombong. Degil. Keras kepala. Dahulu dia langsung tidak mengendahkan nasihat, pujukan dan rayuan ibunya. Kata-kata ayahnya juga ditolak mentah-mentah. Dia yakin dia lebih tahu dari mereka tentang masa depannya. Arrghh, orang tua memang melecehkan. Itu fikirnya dahulu. Ketika itu hati mudanya sahaja yang betul. Nah, kala dirinya terhumban ke gaung yang maha dalam kesan tindakan terburu-burunya orang tua yang melecehkan itulah juga yang tega mengutip dirinya yang sudah terpalit malu dan aib. Anak tetap anak, walau sebesar gunung dan seluas lautan sekalipun kesalahannya, tetap akan diterima kembali oleh ibubapa. Azhar malu pada keterlanjuran diri yang angkuh dahulu. Azhar insaf. Sungguh insaf. Dan Allah membalasnya secara tunai padanya di dunia. Lihatlah apa yang diperlihatkan kepadanya tentang diri sebenar wanita yang disanjung dan sangat dicintai Azhar suatu masa dahulu. Dan Azhar tahu semua itu bersebab.

Berita yang diterima dari peguamnya pagi tadi sebenarnya memberikan dua suasana yang berbeza pada Azhar. Dia gembira tapi dalam masa yang sama dia juga sedih. Gembira kerana akhirnya dia diberikan hak penjagaan sepenuhnya ke atas anak tunggalnya Maisarah atas persetujuan Marina. Menyedihkan bila Marina mahu menamatkan ikatan perkahwinan mereka. Penceraian mereka sudah difailkan dan akan diuruskan oleh peguam kedua-dua pihak. Marina tidak mahu menuntut apa-apa harta dari Azhar. Marina hanya mahu dibebaskan dari ikatan perkahwinan mereka. Azhar tahu Marina tidak perlukan itu semua kerana dia dari keluarga berada. Marina mahu kekal tinggal di England. Mungkin mahu berkahwin dengan kekasih gelapnya itu, entahlah Azhar tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu lagi. Cukup-cukuplah dosa yang ditanggungnya selama ini. Pedih sekali jika diingatkan. Baginya persetujuan Marina menyerahkan Maisarah padanya sudah umpama satu cahaya rahmat buat Azhar. Biarlah Marina dengan cara hidup yang dipilihnya. Azhar cuma berharap Marina kekal sebagai muslim.

Wajah Maisarah yang comel sedang tersenyum didalam bingkai kayu berukir cantik diatas meja kaca di bilik pejabatnya direnung. Maisarah yang banyak mewarisi sifat fizikal Marina. Matanya, rambutnya, kulitnya juga petah tutur katanya...segala-gala milik Marina. Ahh, Azhar tidak tahu bagaimana harus menyampaikan cerita tentang penceraian mereka pada Maisarah. Maisarah masih terlalu mentah untuk menerima tekanan seperti ini. Pasti dia akan tertanya-tanya tentang mana pergi mamanya. Jika selama ini Azhar hanya menyatakan Marina tidak dapat ikut serta kerana harus bekerja di sana dan apabila tugasnya selesai nanti Marina akan datang semula ke Kuala Lumpur. Namun kini, jelas dan nyata Marina tidak akan menjejakkan kaki ke bumi Malaysia ini. Azhar tidak tahu samada dia kuat dan sudah bersedia untuk menerima tebakan soalan demi soalan dari mulut mungil yang petah itu nanti. Pasti Maisarah tidak akan puas hati jika jawapan Azhar nanti tidak menyakinkannya. Kasihannya Sarah...

maafkan papa sayang!

Ketukan dipintu segera menerbangkan segala yang sedang bersarang difikiran Azhar. Matanya bertembung dengan empunya wajah yang sedang berdiri didepan pintu biliknya sambil melemparkan senyuman. Senyuman dibalas Azhar. Mesra.
"Har, lunch?..jom gi kat this new place near Telawi 3...Canteena, budak budak aku kata happening kat situ.Food was great over there."Azhar angkat kening pad Zamri.
"happening?"
"kata dioranglah. Tu yang nak ajak kau ke sana..jom jer la." Azhar bingkas bangun dari duduknya. telfon bimbit diatas meja segera dicapai. Langkah diatur ke pintu.
"jom la.."
"siapa kat bilik kau pagi tadi?...macam serius aku tengok korang discussed." Azhar menoleh sekilas pada Zamri yang tenang memandu. Wajahnya dihalakan ke hadapan memandang deretan kereta yang sedang menuju ke arah pusat bandar.
"lawyer aku."
"hal tu?"
"hmmm...dia beritahu update tentang kes aku tu. Marina bagi Maisarah kat aku and want me to divorce her...dia nak stay kat sana."
Zamri menoleh memandang raut wajah Azhar yang tenang. Kasihan dan simpatinya saling beriringan pad teman rapat yang satu ini. Mereka sama-sma belajar di luar negara dahulu. Zamri tahu pergolakan rumah tangga Azhar. Takdir rumah tangga Azhar tidak seindah yang diingini oleh temannya itu.
"alhamdulillah Har. Lepaskan je la dia. Maybe itu yang terbaik buat dia dan kau. Most important now kau concentrate kat career kau and Sarah. That cute princess need you har. Jangan sia-siakan masa depan dia. Past is past Har...lupakan lah. Bina hidup baru kau di sini."
Zamri benar. Yang lepas biarkan berlalu. Tiada guna dikenangkan perkara yang sudah pergi. Paling utama sekarang adalah dia membina hidup baru bersama Maisarah. Tiada agenda yang lain. Azhar mahu memberikan yang terbaik buat puterinya itu. Itu janjinya. Itu azam dan tekadnya.
* * * * * * *
Sukarkah unutk dirinya membina bahagia? Dia tidak mengharap apa-apa lagi dari lelaki itu. Dia tidak mahu menoleh kebelakang lagi. Payah sangatkah lelaki itu mengerti hasrat yang sudah disuarakan pada pertemuan kelmarin. Tak faham bahasa sungguh rupanya dia ye...atau saja buat buat tak faham. Boleh pulak dia menghantar seorang utusan kemari untuk bertemu Zita...untuk memujuk Zita. Dasar lelaki...
Zita sudah menggeleng kepala sambil tersenyum sinis memandang lelaki dihadapannya saat ini. Fawzan dilihat tenang sahaja. Zita tahu Fazwan teman rapat Faisal. Zita masih menghormati Fazwan kerana dahulunya hanya pada Fazwan tempat dia mengadu tentang perilaku Faisal. Fazwan ibarat kawan dan abang padanya.
Hmmm...bijak kau ye Faisal...tapi aku takkan mudah terpenagruh lagi...aku bukan perempuan bodoh lagi Faisal.
"dia hantar abang pujuk Zita?kenapa dia tak datang sendiri jumpa Zita?"
"dia tak berani Zita...lagipun dia tahu Zita takkan mahu jumpa dia lagi. kan?" Zita mencebik.
"dasar pengecut...berani buat tak berani tanggung."
"Zita, jangan cakap macam tu. Tak baik."
Zita melihat Fazwan merenungnya. Zita melarikan matanya dari pandangan Fazwan. Pandangan dikalih pada persekitaran restoran SOULed OUT yang terletak di Desa Sri Hartamas ini. Fawzan yang mencadangkan mereka bertemu di tempat ini petang itu. Panggilan Fazwan tatkala Zita sedang bersarapan bersama papa di rumah yang hanya menyatakan hasrat mahu berjumpa. Panggilan yang disangka hanya sekadar ingin berjumpa setelah lama Zita menymbunyikan diri di kampung papa. Rupanya ada hajat lain dia diajak ke sini...
"tak baik ye?. Jadi yang dia buat selama ini tu semua baik belaka ke bang?. Cuba abang cakap dengan Zita. " Zita cuba memandang semula ke wajah tenang Fazwan.
Fazwan menghela nafas perlahan-lahan. Minuman dihadapan ditolak ke tengah meja. Kedua-dua tangan dirapatkan ke dada. Wajah indah dihadapannya saat ini diselidiki sepuasnya. Dilihat Zita menundukkan wajah. Malu barangkali di tenung begitu. Tiada yang kurang pada Zita. Faisal sahaja yang menolak tuah. Menolak anugerah yang sesempurna ini. Sudahnya bila anugerah ini hampir terlepas dari genggaman barulah hendak mengelabah macam ibu kucing hilang anak. Fazwan mendengus perlahan. Zita hanya memerhati dan menunggu bilah bicara Fazwan.
"setiap manusia melakukan kesilapan Zita dan Faisal tidak terkecuali. Dia dah sedar dan insaf sekarang. Berlah dia peluang sekali lagi Zita. Abang tahu dia sangat sayang pada Zita. Sekarang ni pun abang tengok dia dah macam orang hilang akal aje. Kasighan abang teongok dia. Abang cuma mahu kamu berdua duduk berbincang dahulu...berikan diri masing masing peluang Zita. Jangan terburu-buru buat keputusan nekad begini Zita. Fikirkanlah kata-kata abang ni Zita." Zita hanya mengunci lidahnya.
sayang kunun...sayang tahi kucing!
"waktu Zita hilang dahulu, dia macam orang gila. Merata-rata dia cari Zita disana. Abang kasihan tengok dia. Dan kerana tak sanggup tengok dia berkeadaan makin teruk abang terpaksa beritahu hal sebenar yang Zita sudah pulang ke Malaysia. Abang minta maaf Zita...terpaksa mungkir janji abang pada Zita." Zita menggeleng-gelengkan kepala. Patutlah Faisal tidak sudah sudah merayu pada papa untuk memberitahu di mana Zita berada. Nasib baiklah papa faham keadaan Zita. Zita menghela nafas panjang.
"abang, terima ksih atas segala nasihat dan kata-kata abang. Zita hargai niat baik abang. Zita tak salahkan sesiapa dalam hal ini. Apa yang Zita putuskan ini demi kebaikkan semua. Zita juga Faisal. Kalau Faisal dah berubah macam yang abang katakan tadi, baguslah. Zita juga mahu berubah abang. Berubah demi kebahagiaan Zita. Zita mahu mulakan hidup baru. Hidup baru tanpa Faisal Tan Sri Sulaiman. Harap abang faham dan hormat keputusan ZIta ini. Tolong sampaikan pesanan dan kata-kata ZIta ini pada kawan rapat abang tu. Zita balik dulu abang. Assalamualaikum."
Senyuman dilontarkan pad Fazwan yang masih terkunci bicara. Langkah diatur penuh yakin keluar dari SOULed OUT. Senyuman manis itu masih belum lekang dari bibirnya. Zita puas. Puas kerana sudah melepaskan segala yang terbuku dihatinya selama ini.
Fazwan memandang langkah Zita keluar dari restoran itu. Dia melepaskan lelahnya sambil tersandar dikerusi. Kedua-dua belah tangan meraup wajahnya hingga ke kepala.
Zita, kenapa begitu keras hati sekarang?

1 comment:

cactaceous opuntia said...

peluang baik biasanya xdtg berkali-kali kan..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...