Friday, June 14, 2013

13 Ros Merah - Bab 11

Bab 11
                 DAMIA tayang sengih selamba depan Pot yang dah macam memerang tercekik ikan kod. Erk..ada ke ikan kod kat perairan sini? aahh, belasah je la....janji ikan. Tangan terus menyuap nasi yang sudah tinggal separuh didalam pinggan. Peerghh betul aar sambal tumis udang petai Pot ni. Kena pulak dengan sayur lemak labu kuning ni. Perut gua yang dah kenyang ni pun kembali lapar. Dah dua pinggan ni  gua sebat. Abah kalau nampak ni harus gua kena tazkirah free tentang adab makan orang perempuan. Gua..sambil mengunyah, kepala Damia laju fikirkan sesuatu. Teringat pulak Damia pada kata-kata si mata cokolat seksi tu tadi. Boleh tak jangan cakap lu gua dengan saya. Saya rasa macam tengah pakai jeans koyak dan rambut panjang bila awak cakap macam tu. Bibir dimuncung. Kepala tengah berimaginasi tentang rupa si mata cokolat seksi jika berkeadaan sedemikian. Jeans lusuh yang koyak..rambut panjang lurus  yang cecah bahu. Bibir tanpa sedar mengukir senyum lebar. peerghh...seksi woo bro! Harus gua terlentang tengok si mata cokolat seksi tu nanti..muahahaaa
             Pot ketap bibir. Mata lontar jelingan halus kepada teman serumah didepannya ini yang sedari tadi langsung tidak membalas pertanyaannya tentang siapa si pemilik mercedes sport hitam yang menghantar Damia pulang tadi. Pot memang tak pernah nampak pun kereta kebaboom meletup peerghh itu selama ini mencemar duli berhenti didepan pagar rumah sewa mereka ini. Puas jugak Pot skodeng belakang langsir bersama teropong ditangan dengan harapan tuan bawak kereta peerghh tu akan keluar. Haram. Siapa ek si mercedes hitam sport kebaboom tuh. Pot garu kepala yang tidak gatal. 
             Mata hala kembali ke arah Damia. Kepala menggeleng. Melantak tahap tak hinggat cik kak ni, badan tetap maintain versi papan lapis jugak. Tak besar-besar pun gua tengok. Kena sumpah dengan nasi haper ko ni beb. Pot tarik gelas air kosong disisi. Disua ke bibir. Perlahan-lahan diteguk. Damia yang asyik mengunyah dilihat sedang tersenyum lebar. Mesti ada apa-apa dalam kepala otak Damia ni. Tak boleh jadi..tak boleh jadi. Pot geleng kepala. Apa barang sorok-sorok cerita. Gua nak tahu jugak apa kes  lu senyum sensorang nih beb. Diletakkan gelas kembali di sisi. 
             "Weh beb,apa nih. Gua tanya bukan nak jawab. Boleh pulak lu sengih-sengih ek beb. Cantik betul muka lu sengih-sengih sensorang tu ek. Panas jer hati gua ni tau tak. Baik lu cakap cepat apa yang ada dalam kepala otak lu tu sebelum gua mandikan lu dengan gulai lemak labu kuning ni. "Pot dah capai mangkuk gulai lemak didepannya. 
             "Woahahahaa..peerghh punya ganas ni beb. Masak Demang nanti. Gua harus bagi amaran peringkat laut bergelora kat dia nih. " 
             "Banyak lu punya amaran laut bergelora. Ni bukan bergelora lagi tau, gua bagi tsunami terus." 
             Damia sengih lagi.
             "Relax aar. Bagi can gua menikmati keenakkan masakan lu yang peerghh ni beb. Potong stim aar lu ni beb." Jari-jemari kanan di bawa ke mulut. Dijilat satu persatu. Kerusi ditolak ke belakang. Tubuh ditegakkan. Pinggan yang sudah licin diangkat. Pot pantas capai mangkuk sambal tumis sambil arah Pot simpan mangkuk gulai lemak labu di dalam peti sejuk. Selamba sahaja Damia meninggalkan meja. Pot dibiarkan memandangnya tidak berkelip. Damia ketawa kecil sambil menyanyi-nyanyi dengan ayunan langkah ke peti sejuk. Ditarik lalu diletakkan pinggan berisi sambal tumis tadi ke dalamnya. Pintu dibiarkan ternganga. Langkah dibawa ke sinki. Pot ikut langkah Damia daripada belakang usai memasukkan mangkuk gulai labu kedalam peti sejuk. Kalau gua panggil doraemon pinjamkan poket ajaib untuk gua mintak hilangkan si Damia ni agak-agak kejam tak?. Eei..geram betul gua la dengan Damia ni tau.
              "Beb.." Pot silang tangan di tubuh yang disandarkan pada kabinet di tepi sinki.
               Damia putar kepala paip. " iye Puteri Mariana Aida." Pinggan dihala ke bawah aliran paip. Dibilas.
               "Ada je yang nak kena sembur api dari mulut naga ni karang. Gua memang lama tak main bunga api ni."
                Pecah ketawa Damia. "Garang betul. Haa, amendenyer cik Pot.." Pinggan yang sudah dibilas diletakkan ke dalam rak plastik di tepi sinki.
               " Sila jawab soklan gua tadi."
                Damia angguk kepala. "ooooo..yang itu rupanya." Damia tayang sengih lagi. Tuala di rak  dicapai lalu dilap pada dua belah tapak tangan. "errk...apa ek soklan lu tadi. Gua tak ingat pulak." Damia buat-buat aksi garu kepala. Sengaja mengusik Pot.
                "D!!!!!!!!!" 
                 Damia ketawa lagi. "whoahahaaaa. Oklah, gua cakap." 
                 Pot cekak pinggang. "cepat cakap!"
                 "si mata cokolat seksi pujaan lu tu lah." Damia beri isyarat mereka  berdua bergerak ke ruang hadapan. 
                 Mata Pot terbeliak. " Mercedes hitam sport tadi tu dia?"
                 "iye." Damia hempas punggung di sofa. Alat kawalan jauh dihala ke skrin sempat segi bujur dihadapan. 
                 "apasal dia hantar lu balik?" Pot labih duduk bersebelah Damia. 
                 "dia baru jadi driver rasmi gua." Damia toleh kesebelah. Sengih terukir. Kening diangkat.
                 Pot cebik. "Agak-agak la kalau nak kelentong gua pun."
                 Damia sengih lagi seraya memusing tubuh sedikit mengadap Pot." Sebenarnay dia nampak gua tadi masa tunggu teksi. Dia pelawa nak hantar gua balik. Mula tu, gua segan aar nak naik walaupun gua tengok mercedes sport hitam dia tu beb sangatlah kebaboom peerghh. Kereta tu macam melambai-lambai jer kat gua. Siap dia takut-takutkan gua pulak area tu malam-malam susah dapat teksi...buatnya ada penculik ke kidnap gua bla bla...mau gua tak seram. Gua pun apa lagi...mengambil kesempatan yang terbentang didepan mata laa."
                Pot ketawa."Lu memang. Pantang dapat peluang. Tapi memang peerghh beb. Harus gua pun tak lepaskan peluang kalau dapat naik."
               "Eh, ada citer panas ni beb. Tadi daalm kereta dia cerita pasal kes dia dengan awek dia. Lu tau beb..si mata cokolat seksi tu dah putus dengan awek dia yang aktres popular dan terkenal tu. Ala yang lu cakap kau gua tu."
                Pot cebik lagi. "Ala..gua agak dah pun. Semua orang dah jangka benda ni mesti jadi punya. Awek dia tu bini orang rupanya. Memang sensasi betul berita ini."
                 "Eh, apahal gua tak tahu ni. Harus gua boikot semua surat kabar yang tak laporkan berita sensasi ni."
                  "Surat kabar tu tak salah. Lu tu yang tak baca. Balik-balik  buat taik mata jer keje. Asal dapat peluang, cari bantal. Bukan nak tambah pengetahuan tentang perkembangan semasa."
                   Ciss!
                   "Beb.." Bahu Damia ditepuk kemas.
                   "Amende.."
                   "Lu tak nak cuba ke? Mana tau...rezeki lu ker." Pot angkat kening. Sengih melebar. 
                    Damia kerut dahi. Cuak dengan reaksi Pot. Apa kes ni. Nak cuba apa? Rezeki apa? Weng aper Pot ni.
                    "Apa kes ni.."
                   " Gua nak tanya...lu taknak cuba usha si mata cokolat seksi tu la.  Dia kan dah   single semula." Pot terus tayang sengih lebar. 
                    Damia bawa dia bijik mata ke siling. Dipusingkan tubuh semula mengadap skrin TV dihadapan. Alat kawalam jauh ditekan-tekan sambil dihala ke hadapan. Gua tengok citer tamil lagi best.
                    "Beb.." Pot tepuk bahu Damia. Masih menunggu jawapan Damia.
                     "Dia tu mana ada tokoh masuk kebun pisang. Main ghazal...lagilah."Damia geleng kepala. Ketawa kecil terluncur. "Gua gerenti beb, mesti dapat taugeh punya."
                     "Eh...belum try, belum tau. Lu jangan underestimate si mata cokolat seksi tu. Ha mana tau kan. Jangan pandang orang dengan mata lanun ok."
                      Damia angguk kepala. yakin dengan kata-katanya."Gua kerat jari sepuluh laa beb. Tengok muka dia pun gua dah tau. Dia tu spesies mamat korporat la. Apa barang dia nak masuk kebun pisang. Entah-entah pokok pisang pun dia tak kenal beb. Ekeleh, lu memang aar...buat lawak super mega malam-malam ni. Baik lu buatkan gua milo peerghh ada gak pekdahnya."
                      "Kita tengok jer nanti beb. Jodoh ni di tangan Tuhan. Mana lu nak tau...kut kut memang dia tu jodoh lu. Tapi kalau memang...gua yang pertama akan kerat jari lu dulu. Ingat beb." Pot angkat punggung dengan senyum lebar. Damia hanya mengekori langkah Pot dengan pandangan mata. Alat kawalan jauh dihala ke bibir. Diketuk perlahan. Mata dikerdip. Laju. Kata-kata Pot sedang terulang-ulang di fikiran. Isssh..biar betul Pot ni. Weng apa..
                      Damia tegakkan tubuh. Dua kaki diangkat keatas sofa lalu disilangkan. Bibir dimuncungkan. Gua dengan si mata cokolat seksi tu? Kepala menggeleng laju. Sah gua mimpi ngeri malam nih!

IQRAM laju melangkah masuk ke ruang tamu yang agak suram cahayanya. Mata melewati keseluruh pelusuk ruang. Tiada susuk tubuh yang biasanya berada disitu waktu-waktu begini. Pasti mama dan papa sudah naik ke bilik. Kunci ditangan dilambung-lambung. Siulan kecilnya berdesir memenuhi ruang tamu. Kaki mencecah anak tangga untuk ke tingkat atas. Laju didaki. 
               "Iq.." Terdengar namanya diseru daripada aras bawah. Kepala menjenguk ke bawah. Ternampak mama menggamit. Dipusing langkah kebelakang. Anak tangga dituruni. Tenang. Bahu mama dipaut. Pipinya dielus lembut. Senyum dilempar. 
              "Mama tak tidur lagi? Papa mana?" 
               Puan Sri Zarida geleng perlahan. "Mama tunggu Iq. Papa dah tidur."
               "Tunggu Iq? Mama ada nak cakap apa-apa ke dengan Iq?" 
               Puan Zarida tarik tangan Iqram lembut. Sofa berwarna putih susu yang terletak di ruang tamu utama dihala. Dua tubuh menghempas lembut duduk masing-masing dilantai sofa moden berbentuk separa bulat. Puan Sri Zarida tarik naskhah surat khabar yang terletak diatas meja kaca dihadapannya. Dihulurkan kepada Iqram. Perlahan disambut Iqram. Mata dibawa memandang ke atas muka surat yang sudah sedia dibuka oleh mama. Dilepaskan nafas dalam-dalam. Diletakkan kembali naskhah ke atas meja. 
              "Iq dah baca mama."
              "Mama kan dah cakap dari dulu Mimi tu bukan perempuan yang baik-baik. Dia tak ikhlas nakkan Iq."
              Kepala diangguk. "Iq minta maaf,mama."
              "Iq dah jumpa dia?"
              "Tak perlu mama. Bukti semua jelas. Iq tak mahu ambil tahu lagi pasal dia. Dia dah mati dalam hati Iq."
              Puan Sri Zarida tarik tangan Iqram. Dibawa ke dalam genggaman.
             "Iq akan jumpa perempuan lain nanti. Yang lebih sesuai dengan Iq."
              Senyum. Kepala digeleng.
              "Iq tak mahu fikir lagi pasal ni mama. Iq lebih suka berkawan. Lebih mudah nak kenal hati budi. Mudah nak buat keputusan nanti."
               "Pandai pun anak mama. Dah ada kawan baharu ke ini?"
               Iqram senyum manis.    
                 

8 comments:

Anonymous said...

ok.... skrg barulah ceritera di antara D dgn Iq bermula... jeng..jeng...jeng....

Eijan said...

Tak sabar Pulak den nak tggu jari si D dikerat si Pot tu...hehehe...Iq dah senyum ....sesi mengenali hati budi masing2 bakal bermula......

Anonymous said...

Fulamak, perkembangan crita yg dinanti2 oleh pembaca akan bermula. Cik penulis, cepat2 upkan n3 seterusnya.

nazira azwa said...

Ish xsbr plak nk th perkembangan D n Iq..

Anonymous said...

Betul3...sy setuju dgn cik eijan. Abis lah jari jemari D dikerjakan si Pot... sepuluh wooo...

Kak Sue said...

Betul tu Iq kawan dulu dengan D tu... walaupun kepala D tu ada weng sikit tapi hati dia suci....hehehe...
bila mama tanya Iq senyum tu ... ada maknakan.... bestttt

muda_13 said...

Eh, cepatnye senyum, tak kan muncung memanjang kot kalau dah jumpa D, hehe

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...