Thursday, February 28, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 28

Bab 28

Dari jauh susuk tubuh yang sedang duduk sendirian dimeja dihujung restoran cukup dikenali. Qistina melajukan langkah. Nafas sudah entah berapa kali dilontar laju. Senyum manis berlesung pipit yang cukup menawan itu damai menyambut kedatangan Qistina yang jelas sudah terlewat. Terlewat banyak! Salam dihulur perlahan. Mata Qistina yang bulat jatuh pada wajah tampan Khalish. Dan si pemilik lesung pipit dua ini tenang menyambut bersama senyum manisnya yang masih terletak di bibir. Qistina senyum balas bersama rasa bersalah yang kencang menyapa dinding hati. Tangan pantas menarik kerusi. Coach dihamparkan  diriba bersama nafas yang berlabuh tenang.

"Sorry Khal,i terlambat. Maaf sangat-sangat."  Qistina hulur kata maaf usai ucapan salam kepada lelaki yang masih kemas berkemeja biru gelap. Lengan baju yang sudah terlipat sedikit hingga ke paras lengan menampakkan kulit kuning langsatnya dipandang Qistina sekilas kala melabuhkan duduk di perut kerusi setentang. Pasti dah lama nih dia tunggu kalau dah siap lipat lengan kemeja. Hati laju berbisik. Bukan Qistina tidak kenal sikap Khalish. Bertahun mengenali lelaki dihadapannya ini buat Qistina cukup masak dan amat arif dengan perangai Khalish. Kalau dah resah menunggu lama, mulalah melipat lengan baju. Itu memang peel Khalish sejak dulu. Kalau ditanya, pasti jawapan lucunya yang terlantun. Setiap lipatan tu mewakili lima minit masa menunggu yang telah dihabiskan. Jadi  kalau nak tahu berapa lama dia menunggu, Qistina pasti disuruh mengira berapa lipatan pada lengan kemeja Khalish. Sengaja menyakat. Itu memang kegemaran Khalish dahulu. Hati tersenyum. Kenangan manis itu hinggap difikiran. 

"mesti dah lama you tunggu kan Khal. I'm so...so sorry. Ada hal kat office tadi. Jalan pulak sesak sebab ada small accident kat Mont Kiara tadi. Jadi tambah sesak bila ramai pulak yang jadi tukang tengok. Kan dah mengganggu lalu lintas. Aduhai. Sabar saja lah. " Qistina sambung bicara. Kala disebut soal "hal kat office" wajah kacak Joe terlintas spontan dimata Qistina. Sudah balikkah teman baiknya itu? Hati Qistina kuat bergema bisiknya menyatakan ada sesuatu yang cuba disembunyikan lelaki itu daripada pengetahuannya. Bahasa tubuh Joe tidak seperti selalu. Asing. Terlalu asing dimata Qistina yang sekian lama mengenali Joe. 

Walaupun sangat pasti tentang perkara itu Qistina tidak mahu mendesak Joe. Mungkin Joe tidak mahu berkongsi dengannya. Namun jauh disudut hati Qistina putik gusar dan risau tetap bertandang. Runsing memikirkan  jika ada perkara besar dan berat yang sedang membebani fikiran Joe dan dia sebagai teman baik tidak langsung sedar akan perkara itu. Qistina tahu didalam keadaan yang masih baharu kehilangan insan tersayang, perasaan teman baiknya itu mungkin mudah tersentuh. Awan sedih dihati Joe masih berdendang sayu. Itu firasat Qistina namun dia yakin tekaannya tidak silap. Memang Qistina akui diminggu awal Joe kembali bertugas, kerap dia lihat lelaki itu termenung sendirian kala melintasi bilik Joe. Memikirkan Joe mungkin masih belum sepenuhnya boleh menerima apa yang telah terjadi, tidak sesekali Qistina cuba mencelah masa yang terbentang didepan mata kala Joe sedang bersendirian. Bagi Qistina mungkin Joe perlukan masa untuk menerima ujian takdir ini dan sebagai teman baik dia akan sentiasa disisi temannya itu mengharungi kesukaran ini. Joe, cakaplah dengan aku apa masalah kau. Kau tau kan Joe aku sayang kau. Mungkin Zura tau kut?. Minda mengangguk setuju. Dalam fikiran Qistina sedang merencanakan sesuatu. 

"it's ok dear. I faham,hmmm. Biasalah head...memang tanggungjawabnya lebih." Khalish angguk. Rindunya pada si pemilik wajah keanak-anakkan ini tidak dapat dibendung. Membuak bagaikan lava Merapi yang tidak terkawal alirnya dek benteng buatan manusia. Mata masih tunak memandang wajah comel dihadapan yang baru melabuhkan duduk.  

Senyum manis Khalish dari dua lesung pipit yang terbentuk disambut penuh lega oleh Qistina."thanks, Khal." Khalish tebar senyum lagi seraya menggamit tangan separas kepala. Memanggil pramusaji yang berada didepan. Kepala diangguk seakan memberi isyarat. Qistina menoleh pandang ke belakang.

"you dah order?"

Kepala diangguk. Mata kembali pada wajah comel dihadapan. "hmmm. Tunggu you sampai jer...then diorang akan bawak semua ke meja terus."


"semua? mesti banyak ni. Wah!" Qistina ketawa kecil.

Khalish senyum lagi. " i kan tau apa yang suka.."

"Hmmm..." Dua tapak tangan bertemu dan digosokkan perlahan antara satu sama lain. Reaksi yang bertujuan mempamerkan keterujaan diri. Qistina lempar senyum meleret.

"you order apa Khal..mesti sedap nih."

Senyum Khalish bertamu diwajah Qistina. Kali ini lebih manis bersulam tatapan mata yang tidak berkelip pada empunya suara yang terlantun damai kala singgah di jendela sanubari "your favourite, dear."

Giliran Qistina menabur senyum lagi. " Nasi goreng butter prawn, right?"


"hmmm.."

"With extra-extra prawn. Big..big prawn. Kan?"

Kepala Khalish terangguk lembut. Bahagia melihat reaksi comel Qistina yang cukup menawan jiwa. 

Qistina bertepuk tangan seakan anak kecil yang gembira mendapat sesuatu yang disukainya. Gembira dan teruja yang saling bersulam. "wah wah..lapar lapar ni. Cepatlah suruh diorang bawak kat meja. Tak sabar nak makan ni, Khal. Lapar sangat-sangat nih taw. " Tangan dibawa ke perut. Khalish ketawa kecil seraya menggeleng kepala. Terhibur dengan gelagat comel Qistina. Gelagat manis dan comel yang dia rindu bertahun-tahun. Mata bulat Qistina yang bercahaya kala tersenyum kerana teruja bagai sebuah hamparan lukisan indah yang tergantung didinding jiwa. Dan keindahan itu menyebarkan pelangi bahagianya ke seluruh ruang diri. Serasa ingin menghentikan detik masa ketika ini buat seketika agar dia mampu menikmati damai bahagia dari wajah cantik dihadapannya ini tanpa gangguan. Mahu disimpan apa yang dinikmatinya ini ke alam lenanya malam nanti. 

Sorotan dari sepasang mata Khalish masih tidak berganjak dari Qistina yang sedang membuang pandang keseluruhan ruang restaurant yang terletak di Sungai buloh ini. Kala pertama kali dibawa ke sini si cantik barbie doll ini sungguh teruja kala diperkenalkan dengan rangkaian makanan laut yang diperkenalkan. Mengenali Qistina sejak bertahun-tahun, Khalish arif benar dengan selera gadis pujaannya ini. Bentangkan makanan laut, pasti bercahaya wajah dan matanya yang bulat cantik itu. Bentangkan pemandangan alam semulajadi dihadapan mata, dia boleh terpaku berjam-jam lamanya!

Kedatangan pramusaji yang membawa hidangan yang dipesan awal tadi oleh Khalish memenuhi ruang meja. Kedatangan yang sekaligus menerbangkan segala yang tergawang dalam kotak khayalan sebentar tadi. Pecah bagai buih-buih sabun. Kembali tumpuan diberikan pada wajah cantik dihadapan. Khalish dan Qistina serentak mengucapkan terima kasih usai pramusaji meletakkan semua pesanan. Khalish melontar senyum seraya memberi isyarat dengan huluran tangan agar Qistina menjamah hidangan. 

Qistina senyum balas sambil menyorot pandang pinggan nasi goreng butter prawn yang tadinya diletakkan pramusaji didepan Qistina atas arahan Khalish. Pandangan kembali dihala kehadapan Khalish yang kosong. Kening terangkat hairan. 

"you tak order your favourite nasi chicken chop?" Sapaan lembut daripada Qistina membuatkan senyum dibibir Khalish melebar. 

Geleng. Senyum terus. 


Qistina kerut dahi melihat reaksi lelaki dihadapannya. "kenapa pulak tak order? Kan you suka yang tu? Your favourite dish kalau makan kat sini kan." Qistina tarik kemas dan penuh hemah gelas jus mangga yang terletak disisi kanan. Ucapan bismillah terlantun perlahan. Muncung straw dibawa hinggap ke bibir. Disedut sopan. Sekali. Dua kali. Perlahan ditarik keluar muncung straw dari pintu bibir. Diletakkan kembali ke sisi. Senyum dilontar pada Khalish yang dilihat masih tidak beralih kelip dengan senyum yang terus berbunga. Senyuman yang menawan dengan sepasang lesung pipit yang cukup mempersona. Qistina geleng kepala. Berkhayal la tuh!

Khalish tunak memandang memerhati tingkah indah dihadapan. Setiap perlakuan Qistina tidak pernah gagal membuatkan dia jatuh terpesona. Hati kalau dah sungguh sayang segalanya indah kan. Jiwa tersenyum manis.

"Khal? Dah sampai mana,hmmm. Tanya tak jawab. Senyum..senyum." Qistina menyapa seru. Mata yang sedikit dibulatkan membuatkan lelaki dihadapannya ini ketawa kecil. 

"Hmmm, i dengar..." Senyum masih tidak berganjak.

"so?" kening sengaja diangkat. Sudu dicapai lalu diletakkan ke dalam pinggan. Qistina hela nafas seraya memandang penuh selera hidangan dihadapannnya. Banyaknya udang..best! Bibir tanpa sedar lebar tersenyum dengan mata yang bulat bercahaya. Dan tanpa Qistina sedar reaksinya sedang dirakam lalu tersimpan didalam album hati lelaki dihadapannya ini. 

"i nak share your butter prawn fried rice. Nak you suap. Boleh?" Senyum nakal Khalish sengaja dijala. Bebola mata Qistina membulat. Bibir diketap. Dilarikan mata ke kiri dan kanan. Khuatir jika apa yang dikatakan oleh Khalish tadi sampai ke cuping telinga lain. Issy, apa kena pulak Khal ni. Malulah kalau orang dengar. Khalish senyum terus. Bahagia melihat Qistina yang sungguh teruja dengan apa yang dihidangkan didepan mata. Bunga-bunga mengusik bertamu. "bolehkan, dear?" Diulang lagi. Mahu terus menyakat. Qistina mencebik kecil. Dua tapak tangan dirapatkan. Doa perlahan terluncur. Diraup ke wajah. Mata melontar ke wajah dihadapan.

"mengada-gada nampak." Qistina lontar kerlingan halus seraya sua sudu ke kelompok nasi didalam pinggan. Diangkat kemas lalu dibawa ke pintu mulut. 

Khalish senyum melihat gelagat Qistina. 

"tu denda sebab you lambat, dear."

"mana aci." Dibawa garfu ke tubuh seekor udang, ditekan mata garfu lalu dibawa udang yang bersaiz sederhana dan berwarna kuning keemasan itu ke mulut. Sedapnya!.Udang yang tinggal separuh dibawa kembali ke pinggan. Mata menghala ke arah Khalish. Dua pasang mata bertembung. Khalish yang tersenyum ditatap." I bukan sengaja lambat tau. Itu beyond my control."

Khalish geleng. "i don't care. That is the deal, dear."

"Hmmm.." Qistina kemam bibir. Kening diangkat. "Kalau i tak nak..." Mulut terus mengunyah kembali udang yang separuh dinikmati tadi. 

Khalish angkat bahu. Sengih. "then the fried butter prawn rice is mine. Too bad, the delicious big prawn gonna say bye bye to sweet barbie doll name Qistina." Khalish mengacah lalu selamba mengambil pinggan didepan Qistina. Bulat mata Qistina. Eh,apa nih!

Qistina ketap bibir melihat pinggan dihadapannya sudah berpindah ke hadapan Khalish. "kejamnya. Tak baik tau aniaya orang yang tak bersalah."

"mana ada i aniaya you. I kan cuma nak share makan dengan you je. Tak baik tau hampakan permintaan lelaki baik dan kacak macam i ni. Rugi besar. Bukan senang nak suap lelaki handsome macam i ni."

"Huh...perasannya orang tu." 

"nak tak nak? Tidak, i habiskan. Nak order yang lain lambat nanti. Orang tu tengah lapar kan. Jangan pulak dia makan i ye. I ni bukan butter prawn yang rangup kuning keemasan tu tau." Qistina gagal kawal senyum. Bibir dikemam. Kuat. Jahatnyer!

"oklah...come i suap you. Kesian orang tu. Tak baik sungguh i ni kan. Barbie doll kalau merajuk, nanti mata dia automatik bulat...besar dua kali ganda tau. Bahaya!"

Dan ketawa kedua-dua berderai.


Khalish tanggal muncung straw dari pintu bibirnya. Gelas teh o limau yang sudah berpeluh  lebat dindingnya ditolak ke tepi. "projek pipeline di Borneo tu macammana progress dia."

"hmmm..." Qistina letak sudu. Kunyahan terakhir selamat mencecahkan salur kerongkong.  Ditarik napkin yang takzim diriba ke hujung bibir.

"final stage. Lega."

"good.."

Qistina angguk. "yup.  Next month i kena ke sana."

Khalish angguk. Tahu akan persekitaran tugas Qistina.

"this time berapa lama."

"dua minggu."

"wah lamanya. Rindu lah i tak dapat jumpa you nanti."

Senyum. 

Dua pasang mata bertembung lagi. Lama. Khalish hela nafas perlahan. Akan kehilangan lagi wajah comel ini dari radar mata nampaknya. Kehilangan yang sementara. Namun tetap terlalu lama dijiwa dirasakan. Itu yang pasti. Dua minggu? Aahh..tak sanggup rasanya melepaskan barbie dollnya ini untuk pergi lagi. Redup mata Khalish yang tunak jatuh ke wajah, menggamit detik tidak tentu hala dihati. Qistina pantas melarikan mata ke ruang lapang di kiri. Tak sanggup dipanah begini. Biar berulangkali diucap kata mereka sekarang hanyalah teman baik...hati seakan sengaja menguji. Jiwa juga sama. Tidak mahu berkompromi. Menjentik rasa debar yang makin memuncak. Khalish cuba meraih tenang. Debar dihatinya yang kencang berdendang kala dua pasang mata mereka beradu pandang sukar dilenyapkan. 

"you pergi dengan Zura?" Kembali disambung bicara yang terjeda seketika. Khalish lontar tenang suara. Tidak mahu masa berdua ini disia-sia. Bukan mudah untuk meraih perhatian Qistina lewat kebelakangan ini. Khalish sedar dan akur dia sedang bersaing untuk merebut kasih dan cinta Qistina semula. Seraut wajah tampan berkaca mata milik Fazwan segar diingatan. Hati lelakinya kuat mengakui lelaki itu sedang "memburu" Qistina. Sama seperti dirinya. Dan menjadi pemburu dan perlu bersaing, pasti sahaja hanya strategi siapa yang terbaik menjadi penentu. Dan tidak terkecuali nasib. Ya, dia berdoa moga nasib menyebelahi dirinya kali ini. Cukuplah kesengsaraan dahulu. Tidak sanggup diulang. Kehilangan Qistina bagai mencabut separuh nyawanya sendiri. Dua pasang mata mereka kembali berbicara. Berbalas senyum.

Qistina.Geleng. " I pergi dengan Joe."

Nama itu cukup membuatkan darah gusar dan bimbang Khalish kembali berputar. Paras adrenalin mula tidak tentu hala. Dua minggu dengan Joe? Huh..parah!

Cuba diraih senyum. Pahit dirasakan. " i thought you pergi dengan Zura. She's also the project engineer for this, right? " Rendah diluncur. Tidak mahu Qistina terhidu semarak gusar yang melimpahi kolam rasa. Sengketa dahulu walau sudah ditanam jauh ke lubuk jiwa tetap akan tercampak keluar jika gusar itu kembali bermaharajalela di takhta hati. Dada terus kencang berdendang. Berkecamuk segalanya kembali. 

Kepala Qistina menggeleng lagi. Minda pantas berputar dan pantas mengagak apa yang sedang bermain difikiran Khalish. Dia harus berhati-hati. Menarik selumbar yang tertanam di batas jiwa pasti menyakitkan kalau tidak betul caranya. "Joe is also the technical and instrument engineer for this project, Khal. I need him more then Zura during this final stage. This is the critical stage. His the best for this. I can't do without his present."

Angguk. Kepercayaan itu kunci segala-galanya, Khal. Kata-kata mama kembali menerjah minda. Ya, Khalish tahu dia harus percaya pada sang barbie dollnya ini. Tapi.. Aaah sukar sungguh jiwa bila perlu berdepan dengan pemilik nama Johan Khusairy itu. Sukar benar hati meraih damai setiap kali sang barbie dollnya perlu berada disamping lelaki itu. Dekat Qistina dengan lelaki itu mengundang bimbang yang bukan kepalang dihati Khalish.

"Ok. I understand. Work is work. Take care,hmmm. Don't forget to text me. Mesti. Siang dan malam."

Qistina ketawa kecil. "siang dan malam? Biar betul you, Khal."

"yes."

"macam bercinta pulak." Ketawa Qistina bersulam dengan senyum. Kepala digeleng perlahan. 

"kita memang sedang bercinta semula, Qis."

Qistina hembus nafas. "Khal...kan..i dah ca.." Khalish laju memintas dengan isyarat tangan. 

"Qis, beri i peluang."

"Khal.."

"i love you so much, Qis.."

"Khal..please. Kita kan dah janji."

"i tahu..tapi i tak mampu Qis. I terlalu sayangkan you. I tak sanggup hilang you lagi, Qis. Please, Qis."

"Khal...janganlah macam ni. I..i..." Qistina geleng kepala. Bicaranya mati. 

Jeda.

Khalish hembus nafas dalam-dalam. Raut wajah yang tersandar tenang dihadapan ditatap tidak lepas. 

"Qis.."

"Khal...i...i..."

"kita kahwin, Qis. Please."

Nafas Qistina tersentak. Mata Qistina yang bulat terpejam seketika. Tapak tangan kanan terbang mencecah pintu bibir. Ruang restoran terasa bagai sepi. Sunyi. Segalanya bagai disihir. Bisu. Suara Qistina turut bagai terkunci. Kepala digeleng. 

29 comments:

rin said...

alahai kesian la pulak dgn si khal ni..mmmm

ajeje said...

kita kawin Qis....
oh so lovely Khal dah main peranan.
tapi mcm cepat sgt.. will Qis accept.
Oh I'm so blunt N bluurr
Anyway I big fan of KHAL n FA

Kucc pls continue fast.....

Anonymous said...

No...no...no.. qis jgn terima...pilihan lain msh ada...Joe is your dream man....adoiii cptlah Joe luahkan feeling u don't hide it..

Mazlina Yusof said...

adoiiiii ... the proposal sudah keluar !!
we all pulak yg nervous .. kucc sengih je kaannnn ?? hehe.
saya ambil quote ni dari salah satu novel yg saya pernah baca ..
"Everything leads me to you ..."
Siapa antara 3 .. kita kena tunggu ..
huwaaaaa ... rasa macam kena dera ..

Anonymous said...

Nooooo wayyy....jgn Qis!!!!
BIG NO for Khal...
Joe or FA....yg 2 org ni ok if Qis
want 2 say YEZZZZ!!!!
hehehehe....emo lbh plak
~~ZQ~~

Anonymous said...

teman yakin qis tolak heheheh...FA kn de hehehe

Haslina@DC said...

Eeeuuuuww...no way Qis...not Khal please..geleng banyak2 Qis..

norihan mohd yusof said...

tagih lh kembali cinta kasih mu pd qis khal...andai tu jodoh mu di azali pasti kan hak mu jua..namun..kira nye tiada jodoh mu wat qis terima lh takdir mu khal..redha lh andai itu lh yg tersurat wat mu kerna,ajal dn jodoh tetap milik yg maha ESA.

Anonymous said...

say yes qis.....haha nak khal dgn qis jugak

Anonymous said...

KHAL !

Anonymous said...

No oooooo.......

Qis, pls don't say "yes" to Qal. He had his chance and blew it.... Give Joe or FA a chance pulak!

mizz acu said...

Siannnyer Khal.. :(

Syarp said...

Cinta pertama sukar dpadamkan,nak nak org tu dah nyesal sungguh2..trime je lah Qis

Anonymous said...

qis,,come on,,khal ajak kahwin
tu,,ape lg,,
tolong la terima,,khal dah bnyk jgk
tanggung derita,,
joe tu at least pernah kahwin,,xde la sengsara sgt kn,,FA tu lg la x rasa pape,,huhu~
-hani-

NZN NnAzz Novelis!! said...

Hurm, Takkan laa satu kesalahan boleh destroy everything. Padahal dalam hati masih ada rasa cinta antara satuuu sama lain. Khal dah terima pon pmbalasan dia bila Qis pergi US duluu. Qis memang diciptakan untuk Khal. Can't deny it. Korang yang lain tu redha jelahhhh!!!! xD

umimama said...

tolak lah qis...cerita masih panjang.khal pulak yang redha dan bw diri...pas tu qis pulak yg trcari2 dn rindu..hmmm...gitu pun best gak...kan

noorliyana Shamsuddin said...

Khal tak belajar dari kesilapan. ....cemburu. ...cemburu. ...cemburu membuta tuli, kalau Joe tu jahat dah lama rasanya Qis kawin dgn dia... rasanya masa malam yg Qis kena anaya dgn Khal lagi kan.... betul la kot ni Khal sifat ingin memiliki tu terlamau kuat TAMAN!!!!

Qis , tu la sapa dok suruh baik sangat..... kawan konon bukan tak tahu org tu dok mengharap, yg gatai dok layan buat apa..... yg lari 5 tahun dulu tu buat apa, kalau skrg dok gedik keluar dengan org tu, dah bagi org tu harapan tau dak..... tak ada maknanya kalau org tu boleh anggap awak tu kawan biasa sedangkan dlm hati dia penuh dgn cita awak


Joe , skrg masanya kalau nak usaha sungguh sungguh, kalau nak melayan blus ..... makanya U memang tak layak unt Qis.... terlalu lama tidur, sampai Qis tak sedar wujudnya perasaan tu LAGI!!!!

So Joe jadi lelaki yg berani

Anonymous said...

jgn la Qis terima Qal semula...x mau...still nk FA.....

Anonymous said...

sy sokong umimama 100%..
cmne bole same pikiran kte ni ye..
haha..

Anonymous said...

sy sokong umimama 100%..
cmne bole same pikiran kte ni ye..
haha..

sara said...

Kali ni pun saya sesangatlah setuju dgn noorliyana.
Qis....say NO to khal ok!!!
Kucc....joe joe & joe pls

Anonymous said...

alahai, smp 3 hero la plk berebut qis..cam agak bosan sikit je..

Haslina@DC said...

It's ok after Joe will have 2 weeks with Qis in Borneo. So he better put in his best effort to win Qis tu...tapikan nak FA jugak....

Anonymous said...

Qis..please accept it... Nk Khal juga!

Anonymous said...

alaa,nape ramai yg x suka khal dgn qis?huhu sedihnya. Tak kira ,nak khal dgn qis juga !

fara said...

Say YESSSSSS Qis...!!!! Hehehe...

Anonymous said...

just say yes qis!...nk khal jgk!!!...

Eijan said...

Harap KHAL tak putus asa.....teruskan misi mendptkan semula ur barbie doll....

Rasanya Joe belum sesuai luahkan cinta pd Qis....kubur isterinya masih merah lagi....cuma harap dia jumpa org lain tp bukan Qis....

FA yg mmg berkarisma tu adalah pesaing sihat utk Khal. Zita jgn terlalu obses nak satukan Qis dan FA...biar Qis buat ishtihara' dulu....siapa yg telah ditentukan utk dia.....

Kak Sue said...

rasanya Qis dan Khal sama-sama cinta lagi tapi Qis terlalu mendengar kata Zita sehingga lupa kisah cinta mereka berdua..... Zita jangan terlalu pentingkan diri sendiri dan FA sahaja....

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...