Saturday, February 16, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 25


Bab 25
Joe tenang menyusun langkah menyaingi lenggang Qistina ke parkir yang terletak diaras dua tingkat bawah tanah. Perbualan tentang jadual kerja mereka untuk kerja-kerja pemantauan bagi projek di Borneo dipelopori oleh Qistina. Joe hanya sekadar menyampuk sekali-sekala. Lebih banyak menganggukkan kepala mengiyakan kata-kata dan ulasan Qistina. Dalam gusar yang ketat membalut jiwa, sedaya upaya dipamerkan wajah tenang damai walau terasa payah. Tidak sekelumit pun Joe mahu rasa yang sedang bergumpal didalam jiwa lelakinya yang meronta-ronta dan tidak tentu hala ini terlepas keluar dari jaringnya lalu hinggap di hati Qistina. Tidak akan diizinkan. Qistina tidak boleh tahu. Tidak. Belum masanya untuk diselak tirai hati yang tidak pernah luntur warna cinta terhadap gadis disebelahnya ini. Belum masanya untuk dihamparkan lukisan didinding jiwa yang terlukis seraut wajah keanak-anakkan yang menghuni disitu sejak sekian lama.

"diam jer kau dari tadi. Cakap pun sepatah-patah. Ada masalah ke?." Qistina perasaan dari sejak mereka masuk kedalam perut lif untuk ke parkir lelaki disebelahnya ini lebih banyak mendengar dari berbalas perbualan dengannya. Joe yang dikenali sejak sekian lama memang jarang tidak berkicau kalau diajak berbual. Ada sahaja tokok tambah yang dibawa untuk merancakkan perbualan. Lagi-lagi jika ia membabitkan hal kerja mereka. Tapi sejak tadi..ketika Qistina menolak pelawaannya untuk minum, Joe sudah sedikit bisu. Tidak banyak lontaran kata-katanya seperti kebiasaan. Qistina rasa udara dalam dadanya sudah tepu. Mahu dihembus semua biar lopong segala ruang di paru-paru. Biar lapang bagai hamparan padang nan menghijau. Tidak selesa sungguh melihat teman baiknya ini berkeadaan begini. Ada masalah ke dia?

Geleng. Senyum. "Aku ok...penat jer sikit. Preparation nak turun ke site minggu depan. Ada dua junior engineer perempuan yang baru first time nak turun site. Nak kena brief betul-betul. Kau tau jer la budak baharu ni. "Dua tangan yang tersembunyi didalam poket Mark & Spencer dari koleksi Blue Harbour yang kasual sedikit bergetar dengan lontaran pertanyaan yang terluncur dari ulas delima Qistina. Pertanyaan yang seakan dapat menebak rasa yang sedang bergendang dilantai jantung sejak mendengar pengakuan Qistina tadi. Langkah sudah menghampiri BMW putih Qistina yang kaku terparkir. Joe letak tubuh bersandar pada sisi kereta mengadap Qistina.

Qistina kerut dahi sambil tangan menyeluk ke dalam perut LV yang ternganga. "Takkan pasal tu? Muka kau lain la, Joe. Macam lain. Aku bukan tak kenal kau." 

Joe ketawa kecil. Bergetar seluruh jantung dirasakan. Hai belahan jiwa, janganlah nak tanya macam-macam lagi. Jantung aku ni rasa macam nak dibelah dua, Qis. Satu mahu aku letakkan didalam dada aku ni, satu nak lari duduk sebelah jantung kau. Aku nak sama-sama dengar degup jantung kau, Qis. 

"lain macammana,hmmm."

"Yelah." Qistina hembus nafas perlahan. Wajah ditundukkan menjenguk kedalam perut LV. Issy, mana pulak kuncinya. Diselak lebih lebar perut LV yang terlopong. "Maksud aku..biasa kalau benda-benda macam ni, kau ok jer. Takder la kelam jer muka. Hilang handsome kau tu. Seri romeo terhangat kan." Segugus kunci dikeluarkan. Wajah Joe yang berdiri disebelah kini ditentang. "romeo kena la senyum selalu. Baru boleh maintain gelaran." Bibir Qistina ukir senyum lebar beriringan dengan sebuah kenyitan manis. Pecah ketawa Joe. Bergema.

"suka tengok kau ketawa macam ni, Joe. Handsome sangat. Macam mula-mula kenal dulu kau dulu. Ketawa  kau ni buat aku suka sangat kat kau." Qistina teruskan usikan. Mahu mencipta ceria diwajah tampan disisinya ini. Joe terus sambung ketawa. Tangan kanan yang berteleku didalam poket Blue Harbour dibawa ke pangkal hidung. Dielus perlahan. Sepasang mata bundar milik gadis dihadapan yang redup ditentang. Handsome i pun, you tak pandang, Qis. Handsome i pun, tak lekat kat hati you yang keras tu. Tetap nama lain yang tertulis disitu, Qis.

Qistina sumbat anak kunci pada punat di pintu BMW putih. Ditarik pemegang pintu. Senyum yang belum usai dihulur pada Joe yang masih takzim berdiri. 

"aku balik dulu, Joe."

Joe angguk. Senyum kecil." enjoy your candle light dinner with Mr purple rose."

"apa pulak Mr purple rose. Dia ada nama, Joe. Fazwan Anuar."

"elok la panggil dia dengan nama tu. Kan dia jer yang bagi kau ros ungu. Mana ada orang lain, Qis. Ok apa nama tu. Unik." Joe ukir senyum mengusik. Cuba menangkis tujahan debar yang makin menggoncang tangkai jiwa saat nama itu manis dan gemersik dilantun alunan suara Qistina yang lembut membuai.

Qistina geleng kepala sambil tabur senyum. Joe..Joe. Tubuh melolos masuk kedalam perut BMW. Diletakkan LV dilantai kerusi penumpang disebelah. Ditarik pintu perlahan. Disumbat kunci ke corong lubang. Diputar. Tali pinggang ditali ke sisi. Joe membongkokkan tubuh ke cermin pintu. Qistina menurunkan pipi cermin. 

"take care,Qis. Anything call aku."

Qistina kerut dahi." maksud kau?"

"mana tau mamat ros ungu tu culik kau bawak lari kahwin kat Siam. Kau tu kan barbie doll hidup. Mana nak cari. Bukan limited edition. The one and only in this world. "

Qistina lontar kerlingan manja. "issy kau nih. Tak baik la cakap dia macam tu. Jangan prasangka buruk kat orang,hmmm. Lagipun dia kan abang angkat Zita. Mesti Zita lebih kenal dia sebelum kenalkan aku pada dia. Insya-Allah. Everything gonna be just fine..and ok,hmmm. Kau jangan risau."

Joe angkat dua tapak tangan paras bahu."ok. Sorry. But anything...if anything, Qis..call aku. Ingat,hmmm."Joe beri isyarat dengan ibu jari dan jari kelingking yang dihala ke cuping.

Qistina angguk. Senyum. "yelah encik Johan Khusairy."  Qistina betulkan ikatan tali pinggang seketika. Kembali ditoleh pada Joe yang masih takzim membongkok di tepi pipi cermin.

"aku gerak dulu. Bye Joe. Assalamualaikum" Joe angguk balas salam Qistina seraya mengangkat kembali tubuh. Tegak. Cermin tingkap sudah kembali dinaikkan oleh Qistina. Enjin Jerman berwarna putih bersih tu bergerak perlahan meninggalkan Joe yang masih tunak memandang. Dua tapak tangan kembali menghuni poket Blue Harbour. Sepasang mata Joe terus mengekori susuk tubuh BMW putih yang dipandu Qistina hingga hilang dari pandangan. Bibir dikemam  seketika. Kembali dilepaskan. Udara yang mengapung di ruang dada terasa sesak. Injap jantung deras memacu. Ada rasa yang tersangkut dan tidak terucap dari tadi. Tidak terluah. Tak terdaya ditutur. 

Have a great dinner, Qis...

Have a wonderful dinner sweet heart...
* * * * * * *
Fazwan putar stereng tenang memasuki Lebuhraya Mahameru yang sedikit bersahabat dengan pemanduannya malam ini. Qistina yang terlihat papan tanda arah jalan menoleh kesebelah. Mahu ditanya Fazwan akan destinasi mereka untuk makan malam ini. Lelaki berkaca mata yang tenang memaut leher stereng ditatap sekilas. Dalam persalinan santai berkemeja tee merah samar dipadankan jeans biru Fazwan nampak sungguh berlainan sekali. Kulitnya yang putih kekuningan seakan kupasan kulit langsat itu cukup menyerlahkan seri warna kemeja tee yang tersarung ditubuh. Qistina menelek dalam diam. Mata terjunam ke sisi wajah kacak yang sedang fokus memandang ke hadapan. 

Fazwan cetus deheman kecil. "hmmm...i tahu i ni memang sentiasa buat orang pandang tak berkelip. Lagi-lagi kalau duduk dekat macam ni." Fazwan lontar senyuman sekilas pada Qistina disebelah yang sudah terpempan. Terkejut barangkali kerana tidak menyangka perbuatannya disedari oleh tuan punya badan. Senyuman yang disuntik buih usikan yang bertujuan menceriakan suasana yang sedikit sepi sejenak. Qistina ketap bibir lantas melarikan wajah ke cermin sisi. Simbahan hangat di kedua-dua lantai pipi cukup terasa. Malunya tertangkap begini. Fawzan toleh lagi memandang Qistina yang deras membawa lari mata dan melontar wajah ke luar tingkap.

"Hmmm. Luar tu tak ada yang istimewa. Baik pandang orang dalam kereta ni. Lama-lama pun tak apa. Dia tak marah. Dia suka lagi."

Jeda sesaat.

"ehem.." Qistina betulkan duduk. Debar disorok dalam-dalam. Disimpul ketat-ketat. Dua wajah. Dua pasang mata bertembung. Fazwan dahulu lontar senyum. Mahu meredakan debar si cantik disebelahnya ini. Bukan dia tidak nampak lirikan mata si wajah keanak-anakkan ini yang jelas mahu melarikan diri dari tertangkap oleh kerlingan Fazwan yang lebih pantas. 

"Kita nak kemana ni, FA?" Qistina cuba mengalih tajuk perbualan. Malu sekali kala ditangkap sedang merenung lelaki disebelahnya ini. Issy tak senonoh betul la kau ni Qis..kan dan tertangkap!  Mata terus takzim pada papan tanda arah di Jalan Tun Razak. Pemanduan Fazwan sudah meluncur menaiki lebuhraya bertingkat Ampang.

FA.  Bibir Fazwan tanpa sedar sudah lebar tersenyum. Sedap jer bunyi di telinga Fazwan. Dengan gemersik suara Qistina yang lembut hinggap di cuping. Damai rasanya. 

"Hmm...Tamarind Springs."

Tamarind Springs?. Qistina kerut dahi. Terjeda sejenak. Ditoleh kembali ke dalam ruang kereta. 

"You're gonna love this place, Qis." Fazwan melontar senyum paling manis buat Qistina yang masih terkesima seketika.

"pernah pergi?" 

Geleng.

Fazwan senyum. Kembali diarah tumpuan ke hadapan. "i bawa you ke tempat yang sangat istimewa malam ni. Percayalah."

"istimewa sangat ke tempat tu.."

"dan unik."

"unik?"

"hmmm.."

"unik macammana?"

"Hmmm.." Fazwan senyum segaris kala memutar stereng. Bicara disambung.  "You will sure say..wow bila sampai nanti."

"really?" Mata Qistina sudah bulat bercahaya. Fazwan senyum lagi kala menoleh sekilas. Dua pasang mata bertentang. Berbalas senyum.

"tempat ni ada wow factor. Very exotic place..in the midst of jungle where the palms sway in the night breeze. It will melt anyone heart. Including you. Believe me, dear." Fazwan makin rancak menawan hati Qistina dengan penerangan tempat yang sedang menjadi destinasi mereka malam ini.

"wow.." Mata Qistina belum sirna cahaya kekagumannya.

"belum sampai lagi you dah say wow...kalau dah sampai nanti.."

"i pengsan terus sebab terpesona sangat." Qistina luncur ketawa perlahan yang sangat manis. Fazwan ikut sama tersenyum.

"kalau you pengsan i putar balik stereng ni cari masjid."

Qistina kerut dahi. "kenapa pulak masjid?"

Fazwan sudah memasuki ruang parkir Tamarind Spring. Stereng diperlahankan.

"I nak cari pak imam beritahu i sebenarnya nak kahwin lari ke Siam tapi pengantin perempuan dah pengsan pulak. Nak tanya boleh tak dia nikahkan aje i kat masjid. I taklah nanti pengantin ubah fikiran. Mahu kena bawak lari betul-betul ke Siam lepas ni."

Qistina ketap bibir. Laju dibawa wajah ke cermin sisi kembali. Simbahan hangat tersebar keseluruh ruang pipi. Fazwan toleh kesebelah. Bibir ukir senyum. Sangat tahu si cantik yang cukup santai bersarung blaus biru muda corak abstrak yang dipadankan dengan selendang panjang yang kemas terlilit rona yang sama sedang melindungi wajah gebunya yang dihinggap kuntuman malu yang menggunung.

"Ok dear. Kita dah sampai."


* * * * * * *
"So?" Zita berdiri disisi meja hiasan. Mata memandang tepat kearah wajah comel teman baiknya itu. Zita mahu tahu hasil daripada temu janji makan malam antara Qistina dan abang Wannya sebentar tadi. Waktu abang Wan menghantar Qistina hingga ke muka pintu tadi Zita dapat melihat limpahan senyuman penuh bermakna dibibir lelaki itu kala mengucapkan terima kasih pada Qistina. Salamnya lembut sahaja terlontar. Zita jugak nampak jelas senyum manis penuh bermakna dibibir Qistina. Zita simpul senyum. Moga rancangannya bersama Azhar akan berjaya. Itu yang sentiasa dia doakan. Qistina berhak mendapat lelaki yang terbaik dan Zita yakin abang Wan adalah yang terbaik buat Qistina. 

"So apanyer Puan Zita." Qistina tanggal selendang biru yang membalut kepala. Senyum manis masih belum usai. Kenangan  makan malam sebentar tadi masih kemas berbalut di minda. Mahu disimpan buat mimpi kala lena memanggil sebentar nanti. FA...Qistina melihat sisi seorang Fazwan Anuar yang cukup santai namun penuh pesona seorang lelaki. Segala tutur kata penuh santunan namun dirangkai harmoni agar Qistina selesa disisi. Dan sungguh dia berasa bukan sahaja selesa malahan damai dan tenang bersama lelaki itu tadi. Terlalu banyak yang dapat dikutip didalam perbualan mereka tadi mengenai peribadi Fazwan yang penuh aura dan karisma lelaki melayu. Paling Qistina kagumi sikapnya yang sabar dan tenang dalam melayani tiap pertanyaaan Qistina. Perkongsian pengalamannya sebagai ketua jurutera kanan projek kala berkhidmat dengan sebuah syarikat minyak terbesar yang berpusat di Irving sangat-sangat berharga buat Qistina. 

Langkah longlai yang sedikit kepenatan dihala ke ranjang. Direbahkan tubuh. Mata terpejam. Tangan kanan mendarat ke lantai dahinya yang licin.

"aku nampak kau senyum tadi, Qis." Zita labuh duduk dibirai katil. Mata dihumban pada susuk tubuh Qistina yang terbaring ditengah katil.

"Hai Zie.dah tak boleh senyum pulak ker." Dalam pejam suara Qistina terlantun.

"Qis..ceritalah."

"issy. Kau ni. Ada pulak."

"ok tak per. Tak nak cerita takper. Aku siasat dengan abang Wan sendiri. Sure akan dapat dari A to Z."  Mata Qistina terbuntang spontan. Kepala ditoleh kesebelah. Terlihat sengihan meleret dibibir Zita. Qistina ketap bibir.

"kau ni..teruklah Zie." Zita bangkit dari duduk. Langkah dihala perlahan ke pintu.

"Zieeee.." Qistina sudah menyeru. Bertali suaranya. Merayu.

Zita berpusing. Dikenyitkan mata sebelum laju membawa lari langkah ke pintu.

"Zieeeeeeeeeeeeee.." Qistina ketap bibir. Issy Zie ni. Qistina henyak kembali kepala ke lantai tilam. Dipejamkan mata. 

FA...please dont say anything to her..

17 comments:

Unknown said...

oh my heart...akk plak yg rase dh tergolek golek hati nih jatuh kat Mr fa...cam ner lh ngan hati mu qis...andai terbuka ruang hati mu qis wat fa ade kah redha insan2 lain yg cuba mengapai sama rase cinta di hati mu....rela mengalah or ank melayu pantang berundur...heeheee lu pikir lh sendri KHAL n JOE.nih dh betui2 hot n spicy....

Anonymous said...

aiyooo hati silalh tetapkan pilihan anda . tapi nak khal jugak . kihkih

Unknown said...

kucc .. jgn torture kami lama2 sgt ya .. hati dh tak tahu nk pilih siapa antara 3 jejaka idaman malaya ni yg qis akan pilih .. bagilah hint sikit .. hehe

ajeje said...

memang dah jatuh hati pada FA
FA so sweet N gentleman
what happen during the dinner?
Pls continueeeeee
Poor Khal.....

Haslina@DC said...

Oh My FA!...I heart for you..ahaks! So sweet depa berdua ni..tapi kesiannya pulak at Joe...hes also ok..Khal? Tak payah. Thanx Cik Kucc..nice storyline

Atty Ismail said...

Alahai Qis...Call aje FA & gtau kat dier jgn story apa2 pon pada Zita...Mesti FA ikut punya...KUCC...I CONFIRM 300% vote FA...Qis kasi TINGGAL SAMA ITU KHAL....

Anonymous said...

qis n khal jugak...pls kucc

Anonymous said...

Alahai nape sikit entry ni...olahan cite yg membuai jiwa, sgt2 bagus cik writer tak sbr nak tunggu n3...mase msh pjg pilihlah yg terbaik qis...tapi hatiku msh mmilih Joe....

Anonymous said...

walaupun khal tiada dlm n3 ini,,
tp hatiku still nk khal,,
haha~smbg2,,

IVORYGINGER said...

Vote for FA. Joe tu duda. Khal plak ex-fiance. experite dah dua2x.kihkih... 8)
apa kata kasi chance ja sm FA yg single-mingle tu. Okay what??? kan?? Kan??? hahaha... ;D
Sj ja nk phangat ceta ni. apapun wa caya samalu KUCC. You know who is the best amount the best. Kan??? Kan??? ;D

Anonymous said...

FA terbekkkkkkkkkkkk

Anonymous said...

nak khal jugak..x kire..wawawa

putehberseri said...

KUCC:how? I hv fallen for FA too!. But Khal is my first n always in my heart....

kucc_aprilsnow said...

adoiiiiiiiiiiiii...den pulak yang dalam dilema..waaaaaaaaaaa

Anonymous said...

mcm nk trjatuh cinta pulk dgn FA... laki romentik ni

Unknown said...

Oooo hhh FA. ... yumm. .... yumm. ...yumm...yumm

Joe , usaha lebih la .... jgn putus asa, kesian awak ye pendam rasa cinta, karang jadi gila macam mana...

sara said...

Sian joe. Kucc.....jgn matikan joe dlm citer ni.
Selalu nya pompuan memendam rasa.
Still sian kat joe.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...