Friday, January 25, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 20


Bab 20
Zita ketawa dengan mata yang dikenyitkan. Perlakuan yang sengaja dilempar demi mengundang reaksi spontan teman baiknya ini. Melihat Qistina yang hanya mengetap bibir bersama jelingan manis, hatinya lega. Gusar juga kalau-kalau Qistina akan memarahinya yang mungkin dianggap memandai-mandai mencampuri urusan peribadi gadis ini. Niat Zita cuma mahu membuka mata Qistina dan menyatakan bahawa diri Qistina bukan taruhan buat lelaki seperti Khalish yang tidak pernah menghargainya. Qistina terlalu istimewa. Terlalu. Kerana itu bagi Zita, hanya lelaki yang istimewa sahaja layak memiliki gadis seperti Qistina. Dan bagi Zita juga  lelaki bernama Fazwan Anuar yang diperkenalkan kepada teman baiknya ini tadi adalah yang terbaik buat Qistina. Fazwan juga istimewa bagi Zita. Karisma abang angkatnya itu tidak kurang hebatnya jika mahu dibandingkan dengan Khalish. Malahan berlebihan kalau dilihat dari segi personalitinya yang cukup mempersonakan. Fazwan lelaki yang punyai sejalur jiwa tenang dan pastinya setiap insan yang mengenalinya dan berada disisi akan merasai hembus nadi ketenangan tersebut.

Zita tahu Qistina walaupun terkejut besar dengan apa yang dihidangkan sebentar tadi,namun jauh disudut hati Zita bersyukur Qistina tidak melatah malah cukup tenang dan melayan tetamu istimewa yang diundang tadi dengan baik sekali dan selayaknya. Melihat cara Qistina yang manis kala menjawab tiap pertanyaan abang Wan tadi dan cukup sopan berbual tentang pengalaman mereka diluar negara, Zita yakin rancangannya dan Azhar pasti berjaya. Dan melihat senyum manis abang Wan kala mengucapkan salam dan selamat malam kepada mereka tadi Zita tahu senyum manis itu untuk siapa. Pastinya buat si manis didepannya ini. Zita sangat pasti. Siapalah yang tidak akan terpaut hati pada sang barbie doll secomel dan seayu Qistina. 

Fazwan Anuar. Lelaki itu cukup istimewa dimata Zita. Dia bagaikan abang Zita sejak dahulu. Penasihat dan pendengar yang cukup setia dan prihatin. Fazwan Anuar yang dipanggil abang Wan oleh Zita dahulunya merupakan pembantu kanan kepada bekas suami Zita, Faisal Tan Sri Jamaluddin. Abang Wan lah tempat Zita banyak mengadu dahulu kala hatinya pilu dicurangi perbuatan Faisal. Abang Wan yang sentiasa menjadi pendengar Zita. Abang Wan jugalah yang menasihati Faisal agar melepaskan Zita sepenuhnya. Meminta ikhsan Faisal melepaskan Zita mencari bahagia bersama Azhar. Itulah yang Zita tahu daripada Faisal ketika lelaki itu hadir dihari pernikahannya dahulu. Kata Faisal, abang Wan merayu padanya agar tidak lagi mengharapkan Zita dalam hidup. Kata Faisal lagi, abang Wan sangat menyayangi Zita bagaikan adik sendiri. Demi Zita, dia sanggup merendahkan diri merayu sesungguhnya pada Faisal agar melepaskan  dan melupakan Zita. Zita diberitahu selepas Faisal mengambilalih jawatan Pengerusi MSF Industries daripada Tan Sri Jamaluddin, abang Wan dilantik menjadi CFO menggantikan Faisal. Kata Faisal bukan dia dan Tan Sri Jamaluddin yang memilih tetapi abang Wan dipilih oleh semua ahli lembaga pengarah MSF Industries atas kapasiti pengalaman dan karisma yang dimiliki yang melayakkannya ke jawatan berkenaan. Dan abang Wan yang cukup tenang, berkarisma dan tidak kurang kacaknya itu Zita yakin paling sesuai buat Qistina. Lelaki berkarektor hebat seperti itu selayak bergandingan dengan gadis yang hebat seperti Qistina juga. Bukan mudah sebenarnya Zita memujuk abang Wan untuk bersetuju menemui Qistina. Namun demi Qistina diceritakan pada lelaki yang sangat dihormati itu tentang kisah Qistina dan Khalish. Tentang segala perit dan pilu yang terpaksa dilalui Qistina. Kelu juga abang Wan seketika. Terdiam. Dan akhirnya pujukan dan rayuan Zita berjaya melenturkan hati lelaki istimewa ini untuk akur berjumpa Qistina. Zita yakin Qistina sudah berjaya mengetuk pintu hati lelaki itu lewat pertemuan pertama tadi. Titipan  pesanan yang baru Zita terima daripada abang Wan sejurus dia meninggalkan mereka tadi membuktikannya.

"Zie betul tentang dia. She's so special. Can't removed my eyes from this alive barbie doll. Malam ini dia buat abang Wan jatuh cinta pada makhluk ciptaan Allah yang bernama Annur Qistina. Mana Zie sembunyikan dia daripada abang Wan selama ini."  Bibir Zita ukir senyum penuh makna. I told you, abang Wan! 

Qistina yang berdiri di birai katil ketap bibir. Menahan rasa. Melihat Zita yang mengenyit mata tadi dan kini tersenyum manis pula Qistina yakin pasti teman baiknya ini sengaja mengaturkan pertemuan sebentar tadi. Mahu gugur jantungnya melihat tetamu tiba-tiba yang diperkenalkan kepadanya tadi oleh Zita. Tidak menyangka Zita dan Azhar boleh berpakat "mengenakannya" malam ni. Sampai hati betul! Nasib baiklah lelaki yang dipanggil abang Wan oleh Zita tadi cukup tenang dan mungkin seolah dapat merasakan keterkejutan Qistina, dia bijak membawa perbualan berkisar tentang dunia O&G yang jugak tidak asing baginya. Rupanya lelaki ini dahulu jugak bekas jurutera ketika berkerja di sebuah syarikat minyak terkemuka dunia yang berpengkalan  di Irving, Amerika Syarikat. Maka perbualan jadi rancak dan tidak canggung. Macam-macam yang dikongsi. Ketawa saling bertukar memenuhi ruang. Qistina akui lelaki tadi bijak menguasai dan mengawal perbualan mereka. 

Senyum Zita yang masih belum usai buat Qistina makin geram. Bantal kecil ditengah katil pantas dicapai lalu dihumbankan ke arah Zita. Cekap dikaut oleh dua tangan Zita bersama ketawa yang terburai.  Qistina lempar jelingan kecil. Tudung dikepala ditanggalkan lalu dilontar ke dalam bakul di tepi bilik air. Qistina hempas tubuh diatas hamparan katil yang sedia menanti dan memberikan khidmat lenanya. Lengan kanan didaratkan ke dahi.  Mata bundar yang kian memberatkan dipejamkan. Alun nafas bergerak perlahan dengan helaan halus yang terbias di cuping. Zita orak langkah perlahan dengan ketawa yang masih tersisa di hujung suara. Tubuhnya yang kian berisi direbahkan disebelah tubuh Qistina yang masih lengkap berkurung kelabu. Sepasang bebola mata dilontar pada chandelier yang memancar sinar jingga di pelusuk ruang bilik. 

"Qis.."

"hmmm.." Mata yang dipejamkan masih takzim melayan letih yang bergumpalan di segenap urat tubuh. 

"kau marah?"

Qistina senyum bersama mata yang terus terpejam. "sebab tadi tu." 

"Yelah..pasal abang Wan laa."

"nak marah pun tak gunakan. Dah lepas pun."

Zita ketawa. " Tengok muka tadi pucat tak berdarah bila kena tenung dengan abang Wan." Zita lepas ketawa kecil lagi. Qistina ketap bibir lagi. Jari-jemari runcing mencari paha gebu Zita. Terluncur jeritan kecil. 

"sakit laa tau.." Zita usap paha. 

"Padan muka. Jahat! Kau dengan Azhar komplot kan kenakan aku."

"lah, mana ada kenakan kau. Kami KENALkan kau. Tak salahkan berKENALan dengan lelaki hebat macam abang Wan. Mana nak dapat cik adik ooi.."

"pandai la putar belit kau tuh. Sejak bila pandai buat keje macam ni haa."  Ketawa Zita tercetus lagi. Pipi mulus Qistina dicubit perlahan. Terjerit Qistina. Dipalingkan wajah. Mata dibuntangkan. Saling bertamparan. Pecah lagi ketawa Zita. Qistina ketap bibir. 

"suka tak?"

"suka apanyer."

"Fazwan Anuar tadi tu laa."

"Issy kau ni. Dia kan kawan kau..abang angkat kau. Kau kan cuma mahu KENALkan aku dengan dia. Tu jer kan. Tak lebih daripada tu. Right sweet mama?" Qistina gigit bibir. Mata dikelip-kelipkan. Mahu menyembunyikan senyum. Rasakan!

"ala..labi-labi dalam bot ek. Kau tau, tapi sengaja main aci-aci belakang tiang kan."

"aci mana main nyorok belakang tiang laa. Aci main nyorok belakang pintu."

Pecah ketawa lagi.

"Qis.."

"hmmm.."

"aku rasa abang Wan suka kau."

"Issy kau ni. Memandai jer."

"Iye. Dia dah jatuh cinta pada kau."

"Issy kau ni, mengarut sungguh la Zie. Orang handsome macam dia...berkedudukan..sure bersusun calon yang super duper cantik dan hebat berbaris kat belakang. Ada aku pulak. Issy..tak masuk betul."

"Eh, perempuan dengar sini.  Aku cakap betullah. Tak bohong. Sumpah." Zita angkat tapak tangan separah bahu. Dua mata saling bertatapan. Dada Qistina mengalun deru debar. Air liur ditelan. "Dia sendiri yang beritahu tadi. Dia sms aku. Dia dah jatuh hati kat barbie doll nama Annur Qistina. Siap cakap mana aku sembunyikan kau selama nih. Hebat la kau Qis. Selama ni takder sorang pun perempuan yang boleh ketuk pintu hati dia. Dan malam ni..tiba tiba.." Zita tunak memandang ke sisi wajah Qistina yang masih takzim memandang kepadanya. "hati lelakinya sudah dicuri oleh sang barbie doll comel bernama Annur Qistina. Peerrghh. So sweet laa." Zita kenyit mata.

Qistina hembus nafas. Mata dihala memandang candelier yang bergemerlapan memancar serakan jingga di seluruh ruang siling nan putih. Degup jantung berdebar kencang. Dugaan apakah ini Ya Allah. 


* * * * * * *
Azhar senyum. Tubuh yang bersandar di kepala katil dibetulkan duduknya. Sirah Teragung Muhammad SAW nukilan Dr Ahmad Hatta yang sejak tadi ditekuni ditutup lalu diletakkan cermat di atas meja sisi. Mata dilontar pada Zita yang sedang duduk di kerusi mengadap cermin meja hias dihadapan. 

"I seronok sangat baca sms abang Wan tadi. Tak sangkakan. Love at the first sight. Hebat la aura Qis. Sekali pandang..sekali kenal..sekali dengar suara, abang Wan dah terpikat. Ni baru betul buku bertemu ruas, Har. Kali ni baru Khal jumpa lawan yang sama hebat..or lebih hebat daripada dia. Right, sayang?" Azhar angguk kepala. 

"Abang Wan siap tulis dalam sms mana i sembunyikan Qis selama nih. Memang dah jatuh hati sungguh nampak gayanya tuan CFO MSF Industries tuh." Zita ketawa sambil menggeleng kepala.

Azhar senyum lagi. " Siapalah yang tak terpikat kalau tengok barbie doll hidup berdiri depan mata. Cantik giler pulak tu. Silap-silap boleh pengsan, sayang."

"termasuk orang yang bercakap tu ker,hmmm. Tak per kalau dia pun sama. I ok jer." Zita angkat angkat kening. Senyum. Mata dilontar ke wajah kacak Azhar yang bersandar di kepala katil.

Azhar ketawa. Dua tangan diangkat separas bahu "Exclude me please. No more vacancy yeah. I dah ada barbie doll nama Zita Asyikin yang lebih istimewa. Dia bukan takat boleh buat i pengsan jer, tapi... lebih daripada tu." Mata dikenyitkan. Ketawa kedua-dua saling berpadu. 
* * * * * * *
Deheman kecil terbias dicorong telinga saat kaki Qistina menyusun langkah mendekati bilik. LV yang tersangkut di lengan dikuak perutnya yang sudah ternganga. Segugus kunci ditarik keluar. Mata menoleh kebelakang. Susuk tubuh Anis yang tersenyum manis dibelakang bersama jambangan rose ungu yang indah ditangan ditatap. 

Qistina senyum."cantiknya bouquet ni, Anis. Purple roses. Boyfriend bagi,hmmm. Tapi  setahu i lah kan, purple roses ni meaning dia love at first sight to someone special." Qistina sorong anak kunci ke lubang pintu. Diputar tombol. " Mesti boyfriend you ni nak refresh sweet memories masa dia mula-mula fall in love with you dulu kan. So sweet." Qistina senyum lagi. Dikuak pintu. Tubuh dibawa melangkah masuk kedalam. Anis mengekori daripada belakang.  

Anis cebik. " I tau makna ros ungu...but this bouquet is not for me. Bukan i punya. Tapi.." Anis angkat kening. Sengih ditabur." untuk cik Annur Qistina yang cantik dan comel." Jambangan rose ungu ditangan beralih tempat. Dengan penuh hati-hati, diletakkan jambangan ros ungu ditengah meja. 

Qistina kerut dahi. Mata jatuh pada jambangan jambangan ros ungu yang takzim di tangan Anis yang kini sudah berpindah ke tengah meja. Jari telunjuk dihala ke dada. Dua pasang mata saling bertembung. " i?...you kata bouquet ni i punya? Untuk i? Biar betul ni, Anis." Qistina masih tidak percaya. Sapa pulak yang bermurah hari mengirim jambangan ros ungu seindah ini untuk dirinya. 

Anis angguk. Laju. " yes beautiful. It's your. Tengok, ada nama you kad luar kad ni. Bukan nama i..or nama orang lain, Qis." Anis tunjuk pada kad ungu muda yang terselit d tengah jambangan. "Cantik giler la rose ungu ni, Qis. Mana laa orang yang hantar ni dapat idea ni ek. Hmmm, i kira tadi. Ada 24 kuntum semuanya. 24 purple roses. Fuh, dahsyat!" Anis ketuk jari telunjuk di dagu. " Meaning what yeah, Qis?" Anis lontar kenyitan mata pada Qistina yang masih terpaku seketika memandang jambangan indah di tengah meja." i tanya pakcik google tadi. 24 roses maknanya can't stop thinking of about you..24 hours everyday...wow! Qis..siapa ni. Mamat romantik mana yang hantar bouquet ni kat you? Khal ker?" Anis kembali melontar renungan dan senyuman yang berbunga ke tengah meja.

Qistina lontar pandangan pada Anis seketika. LV diletakkan perlahan di atas meja kabinet dibelakang. Dilabuhkan duduk pada kerusi. Mata jatuh jambangan ros ungu yang indah ditengah meja. Perlahan ditarik kad ungu muda yang terselit ditengah jambangan. Air liur ditelan. Anis masih takzim berdiri dengan senyum yang cukup lebar. Dibuka sampul kad. Sekeping kad yang brwarna ungu muda dikeluarkan perlahan. Lukisan anak patung barbie doll berbaju kurung dengan sejambak bunga rose ungu dilengan menghiasi wajah kad. Cantiknya! Bibir Qistina tanpa sedar mengukir senyum manis. Diselak kad untuk melihat isi kandungannya. Mahu diketahui dari siapa gerangan kad dan jambangan bunga nan indah ini. Mata menyusuri satu persatu aksara dan kata-kata yang tertulis dikad. Dengup jantung berkejaran. Aliran adrenalin dirasakan memuncak. Bibir dikemam. Dua aksara yang menutupi ruang kata-kata ditatap tidak berkelip.  FA. Tapak tangan dibawa ke bibir. 

FA..

Fazwan Anuar..

Mata dibawa ke jambangan ungu yang terdampar di tengah meja. Bibir terus dikemam. Zie, tolong aku!!!

24 comments:

iyads said...

yeay 1st commentor..hehehe..thanks kucc sbb de n3 bru..

np ase mcm qis xske kt wan jek ea? huhuhuhu..

makin klimaks la cte nie..xsabar nk tunggu next n3..

cpt2 upload eh..hehehe..tq.

Aziela said...

Ok..ok... surrender. FA maybe lagi best dari Joe.

Anonymous said...

yeahhhhh,akhirnye....
xyah la ngn khal 2,ngn FA ni je r....
~~ZQ~~

rin said...

jantung belum melompat lagi baca karektor abang wan..haha..

joe dimana kamu? ;P

aNAiTekUReRU said...

nak Qis ngan Abg Wan la....xyah Khal or Joe...

Anonymous said...

betul ar.. nk Qis dgn abg wan lar.. ceh.. abg tu..
xnk khal n joe..
Qis dh lain mcm tu.. dh mula beralih arah k.. hehe..

Eijan said...

Ni mmg bakal Jadi hero idaman Malaya la ni....teringat pula kat Akhmal....Qis bakal pening lagi nak pilih mana satu....

Kak Sue said...

Semangkin pening Qis hendak memilih....
bukan Qis ja yang pening... hehehe... pembaca pun pening juga... hahaha

Atty Ismail said...

Alamak Khal!!!!!..Mmg betul2 buku jumpa ruas.....Masakla Khal kali ni...KUCC..FA pon at x kisah & lg suka....hahhahhahahhahhha...Paling tadah sungguh!!!!

ajeje said...

ok lah qis dgn FA pun sweet jugak..
nak tukar statement tak mau khal N joe. biar qis dgn FA.
tapi kesian jugak kat khal....
hmmmm pening pening

kak nora said...

kak nak teka ni pakatan zita ngan FA nak kenakan khal...FA mnkin nak membntu jah...tapi dh terjatuh cinta plak...kak masih pilih khal..cinta pertama qis..mana mungkin boleh buang mcm tuh jah...

Anonymous said...

haha khal mane?mmg sweetttt fazwan anuar nie....qis makin buntula nak pilih sape...huhu

mizz acu said...

arghhhh... ai rasa cm nak sokong Fazwan plak sekarang instead of Khal... omoo...

Anonymous said...

FA terbekkkkkkkkkkkk

Anonymous said...

apa ni kak?!!!tiba2 je kluar wtk si FA ni...X nk la kak....NK KHAL JGK...plzzz...first love tu Xkan nk lupa mcm tu je....hehee...

Anonymous said...

ye la sian kt khal

Anonymous said...

best ada hero baru...please, biar Qis dgn FA..

Anonymous said...

nak tengok jambangan bunga ros purple tu..boleh..?
-che` leen-

Haslina@DC said...

Go with FA...I follow him from cerite Zita n Azhar...FA mmg the best.. FA n

eifa arey said...

So sweet... FA & AQ. mau depa bersama. Semoga Qis temui kebahagiaannya bersama abang Wan. best..best..best.. Tq Kucc.

sazali said...

Hahaha...betul2 hangat ni....tak tau nak pilih nak pilih mana satu.....

nazira azwa said...

alahai sweetnya FA...mmg buku bertemu ruas la Khal nmpknya..

Unknown said...

Ok I tak penah baca cita Zita n Azhar .... tapi dah rasa suka n gedik dgn Abg Wan.. sorry Joe ku
Berpaling tadah ...... usaha lebih2x Joe. ... tawan hati pembaca kembali...... Abe Wan daling



Anonymous said...

sweet nyer FA..... Qis n FA br best....Khal first love x semestinya kena bersama.... biar FA cinta Qis yg terakhir n selamanya...:)

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...