Monday, January 21, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 19


Bab 19
Qistina tarik tombol pintu perlahan. Senyum. Zura senyum balas sambil angguk kepala. Dua tubuh bersarung kurung biru dan kelabu lembut beriringan keluar daripada bilik mesyuarat. Qistina peluk erat 2 fail putih setebal 3 inci yang dibawa masuk ketika mesyuarat akhir dengan para kontraktor sebentar tadi. Segalanya sudah selesai dan kerja-kerja peringkat frasa kedua akan dimulakan. 

"lega?"

Qistina lepas nafas. Geleng kepala perlahan. "mesyuarat jer. Our field work gonna start soon. Kau..aku...plus Joe. Bersedialah untuk turun padang. Bersedialah untuk hilang waktu-waktu lapang. Sempit la masa kualiti kau dengan inche bakal hubby yer."

Zura tabur sengih. Angguk kepala. "sebab tu la Kamal sayang sangat kat kau, Qis. Tak salah dia pilih kau lead project ni. Memang dedikasi..kerja keras." Langkah kedua-duanya sudah melepasi meja Anis yang sedang tekun mengadap Ienovo.  Tidak langsung mengangkat muka. Pasti ada tugasan "urgent" yang dimahukan Kamal. Kedua-duanya tersenyum memandang gelagat setiausaha ketua mereka yang terkenal dengan mulut murainya tapi cekap melaksanakan tiap tugas yang diberikan. Kata Kamal takper mulut dia bising..kepoh asal kerja dia tip top. Langkah kedua-dua terhenti di hadapan bilik Joe yang berhadapan dengan bilik Qistina.

Zura toleh ke bilik Joe yang gelap sebelum melontar pandangan ke wajah Qistina. Suasana  pejabat yang terlebih sibuk pada pagi jumaat sudah mangli di mata. Kebiasaan kerana masing-masing mahu mengejar masa sebelum waktu tengahari menjelang. 

"dia dah ok ker Qis?"

Qistina senyum. Angguk. "alhamdulillah. Semalam dia call aku dari rumah. Makin sihat katanya. Suara ceria Joe buat aku lafaz syukur, Zu. " Langkah dihayun ke biliknya. Zura mengikuti dari belakang.

" Jadilah next week dia masuk office, Qis?."

"insya-Allah, jadi. Missed him so much, Zu."  Qistina ukir senyum penuh bermakna.

Senyum Qistina berbalas."aku pun. Rindu dengan usik-usik dia. Kau tau la Joe....kalau tak menyakat aku sehari tak sah hidup dia. Kamal tu pun dia kacau. Issy..rindu rindu laa dengan romeo sorang tu."

Ketawa Qistina dan Zura berangkai.

Qistina pulas pintu bilik. Tubuh kurus dilolos masuk. Zura turut sama memboloskan tubuhnya masuk ke dalam bilik Qistina. Dua fail putih yang erat dalam pelukan diletakkan dengan cermat diatas meja. 

Zura hempas punggung pada perut kerusi baldu dihadapan Qistina. Disandarkan tubuh pada badan kerusi. "hope dia boleh terima apa yang terjadi, Qis. Kesian aku tengok Joe masa kat hospital. Kalau aku kat tempat dia tak tau la macammana. Boleh hilang akal dibuatnya." Zura lontar renungan redup kearah Qistina yang tertunduk sedikit wajahnya.  Seakan sedang memikir sesuatu. Pastinya Joe sedang terlintas difikiran temannya yang cantik ini. Zura tahu dan sangat arif sejak Joe berada di wad, Qistina lah yang tidak pernah gagal mengunjungi Joe saban hari. Sibuk bagaimanapun dia, akan dicuri masa berkejar ke hospital. Tidak pernah putus asa memberi semangat kepada Joe. Sayangnya Qistina pada Joe sukar diterjemahkan makna pada zahir mata yang memandang. Zura tahu Joe ada tempatnya yang tersendiri di hati Qistina dan Zura juga tahu baik Qistina mahupun Joe bagai ada sesuatu yang tersimpan dihati masing-masing. 

Qistina raup wajah. "bukan senang untuk terima takdir yang tiba-tiba, Zu. Lidah kita boleh menyusun kata..tapi hati dan jiwa dia yang menanggung. Hilang isteri dalam sekelip mata. Tak mudah untuk ditelan, Zu. Hanya dia yang lebih tahu."Qistina kemam bibir. Ada sayu berderu menyapa jiwa halusnya.

Zura angguk. Jeda.

"aku bawak Joe ziarah arwah esok pagi. Dia mintak aku temankan. Kau nak joint?" Qistina lontar renung ke wajah polos Zura yang takzim tersandar dihadapan.

Zura geleng. "sorry dear. Tak dapatlah. Parents Kamal turun esok. Nak kena jemput kat airport dengan pakcik tu."

Qistina angguk faham. Pasti pertemuan untuk majlis perkahwinan kedua-duanya. Senyum manis dijala. "faham. Kirim salam pada bakal mertua kau yang vogue tu yer."


pecah ketawa Zura. "kau pulak...kirim salam rindu aku pada Joe nanti."

Senyum Qistina terus mekar. Kepala mengangguk lagi.


* * * * * * *
Qistina urut pelipis. Mata masih terjun dan makin tenggelam dalam timbunan kertas diatas meja. Lunak suara Afgan di Blackberry menggapai renungnya.  Qistina maklum siapa pemanggilnya. Dibiarkan hingga suara itu hilang. Pen ditangan diputar-putar. Fikiran rancak bergumpal. Memikirkan penyelesaian kerja yang sedang dihadap daripada tadi. Bibir dimuncungkan. Mata berlari ke skrin empat segi Apple disebelah. Jari-jemari menari ke atas lantai kekunci. Pantas. Ekor mata bundar cekap menekun wajah skrin. Laju gerakan jari-jemari nan runcing di lantai kekunci. Suara Afgan berderu lagi. Qistina lepas nafas.Perlahan. Dikilas memandang gajet yang terus menagih simpati. Sebuah keluhan kecil terhempas. Tangan kanan dipanjangkan menggapai gajet yang terlentang di hujung meja. Gerak jari mencapai tubuh Blackberry dengan mata masih tegun di skrin Apple. Ditekan butang dan dilekap ke cuping. Salam dihulur. Terdengar sambutan salam dari suara garau dihujung talian. Suara yang tidak asing ditelinga.

"kata nak dinner,hmmm." Bebola mata Qistina pantas terjun ke pergelangan kanan. Muka Tag Heuer dipandang. Terbuntang mata. Tapak tangan kiri menepuk kepala. Bibir diketap. Issy!

"Err...you..you dah sampai?"

"Hmmm."

"Lama?"

"adalah 15 minit."

"eer..ok ok. Give me 15 minutes, Khal. Sorry."

"sure sweet heart. Take your time. Hati-hati drive."

Qistian pejam mata. Salam dihulur lagi. Pantas butang ditekan. Tubuh pantas ditegakkan. LV diatas meja belakang disambar. Gajet ditangan dihumban masuk ke dalam perut LV yang ternganga. Langkah deras dihayun ke pintu. Suis di dinding sebelah pintu ditekan. Gelap bergema. Tombol pintu ditarik. Rapat. Gugus kunci dari dalam LV ditarik keluar lalu disorong ke muncung tombol. Diputar lalu ditarik keluar. Qistina berlari-lari anak menuju ke pintu keluar menuju ke lif. Ruang pejabat tenang. Masih ada suara-suara pekerja yang belum pulang kedengaran di cuping kala langkah makin menghampiri pintu.

"you free tak esok, Qis?"

Qistina tarik napkin diriba. Dibawa ke bibir.  Kepala menggeleng. Mangkuk grilled chicken salad ditolak ke tengah. "nak ziarah seseorang esok. Temankan kawan i."

"Pergi mana you cakap?" Khalish tenung wajah didepan. Dan raut comel bertudung serba kelabu bercorak abstrak ditatap tidak berkelip. Cadangan untuk membawa Qistina berjumpa mama masih tidak menjadi kenyataan nampaknya. Ada sahaja yang menghalang. Khalish hela nafas berat. Dia tahu dia perlu bersabar. Bukan mudah untuk merangkul kembali peluang yang dilepaskan dahulu.

Qistina senyum.  Gelas jus mangga yang sudah tinggal separuh ditolak ke tengah meja."Ziarah. Ziarah kubur seseorang."

"Ziarah kubur?" Kening Khalish berlipat . Qistina angguk. " Ziarah kubur sapa?"

"Maya."

Khalish lepas nafas. Khali. Seraut wajah sedang meniti dilayar mata. Air liur diteguk. Sesak.

"anything ke tomorrow?

Khal senyum. Geleng."nothing important."

"betul ni?" Qistina tenung. Mahu kepastian. Khalish dirasakan bagai mahu menyatakan sesuatu.

Senyum. Kepala diangguk lagi. Mahu melegakan perasaan Qistina. Khalish tidak mahu Qistina merasakan dia terbeban untuk memenuhi keinginan Khalish nanti jika dinyatakan niat sebenar. Biarlah dahulu. Dia akan menanti masa yang sesuai. Dan untuk itu dia harus tahu bersabar.

"dia macammana sekarang? I mean Joe." Cuba dilarikan renungan dan gelodak fikiran Qistina yang ternyata dan yakin sedang memikirkan jawapan yang dilontarkan Khalish tentang pertanyaaannya tadi.

Qistina lepas nafas. " look ok..much better. Harap dia boleh terima semua ini dengan tenang dan penuh redha,Khal. I knew he can." Khalish angguk. "Insya-Allah. Doakan yang terbaik buat dia,hmmm. " Renungan kedua-duanya saling berbalas. Senyum bertukar. Potongan Grilled salmon dibawa ke mulut. 

"You nak ikut i, Khal?"

Jeda. Kepala menggeleng. Kunyah terhenti. Dibawa napkin ke bibir " Maybe next time." Khalish tahu ini suasana esok pastinya tidak sesuai untuknya memunculkan diri dan berada disisi Qistina. 

"yeah..next time." Qistina tarik gelas jus mangga semula. Disedut lalu dilepaskan. 

"You pergi berdua dengan Joe sahaja?"

Qistina angguk. Jujur. Wajah Khalish ditatap. Dua pasang mata bertembung. Qistina tatap wajah Khalish yang takzim. 

"are you ok, Khal?"

Senyum. "fine, dear." Khalish telan debar dan goncangan rasa yang bertarung. Istighfar diulang-ulang. Dia tidak mahu tujahan jahat menjentik dinding hati. Dia tahu hati Qistina. Dia tidak mahu mengulang kembali khilaf silam yang menjahamankan diri. 

"betul tak nak ikut i esok teman Joe."

Geleng. Senyum terus terukir. "kirim salam i pada Joe,hmmm."

Qistina balas senyum. "insya-Allah."
* * * * * * *
Qistina parkir BMW hati-hati disebelah Mercedes putih yang cukup asing di mata. Tidak pernah dilihat selama  berpayung di banglo Zita ini. Perlahan-lahan pintu dibuka dan ditutup perlahan. Punat ditangan ditekan. Mata masih tidak berkalih.  Ralit membelek sekitar tubuh mercedes putih di sebelah. Siapa punya kereta ini? Tak pernah nampak pun selama ini? Zita ada tetamu ker? Hati kecil Qistina kencang berbisik.

Langkah dibawa ke pintu utama. Salam dihulur sebelum tombol pintu dipulas perlahan.

Suara-suara rancak berbual dengan ketawa Zita di ruang tamu utama menyambar cuping. Benarlah telahan hati kecil Qistina. Ada tetamu rupanya. Mungkin teman Zita. Mungkin juga teman Azhar. Langkah perlahan dan hati-hati diatur mendekati ruang tamu. 

Zita toleh ke ruang utama. Kelibat Qistina yang ayu berkurung kelabu dilambai. Azhar juga menoleh. Juga tetamu mereka.  Qistina atur langkah tenang. Senyum. Salam dihulur pada semua. Ruang redup sepasang mata bundar Qistina tertangkap seraut wajah berkaca mata yang tampan dan tersenyum memandang. Dibalas dan ditundukkan kepala tanda hormat.

"lambat balik, Qis?"

"biasalah. Kuli kan." Qistina labuh duduk disebelah Zita.

Pecah ketawa Azhar. "kuli first class ni."

Zita tarik tangan Qistina. Dielus lembut. Dua belahan bibir saling tersenyum. Mata dibawa pada wajah tampan berkaca mata yang juga sedang memandang ke arah kedua-duanya. 

"kenalkan. Ini abang angkat aku. Fazwan Anuar.. Chief Financial Officer di MSF Industries." Dua pasang mata saling beradu pandang. Qistina senyum. Angguk. Zita tatap sambil mengenyit mata pada lelaki yang dikenalkan sebagai Fazwan Anuar. "Abang Wan. Ni laa kawan baik Zie yang Zie cerita tu. Annur Qistina. Panggil Qis aje. Engineer hebat ni tau. Baru balik dari UK. Cantik kan. Betul tak macam barbie doll?"

Qistina ketap bibir. Jari jemari dibawa ke peha Zita. Suara jeritan halus Zita bergema. Azhar ketawa. Fazwan juga. 

Fazwan senyum. Raut wajah keanak-anakkan didepan ditatap. Mata bundar itu tidak lepas dipandang. Cantik!

Yeah, she really look like a barbie doll, Zie.

31 comments:

Anonymous said...

fazwan +Qis = suka....

Anonymous said...

why soooooo short.
Is this the new "HERO"
so no more Khal...
I prefer Khal....

kak na said...

hero baru?...suka nya
tp qis ok ke? huhu

iyads said...

alhmdulilllah..akhirnya muncul juga hero baru..i like..hehehe..

good, sweets and romantic parts going to start between qis & fazwan..can't wait..

kak kucc..upload next n3 cpt2 ea..klu cpt dpt trbtkn novel ag masyuk..hehehe..

good luck n chaiyok3x!!

Anonymous said...

hero baru...yeahhhhh suka.... no more khal with Qis (to klise)
QIS + KHAL = not suitable :(
QIS + JOE = 50/50
QIS + FAZWAN = 100% agree

Zalida said...

oohh....hero baru ya? nak kena tahu details pasal hero baru, barulah boleh cakap OK ke tak dengan si barbie doll ni. hmmm....

Aziela said...

Alaaa...Joe remains as friend yer....sob..sob...

kak nora said...

homaigod...hero baruuuuu...oowwhhhhh khalllll....akan frus nunggeng lagi ker mu khallll...akak tak rela...

Anonymous said...

best...da muncul hero baru!fuyoooo

Anonymous said...

Tu dia hero baru!!!!!!
But I still prefer khal ;)
~m.a~

rin said...

kalau bukan joe, fazwan pun ok dgn si barbie doll asal jgn khal pls.. too cliche

*peminat khalish jgn mengamuk*

Unknown said...

suker gak kat hero baru...best ade saingan...fazwan.. cam padan n sweet jer ngan qis..

kucc_aprilsnow said...

Ehemm *pegang anak tekak*..listen! Listen! Listen! Listen!...jgn LOMPAT BERGALAH buat konklusi dulu yer. Biar kucc yang bercerita hokey ekekekeke. Sapa pilihan Qis..siapa takdir Qis..kita tungguuuu. Semuanya masih awal lagi yer. So Khal-ian, Joe-ian sila2 jgn putus asa hokey..ngeh ngeh ngeh.

Eijan said...

Kucc ku tak sanggup kehilangan Khal buat kali kedua.....icehcehhhhhhhh.......

misscotton11 said...

Joe pls pls

Anonymous said...

hai ada hero baru ke..
tak sabar nk tuggu cite seterusnya..

Anonymous said...

Premis 1 : joe vs khal...sy nk joe
Premis 2 : fazwan vs khal...sy nk khal..
Premis 3 : hanya JOE atau KHAL..plzzz

siti said...

i prefer khal je.
x suka la ada hero baru..

Anonymous said...

tudia...dh kluar dh wtk baru...tp,still X sesuai dgn Qis...nk khal jgk!!!...tlg la...plz...

ainulrida said...

YEAY! Ada hero baru. Hmmmmm.... how does this will end?

Atty Ismail said...

Dan2...Datang HERO baru...Mintak KHAL dapat ABG WAN....hahahhahahahhha...u really cute KUCC

Ann said...

Yeah... dah keluar watak ketiga hero, mcmana ye idea KUCC nak matikan kedua2 watak penting sebelum ni. Anyway good luck for you & gud job .. you make me excited to know the next chapter and I can't wait....

Anonymous said...

terbekkkkkkkk fazwan
+ qis..sgt sesuaiiiiiiiii

Unknown said...

gila semua tengok semuanya jatuh cinta ..... ini watak sementara saja kot hahaha nak kasi jiwa kacau pada Khal & Joe . . almaklum laaa

eifa usof said...

Assalamualaikum. best..best... best. Wah dah ada watak baru. Hero baru ek. moga Fazwan dapat mengubat luka Qis.

Anonymous said...

hai ! Fazwan..salam perkenalan..he he!

-che`leen-

Kak Sue said...
This comment has been removed by the author.
Kak Sue said...

rasanya Khai juga sesuai dengan Qis sebab Khai cuba berubah kearah kebaikan .... supaya percaya pada Qis dan Khai tak akan cemburu buta.... dan Qis seperti dulu tetap akan berterus terang pada Khai apa yang dibuat.... tiada rahsia antara mereka bila hati dah sayang kan.....
fazwan sebagai penambah perasa dalam cerita boleh lah.... jangan terlalu ramai yang jatuh hati pada Qis takut cerita jadi x sedap pulak....
Joe biarlah jadi KAWAN yang terbaikkk

Anonymous said...

Biarlah nak letak sape2 pun....joe tetap jdi pilihan...

nazira azwa said...

wah dh de hero baru..tp kn th lebih detail lg br th sesuai ke x dgn Qis..

nadz_fieda said...

whoa!watak baru....so,khal dgn joe dah ada pesaing baru la ek...
TERBAIK!!!!!!
ngeh3...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...