Wednesday, January 16, 2013

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 18


Bab 18

"Boleh aku kacau kau?" Kepala Qistina menjenguk kedalam pada pintu yang sudah dikuak separuh muka usai memberi salam. Dia dengar salamnya bersahut biarpun perlahan sahaja lantunan suara si penyambut. Cuping cekap menangkap desir suara yang masih bersenandung pilu. Tubuh yang sedikit terbongkok dan separuh terbenam ke ruang wad masih takzim menanti izin daripada tuan penghuni yang sedang bersandar di kepala katil. Senyum dibibir dibentangkan. Manis. Mata masih beradu dakap dengan tuan penghuni wad indah dan damai. Mewah pada skala Qistina.

Joe senyum. Kepala perlahan diangguk. Tapak tangan dihala pada kerusi disisi. Isyarat izin. Isyarat pelawa. Langkah santun Qistina diekor dengan gerak bebola mata. Senyum bertaut saat Qistina sudah tegak didepan mata. Dibetulkan sandar. Qistina pantas membantu. Bantal dibelakang Joe ditegakkan. Harum Showtime berbuai di rongga Joe saat tubuh kurus Qistina rapat disisi. Bibir tanpa sedar mengukir senyum. Dari dahulu inilah haruman kegemaran Qistina hinggakan Joe arif benar jika terhidu di pejabat pasti tau Qistina ada disekitar.

"thanks, barbie doll." Joe kenyit mata.

"most welcome, romeo." Qistina balas kenyitan. 

Ketawa. 

"duduk, Qis."

Qistina tenang capai leher kerusi. Ditarik ke belakang. Tubuh bersarung ringkas kemeja lengan panjang rona biru berjalur yang dipadan dengan Guess yang sedikit pudar birunya dilabuhkan diperut kerusi. Senyum terus bertamu lagi. Jambangan lily dan lavender yang mekar dimeja sisi membuai susur pandang. Qistina senyum. Dia tahu Joe sukakan putih dan ungu. Lalu dikirimkan pesan pada Angie si pemilik Croppes Floral Designers agar menitip jambangan dua rona nan paling indah buat teman baiknya ini awal pagi tadi. Moga jambangan itu nanti bisa meniup bayu membangkit semangat di jiwa seorang Johan Khusairy yang disentap takdir pilu. Jari-jemari mencuit wajah lily nan bersih. Kelopak lavender diusap perlahan. Tanpa Qistina sedar ralitnya pada kuntum-kuntum dijambangan yang takzim di lantai meja sisi sedang diperhatikan dengan cukup leka oleh Joe. Raut mulus gebu dengan dagu yang runcing terus ditatap tidak berkelip. Leka. Saat Qistina berpusing ke arah katil, matanya bertembung dengan Joe yang sedang takzim merenung. Ada getar didada.Ulas delima mekar disulam. Menutup debar. 


"cantik kan?" Mata Qistina terus melontar sinar.

Joe senyum. Angguk.

"thanks for the lovely bouquet, Qis. Mama dan papa pun kata cantik sangat kiriman kau nih. Mama siap tanya aku kau tempah dimana. Aku cakap mama, sila tanya cik pengirimnya. Joe kan si penerima. Mama aku gelak sakan. So.."

"so what?" Qistina tabir sengih mengusik. Sengaja mengundang canda.

"so, sila update info request ni pada Datin Khalida yer cik Qistina."

Qistina senyum dan ketawa serentak. Angguk. Bual khabar terus membuka lembar petang nan damai. Terus rancak dengan adu dan celoteh Qistina tentang segalanya. Kerja yang bertambah-tambah di pejabat. Masa yang kian kedekut memberi ruang isitirehat. Letih usah dihitung. Bebel Zita dah mangli dicuping. Projek mengenalkan Qistina dengan seseorang Qistina minta Zita KIV kan dulu. Zita siap cekak pinggang. Qistina minta ampun sungguh-sungguh. Mahu berpacaran kata Qistina memang takkan mampu buat masa ini. Pasti perang dingin panas kalau buah hati lebih asyik bercinta dengan kerja dari memilih asyik bercinta dengan arjuna hati. Siapa jadi kekasihnya ketika ini pastilah lelaki paling malang di muka alam. Sehari dua bolehlah. Lama-lama, melayang semua sayang. Menyesal pasti sebab tersangkut salah bidadari.  Harap cantik tapi jiwa mati. Joe senyum. Ketawa kecil. Berselang-seli. Kepala digeleng. Rindu pada bual Qistina yang sering menambat ceria jiwa ditelan penuh nikmat. Mata bundar yang bercahaya kala tersenyum itu ditatap. Joe tenang menyusun kata melepas rindu pada semua dipejabat. Terlalu lama dirasakan Qistina dibiarkan menanggung tugasnya. Simpatinya tumpah. Dayanya belum mengizinkan. Seminggu lagi nanti baharulah Joe boleh bebas. Itu janji doktor yang mengendalikan kesnya.

"sorry susahkan kau kena take over keje-keje aku, Qis. Sah-sah sesi dating kau kena postponed ke tarikh yang akan diberitahu kelak. Kalau aku boyfriend kau memang aku dah culik kau bawak lari jauh-jauh dari mamat nama Joe tuh. Menyusahkan sungguh. "

Qistina gelak sakan. Tangan Joe diketuk perlahan dengan hujung jari."issy, tak baik la kau nih. Mamat nama Joe tu baik tau. Dia best friend aku la. Kawan itu gunanya waktu sukar,waktu payah. Bukan cuma waktu ria."

"Serious, Qis. Sorry susahkan kau."

"temporary jer, Joe. Aku ok. Kamal ada. Zura pun. Budak-budak engineer lain pun ada. No worries la. "

"projek pipeline yang kita handle bertiga tu macammana? Kau dengan Zura ok?"

"budak engineer junior sub division kau tu Kamal dah tarik masuk. Sementara ni lah. Till kau balik.  Ala..jangan risau. Aku kan superlady. Turun site tu dah jadi lauk pada aku, Joe. Macam tak biasa kau nih dengan keje aku."

"berlagak tak sudah perempuan ni."

Qistina sengih. "aku memang berlagak. Tidak, Kamal tak bagi aku double promotion. Kau mana mampu. You can't beat me, bro. Never. Aku kan juara." Qistina angkat kening. 

Ketawa berderai.

"Qis.." Mata Joe lontar pada raut comel yang tampil ringkas. Kemeja dan jeans yang melekat ditubuh kurus tingginya buat Qistina persis gadis remaja.Ayu. Comel.

"hmmm.." Bibir lontar lagi senyum yang belum usai.

"sorry."

Kening berkerut. Garis senyum kendur spontan. Mata dijunam pada sepasang bebola coklat tua milik Joe.

 "sorry? Untuk apa?"

Joe lepas keluhan kecil. Nafas bagai dihela dalam-dalam.

"For not allowing you in last few days. For being unethical person."

Khali. Qistina sepi. Mata melantun pada wajah tampan Joe yang sedang berbicara.

A..ak..aku rasa sakit, Qis. Rasa..rasa…" Joe kemam bibir. Ayat yang mahu ditutur hilang. Bagai menghindar. Tidak terluah. Tersangkut didahan rongga. Daun-daun pilu berguguran dari ranting hati. Kepala menunduk. Riba ditatap. Sepuluh jari-jemari saling bertautan. Meraih semangat yang sudah lumpuh. 

Qistina senyum mengerti. Kepala belatuk dihampar. "tak per. Aku faham. Tak perlu kata apa-apa. Need no explanation for this, hmmm. Case dismissed."

Dua senyum dari dua belahan delima bertaut.

"kau ok hari ni."

Angguk. "alhamdulillah. Tak sabar nak keluar dari sini. Aku nak jumpa Maya, Qis."


Sepi.

"Qis..."

Senyum kecil membalas. 

"teman aku jumpa Maya nanti. Boleh?"

Qistina angguk. Mata terasa hangat. Dada bergetar sayu. Qistina kemam bibir. Joe senyum. Terima kasih terlantun. Gemulah Maya yang sentiasa manis sedang tersenyum di tabir mata. Ada runtun di kalbu sedang berbisik.  Ada rindu yang tidak terpadam. Sampai bila-bila!  

"Qis.."

"ye.."

"thanks. Thanks for everything."

Geleng. Senyum. Lengan Joe yang berbalut disentuh perlahan. "kita kan kawan Joe. Kau kawan baik aku. Sampai bila-bila,hmmm."

Joe telan kalam. Mata lari memandang pintu yang terkatup rapat. Serapat hati Qistina. Mungkin. Kata -kata akhir Qistina menampar-nampar dinding jiwa. Kawan baik aku.

"Qis.."

"hmmm.."

"kau ok?"

Qistina angguk lagi. Senyum dijala. Joe tatap wajah disebelah. Mata bundar Qistina yang sayu terselindung disebalik belah delima yang manis terukir mudah diterjemah maknanya oleh tajam mata Joe. Bukan sehari dua dia kenal si barbie doll yang cantik ini. Saat dia gembira, saat dia marah, saat dia tertekan, saat dia sedih semuanya akan terpancar pada sepasang mata bundarnya. Mata Qistina tak mampu berbohong.

"kau dengan..." 

Qistina angkat kening. Bebola mata terjah wajah Joe.  

Kepala Joe menggeleng. Enggan meneruskan. Tidak wajar dia masuk campur urusan peribadi Qistina. Itu hak Qistina. Tiada siapa yang boleh memangkas. Joe akur. Dia cuma kawan baik. Itu sahaja. Kuasa mutlak tetap empunya tubuh. 

Qistina teguk liur. Kalam Joe yang ternoktah itu dia tahu apa aksaranya.

"Aku tak dendam pada dia, Joe.  Aku anggap semua yang terjadi dahulu sebab aku dan dia belum bersedia untuk benar-benar saling percaya. Aku pujuk hati aku supaya redha. Alhamdulillah. Aku tenang sekarang. Pasti ada sebab. Pasti ada hikmah. Aku dah maafkan Khal, Joe. Aku dah maafkan semua yang dia dah lakukan dahulu."

"Qis..kau.." Joe terkam wajah Qistina yang tenang. Mudahnya!

Qistina kemam bibir. Fikiran Joe seakan tertulis di ruang mata.

" Aku tahu mungkin kau rasa aku lemah, Joe.  Tak, Joe. Tak. Aku tak lemah. Aku cuma mahu hidup tenang. Aku mahu kecap damai dan bahagia melayar hidup baharu aku ini. Aku balik dengan azam baharu untuk diri dan hidup aku. Aku taknak usung amarah dan dendam dalam jiwa aku. Aku tahu mesti kau tak setuju. Aku tau kau marah Khal atas semua yang berlaku pada aku dulu. Tapi aku nak kau tau satu Joe, aku cuma maafkan Khal. Aku tak kata aku mahu terima dia kembali. Aku mahu canting warna baharu dalam hidup." Qistina lontar hela nafas yang dalam. Terburai segala yang terbuku di jiwa. Joe dilihat masih takzim merenung.

"Joe.." Qistina lontar kalam.

"hmmm..."

"aku harap  kau faham. Dan aku harap kau boleh maafkan Khal atas apa yang dah dia lakukan pada kau malam tu. Aku.." Qistina hembus nafas. Dua desir suara sepi. Hanya deru pendingin udara yang berbicara. " minta maaf bagi pihak Khal, Joe. Aku tau sedikit sebanyak aku punca segalanya yang terjadi antara kau dia Khal malam tu."

Joe khali. Patah kata-kata Qistina dihadam satu persatu. Bibir diketap. Kuat. Kau memang bodoh, Khalish!

"Qis.."

Gerak mata kembali bersatu. Qistina tunduk sesaat. Terjah suara Joe dirasakan mengandungi maksud. Dada mengusung debar.

"kau nak balik pada dia?"

Geleng. "aku...aku tak tahu nak buat apa sekarang."

"dia ganggu kau?"

Geleng. Qistina raup wajah. Sukar menyusun ayat yang sesuai. Di depan Joe, Khalish tetap mahu dihindar. Begitu juga didepan Khalish. Seteru kedua-dua bagai sekam. Diam.Tapi hangatnya tak terzahir.

"Khal masih jumpa kau."

Qistina angguk. Jujur.

"kau masih suka dia kan, Qis. Kau masih cintakan dia. Mata kau tak boleh tipu aku, Qis."

Qistina geleng. "bukan macam tu, Joe. Aku..aku." Qistina bungkam lagi. Sukarnya menyusun kata paling halus buat Joe. Hati Qis ni masih milik Qis seorang, Joe.

"aku tak halang kau, Qis. Itu hak kau." Qistina terpanar. Bibir bergetar dalam diam.

Jeda.

"Joe..aku...aku..."

"kau nak aku tolong."

Qistina teguk liur. Rongga bergetar.

"maksud kau?"

Joe urai senyum. Manis.

13 comments:

Anonymous said...

tlg apa yg dimaksudkn oleh joe tu???X sbr nk tau...kak cpt smbng...hehe...

Anonymous said...

aiyakkk susah nak buat pilihan nie . khan atau joe . hmmmmm

Zalida said...

alah..takut pulak bila joe offer nak tlg qis tu. jgn kata dia nak tlg kahwin dgn qis sudah. mak tak rela you....

iyads said...

nth2 joe nk tlg jd bf qis utk avoid khal..huhuhuh..xmo..nk qis n khal..khal don't you ever give up on ur barbie doll..chaiyok3x!!

kak..cepat smbung eh..debar nk tunggu next n3 nie..hehehe..

Anonymous said...

qis n khal n joe sekadar membantu kembalikan rasa cinta qis pd khal..

Anonymous said...

hai tak sabar nak tau apa yang jo nak tolong qis...
harap qis dapat jumpa dgn pasangan yang betul2 menyayangi qis..

Anonymous said...

qis dan joe ?? qis dan khal ?? emmmm joe kot . hihi :)

kak na said...

joe dgn qis ok gak kan...
ramai yg marah ni kang..hehehe

Eijan said...

Kucc laling, jgn la buat Qis ada 'rasa' dgn joe tu...mmg kesian dgn joe tu tp i lebih loike qis dan khal...walaupun khal tu senggal sgt sebelum ni.....plessss ye my laling....

Anonymous said...

Biarlah akan ada rase ccinta dihati qis thadap joe wpun mreka bestfriend...pabila joe sentiasa ada disisi, cara joe melayan qis...sian kat khal mmglah tpi pbuatan khal pd qis mmg melampauu...biarlah diarase...

d_inda said...

baguslah kalau Joe nk tlg Qis tu..
tlg jd bf ke???
bagus gak..ajar Khal sikit..
uji kehebatan cinta Khal kat Qis mcm, mane...

Ana said...

Joe sendiri tahu hati qis still pada khal....siap nl tlg kn......so bg peluang utk khal Kebetulan kekhilafannya
jgn sbb kasih n rerouting budi ..qis pilih Joe...
..khal lbh cintakn qis berbanding rasa cintakn qis pada khal...Joe pun x blh tanding. .
5 tTahun x cukup ke sbg bukti kesetiaan khal.....setiap org ada khilafnya..Sama jg khal 5 thn lps...tp dia sedar n insaf...x salah bg peluang utk dia buktikn kesungguhannya.
kita x blh nk slhkn khal 100% atas apa yg berlaku...sbb normal sbb tunang n kekasih rasa cemburu tu ada...tunang mne x jeles kn? mmg bg qis .dia anggap Joe hanya kwn......tp lelaki lbh mengenali sesama lelaki.lbh2 LG khal tahu Joe suka kt qis .....mcm dlm bab lps..khal akui ..yg silapnya. khal x dpt nk kawal rasa cemburunya...klu kita ditempat khal.cemburunya jg kn? cemburunya sbb sayang...takut kehilangan. ...khal kn dah ngaku kt qis .
andai kasih ada rasa cinta di hati qis utk khal..knp nk nnafikn? bg peluang utk diri. ......Satukn semula ikatan myg terputus.....sbb masing2 akn lbh menghargai......qis pun tergagap n x Thu nk jwb bila Joe tanya. ....qis madih cintakn khal tp dia takut sbnarnya.....tu yg confuse. ......sdgkn zita n Joe blh nampak .....yg qis still cintakn khal...klu x takkn sampai offer nk tolong kn.....bg sy ...bg le peluang utk khal...
.byk hati2 yg mengharapkan mrk brrsama semula.
x silap watsk utama novel ni khal n qis.......tp x tahu le klu Cik writer nk tukar pula...........
Cuma hati lbh sukakn khal ngn qis.....




Ida said...

bbetul. .......biar betul nk tlg satu kn qis nnt khal b kn Ambil kesempatan. ....
jwpn qis dah bg kn...Joe Ttp kawan dia selamanya. ....
pilih khal sbb dia lbh setia walau dulu tu slh percaturan til merana rindukn qis 5 thn. ....kn dua2 dah derita. .....hope khal x putud asa rebut cintanya semula.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...