Thursday, December 20, 2012

Lafaz Cinta Di Jari Manis - Bab 11

 Bab 11
Jeda.

Dua pasang mata saling memandang. Qistina bawak lari mata merenung pintu yang sudah tertutup rapat. Ditarik dari luar oleh Anis tadi sebaik sahaja lelaki didepannya ini dengan selamba dan tak malu melabuhkan duduk. Kalau ikutkan hati mahu sahaja Qistina sembur segala kata-kata makian yang tersenarai dalam kamus jiwanya sejak sekian lama. Namun, berbaloi ke semua itu? Bukankah dia sudah berjanji untuk mengawal diri dan menjauhi lelaki ini daripada mendekati hidup barunya. Kata-kata amarah yang sekian lama terperam dilubuk jiwa nanti pasti akan terus rancak mengundang langkah lelaki ini makin merapati diri. Qistina cukup kenal siapa Khalish Ariq. Makin dihalang, makin dia mara. Makin dimarah, makin dia giat.  

"apa yang awak mahu lagi daripada saya, encik Khalish Ariq?"

"Is Khal, dear. Dah lupa yang awak suka sebut nama saya macam tuh."

"Khalish.." ditekan sedikit suara. Dinding sabar bergegar. Berdetap jari-jemari yang diramas-ramas dibawah meja. 

" saya nak awak, Qis. I want you. Like it or not. You don't have the choice."

Qistina lepas nafas. Dalam-dalam. Wajah tampan dihadapan direnung. Sukar dijelaskan perasaannya saat ini. Getar di tabir jendela hati menjentik naluri. Istighfar dialun. Ya Allah.

"Jangan cabar saya lagi Khalish. Cukup cukup lah kuasa veto awak dahulu. It's over. I'm no longer the old sweet Qistina that you knew five years ago. It's all over between us. You picked the choice. Remember?"

"my mistake, Qis."

Qistina senyum sinis. "dah terlambat.."

"you're my love, Qis. No once else in my heart. Only you."

Ketawa Qistina terluncur. Lucu dengan pengakuan Khalish. Kata cinta tapi faham ker sungguh-sungguh makna cinta tu. Kalau cinta harus percaya. Kalau dah tak percaya jangan berani berani kata cinta pada dia. Cinta la sangat!

Direnung wajah tenang dihadapan. Terdetik rasa hairan dihati Qistina. Lelaki ini cukup tenang menghadapinya, Bukanlah sepatutnya dia yang yang dikurniakan ketenangan itu.

"it 's all over between us. Titik."

Khalish senyum. Senyuman yang dirasakan begitu menyakitkan di mata Qistina. 

"you are the same Qis who still love me..till now..and forever. Am i right? Don't try to denied it, Qis. I knew it from your look. You eyes tell everything. And so do i, Qis. I never change. Never. It's your name beautifully crafted in my heart. Let start all over again. " Khalish tidak mahu mengalah. Bukan mudah dia dapat melolos naik ke atas bilik gadis pujaan hatinya ini. Puas dia memujuk Ray agar membantunya untuk slow talk dengan adik iparnya, Shima si penyambut tetamu di bawah tadi. Untuk mengambil hati Shima dia siap bawak sejambak bunga ros putih dan menjinjit beg kertas tertera Estee Lauder. Siap dipujuk setiausahanya mencari dan membelikan wangian Sensuous Nude dari jenama tersebut. Nude? Terburai ketawanya bila mendengar perkataan yang terluncur dari corong suara Ray ditalian. Itu yang dikhabarkan Ray mengenai kegilaan baru Shima tentang wangian dari jenama itu. Siap korek dari adiknya sendiri merangkap suami Shima lagi. Lebar jugak senyum Shima tadi namun Khalish tetap diberi amaran..jangan buat hal dengan Qis. Kalau Kamal tahu nanti Shima kata dia pasti mati kena tembak! Senyum terukir mengingatkan kembali kata-kata lucu Shima sebentar tadi. 

"jangan main-main boleh tak?" Nada suara sudah naik satu anak tangga. Kenapalah lelaki ini datang mengucar-kacirkan kembali sinar pelangi yang cuba dibina sejak bangun dari tidur pagi tadi. Semalaman dia berkurung didalam bilik. Cuba mencari tenang. Cuba mencari kekuatan. Cuba membina semangat yang goyah. Dan Zita yang bagai memahami hanya mengetuk pintu memanggilnya turun untuk makan malam. Langsung tidak mengganggunya sejak dari dia pulang tengahari semalam. Terpaksa dibohongi menyatakan dia tiada selera, sedangkan hakikat dia tidak sedia berdepan dengan sahabatnya itu. Pasti Zita yang bijaksana sudah dapat mengagak. Pasti Azhar yang tenang dapat membaca keruh dijiwa Qistina. Ya Allah tak sudah sudah dia menyusahkan keluarga ini dengan masalahnya.

"i'm serious. Qis."

Pergi jahaman la dengan serius awak. Kan dah mula! Dan ini yang dia tidak gemar. Dia tidak mahu menyingkap kisah lampau nan pedih yang akan membuatkan perasaan amarah kembali menggelegak. Qistina sudah berjanji untuk menjadi Qistina yang baharu. Qistina yang matang. Qistina yang sabar. Qistina yang tenang. 

"serious?" Kepala digeleng. Kalau awak serius, kita takkan jadi begini, Khal. Kalau awak serius kita dah lama bahagia, Khal. Dan saya takkan terdera selama bertahun dinegara orang. Awak bukan serius, awak ego, Khal. Ego awak sebesar gunung Himalaya. Dihempas nafas lagi. " Khalish, listen..." Dan belum selesai ayatnya disusun, Khalish sudah memintas.

"Qis please. Just gave me another chance. I'll proved it to you. I promise...swear in the name of Allah." Dua pasang mata tepat memanah. Khali. Qistina telan air liur yang macam tersekat untuk menuruni lembah kerongkong. 

Telinga pantas menangkap pintu bilik deras dipulas dari luar. Mata Qistina tidak berkelip. "Qis babe, jom... meeting is gonna start." Dan empunya suara terbisu sesaat. Tiga pasang mata saling memandang. Tatapan redup meraih simpati. Tatapan tajam. Tatapan terkejut. Joe bijak mengawal suasana. Mamat poyo berlagak ni rupanya. Bila pulak dia tahu Qis dah balik nih haa? Macammana pulak boleh terlepas sampai ke atas ni. Sinaran tajam dari sepasang mata yang menoleh penuh takzim memandangnya ditentang dengan tenang. Dah lama aku tunggu kau, Khal. Joe tayang senyum bila pandang wajah redup Qistina. Cukup dia mengerti isyarat itu. Joe tidak sampai hati. Kalau diikutkan rasa dan dendam mahu sahaja di hamburkan segala makian serta dibalas balik apa yang dia terima dahulu daripada Khalish.  Pantas dua tapak tangan diangkat separas dada. "Opps..sorry.didn't know you got a special guest here."

Kepala Khalish spontan menoleh saat cuping tegak bila perkataaan " Qis babe " menerjah lubang telinga. Dua pasang mata saling bertentang. Huh, mamat romeo tak pencen ni lagi. Tak sudah-sudah mengayat dan pasang niat nak merampas barbie doll gua ker, bro? Tolong jangan cari pasal lagi dengan aku, bro! Ker, kau nak rasa lagi penangan buku lima aku macam lima tahun dulu. Jaga bini kat rumah tu baik baik laa. Jangan kacau hak oranglain. Khalish tau ayat"special gueast" dihujung ayat lelaki yang sedang berdiri didepan pintu Qistina ditujukan secara sinis kepadanya. Aku memang istimewa, bro. Sangat istimewa dihati Qistina. Kau? Bibir menyuring senyum meleret. Jangan lupa siapa kau sekarang. 

Kepala Joe yang masih mematung di depan pintu yang terkuak sambil mengangguk ditatap. Qistina nampak mata dua lelaki ni saling bertentangan. Tajam. Ya Allah, tak sudah sudah lagi ker cerita dulu. Joe..Khal..stop it!  Air liur yang Qistina telan terasa pahit. Dada bergoncang hebat. Melihat reaksi Joe dan Khalish, kisah silam mereka bertiga kembali menerjah fikiran. Ya Allah tolong hambamu ini. Joe, tolong jangan buat hal lagi. Tolonglah, Joe. Khal..please, kesiankan saya. Qistina rasa nak meraung bila pandang wajah tegang kedua-duanya. 

"Qis..are you coming?" Joe angkat kening. 

Senyum Qistina terasa payah diukir. Hati brlagu bimbang melihat wajah kedua-duanya.  "Joe, you go ahead first with Zura,hmmm. I'll be joining you guys in five minutes.  They are here?." "They" tu merujuk kepada kontraktor yang Qistina minta Zura panggil untuk datang hari ini. Dia perlu berjumpa dan berbincang mengenai kertas cadangan yang dibentangkan mereka sebulan lepas. Itu tiga minggu sebelum kepulangannnya. Tapi bila Kamal meminta dia mengetuai projek baru di Borneo ini, Qistina mahukan segala maklumat terperinci daripada pihak kontraktor yang dilantik. Dia mahu teliti segala maklumat berkenaan. No mistakes! Jangan buat hal. Ni minyak. Ni gas. 

Fail tebal warna putih dihadapan dicapai. Organiser bersama sebatang pilot G-1 hitam disambar dari bekas bulat dihadapan. Qistina buat-buat tak nampak renungan sepasang mata Khalish. Mata dilarikan ke skrin apple dihadapan. Jari jemari runcing galak menekan papan kekunci. Kembali wajah ditala ke depan. Khalish yang tersenyum ditatap tenang. Getaran didada kembali memacu. Wajah ini tidak putus-putus menyerang kembali kotak memori silam. Manis. Pahit. 

"i got a meeting. An important meeting."

"So?" Khalish cuba mengusik. Bukan dia tidak faham tugas Qistina sebagai jurutera kanan yang selalu sahaja sibuk. Sejak dahulu gadis ini begitu komitet dengan tugasnya ini. Pernah juga mereka berselisih faham gara-gara Qistina yang sering turun ke platform diawal penglibatannya di bidang ini. Seringkali juga Qistina yang lembut terpaksa beralah dengannya. Kata Qistina, Khalish kena faham. Jurutera dan dunia kewangan tak sama. Lagi-lagi jurutera mekanikal sepertinya yang bergelumang dengan subjek saliran pam dan paip sepanjang masa. Turun ke pelantar jika diperlukan.

"So please leave my office."

"i'm not leaving till you say something, Qis. We need to talk."

Qistina mendengus perlahan. Dada turun naik menahan rasa yang bergumpal dan menendang-nendang dinding hati.

"Khalish..." Sedaya upaya dikawal suara. 

"I' wait here till you finish with your meeting."

Ya Allah. Bibir dikemam. 

" Qis.."

Akhirnya kepala diangguk. Berbalah diwaktu ini tidak akan memberikan apa-apa manafaat.  Tuntutan tugas yang menantinya lebih utama. Susah payah Zura mengaturkan nya buat Qistina. Bukan juga senang mahu mengumpul kontraktor yang terpaksa turun dari "site" demi memenuhi tuntutannta. Dan Qistina tahu Khalish takkan mengalah. Qistina kenal benar sikap "suami tak jadinya" ini. 

"fine. Tonight. 8pm. Sharp. Alexis."

Khalish senyum. Hati sudah melonjak riang. Rasa mahu melompat saat ini.

"i'll fetch you from here."

Qistina menggeleng.

"we meet there. I'm driving from my friend place."

"Friend place?" Kening Khalish terangkat. "who? where?"Qistina buat-buat tak nampak reaksi Khalish. Buat buat tak dengar pertanyaan lelaki ini. Khalish..Khalish. Tak sudah sudah nak ambil tahu semua perkara yang dilakukan Qistina. Persis dahulu. Tubuh Qistina ditegakkan. Dicapai blackberry yang terdampar di atas meja kerja yang bersepah dengan kertas dan fail yang diperlu dia semak. Dengan isyarat tangan penuh berhemah dan sehabis sopan dipersilakan lelaki yang masih duduk dihadapannya ini untuk keluar daripada bilik.  Dua pasang kaki melangkah serentak. Qistina mendahului. Sampai dipintu tubuh berdiri seketika. Memberi ruang buat Khalish melangkah keluar sebelum tangan menarik tombol pintu. 

Khalish berdiri rapat disebelah. Dirapatkan wajah ke sisi Qistina.  Saat Qistina berpaling, wajah Khalish sudah betul-betul dikedudukan sebelah telinganya. Bisikan perlahan penuh aura itu kembali menerjah cuping. Sungguh Qistina tidak sempat mengelak. 

"i meet you tonight, sayang." Ditegakkan kembali wajah. Sempat dilontar senyum manis bersama kenyitan mata kepada Qistina yang mahu terkesima. Pasti terkejut besar! Pasti tidak menyangka Khalish akan bertindak seberani ini. Qis, demi dapatkan awak semula, saya sanggup lakukan apa sahaja. Apa sahaja, Qis. Diatur penuh yakin langkah ke hadapan menuju pintu keluar usai membisikkan kata-kata itu ditelinga barbie doll kesayangannya. 

Qistina masih takzim didepan pintu bilik. Tergamam diri dengan tindakan spontan Khalish. Merah wajah menahan malu dengan pandangan dan renungan para staff di hadapan yang menyimpul senyum. Dalam hati menyumpah-nyumpah tindakan drastik Khalish. Namun mengapa dirasakan degup jantung laju memacak. Degup yang membawa bersama satu perasaan lain saat diperlakukan sebegitu tadi oleh Khalish. Indah? Qistina mengeleng kepala. Menolak deras. Tak mungkin!

Tanpa  Qistina mahupun Khalish sedari adegan "mesra" Khalish terhadap Qistina tadi menjadi santapan sepasang mata yang tidak berkelip memandang. Dihadapan pintu bilik Merak, Joe tegak mematung. Mata mencerlung tajam. Nafas dihempas kuat. Dua tapak tangan digenggam kemas. Ada perhitungan yang belum selesai.

12 comments:

Anonymous said...

Eei...garangnya joe. Takut mak. Hahaha gurau je.bkn pondan ye. Go go khal. Take back your lover. Make sure qis not running aways again.

Ruunna Qizbal said...

best2

Anonymous said...

knp dgn joe tu???suka2 hti dia je nk mrh org...jeles ke???kak,smbng...best la citer ni...

mizz acu said...

Kisah lama ada kna mengena ngn joe ke?

zoora said...

joe ni ape hal??? mmg ada sejarah ke???

Anonymous said...

like3...hr2 tgu entry baru..terbaek la LCDJM....

dinda said...

joe...nk bertumbuk ke???
tak sabor rasenye..
baru la jantan namenye..:D

Atty Ismail said...

Joe jgn sibuk leh x?..Biar Khal & Qis happy k

Anonymous said...

tak sabar nak tunggu entry seterusnya....... joe nak buat hal apa agaknya?? hmmm

-ina

95" said...

..harap2 Qis tdk mudah trpujuk ngan Khal tu..kasi Khal seksa cukup2 dulu,hehehehee..biar Khal rase ape yg pernah Qis rase dulu-baru la fair n square,rite!

Eijan said...

W/pun rasa geram sgt dgn mamat poyo khal ni....tp nak juga dia still dgn qis....so teruskan usahamu mr khal....dan qis pulak...bg si khal ni terduduk puas2 dulu baru kasi peluang ke2 kat dia.....

Anonymous said...

semoga brjaya khal,..kak cpt la smbng...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...