Thursday, November 25, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 36


Bab 36

Kasih aku padamu sudah tiada lagi...sudah berkubur. Mengertilah!...

Selangkah kaki ini mengorak kehadapan tidak akan sesekali berpaling lagi berundur. Bukankah pernah aku lafazkan dahulu padamu. Padamkanlah niatmu itu. Jangan sesekali cuba mengetuk pintu hidup ini. Perasaan itu tidak akan mungkin datang semula. Tidak akan datang. Aku amat pasti tentang itu. Tidak pernah terdetik disanubari ini ingatan padamu, jauh sekali mahu membuka ruang hati yang sudah aku simpul mati ikatannya. Jangan buang masa mengejar bayang-bayang. Sedarlah...

Fahamilah...bila hati ini sudah memilih, jiwa ini tidak akan berganjak biar seinci! Takkan mampu digugat oleh sesiapa. Berkerat rotan berpatah arang pada keluargamu tidak pernah terlintas dihati ini. Mama dan ayah itu insan mulia yang aku hormati. Jangan sesekali kau mempergunakan mereka untuk meraih kasih ini. Jangan kau jadi lelaki begitu. Jangan biar aku benci padamu untuk kali kedua. Jadilah adam yang mulia disisi hawa.

Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Khalid...moga ini adalah jawapan-Mu atas doa-doa hambamu ini. Moga ini adalah noktah pada doa-doaku selama ini. Rahmati dan berkati hambamu ini Tuhan.

* * * * * * *

Kereta yang dipandu sudah membelok memasuki simpang di Jalan Kuantan. Ketenangan Tasik Titiwangsa petang itu dipandang sekilas sebelum pemanduan diteruskan ke destinasi yang ingin dituju. Insan kecil disebelah kerusi penumpang dipandang. Senyuman manisnya sungguh mendamaikan.

"papa, bila kita nak sampai ni? jauh lagi ke papa?"

Mata terus memandang ke hadapan. BMW hitamnya terus meluncur perlahan.

"sekejap lagi sayang..."

Banglo putih dua tingkat berpintu pagar kayu sudah tersergam didepan mata. Kelihatan pintu pagar sudah siap dibuka. Kereta dipandu memasuki banglo.

"come sweet heart, let's go..." Pintu kereta dibuka.

Figura yang begitu dikenali sudah berdiri didepan pintu sambil tersenyum menyambut kedatangan mereka dua. Tangannya sudah ditarik-tarik perlahan oleh insan disebelah. Kepalanya sudah menunduk memandang.

"ni rumah kak Zita ke papa?" bibir mengukir senyuman.

"rumah kak Zita dan papa kak Zita." Mata si kecil dilihat sudah bercahaya. Senyumannya makin menyerlah. Tangan sudah melambai pada Zita yang sedang berdiri di pintu. Sengaja Azhar merahsiakan tentang destinasi mereka petang ini dari puterinya itu. Dia menyebut akan ke rumah "mama baru" sahaja. Maisarah kala itu masih tidak berpuashati dan terus bertanya siapa "mama baru" yang dimaksudkan dan adakah dia pernah berjumpa dengannya. Azhar terus mengunci mulut. Mahu melakukan kejutan buat puteri tunggalnya itu. Mahu melihat reaksi pertama puterinya itu. Dan melihat senyuman manis Maisarah tadi kala melihat Zita, Azhar yakin keputusannya ini tepat.

"assalamualaikum..." Mata Zita sudah mendarat pada wajah tenang Azhar sebelum singgah pada wajah comel Maisarah. Sejambak mawar ditangan Maisarah menarik perhatiannya.

"walaikumsalam...jom masuk. Jom Sarah. Hmmm,bunga ni untuk kak Zita ke?"

"Papa cakap bunga ni untuk mama baru Sarah. Tadi papa cakap nak pergi rumah mama baru Sarah. Kan papa? Kak Zita mama baru Sarah ye." Azhar sudah tersenyum. Zita sudah tersipu. Pipi mulus Sarah sudah dicubit manja.

"Zita, kenapa biar tetamu berdiri lama depan pintu ni?" tepukan lembut pada bahu mengejutkan Zita. Empat pasang mata saling memandang. Bebola mata Maisarah sudah berkelip-kelip memandang susuk tubuh yang berdiri disebelah Zita.

"ini papa kak Zita ye?" Tuan Zainal sudah tersenyum. Tubuh sudah direndahkan agar setara dengan Maisarah.

"ni Sarah kan?. Ya, atuk ni papa kak Zita. Tapi nanti atuk ni akan jadi atuk Sarah. Suka tak?" Kepala Maisarah sudah laju mengangguk. Jambangan bunga terus dihulurkan pada tuan Zainal.

"eh nape bagi bunga kat atuk ni. Bunga ni bukan untuk kak Zita?" kepala digelengkan. Azhar dan Zita sudah memandang dengan wajah hairan.

"ala atuk, nanti bila kak Zita jadi mama Sarah, hari-hari papa boleh bagi bunga. Lagi banyak dan lagi besar dari bunga ni. Kan papa?"

Ketawa tuan Zainal sudah berderai. Kepala Maisarah diusap-usap lembut. Azhar dan Zita sudah saling bertukar senyuman.

* * * * * * *

Takdir ini adalah yang terindah...

Terima kasih Tuhan. Terima kasih atas segala-galanya. Terima kasih kerana memakbulkan doa istikharahku yang terakhir. Terima kasih atas destinasi hidup yang telah Kau pilih untukku ini. Terima kasih kerana terus disisi hambamu ini.

Syukur, alhamdulillah.Segala sudah selesai. Mama dan ayah sudah dapat menerima keputusannya. Doanya agar Faisal juga begitu. Pada mama sudah dititipkan agar menyampaikan pesanan ini pada Faisal. Harapannya moga Faisal akan bertemu insan lain yang jauh lebih baik dari dirinya. Doanya moga dibukakan pintu hati Faisal untuk menerima takdir ini.

Tangan sudah meraup wajah. Tubuh yang masih berbalut telekung masih bersimpuh di sejadah. Ketukan dipintu disertai bunyi tombol pintu dipulas perlahan menarik perhatian. Wajah manis Maisarah sudah menggamit senyuman Zita.

"mama....."

- Tamat-

2 comments:

Ju'A said...

kucc....buat lah special n3 utk IT ni...cite kisah kebahagain zita dah azhar selepas kahwin....

mizz acu said...

stuju! Wt la special edition yer.. Sara dpt adik ke.. Sweet sgt!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...