Sunday, November 21, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 35

Bab 35

Bicara papa lewat pagi tadi ketika mereka bersarapan masih bersauh dikotak minda. Masih segar tiap patah perkataan yang berhati-hati disusunatur papa...bagai rangkap gurindam yang terus terngiang-ngiang ditelinga. Zita tidak memberikan jawapan pada persoalan yang diajukan papa. Persoalan yang sangat memerlukan kata pemutus darinya. Dari mula papa berbicara, sepatah pun dia tidak memberi reaksi dan tindakbalas. Peti suara terus dimatikan sambil tangan digagahi menyumbat nasi lemak yang dimasak pembantu rumah mereka. Tekak tidak langsung mampu mencerna kesedapan nasi lemak yang dimakan untuk disalurkan ke minda. Sudahnya bicara tamat saat Zita minta izin papa untuk pamit ke pejabat kerana dia perlu mempengerusikan mesyuarat kewangan bagi suku tahun ketiga pagi ini.

Fail-fail dari bahagian kewangan yang dibawa masuk Hanim dari bilik mesyuarat masih terhampar diatas meja. Mesyuarat berlangsung dengan lancar biarpun dia bagai tidak sepenuhnya memberi perhatian dan tumpuan. Nasib baik ada Hasanah; pengurus kewangan mereka yang banyak membantu dirinya didalam mengendalikan hal ehwal kewangan syarikat. Hatinya bagai tiada keinginan untuk menyentuh fail-fail tersebut. Hatinya sedang gundah. Hatinya sedang libang-libur saat ini. Dada terasa begitu sesak ketika persoalan papa tadi kembali mengasak dinding hati. Zita faham papa hanya utusan. Hanya menyampaikan hasrat orang. Papa sudah awal-awal menyatakan dia tidak akan sesekali masuk campur jauh sekali memaksa. Segalanya diserahkan pada Zita. Budi bicara Zita sendiri. Ini soal hidup...dan masa depan Zita. Ya...ini soal hidup...soal masa depan dirinya. Tidak mungkin dia akan sewenangnya memberikan jawapan. Dia bukan lagi Zita yang dahulu. Dia kini sudah berikrar akan memperjuangkan masa depannya sendiri. Tidak mahu lagi menyerahkan nasib diri ditangan orang lain seperti dahulu. Tidak mahu lagi menjadi insan pasif. Bunyi telefon yang menjerit terus menerbangkan segala yang sedang bersarang dikepala. Dibiarkan sahaja jeritan mesin empat segi itu memenuhi ruang biliknya.

Telefon dimejanya terus berbunyi. Tubuh yang tadinya bersandar pada dada kerusi ditegakkan. Mata dibawa menoleh untuk melihat nama yang tertera di skrin telefon...Hasanah. Segera ditekan butang speaker.

"ya Hasanah."

"cik Zita...saya dah update semua data dan maklumbalas dari setiap pengurus bahagian yang diperolehi didalam mesyuarat tadi. Cik Zita boleh menyemak semua data berkenaan pada database kewangan di T drive. Terus sahaja pada folder 2010 dan kemudian ke sub folder 3rd Quarter Finance Report." Jari terus dibawa ke skrin notebook dihadapan. My computer ditekan lalu T drive dicari. Terus diklik Zita sudah melihat beberapa folder bahagian kewangan mengikut turutan tahun. Folder 2010 diklik kemudian jarinya terus menekan pula sub folder yang disebut Hasanah diclik. Beberapa fail berformat excel terpapar.

"ok Hasanah. Saya dah buka sub folder tu. Saya akan semak semua fail yang awak sediakan. Terima kasih. Kalau ada yang saya tak faham nanti saya akan email pada you, ok."

"no problem cik Zita. Dah tugas saya."

Butang speaker dimatikan. Nafas dihela perlahan. Teringat pesanan papa sewaktu dia memulakan tugas...jangan sesekali terganggu dengan masalah peribadi tika mengendalikan soal kerja. Akan menjejaskan prestasi kerja nanti. Cubalah "simpan" sekejap masalah peribadi yang melanda. Ya, dia sedang cuba mencari ruang kosong untuk menyimpan sebentar persoalan peribadi yang melanda diri. Tidak mahu persoalan itu mengganggu kerjanya yang menuntut tumpuan demi kelancaran operasi syarikat. Dia tidak mahu mengabaikan tanggungjawab baru yang terpikul dibahu. Tidak mahu juga mempersia-sia kepercayaan yang diberikan papa padanya.

Di saat begini, dia benar-benar memerlukan kata-kata semangat itu. Kata-kata semangat dari seseorang yang sentiasa memberi dorongan dan keyakinan padanya. Seseorang yang telah berjanji akan sentiasa disisi...kala suka dan duka.

* * * * * * *

"Eh, kenapa balik ke rumah ni? Kan ke semalam kata kat mama nak terus pejabat dari airport?" langkah laju diatur ke sofa. Kepala ditoleh ke bilik bacaan. Soalan Puan Sri Marini dibiarkan sepi.

"papa mana mama?"

"mana lagi petang-petang ni....meeting kat padang golf la papa tu." Kepala diangguk.

"Macammana mama?" Mata Faisal terus menjunam pada tubuh Puan Sri Marini sedang santai di sofa. Punggungnya dilabuhkan disebelah mamanya itu. Pertanyaannya masih tidak dijawab mamanya. Tadi selepas dijemput pulang oleh Pak Jalil; pemandu keluarganya dari KLIA dia segera minta dihantar ke rumah dahulu walaupun sepatutnya dia ada mesyuarat di pejabat petang ini. Sudah diminta Irene menunda mesyuarat tersebut. Baginya ada perkara lain yang jauh lebih penting.

"Mama...macammana?" Terluncur lagi pertanyaan yang sama untuk kali kedua.

Tangan Puan Sri Marini menepuk perlahan paha anak bongsunya yang sedang tunak memandangkan sejak mula sampai tadi. Bukan dia tidak mahu menjawab pertanyaan anaknya itu tapi sememangnya dia tiada jawapan untuk pertanyaan anaknya itu. Dia harus akur permintaan pihak disebelah sana. Dia tidak mahu dikatakan mendesak dan memaksa. Ini soal hati dan perasaan. Ini soal masa depan anak orang biarpun anak orang itu pernah bergelar "menantu" keluarganya.

"uncle Zainal dah cakap pada mama dan papa." Wajah mama direnung.

"uncle cakap apa mama?"

"Uncle serahkan pada Zita untuk buat keputusan. Dia akan terima apa pun keputusan Zita. Dia harap kita faham dan akan terima apa jua keputusan Zita nanti."

"kenapa pulak uncle tak boleh buat keputusan macam dulu?...Zita tu kan anak dia, mestilah kena dengar cakap orang tua. Faisal tahu uncle masih tak maafkan Faisal mama."

"Faisal..." kepala digeleng perlahan."tak baik cakap uncle macam tu."

Kepala dihempaskan pada tengkuk sofa yang disandar. Mata dipejamkan. Terasa tangannya diusap lembut oleh mama. Dibiarkan sahaja. Hatinya kecewa dengan apa yang dikatakan mama sebentar tadi. Harapannya begitu menggunung untuk mendapatkan Zita semula. Dia bersungguh-sungguh meminta mama dan papanya pergi melamar Zita kembali sejak minggu lepas lagi. Dia tahu mama dan papa keberatan kerana masih segan pada uncle Zainal dengan apa yang pernah terjadi. Dia tahu papa masih marah padanya. Dia tahu dia tersilap langkah dahulu. Dia terlalu mengikut hati mudanya dan kesannya dia kehilangan insan paling baik yang dianugerahkan Tuhan padanya. Dia sedar kini hatinya dan jiwanya sudah dicuri wanita itu. Dia kesal terlewat menyedari perkara ini.

"mama faham perasaan Faisal..."

"susahnya Faisal nak bahagia mama. Faisal cuma minta peluang kedua mama." Tercetus keluhan kecil Faisal.

"jodoh tu urusan Tuhan Faisal. Kita tak mampu nak buat apa tentang perkara ni. Buat masa sekarang kita kena tunggu jawapan Zita. Faisal kena ingat kalau ada jodoh Faisal dengan Zita semula tiada siapa mampu menghalang...sabar ye." tangannya terus diusap mama.

"Faisal sayang Zita mama...Faisal sayang dia." Kepalanya dilentukkan ke bahu mama. Rambutnya dilurut perlahan-lahan lalu diusap lembut oleh mama.

"mama tahu..."

* * * * * * *

"i akan jumpa papa you dan terus melamar. Kalau papa you setuju i akan hantar mak dan ayah datang jumpa papa you. Kita kena ikut adat kan."

"Har...jangan dulu."

"why not? I'm serius."Wajah Zita direnung.

"i belum cakap apa-apa pada papa pasal kita. I taknak papa terkejut kalau tiba-tiba saje you datang and propose me."

"Jangan bimbang sayang. I akan cakap nanti and i pasti dia boleh faham. I taknak bercinta lama-lama. Letih." Kepala digelengkan. Tidak setuju. Tangan sudah digoyang pada Azhar dihadapan.

"jangan Har. Biar i cakap dengan papa dulu ok, lagipun...lagipun i kena selesaikan satu perkara penting dulu."

Dahi Azhar sudah berkerut.

"perkara penting?"

nak cakap ke tidak ni?. Bibir diketap. Kepala ditundukkan sambil jari jemari terus memutar-mutar straw didalam gelas dihadapan.

"Zita?"

Kepala diangkat perlahan-lahan.

"sayang?"

"Faisal...." Mata Azhar lekat diwajah Zita saat nama itu disebut.

"Di...dia..dia hantar mama dan ayah jumpa papa semalam.."

Dan mata mereka terus bertaut...

No comments:

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...