Monday, March 2, 2009

Bila Cinta Bicara - bab 5

Bab 5

Somebody's Me


You, do you remember me?
Like I remember you
Do you spend your life
Going back in your mind to that time?
Because I .. I walked the streets alone
I hate being on my own
And everyone can see that I refell
And I’m going through hell
Thinking about you were somebody else...

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can’t breath without you, it’s lonely
Somebody hopes someday you will see
That somebody’s me
That somebody’s me...

How .. how could we go wrong
It was so good and now it’s gone
And I pray at night that our paths will soon cross
And what we had isn’t lost
Coz you are always right here in my thoughts...

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can’t breath without you, it’s lonely
Somebody hopes someday you will see
That somebody's me
That somebody’s me...

You all always be in my life
Even if I’m not in your life
Because you are in my memory
You .. will you remember me
And before you set me free
Oh listen please...

Somebody wants you
Somebody needs you
Somebody dreams about you every single night
Somebody can’t breath without you, it’s lonely
Somebody hopes someday you will see...

Lunak suara Enrique Iglesias dari notebook dihadapan membuaikan dirinya seketika. Mata dipejam menghayati bait-bait yang dilontar dari suara penyanyi latin itu. Rindunya dia pada belahan jiwanya, si mata biru itu bagai tiada sempadan. Echa.....missed so much.

"hey handsome....pagi lagi dah masuk office?"

Dia terdengar pintu dibuka dan suara yang tidak diundang itu memecah kedamaian paginya saat itu. Dia membatukan diri. Tak kuasa!

"Dil...why you tak jawap call I malam tadi?..banyak kali tau i call, you tak pick up pun...teruklah you ni, tak kesian ker kat i."


Dia dapat merasakan ada tangan halus yang sedang menggoyang-goyangkan pergelangan tangannya. Dia tidak memberi sebarang tindakbalas. Aidil buat endah dengan pertanyaan itu. Ah..malas!. Kacau lah dia ni. Mata masih dipejam rapat dengan kepala yang masih enak berlabuh di sofa hitam kegemarannya itu . Minda masih mahu terus dibuai kelunakan suara latin dari notebook di hadapannya itu.

"Dil....Dil....Dil, you dengar tak apa yang cakap ni...Dil?"

Rengekkan itu cukup memyesakkan rongga nafasnya...ahhh..perempuan ni, kacau betul!. Aidil bangkit dari baringan lantas bergerak menuju ke meja di hadapannya. Wanita itu turut mengekori dari belakang. Aidil melabuhkan duduknya pada kerusi berwarna coklat kehitaman yang terletak dibelakang meja. Dengan gerakan mata dia meminta wanita di hadapannya itu duduk di kerusi baldu merah dihadapannya.

"yes...Tengku Layla Syuhadah, what can i do for you?".

Wajah dihalakan pada raut berwarna-warni yang sedang menampal senyuman menggoda dihadapannya itu. Dah macam Colourland pulak muka perempuan ni. Senyuman tercetus dari bibir Aidil. Lucu.

"Bonda Engku cakap you nak launch a new car for the AAZ Automotive...and she told me that you need a model for it?"

"jadi?"

"hmmm... so, I boleh jadi model untuk kereta baru tu...lagipun kan I ni model terkenal jugak in the country...and I can give you a special price for the job. I can talk to my agency."

Aidil senyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Layla, Layla...

"untuk makluman you, keputusan bukan di tangan i. I tak involve dalam hal ni. Ada panel pemilihan yang dilantik bagi mencari calon model yang sesuai untuk hal tu. Personaliti model mesti memenuhi keperluan produk..tu yang paling mustahak."

Wajah dihadapan jelas tidak puashati. Nafas yang turun naik dengan jemari yang diramas-ramas mencerminkan perasaan itu. Aidil jelas maklum. Aidil tenang menanti jawapan balas dari mulut itu.

"but Dil...you're the boss kan...CEO of the co, your say is the final say....ke ni cuma alasan you aje?."

"Layla, I beritahu yang betul. You nak percaya atau tidak, up to you. For your information, i tak guna kuasa sewenang-wenangnya untuk kepentingan peribadi...i bukan jenis orang yang macam tu. For me work is work...personnal is personnal."

"wah...ikut prosedur...company rules konon...atau you sebenarnya dah reserve job ni untuk betina tak tau malu tu?"

Kurang ajar!. Aidil merenung tajam pada Tengku Layla Syuhadah. Senyuman yang terbit dari ulas bibir itu cukup menyakitkan hatinya. Rasa mahu dilayangkan penampar ke pipi gebu di hadapannya itu.

"what did you say Layla?."

Senyuman sinis yang bermukim di bibir tanda puashati terpancar pada wajah Tengku Layla Syuhadah. Rasa kan kau Aidil!. Puas rasanya bila dapat menyakitkan hati si tampan dihadapannya itu yang tidak pernah mengendahkan dirinya sejak dulu. Dia seorang saja yang terkejar-kejar. Dia seorang saja yang tergila-gila. Dia seorang saja yang terhegeh-hegeh. Aidil Zafriel tidak pernah mahu memandangnya apalagi membalas cintanya. Dan selepas kehadiran perempuan itu dalam hidup Aidil, dia langsung tidak dipedulikan...hatinya sakit bila teringatkan seraut wajah itu. Ingin rasanya dihancur-lumatkan wajah itu agar hilang dari pandangan Aidil. Hilang darii muka bumi ini...aargh aku benci kau, Aishah Kesuma..benciiii!

"Hai...melenting nampak bila sebut betina tu. Memang sah kan you dah reserve untuk dia?. Bagus sangat ker dia tu yang you dah tak nampak talent orang lain haa...meluat i tengok dia tau...memang dasar betina tak tahu malu, tak sedar diri!"

Kau memang kurang ajar Layla!

" Tengku Layla Syuhadah Tengku Alauddin...dia yang you sebut tu ada nama tau; Aishah Kesuma...sedap dan cantik... sesedap mata memandang, secantik itu budi bahasanya...kalau nak bandingkan dengan you...erm jauh panggang dari api laa I rasa...and kalau nak ukur dari segi talent, dia memang hebat, very damn talented, outstanding...kalau tak, takkan dia digelar the new modern legend among the models in the asian region, great achievement for a young model like her...atau sebenarnya you ni memang irihati sangat dengan dia sebab you are nobody compared to her...rite my dear?"

"kalau setakat baru satu award, gambar keluar kat Vogue you ingat dia dah hebat sangat ker..please laa Aidil, bersepah lagi model yang jauh lebih hebat dari betina tu."

Tengku Layla tidak mahu kalah. Baginya setiap pujian yang diberikan pada perempuan yang dibencinya itu bagai sembilu yang mencarik-carik hatinya. Lebih-lebih lagi jika pujian itu datang dari mulut Aidil Zafriel sendiri. kelukaan itu lagi dalam dan begitu menghiris sekali. Sakit dan pedihnya hanya dia yang tahu.

"hmmm Layla...janganlah beri alasan zaman batu you tu. Bukannya i tak kenal you. You memang tak suka Aishah Kesuma dari awal-awal lagi kan. Sebab dia, populariti you dah menjunam. You dah tak glamour macam dulu...tak hot lagi..."

Celaka kau Aidil. Tengku Layla mengetip bibirnya kuat. Dirasakan wajahnya membahang saat itu. Panas. Hangat. Matanya merenung tepat ke wajah tampan dihadapannya sambil menuding jari telunjuknya tepat wajah itu.

"you!!!....jaga you Aidil....jaga you!...i'm not finish with you."

Doomm!. Pintu dihempas dari luar. Gegarannya boleh dirasa Aidil dari dalam biliknya. Terdengar hentakan kaki yang kuat yang mengiringi hempasan itu. Aidil ketawa besar dari dalam. You deserve it, Layla. You really deserve it.

Aidil menatap majalah Vogue dihadapannya itu. Seraut wajah itu direnung. Senyuman terbit dari bibir Aidil. Jejarinya membelai wajah itu. Baris perkataan pada permukaan majalah itu dibaca...Modern Legends...kepala diangguk bagai mengiakan perkataan itu. Aahh...nafas dihela panjang lalu dihembus perlahan bersama bebanan yang menyesakkan dadanya. Echa...nama itu bergema dalam bilik yang tersergam indah itu. Echa...

Interkom ditekan. Terdengar suara Najihah; pembantu peribadinya di hujung sana.

" Jiha...get me sis Elis."

" ok Engku..."

Bunyi deringan itu segera disambar.

" Engku...Engku Elis Zulaikha on the line."

"thks Jiha..."

"hey sis..."

"hey little bro...how's life?"

"so so la.."

" so so?..what wrong ni Dil?...lain macam aje akak dengar bunyi suara tu."

" sis...can we meet?...I really need you help and advice...please, i really can't think of anybody right now."

"hmmm...let me guess, must be mama rite?...mama, mama..."

" you know her better sis...so, boleh tak ni?"

"oklah ...Opus Bistro, 8 sharp tonite...jangan lambat Dil."

"ok...i'll be there on the dot kay...thks sis."

Aidil bersandar dikerusi sambil tangan kanan diletakkan di dahinya. Satu keluhan kecil dilepaskan...kedua-dua belah tapak tangan diraup pada wajahnya. Di minda saat itu terlintas satu wajah...wajah yang membuatkan dirinya cukup terhimpit saat ini...membuatkan dirinya di dalam keadaan dilema yang teramat sangat...membuatkan dirinya kebuntuan yang tidak berkesudahan.

Mama...nama keramat itu terlepas dari ruang bibir Aidil.

Mama...maafkan Aidil ma. Maafkan Aidil. Aidil tiada pilihan lain. Aidil terpaksa.

1 comment:

RinsyaRyc said...

Sepak aje si layla tu.. peghasan dia cantik sngt ..

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...