Thursday, December 12, 2013

Tika Itu...Inai Masih Merah - Bab 1


Bab 1

“KAU KENA JAGA KESIHATAN KAU,MIR. Kerja tu kerja juga. Badan kau..otak kau kena rehat. Dua aset tu bukan mesin. 24 jam berputar pun tak jadi hal. Kau lain. Kau manusia. Kau kena ingat tu.” Jari jemari Fakhrul lincah catat sesuatu di kad pesakit. Berbuih dah mulut rasanya bercakap hal yang sama pada lelaki didepanya ini. Seakan bercakap pada angin. Disambar waktu, segalanya hilang. Berlalu tanpa kesan. Halkum Fakhrul bergerak-gerak. Mahu lagi menyambung kata. Gusar benar dengan teman yang satu ini. 

Kepala Fakhrul diangkat. Bola mata menjunam pandang. Haniff Mirza yang tenang menurunkan lipatan lengan kemeja biru langit direnung. Bibirnya masih terkunci. Lelaki berwajah bujur sirih dan berkulit kuning langsat ini rakan sepejabat Shima; isteri Fakhrul Sejak dari mula diperkenalkan oleh Shima lewat 6 tahun dahulu, mereka jadi akrab. Turun ke gym bersama, padang golf tiap kali hujung minggu sentiasa ceria dengan kehadiran mereka. Dan yang pasti setiap hari usai maghrib mereka akan beriadah malam bersama. Berbasikal atau berjogging. Tempatnya tidak statik. Ikut kaki la, bro. Itu istilah yang sering keluar dari mulut lelaki didepannya ini. Lelaki yang menyimpan kisah tragis dalam hidup.

“Pergilah bercuti, Mir. Tenangkan fikiran…hiburkan hati dan jiwa kau tu.” Fakhrul tolak kad pesakit ke tepi. Mata masih belum mahu lepas merenung Haniff Mirza. 

Haniff Mirza hembus nafas. Belum mahu membalas apa-apa. Membiarkan sahaja diri jadi bahan tatapan rakan akrab merangkap doktor peribadinya ini. Sejak kenal Fakhrul lebih 6 tahun lalu menerusi Shima, rakan sekerja merangkap pengarah kewangan di AV Consulting & Media Group, lelaki hitam manis didepannya ini pantas benar memaut hati Haniff Mirza. Dia selesa bercerita dengan lelaki ini. Fakhrul tahu segala-galanya tentang Haniff Mirza. Semuanya. Kisah hidup.Suka. Duka. Pahit. Manis. Dan lelaki ini juga seperti penasihat peribadi Haniff. Adakala bila jiwa dihambat rasa lama itu yang tidak pernah reda merentap jiwa, kepada Fakhrul diluahkan. Hanya Fakhrul yang lebih memahami.

Fakhrul geleng kepala. Melihat Haniff Mirza yang membisu bukan dia tak tahu kenapa lelaki ini begitu. Sikapnya akan berubah sekali lalu bila bayangan itu menjelma di pintu. Bahu Haniff ditepuk perlahan. Desir nafas terluncur damai.

“Mir…dengar cakap aku ni. You need a rest, man. Just pack and go anyway you wish to. Iceland…or Scotland. Nice view. Peaceful place. Kau kan memang suka suasana macam tu. Suka mengembara. Cubalah something different yang dapat tenangkan jiwa kau tu bila tengok kebesaran Allah yang terbentang depan mata. Kayuh basikal macam that Zahariz did in his documentary yang TV Al-Hijrah show sekarang…Dengan Berbasikal Aku Menjelajah tak silap aku nama program tu. Shima suka sangat tengok that programme. I did watch once masa dia kat Iceland. See the midnight sun. Subhanallah. Beautiful, Mir. Shima siap ajak aku travel camtu. Challenging dia kata. Kau memang suka benda-benda macam ni kan.” 

Haniff Mirza lepas nafas yang tersangkut di relung kerongkong. Air muka Fakhrul yang mendamaikan dijamah. Senyum dibibir terjuring. Bahu Fakhrul ditepuk perlahan seraya tubuh ditegakkan. Fakhrul ikut bangkit dari duduk. Kad yang terdampar dimeja disambar. Kad ditangan di hulur pada jururawat yang baru masuk menghantar kad pesakit lain yang menunggu diluar.

“Thanks, bro. Aku fikirkan nanti. Sekarang tak bolehlah nak ke mana-mana. Kerja banyak. Too many. Huhuhu.” Kepala digeleng laju. Kaki bergerak ke arah pintu. Langkah Fakhrul sama bersaing. “Unit Marketing & Com. aku banyak program hujung tahun. Sana sini. Mahunya Tan Sri Mustapha lempar aku dari tingkat 33. His chinese eyes will turned to dragon ball after capturing my leave application on his macbook screen. Sah keluar empat huruf keramat tu dari mulut berbisa dia. HM!!…what the “F” dot dot dot. Itu aku dah lali. HM!!, what the”H”… tut tut tut…tu biasa sangat dah telinga aku tersankut. Paling best…HM!! what the “S”..hohoho...paling extreme. Bernanah telinga.” Gelak kedua-duanya. Gamat.

“Mama..”Abid gosok lengan Hannan yang tersandar. Kepala mendongak memandang.

“Ya sayang.” Hannan Zahirah jatuh dua biji mata ke wajah lesu Abid. Pagi tadi anak tunggalnya ini masuk kedalam mengadu sakit kepala. Bila dijamah dahi si comel kesayangan jiwa ini, bahangnya membuatkan Hannan terus melompat turun dari katil. Kepala yang masih mamai akibat berjaga hingga malam tadi menyelesaikan kerja-kerja dipejabat yang dibawa pulang tidak dihiraukan. Pantas sahaja gajet warna hitam menekan nombor doktor Mimi, rakan sekolah lamanya yang punya klinik sendiri. Dan nama klinik yang diberi inilah yang membawa langkahnya dan Abid kemari. Kata Mimi doktor Fakhrul ni pakar juga dalam hal-hal kanak-kanak. 

“Lama lagi ke nak tunggu?”Abid penat duduk dah kat sini. Kita pergi klinik auntie Mimi jer la mama. Or Abid makan panadol aje la, mama. Macam dalam tv tu. Nanti Abid baiklah dari demam ni.”

Hannan Zahirah elus lembut rambut Abid Hylmi. Pertanyaan Abid buat segala yang tergawang difikiran pecah berselerakan. Dipaut bahu anak tunggalnya itu rapat ke sisi. Dikucup ubun-ubun Abid. Senyum manisnya terhias dibibir.

“Auntie Mimi tak ada sayang. Klinik dia kan tutup untuk renovation. So.. kita kena datang sini. Ini klinik kawan auntie Mimi. Sabar ye sayang. Kejap je lagi. Doktor tu ada pesakit. Dia tengah rawat. Kita kena tunggu. Abid sabar ok. Mama tahu anak mama ni kuat. Mana boleh main makan jer ubat. Kena bagi doktor periksa dulu apa sakit, Abid kan. Macam yang auntie Mimi selalu buat.” Hannan senyum. Dua pasang mata mereka saling bertutur. Abid angguk lesu. Hannan mengeratkan pautan dibahu Abid. Tangan kiri diangkat. Muka Tag Heuer dikerling. Mata dihala ke pintu di hujung sana yang rapat tertutup. Lamanya!

Tombol pintu dipulas. Haniff Mirza toleh kesebelah. Senyum kecil terlontar.

“Ok, bro. Thanks for the consultation.”Fakhrul mengangguk. “Jangan lupa pesan aku..rest ok. And please..jangan lupa makan ubat.” Mata Fakhrul ditoleh pada jururawat dibelakang. “Nita..bawa pesakit seterusnya masuk. Sekejap lagi saya datang.” 

Jururawat yang dipanggil Nita mengangguk faham. “Baik doktor.” 

Haniff Mirza dan Fakhrul berjalan beriringan. Melepasi bangku yang diduduki Hanan disudut yang agak terkedalam. Hannan yang menunduk sambil memaut tubuh Abid tidak mengangkat wajah walau telinga menangkap bunyi tapak kasut yang melintas pendengaran.

“Abid Hylmi bin Haniff Mirza.”

Nama Abid yang dilaung buat Hannan pantas menegakkan kepala. Pautan ditubuh Abid dileraikan.“Come sayang. Kita masuk jumpa doktor.” Hannan jinjing Coach ditangan kiri. Tangan kanan memimpin jari-jemati halus Abid. Pintu dihujung sana yang terkuak luas dihala.Wajah jururawat yang berdiri ditepi pintu disapa dengan senyuman.

Abid Hylmi bin Haniff Mirza. Langkah Haniff Mirza spontan terhenti saat sebaris nama yang dilaungkan jururawat Fakhrul tadi mencecah cuping sekali lagi. Fakhrul tepuk bahu Haniff Mirza bersama dahi yang sedikit berkerut.

“Kenapa, Mir?” Haniff Mirza angkat tangan. Isyarat meminta Fakhrul menunggu. Mata menunggu dan meliar. Mencari pemilik nama yang dilaungkan tadi. Mahu menjadi saksi siapa pemilik nama yang pernah hadir dalam diari hidupnya dahulu. Nama yang dicatat dalam janji bersama ratna hati. Dan saat matanya menangkap sesusuk tubuh langsing berbaju kebaya dengan tudung merah, langkah deras Haniff meluncur ke depan. Walau kini berubah penampilan tanpa rambut lurus perang yang menjadi daya tarikan mata Haniff masih belum kabur. Fakhrul terjeda dengan reaksi Haniff. Kepala penuh tanda tanya.

“Hannan! Hannan Zahirah!!!”

Hannan Zahirah menoleh saat namanya diseru lantang. Suara itu..Suara itu. Bibir tergamam saat wajah yang sekian lama terkubur dari hidup terpacak didepan mata. Bebola mata membulat. Tapak tangan kanan yang memimpin Abid tergenggam kemas. Tubuh Abid dibawa dalam pelukan.

“ENCIK HANIFF MIRZA, NANTI!!...” Zara laju mengejar susuk tubuh lelaki yang makin kerap hadir dipejabat menemui ketuanya. Langkah Zara makin deras mendekati lelaki yang langsung tidak mengendahkan panggilannya. Suara Zara terus memanggil. “Encik Hanif tak boleh masuk. Encik Haniff tak ada temujanji.” Ternyata Zara gagal . Haniff sudah meloloskan tubuh segaknya ke dalam bilik Hannan Zahirah yang tadinya tertutup rapat. Mati la aku! Zara kemam bibir. Pesanan Hannan agar dia tidak diganggu dalam dua jam ni kerana perlu menyiapkan kertas cadangan yang diminta Datuk Hamzah gagal dilunaskan. Dan lelaki itu penyebabnya! Zara garu kepala. Eeei dia ni. Menyusahkan betullah

Dua pasang mata berlaga. Hannan laju membawa mata ke pintu biliknya yang ternganga. Zara yang tercegat dibelakang lelaki ditatap. Dia tahu Zara tak bersalah. Lelaki ini memang tak faham bahasa!

“Cik Hannan..minta maaf saya tak sempat nak ha….”

Hannan angguk kepala. Senyum. “Tak apa.,Zara. Tolong tutup pintu.”

Zara lepas nafas. Akur. Kepala diangguk. “Baik cik Hannan.” Zara lontar lirik mata kearah lelaki segak berkaca mata yang sudah melabuhkan duduk dihadapan Hannan. Issh, tak reti bahasa betul! Tangan menarik tombol pintu.

Hannan memerhatikan langkah Zara hingga pintu ditutup. Mata kembali jatuh pada lembar kertas –kertas putih yang bergelimpangan diatas meja. Pena yang terkepil dijari kembali menari dilantai kertas. Sesekali mata melirik pada skrin empat segi Ienovo didepan. Tetikus dilarikan ke kiri kanan. Dibawa balik pandangan ke lembar kertas. Mata pena terus mencatat. Hannan buat tak entah pada tetamu tak diundang yang sedang berdiri merenungnya dari tadi. 

Tiada suara yang berdetik. Hanya hembus nafas yang dari dua tubuh berdesir memenuhi ruang bilik yang sederhana besar. Sepasang mata Haniff tidak lepas menentang raut bujur sirih yang bertudung unggu hari ini. Nampak anggun. 

“Hannan.”

Jeda.

Haniff terus tidak berkelip memandang raut wajah mulus Hannan yang tenang meladeni timbunan kertas yang bergelimpangan diatas meja. Panggilannya langsung tidak bersambut. Haniff sedar dia dipihak yang bersalah maka terima sahajalah apa sahaja bentuk layanan Hannan terhadapnya. 

“Hannan…please. “

Pena ditangan dilepaskan. Mata dikelipkan beberapa kali. Hempasan nafas yang berkecamuk dan menggila didalam dada cuba dikawal. Tidak mahu terlihat dihadapan lelaki ini akan gelora yang sedang membadai dijiwa. Dia tidak mahu Nampak tewas dimata lelaki ini. Cukuplah, Haniff. Apa lagi yang you mahu dari i? Tubuh berbalut kurung unggu lembut berbunga putih bingkas dibawa berdiri. Langkah diatur ke kabinet dibelakang. Langsung tidak diendahkan tetamu tidak diundang yang sedang duduk dihadapannya. Lantaklah! Dia memang tak diundang sini. 

Haniff bingkas bangun. Langkah dibawa mendekati Hannan yang membelakanginya. Helaan nafas berlari laju. Jarak tubuh yang makin kecil jurangnya antara mereka membuatkan Hannan pantas berpusing. Dua tubuh saling bertentangan. Hannan dakap fail hitam kejap didada. Mata tajam melontar. 

“Step back, Haniff.”

“Hannan..”

“I said step back!” Hannan ketap bibir. 

“No. I won’t, Hannan.”

“Haniff!!!!”

“Not until you say yes.”

“No! I won’t let you.”

“Then I’ll be standing here…with you…all night long.”

“You dah gila ke, Haniff?!!” Mata Hannan mencerlung. 

“You yang buat I jadi gila, Hannan. The choice is in your hand now. Wanna spend a night with me here or you let me have what I want.”

“You memang gila, Haniff!!!” Hannan ketap bibir. Kuat. Dada berombak. Geram. Amarah menggunung. Jari-jemari digenggam. Kemas. Rapat.



1 comment:

Anonymous said...

Something diff. at least at the beginning looks like they were or maybe still married or was. The fact that there is a 6yr old boy. Tahniah buat penulis, keep up the good work I`ll always support you.

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...