Thursday, December 12, 2013

Tika Itu...Inai Masih Merah - Bab 2

Bab 2

“RAMBUT BARU?” Haniff lirik senyum. Susuk tubuh tinggi langsing yang baru melabuhkan duduk disebelahnya dipandang tak lepas. Suasana café di hadapan perpustakaan yang sedikit lengang sejak tadi menyebabkan hembus dingin dari kotak empat segi bujur di sudut atas kiri café cukup terasa. Hannan Lee Louver; gadis berdarah inggeris cina disebelah terus dijamah wajah indahnya tanpa lelah. Rindunya pada si cantik jelita ini tidak terhitung walau baru sehari tidak berjumpa. Hannan, what have you done to me, sweetheart. Hati Haniff berbisik dari desir jiwa yang bertiup.

Hannan melentukkan kepala ke kiri dan kanan. Aksi manjanya yang nampak indah dan manis sahaja di mata Haniff. Bibir ukir senyum. “warna baru la, sayang. You like it?" Hannan angkat kening bersama senyum madu yang masih terus meniti di bibir. " Alex did it for me. Well, as usual.. he always knew what is the best for me.” Tubuh Hannan dilabuhkan disebelah Haniff. Rapat sekali. Jari-jemari Haniff elus lembut juraian rambut coklat keemasan separas bahu milik Hannan. Consumer Behaviour yang tadinya diletakkan di kanan kini dihamparkan ke sisi kiri untuk memberi ruang dirinya lebih rapat dengan Hannan. Buku tebal karangan Philip Kotler dikerling sekilas sebelum kembali menatap Hannan disebelah. Lirik senyum dari ulas delima yang indah milik Hannan buat Haniff terbuai. Seperti selalu.

"You knew, sweetheart..."

Hannan toleh. Dua wajah mereka begitu rapat. Hannan tabur senyum mengkhayalkan lagi. Relung nafas Haniff bergerak. Tak tentu hala. 

"Know what, sayang.." Suara manja Hannan terdesir lagi. Membuai rasa. Lembut. Haniff hela nafas. Cuba mententeramkan jiwa yang digoncang badai pesona Hannan.

“This make you more sexy, Hannan. Too sexy.” Haruman mengkhayalkan yang terbit dari tubuh indah disebelah dihela Haniff dengan penuh perasaan. Hannan yang cuma berbaju tee putih tanpa lengan bersama jeans biru dan Korean jacket rona rembia yang tersarung diluar cukup membuatkan si cantik jelita berkulit putih mulus ini sempurna dimata Haniff.

Hannan tungkat dagu runcingnya sambil memandang tepat ke anak mata Haniff yang bersinar. "I'm. You knew it from the beginning. And you love it. Right, Haniff dear?" Mata sengaja dikelipkan seketika. Sengaja. Tahu benar apa yang sedang bergendang di hati lelaki Haniff. 

Haniff senyum sambil mencuit hujung hidung Hannan yang mancung.“You memang pandai buat I tak dapat tidur lena kan. Mimpi i penuh dengan you..and you.”

Hannan lepas ketawa manja. Sebaris mutiaranya yang putih bersih terlayar kala tawa terlontar. Haniff terus tersenyum. Gelas teh o ais limau yang sudah suku diminum dicapai semula. Digerakkan straw lalu disedut sedikit sebelum disua ke bibir Hannan yang basah merah pudarnya. Dan kelopak bibir itu terbuka dengan wajah yang melempar senyum. Teh o ais Hannan sedut perlahan. Gelas yang dipegang Haniff dibiarkan tanpa disentuh. Memang Haniff suka melayannya begini. Romantisnya memang membuai rasa. Usai disedut sedikit ditarik straw dari bibir dan ditolak lembut tangan Haniff. “Enough?” Senyum Hannan terlerai dengan kepala diangguk. Haniff sedut sedikit sebelum diletakkan semula gelas yang masih separuh bersisa ke tengah meja. Mata terhala ke wajah Hannan yang sedang tunduk membelek buku di tangan.

“So..dapat journal CF yang you cari tu?”

Hannan angguk. “Yup.” Buku Financial Management diletakkan diatas meja. Tangan seluk messenger coklat yang terdampar dikerusi bersebelahan. Journal Corporate Finance dikeluarkan lalu diletakkan diatas meja. “Last copy. Fuhh. I’m so lucky.” Hannan lepas nafas kelegaan.” If not…matilah I, sayang. I need this for my assignment.”

Haniff capai buku tebal berwarna putih dan bergaris hijau dibahagian kiri dan kanan. Mata dibawa ke arah Hannan disebelah yang sedang memandang. “Prof Halim?” Sekadar mendapat pengesahan. Hakikat dia tahu memang pensyarah lelaki awal empat puluhan itu “cikgu” untuk subjek CF. Hannan senyum. “My favourite lecturer. His the best in School of Accounting.” Haniff balas senyum. Kepala diangguk. Setuju dengan kata-kata Hannan. Professor Halim, Timbalan Dekan di Sekolah Perakaunan cukup popular dikalangan para pelajar. Sikapnya yang mudah didekati, suka bergurau ketika mengajar membuat subjek pecah kepala pun boleh jadi mudah. Kaedah yang digunakan memang istimewa Dan kerana itu tidak hairanlah kelas yang dikendalikan professor Halim sentiasa mendapat sambutan setiap semester malah sentiasa penuh hingga ada kala sampai ke tangga pelajar sanggup duduk asal sahaja dapat masuk ke kelas beliau.

Mata Haniff toleh ke arah skrin bulat ditangan. Messenger bag hitam yang terdampar diatas meja dicapai. Consumer Behaviour yang lena beradu diatas meja turut dicapai dan dipegang erat.

“Shall we make a move, sweetheart. I ada Strategic Marketing II lepas ni. 20 minutes from now. Ada case presentation. I'll be the second presenter. You got CF tutorial right?” Hannan angguk. Messenger bag rona coklat gelap yang terdampar di sebelah. Dua tubuh saling berdiri. Haniff capai tangan kanan Hannan. Digenggam erat. Langkah beriiringan dihala meninggalkan café.

“You know, sweetheart..” Haniff buka bicara.Ditoleh sekilas ke sebelah.

“Hmmm..” Hannan tabur senyum. Langkah terus dihala ke arah tangga di kiri café. Dari tangga nanti mereka akan menuju ke bangunan gugusan dewan kuliah yang berjarak lebih kurang 100 meter dihadapan sebelum berpecah ke bilik kuliah masing-masing. Beberapa pelajar perempuan yang mendaki tangga untuk ke perpustakaan menegur Hannan. Langkah mereka berdua terhenti sejenak. Genggaman tangan terlerai. Hannan berbual dan Haniff hanya menjadi pemerhati. Usai berbual, dengan senyuman sambil mengangkat tangan tanda hormat Hannan meminta diri. Haniff hanya hulur senyum melihat aksi Hannan. Tangan Hannan kembali dicapai. “Come..or else we shall be late.” Hannan balas genggaman jari-jemari Haniff. Langkah kembali dibilang menuju bangunan di hadapan.

“Sayang..you nak cakap apa tadi.” Hannan toleh ke sebelah memandang wajah tampan lelaki melayu berkaca mata yang sudah tiga tahun mendiami hatinya. Haniff yang membalas pandangan menjuring senyum segaris. Ada sesuatu yang sedang bergalang di hati. Kata-kata umi semalam masih berdendang di lubuk fikiran. Mana mungkin dia mampu meninggalkan Hannan di sini. Hati dan jiwanya sama-sama tidak merelakan. Tidak sanggup!

“Hannan…”

Hannan toleh lagi ke sebelah. “Yes, sayang.”

“Sehari i tak jumpa you..i feel lost. Feel lonely. Damn lonely. “Haniff lepas nafas panjang. Kaki mereka yang melangkah sudah memasuki bangunan dewan kuliah. Beberapa pelajar yang duduk di luar bilik-bilik kuliah langsung tidak menganggu mereka. Haniff pilih bangku panjang di luar bilik kuliah CF. Dua tubuh saling melabuhkan duduk. Hannan letak messenger bag yang tersandang dibahu ke riba. Dikalih wajah memandang ke wajah Haniff. 

“I feel the same, Haniff. You knew how much you meant to me. You tak ada, I macam hilang sesuatu yang ada dalam diri i. Sesuatu yang sangat penting.” Haniff genggam jari-jemari Hannan. Mata pandang ke depan. Desir nafas dari lohongnya terluncur perlahan.

“Macammana nanti kalau I have to pursue my master in UK and you are here. Boleh gila I, Hannan. I just can’t live without you next to me.” Hannan balas genggaman tangan Haniff.

“Kalau you gila..i terpaksalah tinggalkan you and cari yang lain lah macam tu. I taknak la kahwin dengan orang gila.” Ketawa manja Hannan terlepas. Mengusik. Lirik Haniff terlontar ke wajah Hannan. Tidak berkelip. Tindakan drastik Haniff yang membuatkan ketawa Hannan turut terhenti tiba-tiba. Bibir jadi terpinga. Mata bulat Hannan terkelip-kelip. Dua pasang mata milik mereka saling berpandangan. Hannan cuba ketawa. Tapak tangan kiri menampar lembut pipi Haniff. “Hey…sweetheart. Kenapa ni?”

“Don’t ever say that words again, Hannan.”

Dahi Hannan berkerut.

“Which words?”

“Leaving me…find another guy. Kahwin dengan orang lain. You hanya untuk i…and I hanya untuk you. Full stop.”

Hannan ketawa lepas. “Wooo…garangnya you. Takut tau i.” Haniff tidak langsung memberi reaksi. Hannan goyang jalinan tangan mereka yang bertaut. Haniff masih membatu. Hannan tarik lagi tautan tangan mereka. “sayang..i’m just joking. Janganlah serius macam ni. Chill please. I wanna see your handsome face. Tak mahu lah muka keras macam ni. Tak nak lah.” Haniff lepas nafas panjang. Wajah Hannan ditatap.

“Don’t ever say it again Hannan. You know how much I love you. You know I can’t live without you. You know that no matter how we will never be apart…never. You and me are meant to fall in love and meant to be together..forever…till our last breath. Remember that ,Hannan.”

Hannan jatuhkan genggaman tangan mereka berdua ke riba. Wajah Haniff direnung.

“Kalau..kalau suatu hari nanti kita terpisah…ma..” Haniff letak jari ke bibir Hannan. Mata Hannan terjeda. Relung nafas bergerak-gerak.

“People who are meant to be together will always find their way back to each other. They might take detours in life but they will never lost. They will find their way back…to the right heart..the right soul. And if that happened to you and me…we will find our way home, Hannan. We will…because.” Haniff ukir senyum. “ people who are meant to be together always find their way in the end.” Haniff cuit hujung hidung Hannan. “ke mana pun you pergi, I pasti akan jumpa you..sebab you memang ditakdirkan untuk I, Hannan.” Senyum manis Hannan terbit di hujung bibir. Genggaman tangan makin dikemaskan tautannya. Haniff membalas. Para pelajar yang lalu lalang langsung bagai tidak wujud dihadapan mereka. Yang hanya ada mereka berdua. Hannan. Haniff. Tiada yang lain.

People who are meant to be together always find their way in the end. 

Bibir Hannan ketap. Kuat. Mata yang tiba-tiba hangat diseka dengan hujung jari. Bimbang kolamnya pecah lalu titis –titis panas itu akan membasahi pipi. Cukup. Tidak ingin dia ulangi kisah silam.

“Mama…” khayalan Hannan berderai. Tubuh yang terbaring di ranjang ditegakkan. Sandar tubuh dilepaskan ke kepala katil. Mata hala ke arah pintu yang terbuka. Susuk tubuh kecil Abid yang berpijama biru tegak didepan pintu yang separuh ternganga menangkap sisi pandangan.

“Kenapa , sayang? Abid rasa tak sihat lagi ke,hmmm.”

Abid geleng kepala sambil atur langkah mendekati katil. Dipanjat tubuh lalu merangkak mendaratkan tubuh disebelah mamanya. Hannan paut tubuh comel anak tunggalnya itu. Dipeluk sambil dikucup ubun-ubun. Abid dongkak. Mata dihala ke wajah mamanya.

“Mama…”

“Ya, sayang..”

“Siapa uncle di klinik tadi tu. Kenapa mama marah dekat uncle tu. Kenapa mama suruh Abid masuk kereta cepat-cepat. Uncle tu orang jahat ke mama. Uncle tu nak buat jahat dengan kita ke mama.”

Hannan kemam bibir. Terkunci. Lontaran soalan demi soalan yang cukup bermaksud itu tidak mampu dibalas dengan barisan jawapan. Kalam kata-katanya sudah lama terpadam. Terpadam sejak lebih enam tahun dahulu. Dia tidak mahu dan ingin berbicara lagi tentang hal yang sudah dikuburkan dari hati. Sudah dimatikan dari jiwa.

Hannan raup wajah. Pelukan tubuh Abid dikemaskan. Ya Allah… kenapa dugaan ini datang saat hambamu ini baru mendapat kekuatan untuk berdiri. Saat hambamu ini kembali melihat dan yakin bahawa sesungguhnya langit itu masih biru putih. Bukan kelam. Bukan gelap. Bukan kelabu. Saat hambamu ini baru menerima nafas keyakinan jalan yang terbentang dihadapan bukan semuanya berliku dan penuh lubang-lubang derita dan pasir-pasir dendam. Jangan biarkan aku tersungkur lagi. Tolong aku, ya Allah.

1 comment:

zue said...

Oh romantic giler couple nih. Tp its all over.......

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...