Monday, September 9, 2013

Kerana Cinta Itu Ada Saktinya - Bab 1


Bab 1
Tak sengaja lewat depan rumahmu
Ku melihat ada tenda biru
Dihiasi indahnya janur kuning
Hati bertanya pernikahan siapa...
           Tangan kiri Fyza laju menukar frekuensi radio dengan tangan kanan cekap mengemudi stereng. Aida yang tenggelam sejenak dalam kolam memori lalu menoleh ke sebelah. Gelagat Fyza diperhati dengan hati yang sedayanya ditenteramkan dek usikan silam. Digelengkan kepala. Tahu benar tujuan sahabat baiknya itu berbuat demikian. Dilepaskan liur yang tersangkut. " Fyza. Tak apa. Biar je la lagu tu. Tak payah nak tukar." Mata terus takzim singgah diwajah bulat Fyza yang ayu bertudung hijau limau nipis berjalur putih dan hitam. Ekor mata masih merenung.
         Fyza buat tak endah dengan kata-kata Aida. Jari-jemari terus menekan mencari frekuensi saluran lain dengan mata yang memfokus ke jalanraya. "Menyampah aku dengar lagu nih. Sakit telinga. Sakit hati. Kau tak rasa ke?"
         Aida geleng lagi. Nafas yang berpulas dalam lohong kerongkong dilepaskan perlahan-lahan. Tahu benar amarah teman baiknya ini yang masih belum susut. Masih merah. Aida sedaya upaya tidak mahu mengungkit kenangan itu. 
        " Lagu tu tak salah. Tak ada kena mengena. Kesian kat lagu tu, Fyza."
         Fyza mencebik. Mata kedua-duanya saling bertempur. Mata bundar Aida yang redup dikerling sesaat. Wajah manis bertudung hitam disebelahnya ini menyimpan duka di jiwa yang bukan kepalang. Fyza turut merasa tempiasnya dan rasa sakit itu masih menggunung di hati. Benci sungguh bila memikirkan sebaris nama itu. Kau memang lelaki jahaman, Razman!
         "Kau tau tak bila dengar lagu ni kepala aku ini tak boleh lari mesti terbayang muka jantan tak guna tu. Eei...aku sakit hati tau, Aida dia buat kau macam tu. Panas jer hati aku ni. Memang dasar jantan kurang ajar. Jantan tak  guna...jantan penipu. Elok kena panah petir jer. Baru padan muka dia! " Fyza lepas dengusan kasar. Bertubi-tubi makian terluncur dari bibir. Hatinya menggunung geram yang tidak pernah reda biar kisah tu sudah sebulan berlalu. Sakit hati bila memikirkan perkara yang menimpa Aida kesan perbuatan lelaki itu. Jari-jemari runcingnya terus menekan saluran, mencari frenkuensi.
          Aida geleng kepala lagi. "Dah dah lah tu. Tak baik  kau cakap macam tu. Mendoakan yang tak baik untuk orang bukan ajaran yang kita belajar. Bukan kita yang berhak menghukum,Fyza. Biarlah. Tu bukan kerja kita. Aku tak mahu ungkit lagi. Allah maha tahu atas semua kejadian ni kan. Mungkin ada hikmah disebalik semuanya ini...siapa tahu."
          Fyza geleng kepala. Tahu benar dengan sikap  lembut Aida.  Mata menyusuri pemandangan dihadapan. Kereta yang dipandu terus bergerak perlahan mengikut aliran. Bibir melantun bicara. " Aku tahu semua ini dari Allah, Aida. Memang betul...siapa kita nak menolak takdir. Tapi aku tetap tak puashati dengan sikap kau. Dari awal  lagi tu jer la yang lepas dari mulut kau. Biarlah...biarlah. Biarlah.. kan? Tulah kau. Lembut sangat dengan orang.  Tak reti langsung nak lepaskan rasa marah. Luahkan apa yang kau simpan selama ini. Habis-habis...kau kurung dalam bilik menangis sorang-sorang. Dia bukan tau pun kau sedih dengan semua yang dia dah buat. Sebab apa tau?.." Fyza kerling sebelah. Aida dilihat hanya diam memandang kosong ke hadapan. "Sebab kau mudah mengalah dan sikap membiarkan kau tu la buat dia langsung tak rasa apa-apa  dengan apa yang dia dah buat pada kau. Sekelumitpun tak ada rasa bersalah tau Aida. Ada dia minta maaf pada kau? Haram!" Fyza toleh lagi. Aida masih jeda. Digelengkan kepala. "Kau kena jadi perempuan yang tegas lepas ni, Aida. Jangan lembut hati dengan orang lagi-lagi lelaki. Aku taknak kau sedih lagi. Cukup-cukuplah apa yang dah si Razman tak guna tu buat pada kau. Aku ni turut rasa sakitnya. Aku tak mahu kau ingat-ingat lagi hal kau dengan dia. Noktahkan semuanya. Buang semua dari ingatan aku."
          Aida lepas nafas perlahan. Jeda bibir dari tadi terus berlarutan. Hanya cuping yang menadah setiap butir bicara teman baiknya ini. Aida tidak mahu langsung membalas. Biarlah. Fyza memang macam ni sejak dahulu. Bebelan Fyza dia tahu tidak bermaksud mahu menyindir. Jauh sekali mahu menyakitkan hatinya. Aida tahu jauh di sudut hati teman baiknya ini, Fyza begitu menyayangi dirinya. Fyza hanya mahu melindunginya. Fyza hanya mahu dia melupakan segala kenangan pahit yang telah dia lalui.
          "Issh, mana pulak pergi stesen Hitz.FM ni." Jemari Fyza masih tidak henti menekan.
          Aida lepas nafas perlahan. 
          "Lagu tu tak salah, Fyza. Dahlah. Tak payah nak tukar channel lain. Biarkan yang tadi. Lagipun aku nak dengar. Sedap melodi dia, aku suka. Kau pun suka kan lagu ni. kalau kau nak kaitkan lagu tu dengan hal aku dan dia, kau tak payahlah nak risaukan aku. Aku ok. Aku tak apa-apa. Benda dah lepas. Dah lama aku lupakan. Dah aku kuburkan dari ingatan. Dia dah mati dalam hidup aku, Fyza." Dihala mata semula ke cermin sisi. Jalan raya yang sesak di waktu lewat senja begini memang rutin dimatanya sejak berpindah ke Kuala Lumpur mengikut Fyza.  Menanti Fyza pulang dari kerja tiap malam membuatkan Aida yang tinggal di flat yang disewa Fyza sejak seminggu lalu akan berdiri di tingkap bilik memerhati lalulintas yang tidak pernah surut dari sesak nafas hampir setiap malam. Inilah kehidupan dibandar besar. Semuanya saling berlumba. Saling bersaing. Dari siang membawa ke malam. Tidak pernah ternoktah.
         Fyza kerling sekilas ke sebelah. Tangan terhenti menekan pencarian frekuensi. Aida yang membuang pandang keluar tingkap dikerling seketika sebelum kembali membawa konsentrasi ke jalanraya dihadapan. Stereng kejap dipegang.  Suasana jalan yang sesak  bagai mencekik batang leher tika senja menjengah wajah memang lumrah. Dan lali buat Fyza yang sudah lebih 7 tahun menjadi warga Kuala Lumpur. 
        "Melodi dia memanglah sedap kat telinga kita yang dengar..tapi lirik dia tu...tak ker kena batang hidung sendiri. Silap- silap kau nanti kenang balik hal dulu. Terbayang balik kisah tu. Kau tu bukan aku tak kenal. Mata tu nanti mulalah kena serang virus masuk abuk."
         Aida lepas keluhan berat. Tidak mahu berbalas bahas lagi dengan Fyza yang sememangnya cukup sensitif bila melibatkan perkara antara Aida dan Razman. Jari dibawa mencari frenkuensi tadi. Suara gemersik Dessy Ratnasari kembali menyapa cuping. Disandarkan tubuh. Bait-bait yang teralun damai memenuhi ruang fikiran. Diri kembali tenggelam. Bibir dikemam perlahan. 

Tak percaya tapi ini terjadi
Kau bersanding duduk di pelaminan
Airmata jatuh tak tertahankan
Kau khianati cinta suci iniTanpa undangan...Diriku kau lupakan
Tanpa utusan . . . Diriku kau tinggalkan
Tanpa bicara . . . Kau buat ku kecewa
Tanpa berdosa . . . Kau buatku merana
Ku tak percaya . . . Dirimu tega
Nodai cinta . . . Khianati cinta
          Fyza kerling kesebelah. Aida yang diam membuang pandang ke luar tingkap dijengah.  Diam Aida tidak sukar dibaca sebabnya. Kepala digeleng. Teringat balik la tu. Kan aku dah kata!  Stereng dipegang kejap. Enjin buatan Jepun yang dipandu terus mendaki jalan yang semput. Senja makin berlabuh.
       
PINTU BILIK YANG DIKETUK dikerling.  Mata toleh pada meja. Jam bulat yang dibawa dari kampung dipandang. Sepuluh. Tangan dibawa ke mata. Digosok perlahan. Tubuh yang terbaring ditegakkan. Perlahan. Selimut yang membalut tubuh ditolak ketepi. Dibawa tubuh turun daripada katil. Langkah lambat dihala ke pintu. Tangan mencapai tombol pintu. Ditarik selak sebelum diputar. Wajah Fyza yang tersenyum tersembul dari luar pintu. Dikuak lebar muka pintu. 

      "Kau dah tidur ke?"

       "Baru jer nak terlena. Masuklah." 

        Tubuh berpusing ke belakang. Langkah satu persatu dibawa ke katil semula. Fyza perlahan mengekori daripada belakang. Aida melabuhkan duduk. Dua kaki dibawa ke atas.  Selimut yang terlontar si tengah katil ditarik lalu dibalut ke tubuh. Fyza ikut melabuhkan duduk disebelah. Seminggu duduk dirumah Fyza, esok Aida akan memulakan frasa baharu dalam hidup. Petang tadi dia membawa Aida membeli sepasang baju baharu untuk dipakai esok biarpun Aida menolak. Tidak perlu katanya. Bajunya yang dibawa pun elok juga. Namun Fyza memang dah berniat mahu membelikan Aida sepasang kurung baharu untuk dipakai pada hari pertama teman baiknya sejak dibangku sekolah itu bekerja. Moga dengan pakaian baharu yang dihadiahkan itu akan menambahkan semangat di jiwa Aida nan halus.

       "Aida.."

       "Hmmm..."
       
         "Kau dah sedia untuk esok?"

         Aida toleh sekilas. Senyum. Kepala diangguk. "Insya Allah."

         "Berdebar?"

        Aida senyum. Jari telunjuk dirapatkan sedikit ke ibu jari. "Sikit. Aku kan tak pernah jadi cikgu, Fyza. Biasa tengok mesin jahit jer semenjak lepas SPM dulu. Tu je yang aku tau."

         Fyza paut bahu Aida. Dielus perlahan. "Kau pun dah jumpa puan Anne, pengetua My Little Sweet Home Child Care Centre tu kan. Dia akan tolong kau sesuaikan diri nanti. Jangan risau sangat, hmmm. Aku tau kau boleh. Orang jiwa halus lembut dan penyabar tahap tujuh lapis langit macam kau ni memang sesuai sangat jadi cikgu kat situ. Aku ni lain lah.  Memang tak layak. Ganas. Garang. Tak sabar. Memang awal-awal dah kena tendang. Mati anak orang nanti aku kerjakan."

      Berderai ketawa.

     "Fyza.."

      "Terima kasih. Kau banyak tolong aku. Kalau kau tak ada, tak tahulah apa yang aku nak buat."

       Fyza lepas nafas. "Kau kan kawan baik aku. Aku mana ada kawan selain kau  Tak ada sapa yang tahan dengan mulut aku ni. Kau jer yang sabar dengan kerenah aku. Kat sekolah dulu kau jer yang sudi kawan dengan aku. Mana ada budak lain yang nak dekat dengan aku yang garang ni." 

      Aida senyum. "Kau baik sebenarnya, Fyza...cuma..." Fyza angkat kening. "Cuma apa cik Aida Awliya yang cantik manis?" Aida sengih manis. " mulut tu kena jahit sikit jadi nanti tak boleh cakap banyak. Sebab dah sempit kan. Nanti terkoyak pulak kalau cakap banyak."

     Berderai lagi ketawa.

      "Aida.."

      "Hmmm..."

       "Kau kena banyak bersabar bila bekerja dengan budak-budak kecik ni ye. Ragam diorang macam-macam."

        Aida angguk. "Insya Allah. Terima kasih Fyza dapatkan aku keje tu. Kau banyak tolong aku sejak aku sampai ke sini. Tak tahu lah aku kalau kau tak ada. Aku bukan ada sapa-sapa kat Kuala Lumpur ni. Nak duduk dikampung aku memang dah tak sanggup."

     Fyza elus lagi bahu Aida. Tahu dan maklum lara yang ditanggung teman akrabnya ini. "Hey, kita kan kawan baik. Dah..jangan cakap lagi pasal tu. Tak suka aku dengar." Fyza bangkit daripada duduk. "Kau tidur la. Esok nak bangun awal. Jangan lambat. Esok hari pertama. Aku hantar kau esok." Fyza atur langkah mendekati pintu.

      Aida geleng. Mata ikut langkah Fyza yang mendekati pintu.  "Eh tak payahlah. Aku boleh pergi sendiri. Kau pun dah ajar aku naik bas kat mana dan turun kat mana kan. Aku boleh pergi sendiri. Bukan suasah sangat pun."

    "Hari pertama kau mula kerja...jadi biar aku yang hantar. Balik petang esok nanti kau boleh balik sendiri. Aku nak pastikan kau tak lambat pada hari pertama. " Fyza tarik tombol pintu. "Selamat malam, Aida. Assalamualaikum." Aida telan liur. Salam disahut perlahan. Mata mengekori hingga tubuh Fyza hilang disebalik pintu. Nafas yang berombak didada dilepas tenang. Perlahan-lahan tubuh direbahkan. Mata memandang siling putih. Bilah-bilah kipas yang berputar ditatap. Putaran kipas itu mengingatkan diri tentang putaran hidupnya kini. Tidak pernah langsung diduga begini sudahnya. Segala yang pernah dianyam dalam dalam angan ternyata hanya mimpi. Ada sebak yang kembali bertandang. Bibir dikemam. Mata perlahan dipejam. Ketat. Rapat.

QISTINA HEMBUS NAFAS. MATA HALA KE GUESS DI PERGELANGAN KANAN. ALLAH. SAH tak sempat ini. 
Tubuh bangkit dari kerusi. Mata dibawa ke sekumpulan lelaki dihadapan. "You guys carry on ok. I need to make an urgent call. I'll joint you guys later."  Dan serentak tubuh deras melolos keluar daripada bilik mesyuarat yang membahang dengan pelbagai pedebatan sejak dari lewat pagi tadi. Tangan laju menekan butang mencari nombor My Little Sweet Home Child Care Centre. Hati berdendang risau memikirkan buah hatinya yang pasti menunggu kedatangan Qistina seperti selalu. Butang ditekan dan dilekap iphone ke telinga. Bibir dikemam. Dian, mama minta maaf sayang. Mama tak dapat ambik Dian. Mama stuck dalam meeting sekarang ni, sayang.  Papa pulak dah turun ke site. Ada kerja penting, tidak mama boleh suruh papa  ambik Dian.  Allah..Allah. Kepala ligat berputar. Mencari solusi kepada masalah besar yang dihadapi sekarang. Fikiran laju teringatkan seseorang. Nafas berhempas ragu. Harap dia ada di pejabat. Harap dia bukan ada urusan luar negara. Ya Allah, tolonglah. Qistina hempas nafas yang laju berlari. Wajah Dian yang comel terlayar dimata.  laju menekan butang di iPhone.  Dibawa gajet ke telinga. Tangan kanan mencekak pinggang rampingnya. Tubuh dibawa ke hulur dan hilir. Please abang...please. Please pick up the call.

   Fawzan serah fail putih bersaiz 2 inci ke tangan Elaine, pengurus kanan bahagian kewangan MSF Industries. Senyum dihulur. "Ok Elaine, let me have the full report tomorrow morning."

   Elaine angguk faham. "Ok encik Fazwan. Will do." Tubuh ditegakkan.  

   Deringan dari hala iPhone yang terdampar dimeja membuatkan mata Fazwan terhala ke gajet berkenaan. Tangan menyambar. Nama yang tertera di skrin membuatkan bibir menguntum senyum. Di hala mata ke wajah Elaine yang berdiri. Isyarat diberikan memberitahu dia mahu menjawap panggilan berkenaan. Elaine yang mengerti tersenyum lalu mengangguk. Langkah dihala ke pintu. Laju. Ditarik perlahan tombol dan dilepaskan penuh berhati-hati. 

  Fazwan ekan butang dan bawa iPhone ke cuping. Tubuh dihempas ke kerusi. 

   "Assalamualaikum, abang Wan. Qis ni. Abang..i need your help. Big help. Qis nak minta tolong sangat-sangat ni."

  Fazwan jawab salam sambil geleng kepala. Senyum. "Qis, relax,hmmm. Ok..Qis nak abang Wan tolong apa,hmmm. Just say it."

   "Abang Wan free tak sekarang? Boleh tolong Qis fetch Dian kat Little Sweet Home?"

    Fazwan angguk. Senyum tersuring lagi." No problem. Dian kan anak abang Wan juga. Qis jangan risau,hmmm. Just continue with the meeting. I knew you must be damn worried about that little princess. Let me handle her, hmmm. Nanti abang hantar Dian balik ke rumah. Ok."

Qistina lepas nafas lega. Senyum segaris terukir. "Millions thanks abang Wan. I owe you a dinner ok. Drop by at our castle this weekend. Qis masak special untuk abang Wan. Beriani maybe." Qistina nampak Azlan sudah melambai dari luar bilik mesyuarat. Qistina beri isyarat lambaian. Kepala angguk faham. "Ok abang Wan got to go now. They're waiting for me. Thanks again, abang Wan. Assalamualaikum."

 Fazwan senyum. "Waalaikumsalam." Kepala digeleng. Qis..Qis. Gajet ditarik dari cuping. Fazwan senyum lagi. Wajah comel Dian Khalisya yang sering tersenyum itu terlayar dimata. Daddy lama tak jumpa Dian. Daddy sibuk sangat lately sayang. Hmmm...missed you so much sweetheart. Gugus kunci diatas meja dicapai. Tubuh laju dibawa ke pintu. 

MACAMMANA INI..ALLAH. MATILAH AKU. Liur tersekat-sekat dirasakan. Aida pegang lutut budak perempuan comel berambut panjang paras pinggang yang sedang merah matanya menatap lutut yang berdarah.  Macammana dia boleh tak perasan yang budak ini tinggal seorang diri di taman dan bermain bersendirian. Tak silapnya tadi semua kanak-kanak sudah pulang dijemput ibu bapa dan penjaga masing-masing. Tapi budak comel yang sorang ni betul-betul hilang dari hijab pandangannya. Hati berdetik gusar. Budak ini tak ada orang datang ambik dia ker? Mana mak ayah dia nih? Nafas dilepaskan lagi. Cuainya kau Aida. Dah la ni hari pertama kau bekerja di sini. Dibawa mata menyusuri tubuh comel yang terduduk dirumput.
   
   "sayang..teacher minta maaf. Nama siapa ye? Maaf teacher tak ingat. Hari ni hari pertama teacher kat sini."

   "Dian Khalisya." Si comel yang masih merenung lutut yang berdarah bersuara senafas.

 Dian Khalisya. Sedapnya nama dia. Padan betul dengan muka dia yang comel. Hati laju berkata. Mata dihala ke wajah Dian. "Teacher tak nampak Dian kat luar tadi. Sakit lagi?'

   'Sikit jer." Aida bawa jari ke lutut yang berdarah. Tercetus jeritan kecil dari bibir mungil disebelah. Aida panik. "Sakit ye, Dian. maafkan teacher." Kepala si comel menggeleng."Pedih teacher. " Aida angguk. "Kita masuk ke dalam ye letak ubat. Nanti kalau tak letak ubat takut kuman masuk kat luka tu." Dian Khalisya angguk. Aida senyum segaris. Perlahan-lahan tubuh Dian diangkat dan saat mata menoleh ke luar pintu sebuah kereta mewah berwarna putih menangkap pandangan mata. Dian dilihat turut memandang. Bibir si comel dilihat tersenyum lebar. 

   "Tu kereta daddy, Dian."

    Aida angguk. Air liur tersekat. Langkah kedua-duanya terpaku.

   Fazwan deras mendekati tubuh kecil Dian yang sudah menghulur rangkul. Direndahkan tubuh mendekati Dian. Mata pantas menangkap lutut Dian yang berdarah.
   
   "Kenapa lutut berdarah ni sayang?"

   "Dian jatuh. Teacher ni.." Telunjuk halus Dian hala ke wajah Aida yang pucat disebelah.

   Fazwan dukung tubuh kecil Dian. Dipeluk erat. Didarat bibir ke dahi licin Dian. Mata dibawa ke wajah bujur sirih bertudung hitam. Wajah polos gebu dengan sepasang mata bundar dihadapannya ini ditatap.

   "Awak ni tau buat kerja ke tidak? Faham makna tanggungjawab?"

    Aida telan liur. Allah.

   "Err..encik..saya.. saya..."

   "Sampai berdarah anak orang. Cuai betul awak."

   Aida kemam bibir. Bibir terkaku.

   Fazwan lepas nafas. "I will speak to the principal. You should be blame on this and I'll make sure that you will get the punishment." Dan serentak itu dua tubuh berlalu laju meninggalkan Aida yang masih termangu.  Mata terasa hangat. Panas. Tangan dibawa ke bibir yang dikemam. Ya Allah.

5 comments:

Aziela said...

Aduhai, tak sabar tunggu LCDJM. Mesti sweetkan cerita Qis. Ada baby girl, dapat abaik hensem yang baik. Nanti dapat kakak ipar yang super lembut...hahahahah. Nice. Semua karya interrelated. Very smart.

Anonymous said...

Ish3.... Awak ni fazwan.. Main semburrrrr jeee!! Sian kawan tu dhh la baru 1st day..
Diann anak Qis ngn Joe lettewwww...
Saja kucc wt suspen yerr ;)


~ma

Anonymous said...

best karya kucc....cpt sambung ye

zue said...

Garangnya Fazwan...sian teacher Aida.
Kucc citer ni best . Tak sabar tunggu sambungan.

Kak Sue said...

Fazwan dah jumpa pengantin nampaknya...
Teacher Aida tentu sesuai dengan Fazwan yang penyayang juga...

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...