Wednesday, May 11, 2011

Nasi Lemak Buah Bidara - Bab 5






Bab 5




"Siti!!!!!!!!!!!!!"




Langkah Siti sudah terkocoh-kocoh menaiki tangga. Tangan menyinsing sedikit kain batik yang tersarung bagi mempercepatkan lagi langkahnya. Pintu bilik Zurene yang sudah ternganga didekati. Air liur yang bagai tersangkut di kerongkong gagah ditelan. Tubuh yang bersarung tee putih sendat tanpa lengan yang dipadannya dengan skirt lurus hitam paras lutut itu dipandang. Mata mereka bertembung. Siti lihat ada lahar pada pandangan itu. Dia gerun. Dia kecut perut.




"hei, kau pergi mana haa?" Zurene sudah merapati Siti yang tegak berdiri didepan pintu. Jari telunjuknya sudah singgah didahi licin Siti.




"saya ada dibelakang jemur baju, cik Zurene." Jelingan Zurene menyambut jawapan yang diberikan Siti.




"mana skaf yang aku suruh kau iron semalam?" Zurene bercekak pinggang sambil memandang tajam ke arah Siti. Sakit hatinya melihat ketenangan pada wajah cantik dihadapannya itu. Biar cuma berbaju kurung pendek yang lusuh dan berkain batik buruk serta wajah yang bersih tanpa secalit warna yang menyentuh kulit mulusnya, kecantikan gadisnya tetap terserlah. Zurene gigit bibir. Irinya makin membara.





“saya dah gantungkan dalam almari, cik Zurene.” Zurene mendengus sambil memejamkan matanya seketika. Wajah Siti yang menundukkan kepala di tenung tajam.





“siapa suruh kau gantung dalam almari? Ada aku suruh?” Siti telan air liur mendengar herdikan Zurene. Dadanya berombak kencang. Nafasnya turun naik tidak tentu hala. Mindanya cuba memutar semula peristiwa semalam. Dia memang pasti Zurene ada mengarahkannya menyimpan skaf berkenaan didalam almarinya apabila siap diseterika. Dia tidak salah mendengar. Setiap arahan Zurene tertulis di minda dan disimpan terus didalam pengkalan data kepalanya. Siti angkat wajah perlahan-lahan. Matanya memandang wajah Zurene yang memandangkan penuh benci. Hati rasa berdebar-debar. Dia tahu pasti Zurene mahu mengenakannya lagi. Ya, Tuhan lindungi hambamu ini..





“tapi semalam cik Zurene kata…” Siti tidak sempat menghabiskan kata-katanya bila tapak tangan Zurene keras menghentam kepalanya. Sakit. Sedikit bergoyang tubuh kurus Siti. Siti tahan diri dengan bersandar di pintu. Dia beristighfar dalam hati.





“aku kata apa haa? Cakap. Cakaplah bodoh!" Lengan Siti ditampar Zurene. Kuat. Siti hanya membatu. Kepala ditundukkan memandang kaki.





“ kau jangan pandai-pandai nak reka cerita. Dasar budak kampung penipu. Liar!" jeritan Zurene bergema menyebabkan Zaza dan Zara yang berada dibilik sebelah dan bilik hujung membuka pintu mereka. Kedua-dua kembar itu menggelengkan kepala. Langkah diatur memasuki bilik Zurene. Zaza pandang wajah sayu Siti yang hanya tertunduk dipintu. Hatinya dilimpahi rasa kasihan pada gadis pembantu rumah yang sudah dianggap seperti kakak sendiri. Zara mengambil tempat disebelah Siti. Bahu Siti diusap lembut.





“Sudah sudah la tu kak. Benda kecik pun nak bising. Pakai je la skaf yang lain, habis cerita. Melambak skaf akak dalam almari tu pun kan.” Mata Zurene membuntang memandang wajah selamba Zaza yang berdiri disebelah Siti. Hatinya tambah sakit melihat kedua adiknya itu bagaikan cuba memenangkan Siti. Rasa bencinya makin meluap-luap pada Siti. Celaka!





“mind your own business!” Zaza dan Zara mencebik serentak. Menyampah dengan perangai Zurene yang keterlaluan. Biadap!





“tapi suara kak Zurene yang tak sedap tu mengganggu sistem pendengaran kami. Terbantut mimpi kitaorang. Kan Zara?” Zurene katup bibir. Wajah Siti yang cuba menyimpul senyum tertangkap oleh pandangannya. Zurene genggam erat kedua-dua tangan. Kurang ajar!





“yup.” Zara angguk laju sambil memandang selamba renungan tajam Zurene.





“orang nak rehatlah cuti-cuti ini kak. Please think about others ok. Don’t be selfish la sis!”





“watch up your mouth Zaza…Zara. Kurang ajar ye korang sekarang. Ni sebab banyak sangat habis masa dengan budak kampung tak guna ni la.” Siti terus menundukkan muka. Jantungnya berlari laju. Dia jadi takut melihat perang mulut ketiga-tiga beradik itu. Dan ia berpunca pula daripada dirinya.





“Takde kena mengena dengan kak Siti ni la. Kak Zurene tu yang kena kawal mulut sikit. Tak malu ke pagi-pagi menjerit-jerit macam ni. Kalau tak malu pada diri sendiri, malu lah untuk papa dan mama. Kesian papa dan mama.”





Jari telunjuk Zurene lurus menuding pada Zaza dan Zara. Tajam pandangan Zurene pada kedua-dua adiknya itu. Nafasnya turun naik. Sakitnya hatinya dipersenda dan dimalukan dihadapan Siti. Dia tidak boleh menerima penghinaan ini.





“Memang kurang ajar kan korang. Sudah. Out of my room. Now!!!. Pergi. Menyampah aku tengok muka korang semua. Pergi!!!!!!”





Jeritan Zurene mengundang langkah Datin Junainah yang baru keluar dari bilik. Zurene didekati. Belakang tubuh Zurene diusap lembut. Zaza dan Zara mempamerkan riak selamba dihadapan mama mereka.





“kenapa ni sayang, hmm. Pagi-pagi mama dah dengar bising-bising." Zurene lepas nafas dalam-dalam. Hatinya sakit dengan kata-kata Zaza dan Zara.





“ala ma, biasalah kakak ni. Kalau tak mengamuk sehari, tak sah. Boring betul!”




“jaga mulut kau Zaza!” Zurene jegil mata pada Zaza. Tangan ringan sahaja mahu menampar mulut Zaza yang celupar. Langsung tidak menghormati dirinya sebagai kakak.




Datin Junainah pandang Zaza sebelum beralih pada Zara. Renungan tajam dihadiahkan pada Siti yang terus sahaja menundukkan wajah. Hati kecilnya pasti ini tentunya ada kaitan dengan gadis itu. Benci betul dia memandang wajah itu.




“Zaza, kenapa cakap pada kakak macam tu. Tak baik kan. Mama tak ajar anak mama kurang ajar kan. Say sorry to kakak . Zara too dear. ”




Zurene senyum kemenangan. Serve you right!




“ tapi ma…” Datin Junainah geleng kepala melihat wajah cemberut Zaza dan Zara. Matanya merenung tajam pada Siti yang masih tercegat .





“yang kau tercegat lagi kat sini kenapa, cepat turun. Banyak kerja lagi kat bawah tu.” Jelingan tajam Datin Junainah menikam wajah Siti. Siti terkejut sebelum menunduk tubuh . Kata-kata maaf diberikan pada Zurene tetapi gadis itu memalingkan wajah ke arah lain. Siti melangkah laju ke arah anak tangga.





Zaza dan Zara saling memandang sebelum pandangan redup mereka jatuh pada wajah jernih Siti. Melaut rasa simpati mereka pada gadis itu. Zaza mahupun Zara masih tidak faham hingga kini kenapa mama mereka tidak boleh melayan Siti dengan baik. Seperti layanannya pada mak Jah dan pak Salleh.





* * * * * * *





"keluar jalan-jalan?" Zaza dan Zara serentak menganggukkan kepala.





"taknak la. Akak takut. Nanti Datuk dengan Datin tahu, habis akak. Kalau cik Zurene pun tahu, mati akak Zaza, Zara." Siti geleng kepala. Dia tidak berani.





Zara dan Zaza mendengus kecil. Tangan Siti yang sedang melipat pakaian yang dilonggokkan diatas katil dicapai. Tiga pasang mata saling memandang.





"papa dan mama pergi oversea esok la kak Siti. Kak Zurene pun ikut. 5 hari ke Paris."





"oversea? Paris? 5 hari?" Zaza dan Zara tebar senyum lebar sambil kenyit mata.





"tapi kenapa Zaza dan Zara tak ikut sama. Kan sekarang tengah cuti semester."





Zaza sandar tubuh pada dinding. Tangan mencapai sehelai jeans yang berada didalam longgokkan kain yang mahu dilipat oleh Siti.





"papa ikut rombongan misi pelaburan dan perdagangan kementerian perdagangan antarabangsa dan industri dengan kerjasama MATRADE. Kira ni urusan rasmi. Sebab tu kak Zurene pun ikut sama. Papa nak dia belajar. Nanti kan kak Zurene yang akan ambilalih syarikat papa. Mama tu biasa la kan..pengiring setia papa." Zara sudah ketawa mendengar perkataan pengiring yang ditujukan Zaza pada mama mereka.

MATRADE (Malaysia External Trade Development Corporation )bersama dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) sering menganjurkan secara tahunan beberapa misi perdagangan dan pelaburan kepada pasaran baru. Dengan menyertai misi perdagangan ini, syarikat-syarikat di Malaysia boleh meningkatkan rangkaian hubungan perniagaan mereka dengan pegawai, ahli perniagaan dan pembeli diperingkat antarabangsa. Misi selalu meliputi membawa delegasi menjelajah dan mengenal pasti peluang perdagangan dan pelaburan. Selain menghasilkan potensi jualan, misi ini juga membawa peluang untuk memperluaskan rangkaian perniagaan. Misi ini akan fokus pada pertemuan perniagaan individu antara delegasi Malaysia dan pengusaha tempatan, taklimat mengenai peluang perniagaan dan lawatan ke organisasi perniagaan dan syarikat yang berkaitan.





"tapi Zaza dan Zara tak terkilan ke tak ikut mereka pergi sana. Bolehlah habiskan cuti dengan melancong. Mesti seronok. Boleh tengok negeri orang. Kak Siti ni memang la tak da harapan untuk nak pergi tempat-tempat macam tu."





"ala, mana tahu rezeki kak Siti nanti. Entah-entah bukan setakat Paris, seluruh dunia akak dapat pusing. Kalah kitaorang tau." Siti ketawa kecil sambil menggelengkan kepala. Mana mungkin. Itu semua takkan mungkin terjadi. Dia kena sedar diri. Hendak ke bandar pun dia tak mampu kalau tidak dengan ikhsan kedua-dua gadis kembar ini, inikan pula ke luar negara. Lucu la Zaza ni!





"jadi, boleh kan kak?"





Siti pandang wajah Zaza dan Zara.





"nak kemana?"





"jalan-jalan, makan-makan, beli baju baharu, beli buku baharu..beli novel-novel baharu. Nak?" Siti teruja. Matanya bercahaya. Novel-novel yang dibelikan kedua-dua gadis itu sudah habis semuanya dibaca. Tentu ini peluang yang baik untuknya mendapatkan novel-novel baharu. Siti mahu beli novel penulis kesukaanya; Noor Suraya. Sejak Zaza hadiahkan Surat Ungu Untuk Nuha dia jatuh cinta dengan karya penulis ini. Kemudian bila Zara pula hadiahkan Nyanyian Tanjung Sepi, bertambah-tambah rasa cinta Siti pada karya penulis ini. Kata Zaza dan Zara, Noor Suraya ada novel baharu. Dia mahu dapatkannya. Siti juga mahu cari novel-novelnya yang lama-lama. Siti mahu kumpul. Mahu buat koleksi.





Siti akan guna wang gaji yang diberi Datuk Zainol tiap bulan padanya. Dia simpan duit gajinya sejak dua belas bulan berada di sini. Papa Zaza dan Zara itu baik orangnya. Dia beri Siti 700 ringgit tiap bulan. Jumlah itu banyak bagi gadis kampung macam Siti. Dan Siti tidak pernah guna wang gajinya itu. Semuanya disimpan di dalam bank. Atas jasa pak Salleh, Siti dibawa membuka akaun di bank untuk menyimpan semua wang gaji yang diterimanya. Dia tidak perlu beli apa-apa kerana semua dirumah ini sudah lebih dari cukup buatnya. Dia mahu simpan duit gajinya itu. Jika ada rezeki dia mahu sambung belajar semula. Semua itu kan perlukan duit, jadi dia perlu ada tabungan sendiri.




Siti senyum pada Zaza dan Zara.





"nanti kak Siti minta izin mak Jah ye."





"hooray!!!!!!" Zaza dan Zara sudah menjerit kegembiraan.





* * * * * * *





"er minta maaf adik. Kakak tak sengaja. Minta maaf banyak-banyak ye." Siti tunduk sambil
kutip buku-buku yang bertaburan di lantai. Budak lelaki yang dilanggar secara tidak sengaja tadi turut mencangkung sambil memandang Siti.





Siti senyum. Budak lelaki dihadapannya turut senyum. Comel!





Siti serahkan semua buku-buku cerita yang dikutip tadi ke tangan comel di hadapannnya. Matanya bertaut.





"adik nama siapa?"





"Ben."





"Van?" Siti kerut dahi. Biar betul!





"bukan van. Nama saya Ben. Benjamin."





"ooooo." Ulas delima Siti sedikit terbuka. Kepala mengangguk perlahan.





"nama kakak?"





Siti senyum.





"Siti Nur. Panggil kakak Siti sahaja."





"ok. Ben pergi dulu. Nanti papa cari. Bye kakak Siti." Ben berlari dengan buku didalam pelukan menuju ke arah rak buku-buku disebelah kanan.





Siti balas lambaian Ben.





Benjamin...





comelnya dia!

2 comments:

hani said...

sambung cepat2 ye...makin best lah...!!!

cactaceous opuntia said...

suke2!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...