Monday, November 15, 2010

Istikharah Terakhir - Bab 34

Bab 34

Mengapa kau harus muncul lagi sekarang Zakhrul!

Setelah apa yang telah kau lakukan dahulu pada aku, tega kau kembali menagih kasih itu semula. Tidak terfikirkah betapa kejamnya kau dahulu. Tidak terlintaskah difikiranmu betapa sengsaranya aku melalui hidup sendirian. Tidak terasakah dihati segala perbuatan kau pada aku dahulu. Kau, satu-satunya lelaki yang aku harapkan dahulu pergi meninggalkan aku menghadapi papa sendirian sedangkan kau telah berjanji untuk bersama-sama denganku dikala senang dan susah. Kau langsung tidak memberi peluang aku menerangkan hubungan kita pada papa. Kau tuduh aku macam-macam. Sanggup kau berpaling dari menadah telinga mendengar penjelasan dari aku hanya kerna egomu yang terlalu agung itu. Sudah lupakah kau tentang semua itu Zakrul? Mudahnya kau melupakan semua itu...mudahnya kau Zakhrul!

Tahukah kau Zakhrul hati aku begitu pilu diperlakukan kau. Langsung tiada rasa kasihan dan simpati kau pada aku dahulu. Saat kiriman kad undangan kau aku terima, hati dan jiwa aku "mati". Semuanya sudah tiada erti. Aku terima segala yang sudah tersurat. Aku bakar segala kenangan bersama kau. Aku kuburkan semua abu-abunya. Aku berkelana sendirian dirantau orang. Status isteri yang aku sandang hanya pada nama. Zahirnya sahaja. Derita batin yang aku tanggung tidak pernah aku dedahkan. Segalanya aku simpan rapat. Kejap. Selagi aku mampu bertahan. Itulah yang aku lakukan hinggalah aku tiba ke titik kemuncak kesabaran. Dan kesudahannya disinilah aku sekarang. Kembali ke tanahair dan kini memegang status baru.

Tapi aku tak pernah menyesal dengan apa yang telah berlaku antara kita Zakhrul. Cuma...aku kesal. Kesal dengan sikap kau. Kesal dengan tindakan kau.

* * * * * * *

Kenapa mesti jumpa dia?

"pergilah jumpa dia. You kena bersemuka dengan dia Zita."

"untuk apa lagi i jumpa dia Har. I tak mahu. Tak mahu! "

"I fikir selagi you terus mengelak begini selagi itu dia akan terus mengejar you."

"Biarlah. Kalau dah penat dan bosan nanti dia berhenti."

Terdengar keluhan kecil. Azhar dilihat menggelengkan kepala.

"Kalau dia tak penat dan bosan malah tambah bersemangat macammana?"

Mata sudah saling bertaut.


* * * * * * *

Straw ditangan sudah entah kali keberapa diputar. Gelas berisi jus mangga itu dipandang sekilas. Mata dibawa melihat ke arah luar Restoran Bunga Emas di The Royale Chulan itu. Susuk tubuh yang dinanti masih tidak kunjung tiba. Mungkirkah dia? hati kecil sudah berdetik. Tak mungkin! Dia kenal sungguh dengan orang yang dinanti. Bukan begitu sikapnya. Dari jauh dia sudah melihat. Senyum sedikit mekar. Tapi cuma sebentar. Susuk tubuh yang saling berganding dengan insan yang dinanti sedikit mengurangkan rasa yang mula berbunga.

Dia tahu siapa lelaki itu. Sudah kerap dilihat mereka berdua berganding sama. Kemesraan mereka berdua cukup menggugat hati lelakinya. Dia sudah menyelidiki latar belakang lelaki itu. Bukan calang-calang juga orangnya. Dia melihat lelaki itu pesaingnya yang paling utama. Dia tidak akan mengaku kalah. Dia tidak mahu silap lagi seperti dahulu. Dia kesal dengan kebodohannya dahulu. Dia kesal dengan sikap terburu-burunya dahulu. Egonya telah menyebabkan insan yang dia sayang dan puja terlepas ke tangan orang.

Dia akan cuba sedaya-upaya mendapatkan semula Zita. Dia tidak pasti peluangnya namun dia tidak akan sesekali mengalah. Selagi Zita belum menjadi hak milik sesiapa, dia masih berpeluang.

"assalamualaikum . Maaf terlambat." Zakhrul yang sudah awal-awal berdiri menganggukkan kepala sambil menjawab salam dan tersenyum. Mata memandang wajah dihadapan. Wajah yang sekian lama dirindui. Zita dilihat sedikitpun tidak memberi reaksi. Sedikit pun tidak mahu membalas senyumnya.

"kenalkan...ini Azhar." Tangan Azhar sudah menghulur jabat.

"Azhar..."

"Zakhrul..."

Kedua-dua dipersilakan duduk oleh Zakhrul. Azhar sedia maklum tujuan pertemuan ini. Mulanya memang dia tidak mahu ikut serta. Tidak mahu mengganggu kerana ini pertemuan yang sangat peribadi namun permintaan Zita yang tidak mahu bersendirian menemui Zakhrul dan mahu dia ikut menemaninya. Zita tidak pasti apa tindakan Zakhrul nanti bila dikhabarkan tentang keputusannya. Bila difikirkan keselamatan Zita, Azhar akur dengan permintaan Zita. Azhar tidak mahu apa-apa yang tidak elok menimpa Zita nanti. Pastinya nanti Azhar akan menyesal seumur hidup jika apa-apa berlaku ke atas diri Zita. Azhar tidak mahu Zita diapa-apakan. Zita sangat penting dalam hidupnya kini.

"Saya tau saya memang salah. Saya tau awak masih marahkan saya sebab tu. Saya mohon maaf pada awak...tapi tolonglah awak...tolonglah maafkan saya. Hidup saya tidak tenteram selama ni disebabkan perbuatan saya pada awak dulu. Saya sentiasa diburu rasa bersalah. Dan Tuhan membalas segala perbuatan saya pada awak. Perkahwinan saya tidak bertahan. Isteri saya lari dengan kekasih lamanya selepas enam bulan kami berkahwin. Saya ditimpa aib yang sedemikian rupa."

Zita dilihat sudah tersenyum sinis. Zakhrul faham erti senyuman itu. Dia tahu dia memang layak disinis begitu. Padan dengan mukanya.

Azhar dilihat tenang mendengar dia membuka pekung sendiri.

"saya mahu menebus kesalahan saya pada awak dulu. Saya akan pastikan awak tidak akan dipersia-siakan lagi. Saya mahu kita kembali seperti dulu."

Gila!

Zita dan Azhar saling berpandangan. Azhar dilihat menganggukkan kepala.

"Zakhrul..." wajah manis Zita dipandang.

"saya tidak pernah doakan yang buruk-buruk untuk awak Zakhrul." Helaan nafas perlahan dilepaskan.

"saya juga tidak pernah berdendam pada awak atas segala yang berlaku. Saya belajar menerima takdir diri saya. Saya akui saya memang sedih dan kesal dengan tindakan awak dulu...hingga kini saya masih mengingatinya. Saya tidak akan boleh lupa."

"awak...sa.." Zita pantas mengangkat tangan mengisyaratkan bahawasanya dia belum selesai.

"Zakhrul..." Zita mencapai tangan Azhar. Digenggam erat. Azhar dilihat membalas genggaman tangan Zita. Dada Zakhrul sudah bergetar. Kencang.

"Segala yang awak lakukan kebelakangan ini tidak akan dapat mengubah apa-apa. Pendirian saya tetap sama. Saya bukanlah Zita Asyikin yang awak kenal lima tahun dulu. Saya sudah berubah Zakhrul. Berubah menjadi Zita Asyikin yang baru. Zita Asyikin yang sudah memilih jalan hidupnya sendiri. Saya sudah memiliki kehidupan baru yang saya pilih sendiri. Dan saya yakin dengan pilihan ini." Zita menoleh pada Azhar. Senyuman antara keduanya saling bertaut.

"saya tidak mahu kita menoleh ke belakang lagi. Apa yang terjadi antara kita dulu adalah sejarah. Sejarah yang akan kita kenang dalam lipatan kehidupan akan datang. Sejarah yang akan mematangkan diri kita. Saya sudah menemui kehidupan baru. Saya bahagia kini."

Zita memandang pada Zakhrul dihadapannya yang tersandar diam penuh takzim. Dia berharap sangat agar Zakhrul dapat menerima keputusannya.

"saya sudah memaafkan segala perbuatan awak Zakhrul. Tak perlu awak bimbang apa-apa. Saya mohon awak hormati keputusan saya ini. Saya sudah ada pilihan sendiri." Zita menoleh pada Azhar yang masih mengenggam erat tangannya. "Azhar adalah pilihan saya. Saya menyayangi dirinya. Saya harap awak faham dan dapat menerima keputusan saya ini."

"saya harap... kita akan kekal sebagai kawan Zakhrul."

Azhar dan Zita memandang pada Zakhrul yang hanya berdiam dari tadi. Azhar faham apa yang sedang melingkari hati dan jiwa Zakhrul saat ini. Tapi apa kan daya dia tidak mampu membantu. Ini soal hati. Soal perasaan. Tidak boleh dipaksa. Tidak akan boleh disua-sua. Dia juga menyayangi Zita dan tidak akan mahu kehilangan wanita yang kini bertakhta dihati.

Peritnya menerima segala luahan kata-kata yang dilafazkan Zita sebentar tadi. Inikah pembalasan yang harus diterima atas perbuatannya dahulu.Benarlah kini peluang dirinya untuk kembali menghuni dihati Zita sudah tiada lagi. Sudah tertutup. Keputusan Zita bak halintar yang membelah jiwanya. Bagaimana mahu dipujuk lara hatinya ini. Zita sudah tidak sudi lagi padanya. Zita sudah menyatakan keputusannya.

Dia sudah tewas pada Azhar!

* * * * * * *

Genggaman tangan dilepaskan saat memasuki lif. Kedua-dua hanya membisu seribu bahasa. Zita hanya tegak memandang pintu lif yang tertutup rapat. Sunyi dan sepi hinggakan hembusan nafas Azhar bagai jelas ditelinga Zita.

"betul ke apa yang you cakap pada dia tadi?"

"Haa?"

Azhar sudah tersenyum. Zita sudah tersipu. Malu!

"i tanya betul ke apa yang you cakap pada Zakhrul tadi."

Kepala diangguk laju memandang Azhar. Azhar sudah ketawa kecil melihat telatah lucu Zita. Comel!

"so, bila boleh i jumpa papa you?"

"Haa? you nak jumpa papa i? buat apa?" Mata Zita sudah membulat memandang Azhar disebelah.

Ketawa Azhar bergema.

"nak pinang you la sayang. Kan tadi you cakap kat Zakrul you dah pilih i."

Mata Zita sudah terkelip-kelip.

"i...i..." Azhar sudah mendekati Zita. Debaran didada Zita kian kencang.

"kita kahwin?"

Mulut Zita sudah sedikit terbuka.

1 comment:

aqilah said...

hahahaaaaaaaaa...........zita, boleh terkejut lak dia.........

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...