Thursday, October 7, 2010

Songket Hijau Buat Ku'a - Epilog

Epilog

Di bumi sana...
kasih pernah mekar...berbunga
hadirmu dalam hidup ini
satu kurnia yang tak terucap...


Jauh lebih mudah bagiku melontar warna hati didada kanvas
daripada mencuba menganyam kata tentang hempasan ombak rasa di jiwa...
kerana ketika kutorehkan pena ini di atas kertas putih
bagaimana sungguhpun aku sedaya cuba untuk menghilangkannya
tetap juga dirimu terbait di antara untaiannya...

Sukarnya melepaskan rasa itu pergi...
daripada menghuni seluruh maya jiwa ini
kerna rasa itu sudah semakin sebati dalam kamar nurani
lalu bagaimanapun aku mencuba untuk melenyapkanya
pasti masih ada rindu padamu yang masih terpahat
pada celahan helai-helai tabir jendela sukma...

Langkahmu sudah semakin menjauh...mustahil untukku menggapai...

Sudah semakin lenyap harapku padamu...
biar masih ada cintaku yang tertinggal

takdir-Nya mengatasi daya upaya
kerna Dia penentu maha segala
kejujuran dan keikhlasanmu..
membuatkan kutewas jua...
pada sebuah keputusan...

Aku sedari..
untuk terus melakar mimpi bersamamu.. tidakkan mungkin lagi
lantas ku lepaskan dirimu pergi
dalam kepayahan hati....
penuh keterseksaan jiwa..
dengan harapan suci dinurani....
dirimu akan bahagia
biarkan lah aku terus bernafas dengan kenangan yang ada
semoga aku juga akan temui cahaya dibumi ratu ini
cahaya bernama bahagia...

Buatmu... yang aku panggil Ku'a...
buatmu...yang pernah bertakhta di sukma...
Sepersalinan sulaman hijau ku titip sebagai hadiah dihari bahagia
Doa tulusku mengiringi dirimu...moga berkekalan hingga ke syurga...

* * * * ** *

"cantik..."

"hmmm...cantik sangat. Hijau."

"warna sayang tu kan. Mesti mahal ni. Jauh datang. Seberang laut."

"tak tahu la bang. Saya tak pandai nilai songket ni."

"siapa yang hadiahkan?"

"kawan...kawan lama saya bang."

Terima kasih Zaid Huhanni...

Moga kau juga temui bahagia di sana nanti....

5 comments:

epy elina said...

x fhm la ending dia ni...
ku'a ngn sape??
ngn zaid ke??

Iffahnazifa said...

Yeay, akhirnya..
Ku'a plih jiran sblh rumah.
Azrief..

kucc_aprilsnow said...

epy elina - maaf kalau kucc buat u xfaham...sudah sedaya upaya menceritakan siapa pilihan Ku'a.

Iffa - bravoooo...

HirumaKecil said...

Gile ar... Sampai ayat yg last sekali baru terungkai segala persoalan... Huhu... Nice.... Saya mesti pilih...

MiMi said...

fuh. akhirnya dia memilih. haha. terbaik!

Hati Ini Pilih Kamu

"Saya dah tak ada hak lagi nak duduk kat rumah tu." Rumah tu milik Zainal. Dan isyarat kak long yang humbankan beg pakaian aku be...